Krenkende ord og handlingerSkoleTore Nilsen,GeiloDet er liten dissens om at skolens kjernevirksomhet er å tilføre elevene kunnskap. Det var et slikt perspektiv lektoren på Ulsrud videregående skole i Oslo, Simon Malkenes, prøvde å redegjøre for i NRKs deba
Det er liten dissens om at skolens kjernevirksomhet er å tilføre elevene kunnskap. Det var et slikt perspektiv lektoren på Ulsrud videregående skole i Oslo, Simon Malkenes, prøvde å redegjøre for i NRKs debattprogram Dagsnytt 18. Han satte søkelyset på hvorfor inntakssystemet skaper dårlig lærerpraksis, og eksemplifiserte dette gjennom en beskrivelse av en vanlig skoletime. På bakgrunn av dette tok skoleledelsen affære ved å opprette en personalsak mot ham. Den bygget sitt resonnement på opplæringsloven paragraf 9a-5. Her står det at skolen har handlingsplikt når en eller flere elever blir utsatt for «krenkende ord og handlinger».
Det kan umulig komme som en stor overraskelse på skoleledelsen at slik inntakssystemet fungerer i dag, så blir de med dårligst karakter samlet i noen få skoler. Det ligger i sakens natur. Derfor er eksemplifiseringen av skoletimen Malkenes redegjør for, helt på sin plass. Den har overhodet ingen ting med elevers krenkelse å gjøre. Hvis man ikke kan vise til anonyme eksempler for å underbygge sin påstand, ja, da er vi på ville veier. I denne saken utviste skoleledelsen dårlig dømmekraft. For skoleledelsen har også ansvar for at god læring på skolen blir gjennomført. Til det kreves det gode relasjoner mellom ledelse, lærere og elever. Slik det ser ut nå, kan det ta sin tid, på denne etter hvert så mye omtalte Ulsrud skole.
Digital tilgang – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.