JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Klima, miljø og militære

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Justisminister Tor Mikkel Wara og  forsvarsminister Frank Bakke-Jensen er i Fredrikstad for å ta imot ei skipslast med militære køyretøy til NATO-øvinga Trident Juncture. Miljøvernministeren var fråverande.

Justisminister Tor Mikkel Wara og forsvarsminister Frank Bakke-Jensen er i Fredrikstad for å ta imot ei skipslast med militære køyretøy til NATO-øvinga Trident Juncture. Miljøvernministeren var fråverande.

Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Justisminister Tor Mikkel Wara og  forsvarsminister Frank Bakke-Jensen er i Fredrikstad for å ta imot ei skipslast med militære køyretøy til NATO-øvinga Trident Juncture. Miljøvernministeren var fråverande.

Justisminister Tor Mikkel Wara og forsvarsminister Frank Bakke-Jensen er i Fredrikstad for å ta imot ei skipslast med militære køyretøy til NATO-øvinga Trident Juncture. Miljøvernministeren var fråverande.

Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

3742
20180921
3742
20180921

Tryggleik

No har me hatt to ekstreme somrar. Den første var kald og våt, den andre varm og tørr. Den globale oppvarminga er blitt tydeleg også hos oss. Bøndene fortvilar over fôrmangel og må slakta delar av buskapen, og på sikt vil truleg matprisane gå opp. Desse somrane har kanskje vore ein «vekkjar» for mange, slik som den daude kvalen som rak i land med magen full av plast.

I desse dagar driv NATO med «deployment» – utplassering – av utstyr til den store øvinga Trident Juncture. Der skal soldatar frå 30 land øva på å stå imot eit angrep frå Russland. Men kva trugar framtida mest, Russland eller faren for klima- og miljøkatastrofar?

Tal for 2017 frå SIPRI (Det internasjonale fredsforskingsinstituttet i Stockholm) viser at NATOs militærutgifter er 13 gonger større enn Russlands. Då verkar det helst absurd å tru at Russland vil gå til angrep. På den andre sida viser mange rapportar at isen smeltar overalt, og at mange område blir tørrare. Konsekvensane blir matmangel og fleire klimaflyktningar. Kva vil skje i India når isen i Himalaya smeltar? Kva vil skje med dei store kystbyane når havet stig?

Trump har sagt opp Paris-avtalen, der statane forpliktar seg til å kutta klimagassutsleppa for å stoppa oppvarminga og klimaendringane. Derimot krev Trump at NATO-landa skal auka militærutgiftene sine. Men meir militarisering vil skada klima og miljø enda meir. Militærvesenet er ikkje med i klimarekneskapen, sjølv om det står for svært mykje av klimagassutsleppa.

USAs forsvarsdepartement er det «selskapet» i verda som har det største karbonfotavtrykket. Pentagon står for meir enn 70 prosent av USAs utslepp av klimagassar (CIA World Fact Book), og det brukar dagleg meir olje enn 175 land til saman (av 210). I tillegg går det med mykje olje og naturressursar for å produsera militært materiell. Produksjon og bruk av dette fører med seg «søppel» av ulike slag. I USA er militæret den største forureinaren av vassdrag på grunn av alle militærbasane rundt om i landet. Dette har mellom anna ført til fødselsskadar og kreft blant sivile og mannskap.

Militæret skal gjera oss trygge. Då blir det eit paradoks at det er med på å gjera oss utrygge på grunn av skadane det påfører klima og miljø.

I den store NATO-øvinga skal 40.000 soldatar, 70 krigsskip og 140 fly delta, pluss mange store militærkøyretøy. Det skal brukast 40 millionar kroner på ulike installasjonar, som skal rivast etterpå. For Noregs del er det rekna ut at utgiftene blir 1 milliard.

Forsvarsminister Bakke-Jensen burde stå fram saman med NATO-sjef Stoltenberg og fortelja det norske folk kor store CO2-utsleppa frå øvinga vil bli i desse månadane, frå august til november/desember. Militære fly, skip og andre køyretøy er ikkje smålåtne når det gjeld drivstoff. F-16-jagarflyet brukar til dømes 3406 liter i timen, og beltevogna Leopard 2A4 brukar 21 liter på mila. Ein kunne kanskje avslutta utgreiinga med å samanlikna det med bensinbruken til ein gjennomsnittsbilist. Dei ansvarlege bør også gjera greie for spørsmål som: I kva grad vil desse tunge køyretøya gjera skade på norske vegar og på skog og mark? Kven skal stå for og betala for opprydding/reparasjon?

Store problem som forverrar klima og miljø, atomtrussel og store skilnader i levekår blant folk i verda kan ikkje løysast med militær makt. Politikarar som gjerne prioriterer militæret, bør skifta fokus, ta turen ut blant folk som blir direkte ramma av militær maktbruk, eller som lir på grunn av manglande medisin og legehjelp. Då vil dei nok få råd om å bruka ressursane på tiltak som kan førebyggja krig, i staden for på opprusting. Slik prioriteringa er i dag, er eg stygt redd for at politikarar og militære i staden høyrer mest på våpenlobbyen.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Tryggleik

No har me hatt to ekstreme somrar. Den første var kald og våt, den andre varm og tørr. Den globale oppvarminga er blitt tydeleg også hos oss. Bøndene fortvilar over fôrmangel og må slakta delar av buskapen, og på sikt vil truleg matprisane gå opp. Desse somrane har kanskje vore ein «vekkjar» for mange, slik som den daude kvalen som rak i land med magen full av plast.

I desse dagar driv NATO med «deployment» – utplassering – av utstyr til den store øvinga Trident Juncture. Der skal soldatar frå 30 land øva på å stå imot eit angrep frå Russland. Men kva trugar framtida mest, Russland eller faren for klima- og miljøkatastrofar?

Tal for 2017 frå SIPRI (Det internasjonale fredsforskingsinstituttet i Stockholm) viser at NATOs militærutgifter er 13 gonger større enn Russlands. Då verkar det helst absurd å tru at Russland vil gå til angrep. På den andre sida viser mange rapportar at isen smeltar overalt, og at mange område blir tørrare. Konsekvensane blir matmangel og fleire klimaflyktningar. Kva vil skje i India når isen i Himalaya smeltar? Kva vil skje med dei store kystbyane når havet stig?

Trump har sagt opp Paris-avtalen, der statane forpliktar seg til å kutta klimagassutsleppa for å stoppa oppvarminga og klimaendringane. Derimot krev Trump at NATO-landa skal auka militærutgiftene sine. Men meir militarisering vil skada klima og miljø enda meir. Militærvesenet er ikkje med i klimarekneskapen, sjølv om det står for svært mykje av klimagassutsleppa.

USAs forsvarsdepartement er det «selskapet» i verda som har det største karbonfotavtrykket. Pentagon står for meir enn 70 prosent av USAs utslepp av klimagassar (CIA World Fact Book), og det brukar dagleg meir olje enn 175 land til saman (av 210). I tillegg går det med mykje olje og naturressursar for å produsera militært materiell. Produksjon og bruk av dette fører med seg «søppel» av ulike slag. I USA er militæret den største forureinaren av vassdrag på grunn av alle militærbasane rundt om i landet. Dette har mellom anna ført til fødselsskadar og kreft blant sivile og mannskap.

Militæret skal gjera oss trygge. Då blir det eit paradoks at det er med på å gjera oss utrygge på grunn av skadane det påfører klima og miljø.

I den store NATO-øvinga skal 40.000 soldatar, 70 krigsskip og 140 fly delta, pluss mange store militærkøyretøy. Det skal brukast 40 millionar kroner på ulike installasjonar, som skal rivast etterpå. For Noregs del er det rekna ut at utgiftene blir 1 milliard.

Forsvarsminister Bakke-Jensen burde stå fram saman med NATO-sjef Stoltenberg og fortelja det norske folk kor store CO2-utsleppa frå øvinga vil bli i desse månadane, frå august til november/desember. Militære fly, skip og andre køyretøy er ikkje smålåtne når det gjeld drivstoff. F-16-jagarflyet brukar til dømes 3406 liter i timen, og beltevogna Leopard 2A4 brukar 21 liter på mila. Ein kunne kanskje avslutta utgreiinga med å samanlikna det med bensinbruken til ein gjennomsnittsbilist. Dei ansvarlege bør også gjera greie for spørsmål som: I kva grad vil desse tunge køyretøya gjera skade på norske vegar og på skog og mark? Kven skal stå for og betala for opprydding/reparasjon?

Store problem som forverrar klima og miljø, atomtrussel og store skilnader i levekår blant folk i verda kan ikkje løysast med militær makt. Politikarar som gjerne prioriterer militæret, bør skifta fokus, ta turen ut blant folk som blir direkte ramma av militær maktbruk, eller som lir på grunn av manglande medisin og legehjelp. Då vil dei nok få råd om å bruka ressursane på tiltak som kan førebyggja krig, i staden for på opprusting. Slik prioriteringa er i dag, er eg stygt redd for at politikarar og militære i staden høyrer mest på våpenlobbyen.

Emneknaggar

Fleire artiklar

ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Foto: Maria Gros Vatne

FilmKultur
Mona Louise Dysvik Mørk

Frå draum til sorg

Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild

BokMeldingar
Oddmund Hagen

«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbelt­gjengeri»

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Kven har makt over kven?

Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis