Kampen for eit anna tilvære
Samfunn
Solveig Bendixen spør i Dag og Tid den 18. juni: «Var det dette dei kava for?» Svaret er nei, far hennar var med på å følgja opp den politiske innsatsen for eit heilt anna samfunn enn det ho ser utviklar seg i dag.
I mesteparten av moderne norsk historie har politikken vore styrt av venstresida. To store venstreparti har hatt fleirtal på Stortinget. Begge to har i si tid prega samfunnsutviklinga i ei heilt anna leid enn det me ser no.
Venstre vann stortingsvalet i 1906, fekk reint fleirtal, men det sprakk då høgresida i partiet braut ut. Gunnar Knudsen danna ny regjering, ei mindretalsregjering støtta av parti til venstre for Venstre.
Justisministeren i Knudsen I-regjeringa, Johan Castberg, sikra fleirtal for «Heimfallsretten». Det definerte alle naturressursane på land som felles eigedom.
Regjeringa Gerhardsen la 30. mai 1963 olje- og gassressursane inn under heimfallsretten så me eig alle i lag også olje- og gassressursane.
Regjeringa Bratteli etablerer i juni 1972 Statoil, Den norske stats oljeselskap. Bratteli II-regjeringa kjem på plass etter stortingsvalet i 1973 med støtte frå 16 SV-representantar, den andre Bratteli-regjeringa innfører frå 1975 ein 50 prosent grunnrenteskatt på olje- og gassaktiviteten.
Bratteli hadde meldt seg inn i Nøtterøy Arbeidarparti i 1928 i lag med far sin fordi han var bitter på høgresida som ikkje sikra unge utdanning og arbeid. Vel 40 år etter, ved inngangen til 70-åra, sikrar hans regjering staten olje- og gassinntekter og bruker dei til å skaffa unge utdanning og arbeid.
Dei byggjer opp eit regionalt høgskulesystem med universitetet i Tromsø og høgskular i Bø i Telemark, Sogndal og Nesna i Nordland, der unge utdanna seg utan å flytta heimafrå til store byar som Oslo, Bergen og Trondheim.
Dei får arbeid, for regjeringa bruker dei auka inntektene til å skapa sysselsetjing ikkje minst i offentleg sektor med nye velferdstenester i fylke og kommunar.
Eksisterande industriselskap vart stimulerte, og nye skapte. Slik kunne dei unge også kombinera utdanning og arbeid der dei bur.
Med skatteforliket i 2004 endrar samfunnet seg radikalt då politikarane vedtok eit nytt skattesystem frå 2006 der dei definerer ein «skjermingsmodell». I 2009 med tilgang til skattetal for 2006–2008 slo professor Terje R. Hansen på NHH (Norges Handelshøgskole) fast i eit innlegg i valkampen det året om formuesskatt det same som Dagens Næringsliv gjer 13. desember 2019: For alle praktiske føremål betaler dei rikaste i Noreg berre formuesskatt. Kvart år tek dei rikaste her i landet ut 80 milliardar kroner skattefritt. Slik får dei ein svært stor pengebinge, og frå denne pengebingen kan dei ta ut pengar nok til å kjøpa halve Trøndelag om dei vil.
I praksis kastar politikarane pengar etter dei rikaste.
Dette var ikkje det politikarane bala med på 1960- og 1970-talet, men alt 13. september kan me stemma inn politikarar som heller bruker pengane slik dei gjorde i 1970-åra. Pøs heller dei store pengane ut som finanspolitiske tiltak og skap aktivitet, få arbeidsløysa under 2 prosent, målet til Bratteli I og II-regjeringane, for det skaffar folk arbeid og inntekter.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Samfunn
Solveig Bendixen spør i Dag og Tid den 18. juni: «Var det dette dei kava for?» Svaret er nei, far hennar var med på å følgja opp den politiske innsatsen for eit heilt anna samfunn enn det ho ser utviklar seg i dag.
I mesteparten av moderne norsk historie har politikken vore styrt av venstresida. To store venstreparti har hatt fleirtal på Stortinget. Begge to har i si tid prega samfunnsutviklinga i ei heilt anna leid enn det me ser no.
Venstre vann stortingsvalet i 1906, fekk reint fleirtal, men det sprakk då høgresida i partiet braut ut. Gunnar Knudsen danna ny regjering, ei mindretalsregjering støtta av parti til venstre for Venstre.
Justisministeren i Knudsen I-regjeringa, Johan Castberg, sikra fleirtal for «Heimfallsretten». Det definerte alle naturressursane på land som felles eigedom.
Regjeringa Gerhardsen la 30. mai 1963 olje- og gassressursane inn under heimfallsretten så me eig alle i lag også olje- og gassressursane.
Regjeringa Bratteli etablerer i juni 1972 Statoil, Den norske stats oljeselskap. Bratteli II-regjeringa kjem på plass etter stortingsvalet i 1973 med støtte frå 16 SV-representantar, den andre Bratteli-regjeringa innfører frå 1975 ein 50 prosent grunnrenteskatt på olje- og gassaktiviteten.
Bratteli hadde meldt seg inn i Nøtterøy Arbeidarparti i 1928 i lag med far sin fordi han var bitter på høgresida som ikkje sikra unge utdanning og arbeid. Vel 40 år etter, ved inngangen til 70-åra, sikrar hans regjering staten olje- og gassinntekter og bruker dei til å skaffa unge utdanning og arbeid.
Dei byggjer opp eit regionalt høgskulesystem med universitetet i Tromsø og høgskular i Bø i Telemark, Sogndal og Nesna i Nordland, der unge utdanna seg utan å flytta heimafrå til store byar som Oslo, Bergen og Trondheim.
Dei får arbeid, for regjeringa bruker dei auka inntektene til å skapa sysselsetjing ikkje minst i offentleg sektor med nye velferdstenester i fylke og kommunar.
Eksisterande industriselskap vart stimulerte, og nye skapte. Slik kunne dei unge også kombinera utdanning og arbeid der dei bur.
Med skatteforliket i 2004 endrar samfunnet seg radikalt då politikarane vedtok eit nytt skattesystem frå 2006 der dei definerer ein «skjermingsmodell». I 2009 med tilgang til skattetal for 2006–2008 slo professor Terje R. Hansen på NHH (Norges Handelshøgskole) fast i eit innlegg i valkampen det året om formuesskatt det same som Dagens Næringsliv gjer 13. desember 2019: For alle praktiske føremål betaler dei rikaste i Noreg berre formuesskatt. Kvart år tek dei rikaste her i landet ut 80 milliardar kroner skattefritt. Slik får dei ein svært stor pengebinge, og frå denne pengebingen kan dei ta ut pengar nok til å kjøpa halve Trøndelag om dei vil.
I praksis kastar politikarane pengar etter dei rikaste.
Dette var ikkje det politikarane bala med på 1960- og 1970-talet, men alt 13. september kan me stemma inn politikarar som heller bruker pengane slik dei gjorde i 1970-åra. Pøs heller dei store pengane ut som finanspolitiske tiltak og skap aktivitet, få arbeidsløysa under 2 prosent, målet til Bratteli I og II-regjeringane, for det skaffar folk arbeid og inntekter.
Fleire artiklar
Laila Goody, Maria Ómarsdóttir Austgulen, Trond Espen Seim og John Emil Jørgenrud i nachspielet frå helvete som stykket til Edward Albee blir kalla.
Foto: Erika Hebbert
Sterkt om livsløgn og overleving
Gode skodespelarprestasjonar i intens kamp på liv og død.
Den nye statsministeren i Frankrike, Michel Barnier, blir klappa inn av den utgåande, Gabriel Attal, i ein seremoni på Hôtel Matignon i Paris 5. september.
Foto: Stephane De Sakutin / Reuters / NTB
Ny statsminister med gjeld, utan budsjett
No lyt alt skje raskt i fransk politikk for å avverje nye kriser.
Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl på veg til pressetreffet om motarbeiding av kriminalitet. Også statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum deltok.
Foto: Thomas Fure / NTB
– No ser me effekten av færre politifolk
Det er mykje regjeringa kunne gjort som dei ikkje har gjort. Me er ikkje imponerte, seier Helge André Njåstad (FrP).
Den oppdaterte boka om rettens ironi er ei samling av tekstar frå Rune Slagstad gjennom førti år.
Foto: André Johansen / Pax Forlag
Jussen som styringsverktøy
Rettens ironi, no i fjerde og utvida utgåve, har for lengst blitt ein klassikar i norsk idé- og rettshistorie.
Finn Olstad har doktorgrad i historie og er tidlegare professor ved Seksjon for kultur og samfunn ved Noregs idrettshøgskule.
Foto: Edvard Thorup
Det nye klassesamfunnet
Finn Olstads nye bok er eit lettlese innspel til ei sårt tiltrengd innsikt i skilnaden mellom fakta og ideologi.