Utdanning
Ja, det er mye læring i lek
Desse barna leikar og lærer på ein skule i Trondheim.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Det er ingen motsetning mellom lek og læring. Det har Høyre alltid ment. De yngste barna lærer best når lek og læring går hånd i hånd.
En av de største utfordringene i skolen er at vi ikke klarer å lære barna våre helt fundamentale ting gjennom ti års skolegang. Over 15.000 elever går ut av ungdomsskolen uten å kunne lese skikkelig, over 18.000 elever uten å kunne regne skikkelig.
Vi lar små problemer vokse seg store. Det er ingen barn som gleder seg til skolen hvis hver dag blir en påminnelse om alt du ikke kan. Derfor handler læring også om at barn skal trives på skolen og ha det bra.
Sverre Bungum har helt rett når han sier at barn også lærer utenfor skolen, og at mange seksåringer starter på skolen med å kunne morsmålet sitt med riktig aksent, og at mange har lært seg begreper som er viktige for videre læring (Dag og Tid 8. august).
Problemet er bare at det gjelder ikke alle. Skolen klarer ikke utjevne sosiale forskjeller. Ulikhet går i arv. Og vi vet at barn av foreldre med lav utdanning gjør det dårligere. Da kan vi ikke belage oss på at det er hjemmet som skal stå for store deler av skolegangen til barna våre, mens skolen først og fremst skal være et sted for lek.
Jeg kommer ikke til å lene meg tilbake og fjerne trykket på at alle barn skal lære seg å lese, skrive og regne skikkelig. Snarere tvert om kommer Høyre til å gjøre mer for å lære barna våre helt grunnleggende ferdigheter.
Digital tilgang – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.