JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Helgelending eller ikke?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen

Teikning: Mirjam Clement

Teikning: Mirjam Clement

4023
20221216
4023
20221216

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Salten

I Håvard Rem sin fine artikkel om Salten i Dag og Tid nr. 48, skrev han om folk i Rødøy og Meløy som heller ønsker å tilhøre Helgeland. Det dreier seg nok ikke bare om individuelle følelser av tilhørighet, men også om rotfestet identitet som fortsatt ligger i kulturen. Som marinbiolog ved Nord universitet siden 1975 har jeg en del fartstid med forskningsfartøy i området og er som båtglad helgelending rimelig farvannskjent.

Når du følger hurtigruteleia sørover fra Bodø, seiler du gjennom Gildeskål kommune, der Elias Blix og en internasjonalt anerkjent havforsker, Oscar Sund, ble født. Idet du kommer ut i Fugløyfjorden med Fugløya i nord passerer du minnesmerket over KNM «Uredd» på sørsiden. Ubåten gikk på en tysk mine og sank i 1943, på tur inn fra Vestfjorden for å landsette sabotører.

Du forlater Gildeskål når du passerer Helgelandsflesa, det vil si den ene av to «fleser» som ligger i hver sin ende av Helgeland. Begge er uanselige samlinger av holmer og skjær som gjemmer seg bort i kartet om du ikke ser nøye etter. Den nordre Helgelandsflesa ligger omtrent midt i Fugløyfjorden, som er et fryktet havområde, fordi uvær fra alle vestlige retninger roter opp grusom sjø. Derfra går leia sørover mellom Støttvær i vest og Kunna, en liten halvøy på innsiden.

Du er nå kommet til Helgeland og kan puste lettet ut i «den stille fjerding» i Meløy kommune, en forunderlig beskyttet kyststrekning der seilere alltid savner vind. Der måtte gamle lofotfiskere på tur sør eller nord ro sine åttringer, eller velge å seile utaskjærs. Her finner du et folk som er uforferdet på havet, men like vennlige som været, med smilet på lur. Den kjente «kong Glad», skøyteløperen Hjallis, Hjalmar Andersen, var født i Rødøy kommune og hadde noe med seg derfra. Det er ikke til å forundre seg over at folk i de to kommunene uvillig oppgir sin identitet som nordhelgelendinger.

Videre sørover kan du fare innaskjærs hele vegen, til du passerer Brønnøysund. Derfra må du fare et godt stykke i åpent hav til du passerer den andre Helgelandsflesa, i sør. Forunderlig nok heter den bare Helgelandsflesa på kartet, kanskje fordi den ligger på Sør-Helgeland, der man for tiden mener at Helgeland består av kommunene sør for Korgfjellet. Lesere av Dag og Tid har nok fått med seg at det offentlige ordskiftet mellom nord og sør er fryktelig betent, forårsaket av stridigheter om både sykehus og storflyplass.

Kanskje skulle kamphanene møtes i et ingenmannsland, for eksempel på ei lita øy som ligger halvvegs mellom de to flesene, litt sør for Nesna, i munningen av Ranfjorden, i Leirfjord kommune, som nok forskrever seg litt mellom nord og sør. Øya kalles Finnkona på kartet, men småbruket som lå der, het Finkonna i gamle dokumenter. Det er et dialektisk uttrykk for en vakker kvinne som forskningsfartøyets skipper, som var meløyfjæring, brukte da han pekte henne ut idet vi seilte forbi på slutten av 70-tallet. Hun lå naken på rygg halvt nedsenket i havet med bryst, lår og mage over vann, med et lite kjerr høvelig plassert, til forlystelse for enhver lengtende lofotfisker på heimtur. I dag er Finkonna ustelt og lurvet fordi Helgeland skogselskap som kjøpte øya for et hundreår siden, har plantet sitkagran og andre utekkelige påvekster, men ser man godt etter og bruker litt fantasi, er hun er der fortsatt.

Vi som bor i nord, må erkjenne at Helgelands tusenårige storhetstid skjedde mellom Vega og Alstadhaug, der vikingtidens småkonger, dansk adel og Petter Dass brukte innland og avkroker på kysten som kilde til rikdom. Utmarkene rundt Ranfjorden var befolket av skattlagte sjøsamebygder som syslet med alt fra båtbygging og kystfiske til skogbruk, sanking og jakt til fjells. I dag er området et episenter for vekst som drar til seg mange samfunnsgoder uten respekt for gammel storhet. Skulle Finkonna ønske seg noe, bortsett fra litt klipp og stell, må det være respekt for helgelendingers identitet og gamle grensemerker, og fred mellom sør og nord, fra fles til fles.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

kr 99 for dei fyrste to månadene.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Salten

I Håvard Rem sin fine artikkel om Salten i Dag og Tid nr. 48, skrev han om folk i Rødøy og Meløy som heller ønsker å tilhøre Helgeland. Det dreier seg nok ikke bare om individuelle følelser av tilhørighet, men også om rotfestet identitet som fortsatt ligger i kulturen. Som marinbiolog ved Nord universitet siden 1975 har jeg en del fartstid med forskningsfartøy i området og er som båtglad helgelending rimelig farvannskjent.

Når du følger hurtigruteleia sørover fra Bodø, seiler du gjennom Gildeskål kommune, der Elias Blix og en internasjonalt anerkjent havforsker, Oscar Sund, ble født. Idet du kommer ut i Fugløyfjorden med Fugløya i nord passerer du minnesmerket over KNM «Uredd» på sørsiden. Ubåten gikk på en tysk mine og sank i 1943, på tur inn fra Vestfjorden for å landsette sabotører.

Du forlater Gildeskål når du passerer Helgelandsflesa, det vil si den ene av to «fleser» som ligger i hver sin ende av Helgeland. Begge er uanselige samlinger av holmer og skjær som gjemmer seg bort i kartet om du ikke ser nøye etter. Den nordre Helgelandsflesa ligger omtrent midt i Fugløyfjorden, som er et fryktet havområde, fordi uvær fra alle vestlige retninger roter opp grusom sjø. Derfra går leia sørover mellom Støttvær i vest og Kunna, en liten halvøy på innsiden.

Du er nå kommet til Helgeland og kan puste lettet ut i «den stille fjerding» i Meløy kommune, en forunderlig beskyttet kyststrekning der seilere alltid savner vind. Der måtte gamle lofotfiskere på tur sør eller nord ro sine åttringer, eller velge å seile utaskjærs. Her finner du et folk som er uforferdet på havet, men like vennlige som været, med smilet på lur. Den kjente «kong Glad», skøyteløperen Hjallis, Hjalmar Andersen, var født i Rødøy kommune og hadde noe med seg derfra. Det er ikke til å forundre seg over at folk i de to kommunene uvillig oppgir sin identitet som nordhelgelendinger.

Videre sørover kan du fare innaskjærs hele vegen, til du passerer Brønnøysund. Derfra må du fare et godt stykke i åpent hav til du passerer den andre Helgelandsflesa, i sør. Forunderlig nok heter den bare Helgelandsflesa på kartet, kanskje fordi den ligger på Sør-Helgeland, der man for tiden mener at Helgeland består av kommunene sør for Korgfjellet. Lesere av Dag og Tid har nok fått med seg at det offentlige ordskiftet mellom nord og sør er fryktelig betent, forårsaket av stridigheter om både sykehus og storflyplass.

Kanskje skulle kamphanene møtes i et ingenmannsland, for eksempel på ei lita øy som ligger halvvegs mellom de to flesene, litt sør for Nesna, i munningen av Ranfjorden, i Leirfjord kommune, som nok forskrever seg litt mellom nord og sør. Øya kalles Finnkona på kartet, men småbruket som lå der, het Finkonna i gamle dokumenter. Det er et dialektisk uttrykk for en vakker kvinne som forskningsfartøyets skipper, som var meløyfjæring, brukte da han pekte henne ut idet vi seilte forbi på slutten av 70-tallet. Hun lå naken på rygg halvt nedsenket i havet med bryst, lår og mage over vann, med et lite kjerr høvelig plassert, til forlystelse for enhver lengtende lofotfisker på heimtur. I dag er Finkonna ustelt og lurvet fordi Helgeland skogselskap som kjøpte øya for et hundreår siden, har plantet sitkagran og andre utekkelige påvekster, men ser man godt etter og bruker litt fantasi, er hun er der fortsatt.

Vi som bor i nord, må erkjenne at Helgelands tusenårige storhetstid skjedde mellom Vega og Alstadhaug, der vikingtidens småkonger, dansk adel og Petter Dass brukte innland og avkroker på kysten som kilde til rikdom. Utmarkene rundt Ranfjorden var befolket av skattlagte sjøsamebygder som syslet med alt fra båtbygging og kystfiske til skogbruk, sanking og jakt til fjells. I dag er området et episenter for vekst som drar til seg mange samfunnsgoder uten respekt for gammel storhet. Skulle Finkonna ønske seg noe, bortsett fra litt klipp og stell, må det være respekt for helgelendingers identitet og gamle grensemerker, og fred mellom sør og nord, fra fles til fles.

Emneknaggar

Fleire artiklar

SKRIFTSTADEN. Ivar Aasen dikta truleg «Vise om Giftermaal» her på lensmannsgarden i Litlebergen nord for Bergen i 1843. Måla av M. Roti i 1899. Faksimile frå Jarle Bondevik og fleire (red.): Målsamlingar frå Bergens Stift av Ivar Aasen, 1995.

SKRIFTSTADEN. Ivar Aasen dikta truleg «Vise om Giftermaal» her på lensmannsgarden i Litlebergen nord for Bergen i 1843. Måla av M. Roti i 1899. Faksimile frå Jarle Bondevik og fleire (red.): Målsamlingar frå Bergens Stift av Ivar Aasen, 1995.

Foto: Nasjonalbiblioteket

Kultur

Den bortkomne Aasen-visa

Ungkaren Ivar Aasen (30) dikta ei ungkarsvise i 1843 som kom bort for Aasen-kjennarane og blei ei skillingsvise for folk flest.

Ottar Grepstad
SKRIFTSTADEN. Ivar Aasen dikta truleg «Vise om Giftermaal» her på lensmannsgarden i Litlebergen nord for Bergen i 1843. Måla av M. Roti i 1899. Faksimile frå Jarle Bondevik og fleire (red.): Målsamlingar frå Bergens Stift av Ivar Aasen, 1995.

SKRIFTSTADEN. Ivar Aasen dikta truleg «Vise om Giftermaal» her på lensmannsgarden i Litlebergen nord for Bergen i 1843. Måla av M. Roti i 1899. Faksimile frå Jarle Bondevik og fleire (red.): Målsamlingar frå Bergens Stift av Ivar Aasen, 1995.

Foto: Nasjonalbiblioteket

Kultur

Den bortkomne Aasen-visa

Ungkaren Ivar Aasen (30) dikta ei ungkarsvise i 1843 som kom bort for Aasen-kjennarane og blei ei skillingsvise for folk flest.

Ottar Grepstad
Ei palestinsk kvinne passerer ruinane av bustadblokker i Hamad i Khan Younis sør på Gaza 13. mars 2024.

Ei palestinsk kvinne passerer ruinane av bustadblokker i Hamad i Khan Younis sør på Gaza 13. mars 2024.

Foto: Ahmed Zakot / Reuters / NTB

KrigSamfunn
Morten A. Strøksnes

Alt dette var ikkje nødvendig

Krigen i Gaza er ikkje eit brot, men snarare ei logisk fullbyrding av politikken som er ført dei siste femti åra i Israel.

Ferdigmathylla på butikken er ofte ganske stor. Men er det dei små som handterer ho best?

Ferdigmathylla på butikken er ofte ganske stor. Men er det dei små som handterer ho best?

Foto: Terje Pedersen / NTB

Frå matfatetKunnskap
Siri Helle

Ferdigmiddag

Det kan sjå ut som smådriftsfordelar bør få dominere norsk ferdigmatproduksjon. 

Presidentkandidat Donald Trump gjer honnør når dei spelar av opptaket der dømde etter 6. januar-åtaket på Kongressen syng nasjonalsongen i kor.

Presidentkandidat Donald Trump gjer honnør når dei spelar av opptaket der dømde etter 6. januar-åtaket på Kongressen syng nasjonalsongen i kor.

Foto: Jeff Dean / AP / NTB

KommentarSamfunn
Torbjørn L. Knutsen

Val på kanten av stupet?

– Om eg ikkje vinn presidentvalet i haust, betyr det slutten på det amerikanske demokratiet, sa Trump på eit valmøte i Ohio sist helg.

Markeringa av den internasjonale kvinnedagen 8. mars 2024 på Youngstorget i Oslo. Abida Raja heldt appell mot æreskriminalitet og kvinneundertrykking.

Markeringa av den internasjonale kvinnedagen 8. mars 2024 på Youngstorget i Oslo. Abida Raja heldt appell mot æreskriminalitet og kvinneundertrykking.

Foto: Javad Parsa

Samfunn

Den seigliva æresvalden

Debatten om æreskriminalitet er gamal. Framleis manglar dei heilskaplege løysingane, seier forfattaren Terje Bjøranger.

PernilleGrøndal
Markeringa av den internasjonale kvinnedagen 8. mars 2024 på Youngstorget i Oslo. Abida Raja heldt appell mot æreskriminalitet og kvinneundertrykking.

Markeringa av den internasjonale kvinnedagen 8. mars 2024 på Youngstorget i Oslo. Abida Raja heldt appell mot æreskriminalitet og kvinneundertrykking.

Foto: Javad Parsa

Samfunn

Den seigliva æresvalden

Debatten om æreskriminalitet er gamal. Framleis manglar dei heilskaplege løysingane, seier forfattaren Terje Bjøranger.

PernilleGrøndal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis