Fagfornyelse til forvirringLæreplanErik OlsenI disse dager går høringsfristen ut for å komme med innspill til nye læreplaner, «fagfornyelsen», som den kalles fra sentralt hold. Det er viktig at foresatte og elever i skolen er klar over hvilke endringer som

Publisert

I disse dager går høringsfristen ut for å komme med innspill til nye læreplaner, «fagfornyelsen», som den kalles fra sentralt hold. Det er viktig at foresatte og elever i skolen er klar over hvilke endringer som er på gang, og at de kanskje kan komme til å oppleve overraskende krav som skal innfris fra og med høsten 2020. Jeg skal ta for meg historiefaget i videregående, der jeg har 36 års erfaring som blant annet historielærer. Mange endringer har skjedd i disse årene, og gjeldende læreplaner som overtok etter de tidligere fagplaner, er på en måte en videreføring av en langsom faglig demontering av det vi hadde som pensumrelatert undervisning til dagens nye læreplaner med et utall ambisiøse kompetansemål der elever skal sammenligne, presentere, beskrive, redegjøre for, finne, reflektere over, utforske, undersøke, diskutere, vurdere en lang rekke problemstillinger som ikke inneholder en eneste konkret historisk hendelse eller tema. De er svært teoretisk og ullent utformet. Det later til at de som står bak formuleringene, ikke er klar over at historie og samfunnsfag er to atskilte vitenskaper. Samfunnsfag er generaliserende, og historie er individualiserende.

Jeg skal gi tre eksempler fra de nye planene, der elevene skal kunne

• utforske ulike prinsipper for periodisering av fortiden for å forstå at perioder er konstruksjoner som er avhengig av hvilke prinsipper for periodisering vi bruker

• utforske samme historiske tema fra et mikro- og et makroperspektiv for å utvikle perspektivforståelse

• vurdere hva som gjør en historisk hendelse betydningsfull, og diskutere hva som kan være avgjørende for hvilken historie vi anser som betydningsfull

Jeg tror ikke 17-åringer er i stand til å skjønne så mye av dette uten at de har et minimum av historiske kunnskaper det ikke stilles krav om at de må ha. Lista over kompetansemål teller 32 mer eller mindre urealistiske mål de skal kunne og bli vurdert etter. Det må fortone seg som en høy vegg av krav de skal klatre over inntil det siste målet er nådd, der de skal kunne: undersøke enkeltmenneskers, samfunnsgruppers eller folkegruppers streben etter å frigjøre og myndiggjøre seg selv og vurdere hvilke strategier de valgte for slik frigjøring.

Digital tilgang – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement