JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Endringane i smittevernlova er dramatiske

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
18. desember vedtok eit fleirtal i Stortinget ei endring i smittevernlova og helseberedskapslova.

18. desember vedtok eit fleirtal i Stortinget ei endring i smittevernlova og helseberedskapslova.

Skjermdump frå Stortinget.no

18. desember vedtok eit fleirtal i Stortinget ei endring i smittevernlova og helseberedskapslova.

18. desember vedtok eit fleirtal i Stortinget ei endring i smittevernlova og helseberedskapslova.

Skjermdump frå Stortinget.no

3251
20240112
3251
20240112

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Jus

Stortinget vedtok måndag 18. desember 2023 ei endring i smittevernlova. Lovsaka blei andregangsbehandla torsdag 4. januar 2024. Nokon har karakterisert vedtaket som ein trussel mot demokratiet. Andre ser det som mindre dramatisk.

Om det er ein trussel eller ikkje, er kanskje ikkje det viktigaste spørsmålet. Uansett har regjeringa no fått heimel til å vedta tiltak som Stortinget tidlegare klart har avvist, utan at dette har kome fram av korkje debatten eller lovvedtaket sjølv.

I Dag og Tid for 5. januar kallar Eirik Holmøyvik kritikken misforstått når den seier vedtaket inneber ei blankofullmakt for regjeringa til å stengja ned landet. Det er eg samd i. Men dette er på sida av saka. Problemet med lovendringa er ikkje at regjeringa med den kan stengja ned landet, det kan ho allereie med dei heimlane smittevernlova gjev. Problemet er at ho no kan vedta vidtgåande innskrenkingar i folks rørslefridom og familieliv utan på noko tidspunkt å konsultera Stortinget.

Kva seiar den nye lova? Den nye § 4-3a seier at «Ved alvorlig utbrudd av en allmennfarlig smittsom sykdom, jf. § 1-3 nr. 3 og 4, kan Kongen, for å forebygge eller motvirke overføring av sykdommen, gi forskrift om

a. isolering for smittede personer, jf. § 1-3 nr. 2, og

b. smittekarantene for personer som har økt risiko for å være smittet av den allmennfarlige smittsomme sykdommen etter nærkontakt med en smittet eller antatt smittet person, eller annen smittekilde.»

Ein ny allmennfarleg smittsam sjukdom treng ikkje vera som covid-19. Inkubasjonstida og den tida folk er smittefarlege, kan vera kortare eller lengre enn ved covid. Tida ein treng å isolere folk for å hindre smitte, kan vera betydeleg lengre enn 10–14 dagar, tenk berre på aids før ein fekk medisinar. Då aids kom, vurderte ein faktisk å gje myndigheitene heimel til å isolera folk livet ut. Ein slik heimel gjev lova no.

Lova gjev også ein open heimel til å «fastsette andre begrensninger i bevegelsesfriheten for personer som omfattes av første ledd». Kva omfattar dette? Det ligg nær å tru at myndigheitene med dette kan innføre slike reglar om vaksinepass som Stortinget ikkje ville gje under pandemien. Med ei litt ekspansiv tolking gjev dette òg heimel til å innføra portforbod, i alle fall lokalt.

Eg er heilt samd med Holmøyvik i at den vide heimelen i smittevernlova § 7-12 er eit rettstryggleiksproblem. Men den krev i det minste at regjeringa må gå til Stortinget om ho vil at tiltak ho vedtar, skal vara lenger enn 30 dagar. Den nye heimelen har ingen slik regel om at Stortinget må involverast.

Det største problemet er likevel rekkjefølgja. Pandemien viste ei rekkje problem med den noverande smittevernlova. Heimlane er dårleg tilpassa behovet, det er problem i koordineringa mellom stat og kommune, og rettstryggleiken har dårleg vern. Vi treng ei brei utgreiing der eit mangfald av interesser er med, og med deltaking av økonomar, medisinarar, psykologar, juristar og andre for å sikra mot ei einsidig utforming av kriseheimlar. Nett fordi regjeringa har heimel i smittevernlova § 7-12, er det vanskeleg å skjøna kvifor det hasta slik med å endra lova utan å venta på ei slik utgreiing.

Hans Petter Graver er professor ved UiO.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Jus

Stortinget vedtok måndag 18. desember 2023 ei endring i smittevernlova. Lovsaka blei andregangsbehandla torsdag 4. januar 2024. Nokon har karakterisert vedtaket som ein trussel mot demokratiet. Andre ser det som mindre dramatisk.

Om det er ein trussel eller ikkje, er kanskje ikkje det viktigaste spørsmålet. Uansett har regjeringa no fått heimel til å vedta tiltak som Stortinget tidlegare klart har avvist, utan at dette har kome fram av korkje debatten eller lovvedtaket sjølv.

I Dag og Tid for 5. januar kallar Eirik Holmøyvik kritikken misforstått når den seier vedtaket inneber ei blankofullmakt for regjeringa til å stengja ned landet. Det er eg samd i. Men dette er på sida av saka. Problemet med lovendringa er ikkje at regjeringa med den kan stengja ned landet, det kan ho allereie med dei heimlane smittevernlova gjev. Problemet er at ho no kan vedta vidtgåande innskrenkingar i folks rørslefridom og familieliv utan på noko tidspunkt å konsultera Stortinget.

Kva seiar den nye lova? Den nye § 4-3a seier at «Ved alvorlig utbrudd av en allmennfarlig smittsom sykdom, jf. § 1-3 nr. 3 og 4, kan Kongen, for å forebygge eller motvirke overføring av sykdommen, gi forskrift om

a. isolering for smittede personer, jf. § 1-3 nr. 2, og

b. smittekarantene for personer som har økt risiko for å være smittet av den allmennfarlige smittsomme sykdommen etter nærkontakt med en smittet eller antatt smittet person, eller annen smittekilde.»

Ein ny allmennfarleg smittsam sjukdom treng ikkje vera som covid-19. Inkubasjonstida og den tida folk er smittefarlege, kan vera kortare eller lengre enn ved covid. Tida ein treng å isolere folk for å hindre smitte, kan vera betydeleg lengre enn 10–14 dagar, tenk berre på aids før ein fekk medisinar. Då aids kom, vurderte ein faktisk å gje myndigheitene heimel til å isolera folk livet ut. Ein slik heimel gjev lova no.

Lova gjev også ein open heimel til å «fastsette andre begrensninger i bevegelsesfriheten for personer som omfattes av første ledd». Kva omfattar dette? Det ligg nær å tru at myndigheitene med dette kan innføre slike reglar om vaksinepass som Stortinget ikkje ville gje under pandemien. Med ei litt ekspansiv tolking gjev dette òg heimel til å innføra portforbod, i alle fall lokalt.

Eg er heilt samd med Holmøyvik i at den vide heimelen i smittevernlova § 7-12 er eit rettstryggleiksproblem. Men den krev i det minste at regjeringa må gå til Stortinget om ho vil at tiltak ho vedtar, skal vara lenger enn 30 dagar. Den nye heimelen har ingen slik regel om at Stortinget må involverast.

Det største problemet er likevel rekkjefølgja. Pandemien viste ei rekkje problem med den noverande smittevernlova. Heimlane er dårleg tilpassa behovet, det er problem i koordineringa mellom stat og kommune, og rettstryggleiken har dårleg vern. Vi treng ei brei utgreiing der eit mangfald av interesser er med, og med deltaking av økonomar, medisinarar, psykologar, juristar og andre for å sikra mot ei einsidig utforming av kriseheimlar. Nett fordi regjeringa har heimel i smittevernlova § 7-12, er det vanskeleg å skjøna kvifor det hasta slik med å endra lova utan å venta på ei slik utgreiing.

Hans Petter Graver er professor ved UiO.

Emneknaggar

Fleire artiklar

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

Foto: Aleksej Nikolskij / Sputnik / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Nytt frå den russiske klankampen

Under overflata går det føre seg ein bitter maktkamp i Putin-regimet. Verda har fått eit sjeldan innblikk i denne kampen dei siste vekene.

Halvor Tjønn
President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

Foto: Aleksej Nikolskij / Sputnik / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Nytt frå den russiske klankampen

Under overflata går det føre seg ein bitter maktkamp i Putin-regimet. Verda har fått eit sjeldan innblikk i denne kampen dei siste vekene.

Halvor Tjønn

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
Gunhild AlvikNyborg

FHI svikter sitt samfunnsoppdrag

«Det er svært viktig at FHI er tydelig overfor publikum på at de ikke jobber med årsaken til long covid.»

Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.

Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.

Foto: Kim E. Andreassen / UiB

Samfunn
Eva Aalberg Undheim

Israel-boikott splittar akademia

Jussprofessor Eirik Holmøyvik prøvde å få omgjort vedtaket om Israel-boikott ved Det juridiske fakultetet i Bergen, men vart røysta ned. No har han trekt seg som forskingsleiar ved fakultetet.

Anne Kalvig er religionsvitar og tidlegare professor ved Universitetet i Stavanger. I fjor etablerte ho Medvit forlag.

Anne Kalvig er religionsvitar og tidlegare professor ved Universitetet i Stavanger. I fjor etablerte ho Medvit forlag.

Foto: Anja Bakken

BokMeldingar
CathrineHolst

Tru og tvil

Vi må framleis snakke om kvinner og menn. Men kan vi ikkje samstundes ta rimeleg omsyn til dei andre?

Frå det nasjonale sirkuset i Kyiv.

Frå det nasjonale sirkuset i Kyiv.

KrigSamfunn

Klovnar i kamp

Humor og sirkus er viktig for å overleve i ein krig. I Ukraina er 14 nasjonale sirkusarbeidarar fritekne frå mobilisering.

Andrej Kurkov
Frå det nasjonale sirkuset i Kyiv.

Frå det nasjonale sirkuset i Kyiv.

KrigSamfunn

Klovnar i kamp

Humor og sirkus er viktig for å overleve i ein krig. I Ukraina er 14 nasjonale sirkusarbeidarar fritekne frå mobilisering.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis