JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Endringane i smittevernlova er dramatiske

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
18. desember vedtok eit fleirtal i Stortinget ei endring i smittevernlova og helseberedskapslova.

18. desember vedtok eit fleirtal i Stortinget ei endring i smittevernlova og helseberedskapslova.

Skjermdump frå Stortinget.no

18. desember vedtok eit fleirtal i Stortinget ei endring i smittevernlova og helseberedskapslova.

18. desember vedtok eit fleirtal i Stortinget ei endring i smittevernlova og helseberedskapslova.

Skjermdump frå Stortinget.no

3251
20240112
3251
20240112

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Jus

Stortinget vedtok måndag 18. desember 2023 ei endring i smittevernlova. Lovsaka blei andregangsbehandla torsdag 4. januar 2024. Nokon har karakterisert vedtaket som ein trussel mot demokratiet. Andre ser det som mindre dramatisk.

Om det er ein trussel eller ikkje, er kanskje ikkje det viktigaste spørsmålet. Uansett har regjeringa no fått heimel til å vedta tiltak som Stortinget tidlegare klart har avvist, utan at dette har kome fram av korkje debatten eller lovvedtaket sjølv.

I Dag og Tid for 5. januar kallar Eirik Holmøyvik kritikken misforstått når den seier vedtaket inneber ei blankofullmakt for regjeringa til å stengja ned landet. Det er eg samd i. Men dette er på sida av saka. Problemet med lovendringa er ikkje at regjeringa med den kan stengja ned landet, det kan ho allereie med dei heimlane smittevernlova gjev. Problemet er at ho no kan vedta vidtgåande innskrenkingar i folks rørslefridom og familieliv utan på noko tidspunkt å konsultera Stortinget.

Kva seiar den nye lova? Den nye § 4-3a seier at «Ved alvorlig utbrudd av en allmennfarlig smittsom sykdom, jf. § 1-3 nr. 3 og 4, kan Kongen, for å forebygge eller motvirke overføring av sykdommen, gi forskrift om

a. isolering for smittede personer, jf. § 1-3 nr. 2, og

b. smittekarantene for personer som har økt risiko for å være smittet av den allmennfarlige smittsomme sykdommen etter nærkontakt med en smittet eller antatt smittet person, eller annen smittekilde.»

Ein ny allmennfarleg smittsam sjukdom treng ikkje vera som covid-19. Inkubasjonstida og den tida folk er smittefarlege, kan vera kortare eller lengre enn ved covid. Tida ein treng å isolere folk for å hindre smitte, kan vera betydeleg lengre enn 10–14 dagar, tenk berre på aids før ein fekk medisinar. Då aids kom, vurderte ein faktisk å gje myndigheitene heimel til å isolera folk livet ut. Ein slik heimel gjev lova no.

Lova gjev også ein open heimel til å «fastsette andre begrensninger i bevegelsesfriheten for personer som omfattes av første ledd». Kva omfattar dette? Det ligg nær å tru at myndigheitene med dette kan innføre slike reglar om vaksinepass som Stortinget ikkje ville gje under pandemien. Med ei litt ekspansiv tolking gjev dette òg heimel til å innføra portforbod, i alle fall lokalt.

Eg er heilt samd med Holmøyvik i at den vide heimelen i smittevernlova § 7-12 er eit rettstryggleiksproblem. Men den krev i det minste at regjeringa må gå til Stortinget om ho vil at tiltak ho vedtar, skal vara lenger enn 30 dagar. Den nye heimelen har ingen slik regel om at Stortinget må involverast.

Det største problemet er likevel rekkjefølgja. Pandemien viste ei rekkje problem med den noverande smittevernlova. Heimlane er dårleg tilpassa behovet, det er problem i koordineringa mellom stat og kommune, og rettstryggleiken har dårleg vern. Vi treng ei brei utgreiing der eit mangfald av interesser er med, og med deltaking av økonomar, medisinarar, psykologar, juristar og andre for å sikra mot ei einsidig utforming av kriseheimlar. Nett fordi regjeringa har heimel i smittevernlova § 7-12, er det vanskeleg å skjøna kvifor det hasta slik med å endra lova utan å venta på ei slik utgreiing.

Hans Petter Graver er professor ved UiO.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Jus

Stortinget vedtok måndag 18. desember 2023 ei endring i smittevernlova. Lovsaka blei andregangsbehandla torsdag 4. januar 2024. Nokon har karakterisert vedtaket som ein trussel mot demokratiet. Andre ser det som mindre dramatisk.

Om det er ein trussel eller ikkje, er kanskje ikkje det viktigaste spørsmålet. Uansett har regjeringa no fått heimel til å vedta tiltak som Stortinget tidlegare klart har avvist, utan at dette har kome fram av korkje debatten eller lovvedtaket sjølv.

I Dag og Tid for 5. januar kallar Eirik Holmøyvik kritikken misforstått når den seier vedtaket inneber ei blankofullmakt for regjeringa til å stengja ned landet. Det er eg samd i. Men dette er på sida av saka. Problemet med lovendringa er ikkje at regjeringa med den kan stengja ned landet, det kan ho allereie med dei heimlane smittevernlova gjev. Problemet er at ho no kan vedta vidtgåande innskrenkingar i folks rørslefridom og familieliv utan på noko tidspunkt å konsultera Stortinget.

Kva seiar den nye lova? Den nye § 4-3a seier at «Ved alvorlig utbrudd av en allmennfarlig smittsom sykdom, jf. § 1-3 nr. 3 og 4, kan Kongen, for å forebygge eller motvirke overføring av sykdommen, gi forskrift om

a. isolering for smittede personer, jf. § 1-3 nr. 2, og

b. smittekarantene for personer som har økt risiko for å være smittet av den allmennfarlige smittsomme sykdommen etter nærkontakt med en smittet eller antatt smittet person, eller annen smittekilde.»

Ein ny allmennfarleg smittsam sjukdom treng ikkje vera som covid-19. Inkubasjonstida og den tida folk er smittefarlege, kan vera kortare eller lengre enn ved covid. Tida ein treng å isolere folk for å hindre smitte, kan vera betydeleg lengre enn 10–14 dagar, tenk berre på aids før ein fekk medisinar. Då aids kom, vurderte ein faktisk å gje myndigheitene heimel til å isolera folk livet ut. Ein slik heimel gjev lova no.

Lova gjev også ein open heimel til å «fastsette andre begrensninger i bevegelsesfriheten for personer som omfattes av første ledd». Kva omfattar dette? Det ligg nær å tru at myndigheitene med dette kan innføre slike reglar om vaksinepass som Stortinget ikkje ville gje under pandemien. Med ei litt ekspansiv tolking gjev dette òg heimel til å innføra portforbod, i alle fall lokalt.

Eg er heilt samd med Holmøyvik i at den vide heimelen i smittevernlova § 7-12 er eit rettstryggleiksproblem. Men den krev i det minste at regjeringa må gå til Stortinget om ho vil at tiltak ho vedtar, skal vara lenger enn 30 dagar. Den nye heimelen har ingen slik regel om at Stortinget må involverast.

Det største problemet er likevel rekkjefølgja. Pandemien viste ei rekkje problem med den noverande smittevernlova. Heimlane er dårleg tilpassa behovet, det er problem i koordineringa mellom stat og kommune, og rettstryggleiken har dårleg vern. Vi treng ei brei utgreiing der eit mangfald av interesser er med, og med deltaking av økonomar, medisinarar, psykologar, juristar og andre for å sikra mot ei einsidig utforming av kriseheimlar. Nett fordi regjeringa har heimel i smittevernlova § 7-12, er det vanskeleg å skjøna kvifor det hasta slik med å endra lova utan å venta på ei slik utgreiing.

Hans Petter Graver er professor ved UiO.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Alle foto: Håvard Rem

UtanriksSamfunn
Håvard Rem

Det blonde reservatet

PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

UtanriksSamfunn
Ida Lødemel Tvedt

Ein lang marsj mot idiotveldet

NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB

KommentarSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Politikk i grenseland

Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Marita Liabø
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Marita Liabø

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis