JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Eit tryggingsproblem

Samfunnet kan ikkje la algoritmane avgjere kva som blir presentert for allmenta som spørsmåla demokratiet bør bruke tid på å diskutere.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
All kunnskap og informasjon som er tilgjengeleg på digitale læringsplattformer, kan ikkje erstatte lærebøker, meiner Jan Jørgen Skartveit.

All kunnskap og informasjon som er tilgjengeleg på digitale læringsplattformer, kan ikkje erstatte lærebøker, meiner Jan Jørgen Skartveit.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

All kunnskap og informasjon som er tilgjengeleg på digitale læringsplattformer, kan ikkje erstatte lærebøker, meiner Jan Jørgen Skartveit.

All kunnskap og informasjon som er tilgjengeleg på digitale læringsplattformer, kan ikkje erstatte lærebøker, meiner Jan Jørgen Skartveit.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

3159
20240809
3159
20240809

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Lesedugleik

Språkleg og fagleg kvalitetssikra skulebøker i alle fag i skulen er òg tryggingspolitikk.

I Dag og Tid 10. mai spør journalist Christiane Jordheim Larsen om Noreg bør ha eit statleg organ for psykologisk forsvar, for å trygge befolkninga i Noreg mot krefter i samfunnet og frå utlandet som vil påverke befolkninga ved å spreie villeiande informasjon og falske nyhende.

I same artikkel er nyhendedirektør i NRK Helje Solberg samd i at styresmaktene må ha ein strategi for korleis dei skal møte «spreiing av desinformasjon, propaganda og manipulering». Solberg meiner: «Noko av det viktigaste styresmaktene kan gjere for å styrkje den digitale motstandskrafta, er å sørgje for at folk har tilgang på uavhengige redaktørstyrte medium.» Rammevilkår for media og regulering av globale plattformer er viktig, konkluderer Solberg.

Samfunnet kan ikkje la algoritmane avgjere kva som blir presentert for allmenta som spørsmåla demokratiet bør bruke tid på å diskutere. Sosiale medium og algoritmar kan ikkje få avgjere kva for spørsmål folk skal bli tilstrekkeleg opplyste om til at dei kan ta sjølvstendige avgjerder om kva dei ønskjer i formelle val til kommunar og Storting og ved folkerøystingar.

I ei global og digital verd har skulesamfunnet og lærarane same utfordringa som massemedium har: Kven skal vere redaktørane som garanterer for sikker og sann kunnskap? Kven garanterer mot falske nyhende, ugyldig og manipulert informasjon?

I skulen har kvalitetssikra lærebøker tidlegare hatt ei tilsvarande redaktørrolle i skulen si verd av informasjon. All kunnskap og informasjon som er tilgjengeleg på digitale læringsplattformer, og alt som er tilgjengeleg av informasjon på internett, kan ikkje erstatte lærebøker som ansvarleg redaktør for gyldig kunnskap i skulen.

Rammevilkår for skule, regulering av globale, digitale plattformer og IKT-bransje og gjenskaping av statleg kvalitetssikring av lærebøker i skulen er òg tryggingspolitikk. Samfunnet bør ikkje overlate ansvaret for kva elevar skal lære på skulen, og korleis elevar kan skilje sant frå usant, til kommersielle, globale aktørar, til IKT-bransjen. Korkje politikarar, byråkratar, skuleleiing, lærarar eller elevar kan vite kven alle aktørar på nettet frå inn- og utland er.

Det er uforeinleg med demokratiets interesser å overlate i blind tiltru eit slikt redaktøransvar i skulen til store teknologiselskap. Dei har eigne agendaer og forretningsmetodar i strid med personvern og med opphavsrett for åndsverk. Teknologiselskapa konsentrerer seg om tilgang til og samling av sensitiv informasjon om forbrukaråtferd og -vanar blant barn og ungdom. Selskapas interesser bør i eit demokrati ikkje blandast med rolla som redaktør for gyldig kunnskap og informasjon for elevar og lærarar.

I fråvær av kvalitetssikra lærebøker avgjer algoritmane, sosiale medium, Instagram, TikTok og digitale læringsplattformer kva mange elevar lærer seg er gyldig kunnskap.

Jan Jørgen Skartveit er lærar og medlem i Arbeidarpartiet.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Lesedugleik

Språkleg og fagleg kvalitetssikra skulebøker i alle fag i skulen er òg tryggingspolitikk.

I Dag og Tid 10. mai spør journalist Christiane Jordheim Larsen om Noreg bør ha eit statleg organ for psykologisk forsvar, for å trygge befolkninga i Noreg mot krefter i samfunnet og frå utlandet som vil påverke befolkninga ved å spreie villeiande informasjon og falske nyhende.

I same artikkel er nyhendedirektør i NRK Helje Solberg samd i at styresmaktene må ha ein strategi for korleis dei skal møte «spreiing av desinformasjon, propaganda og manipulering». Solberg meiner: «Noko av det viktigaste styresmaktene kan gjere for å styrkje den digitale motstandskrafta, er å sørgje for at folk har tilgang på uavhengige redaktørstyrte medium.» Rammevilkår for media og regulering av globale plattformer er viktig, konkluderer Solberg.

Samfunnet kan ikkje la algoritmane avgjere kva som blir presentert for allmenta som spørsmåla demokratiet bør bruke tid på å diskutere. Sosiale medium og algoritmar kan ikkje få avgjere kva for spørsmål folk skal bli tilstrekkeleg opplyste om til at dei kan ta sjølvstendige avgjerder om kva dei ønskjer i formelle val til kommunar og Storting og ved folkerøystingar.

I ei global og digital verd har skulesamfunnet og lærarane same utfordringa som massemedium har: Kven skal vere redaktørane som garanterer for sikker og sann kunnskap? Kven garanterer mot falske nyhende, ugyldig og manipulert informasjon?

I skulen har kvalitetssikra lærebøker tidlegare hatt ei tilsvarande redaktørrolle i skulen si verd av informasjon. All kunnskap og informasjon som er tilgjengeleg på digitale læringsplattformer, og alt som er tilgjengeleg av informasjon på internett, kan ikkje erstatte lærebøker som ansvarleg redaktør for gyldig kunnskap i skulen.

Rammevilkår for skule, regulering av globale, digitale plattformer og IKT-bransje og gjenskaping av statleg kvalitetssikring av lærebøker i skulen er òg tryggingspolitikk. Samfunnet bør ikkje overlate ansvaret for kva elevar skal lære på skulen, og korleis elevar kan skilje sant frå usant, til kommersielle, globale aktørar, til IKT-bransjen. Korkje politikarar, byråkratar, skuleleiing, lærarar eller elevar kan vite kven alle aktørar på nettet frå inn- og utland er.

Det er uforeinleg med demokratiets interesser å overlate i blind tiltru eit slikt redaktøransvar i skulen til store teknologiselskap. Dei har eigne agendaer og forretningsmetodar i strid med personvern og med opphavsrett for åndsverk. Teknologiselskapa konsentrerer seg om tilgang til og samling av sensitiv informasjon om forbrukaråtferd og -vanar blant barn og ungdom. Selskapas interesser bør i eit demokrati ikkje blandast med rolla som redaktør for gyldig kunnskap og informasjon for elevar og lærarar.

I fråvær av kvalitetssikra lærebøker avgjer algoritmane, sosiale medium, Instagram, TikTok og digitale læringsplattformer kva mange elevar lærer seg er gyldig kunnskap.

Jan Jørgen Skartveit er lærar og medlem i Arbeidarpartiet.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Foto: Mari Parelius Wammer / Cappelen Damm

LitteraturKultur

Å gå på vatnet i ein blå draum

– Alt er så sterkt no som døden er så nær. Og eg drøymer så mykje og så intenst, ei natt drøymde eg at eg gjekk på vatnet!

Hilde Vesaas
Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Foto: Mari Parelius Wammer / Cappelen Damm

LitteraturKultur

Å gå på vatnet i ein blå draum

– Alt er så sterkt no som døden er så nær. Og eg drøymer så mykje og så intenst, ei natt drøymde eg at eg gjekk på vatnet!

Hilde Vesaas
Martin Baldysz debuterte i 2013 og er no ute med roman nummer tre.

Martin Baldysz debuterte i 2013 og er no ute med roman nummer tre.

Foto: Helle Frogner

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Tronge sinn ved det vide havet

Martin Baldysz skriv seg inn i eit fortidig ungjentesinn.

Det går mykje kjøt gjennom anlegga til Nortura i desse dagar. Men kva veit dei eigentleg om kvaliteten på det?

Det går mykje kjøt gjennom anlegga til Nortura i desse dagar. Men kva veit dei eigentleg om kvaliteten på det?

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Frå matfatetKunnskap
Siri Helle

Slaktetid

Så er det offisielt: Kvalitetssjekken på slakteria er ikkje anna enn eit volummål.

Skodespelarane er plasserte i ein kvit kube.

Skodespelarane er plasserte i ein kvit kube.

Foto: Den Nationale Scene

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Den vanskelege, men nødvendige venskapen

I vårt sted byr på fint samspel i ein rik og lågmælt tekst, som kunne tent på å bli kutta litt.

Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Foto: Sara Johannessen Meek / NTB

PolitikkSamfunn

Flytterett eller vetorett?

Skal mor eller far kunne ta med seg barna og flytte langt bort etter eit samlivsbrot? Barne- og familiedepartementet vil gjere det vanskelegare for fleire, men møter motstand.

Christiane Jordheim Larsen
Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Foto: Sara Johannessen Meek / NTB

PolitikkSamfunn

Flytterett eller vetorett?

Skal mor eller far kunne ta med seg barna og flytte langt bort etter eit samlivsbrot? Barne- og familiedepartementet vil gjere det vanskelegare for fleire, men møter motstand.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis