JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Ein alternativ Nord-Noregbane?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2400
20241108
2400
20241108

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Samferdsel

Laurdag 19. oktober hadde Aftenposten ein artikkel der dei siterte ein analyse som Marstrand AS og Høgskolen i Molde har utarbeidd for Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet. Dei har gått gjennom «konseptutvalutgreiinga Nord-Norgebanen». Konklusjonen på analysen er at det er «ulønnsomt å bygge en ny jernbane nord for Fauske på grunn av begrenset nytte, høye kostnader og store konsekvenser for natur, miljø og reindrift».

Etter det som står i artikkelen, har ikkje konseptvalutgreiinga og dermed analysen, sett på andre løysingar enn at banen skulle først gjennom Noreg. Løysingar som førte til at delar av banen gikk gjennom Sverige, blei ikkje vurdert. Det var synd.

Eit alternativ er å legge ei jernbaneline frå Fauske og austover til den når den svenske Innlandsbanan. Toget kunne så følge Innlandsbanan til Kiruna, og så følge Ofotbanen frå Kiruna til Narvik. Ettersom det er strekninga gjennom Noreg frå Fauske til Narvik som er den dyraste delen av prosjektet som blir vurdert i utgreiinga, kunne dette alternativet redusere anleggkostnadane.

Ei slik løysing kunne dekke fleire behov enn transport av personar og gods mellom sør og nord i Norge. Skade på Ofotbanen har i fleire månader hindra eksporten av jernmalm frå Kiruna til den europeiske marknaden. Eit brot i leveringa er alvorleg både for Sverige og for Europa. Jernbane frå Kiruna til Bodø, kunne nyttast som ei reserveløysing dersom skade på Ofotbanen skulle oppstå i framtida.

Sverige og Finland er no blitt medlemmer av Nato. Det betyr at transport av forsvarspersonell, -utstyr og -materiell, som blir sende sjøvegen til Noreg, treng jernbanetransport vidare til dei to landa. (Sjå artikkel i Aftenposten 26. oktober.) I dag er det to måtar å ordne dette på, nemleg Ofotbanen over Narvik, eller Merkåkerbanen over Trondheim. Med jernbane frå Fauske til Innlandsbanan og dermed til det svenske og finske jernbanenettet har ein eit tredje alternativ for denne transporten, nemleg over Bodø.

Ei vidareføring av Nordlandsbanen gjennom Noreg er for dyr til at konseptutgreiing og analyse kunne tilrå det. Ei jernbaneline frå Fauske til Innlandsbanan vil truleg vere eit billegare alternativ, og vil kunne gjennomførast med svensk-norsk finansiering – kanskje også med midlar frå EU og Nato. Er det for mykje å be om ein «mulighetsstudie» av dette alternativet?

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Samferdsel

Laurdag 19. oktober hadde Aftenposten ein artikkel der dei siterte ein analyse som Marstrand AS og Høgskolen i Molde har utarbeidd for Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet. Dei har gått gjennom «konseptutvalutgreiinga Nord-Norgebanen». Konklusjonen på analysen er at det er «ulønnsomt å bygge en ny jernbane nord for Fauske på grunn av begrenset nytte, høye kostnader og store konsekvenser for natur, miljø og reindrift».

Etter det som står i artikkelen, har ikkje konseptvalutgreiinga og dermed analysen, sett på andre løysingar enn at banen skulle først gjennom Noreg. Løysingar som førte til at delar av banen gikk gjennom Sverige, blei ikkje vurdert. Det var synd.

Eit alternativ er å legge ei jernbaneline frå Fauske og austover til den når den svenske Innlandsbanan. Toget kunne så følge Innlandsbanan til Kiruna, og så følge Ofotbanen frå Kiruna til Narvik. Ettersom det er strekninga gjennom Noreg frå Fauske til Narvik som er den dyraste delen av prosjektet som blir vurdert i utgreiinga, kunne dette alternativet redusere anleggkostnadane.

Ei slik løysing kunne dekke fleire behov enn transport av personar og gods mellom sør og nord i Norge. Skade på Ofotbanen har i fleire månader hindra eksporten av jernmalm frå Kiruna til den europeiske marknaden. Eit brot i leveringa er alvorleg både for Sverige og for Europa. Jernbane frå Kiruna til Bodø, kunne nyttast som ei reserveløysing dersom skade på Ofotbanen skulle oppstå i framtida.

Sverige og Finland er no blitt medlemmer av Nato. Det betyr at transport av forsvarspersonell, -utstyr og -materiell, som blir sende sjøvegen til Noreg, treng jernbanetransport vidare til dei to landa. (Sjå artikkel i Aftenposten 26. oktober.) I dag er det to måtar å ordne dette på, nemleg Ofotbanen over Narvik, eller Merkåkerbanen over Trondheim. Med jernbane frå Fauske til Innlandsbanan og dermed til det svenske og finske jernbanenettet har ein eit tredje alternativ for denne transporten, nemleg over Bodø.

Ei vidareføring av Nordlandsbanen gjennom Noreg er for dyr til at konseptutgreiing og analyse kunne tilrå det. Ei jernbaneline frå Fauske til Innlandsbanan vil truleg vere eit billegare alternativ, og vil kunne gjennomførast med svensk-norsk finansiering – kanskje også med midlar frå EU og Nato. Er det for mykje å be om ein «mulighetsstudie» av dette alternativet?

Emneknaggar

Fleire artiklar

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn

Cuba framfor kollaps?

Den cubanske nasjonen lir no av den kanskje største systemkrisa sidan kolonitida.

VegardBye

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn

Cuba framfor kollaps?

Den cubanske nasjonen lir no av den kanskje største systemkrisa sidan kolonitida.

VegardBye
Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Foto: Heiko Junge / NTB

UtanriksSamfunn

Noreg skal vera det mest demokratiske landet i verda, men ignorerer Asias fremste og samstundes mest truga demokrati

HalvorEifring
Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Foto: Heiko Junge / NTB

UtanriksSamfunn

Noreg skal vera det mest demokratiske landet i verda, men ignorerer Asias fremste og samstundes mest truga demokrati

HalvorEifring

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis