Dyrevernalliansen hjelper de som trenger det mest IndustrikyllingAnton KragOsloDyrevernalliansen jobber for å endre industrien, ikke nisjemarkedet. Dette virker det som Siri Helle, i sitt innlegg «Dyrevernalliansen øydelegg for kyllingen» ikke forstår. I E

Samarbeidet med Norsk Kylling har ført til at opptil 15 millionar kyllingar får eit betre liv, skriv Anton Krag i Dyrevernalliansen.
Samarbeidet med Norsk Kylling har ført til at opptil 15 millionar kyllingar får eit betre liv, skriv Anton Krag i Dyrevernalliansen.
Publisert

Dyrevernalliansen jobber for å endre industrien, ikke nisjemarkedet. Dette virker det som Siri Helle, i sitt innlegg «Dyrevernalliansen øydelegg for kyllingen» ikke forstår. I Europa ales det opp over 7 milliarder industrikyllinger årlig. I Norge har de tre største kyllingbedriftene cirka en tredjedel av markedet hver: Nortura, Den Stolte Hane og Norsk Kylling. Sistnevnte eies av Rema 1000 og har nylig valgt å skifte ut den ekstremt hurtigvoksende rasen Ross 308 med det bedre alternativet Hubbard JA787. Vi har rådet Norsk Kylling til å ta dette grepet fordi det er et viktig skritt i riktig retning for bedre dyrevelferd.

Det virker som Helle mener at dyrevernorganisasjoner bør ta avstand og ikke samarbeide med industrien. Dyrevernalliansen har imidlertid som mål å hjelpe de dyrene som trenger det aller mest, og da er det de rundt 65 millionene norske industrikyllingene vi fokuserer kreftene våre på – ikke nisjemarkedet som Helle trekker frem, der premiummerker som for eksempel Homlagarden og Stangekylling selges. Det er den store mengden dyr som når middagsbordene, vi må hjelpe til et bedre liv. Samtidig informerer vi selvfølgelig om nisjeprodukter med spesielt bra dyrevelferd, og vi bistår også disse. For eksempel samarbeider vi med Homlagarden for å få myndighetene til å tillate import av kalkunraser med bedre dyrevelferd.

Digital tilgang – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement