Dritpakke frå Dag og Tid?
Les også
Retting
Les også
Genetisk opphav
Les også
Reinflokk i Kautokeino.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Svar til kritikarar
Les også
Vennskap og vitenskap
Les også
Uryddig framstilling
Les også
Nordsamar i Sámpi, fotograferte kring år 1900.
Foto: Granbergs Nya Aktiebolag
En annen historie
Les også
Retting
Les også
Genetisk opphav
Les også
Reinflokk i Kautokeino.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Svar til kritikarar
Les også
Vennskap og vitenskap
Les også
Uryddig framstilling
Les også
Nordsamar i Sámpi, fotograferte kring år 1900.
Foto: Granbergs Nya Aktiebolag
En annen historie
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Det samiske
Det er ei stund til jul. Dag og Tid har likevel pakka ein drittpakke til det samiske samfunnet. Med journalisten Morten Strøksnes som julenisse har det samiske demokratiet (Sametinget), samiske næringar (reindrifta) og den delen av det samiske samfunnet som gjev seg til kjenne som samar (sameaktivistar), fått sine pass påskrivne over tre episodar.
Væpna med omtrentlegheiter, insinuasjonar, halvsanningar og ein stor dose tendensiøs utlegging av materiale gjev Dag og Tid-nissen seg trøystig i veg. Essayforma kan vere høveleg for den typen åtak. Då kan avisa tenkje «skitt au» om vanlege forventingar som etterrettelegheit, konsistens, saklegheit og slike normer som kan kome i vegen.
Andre har alt peika på at innhaldet i Dag og Tids pakke ikkje held mål. Noko er illeluktande, og mykje har gått ut på dato.
Og eg fekk mitt pass påskrive i del tre. To synder har eg gjort.
Synd 1: Eg har peika på at NRKs podkastserie om Samenes historie som NRK annonserte skulle presentere samane sitt perspektiv, at serien nesten var heilt samefri når det gjaldt innhaldsleverandørar. Dag og Tid prøver å gjere dette til ein diskusjon om personen Einar Niemi. Dette er ein invitasjon eg tidlegare har takka nei til, og det bør ikkje vere noka overrasking at eg heller ikkje denne gongen vil bli med på den typen gjørmeklin. Eg står fast på at viss NRK annonserer noko, bør produktet innehalde det NRK har annonsert.
Synd 2: Dag og Tid nemner mitt essay i boka Catnosat. The Sámi Pavilion, Indigenous Art, Knowledge and Sovereignty. Essayet dreier seg om korleis ein kan strukturere rovkulturens møte med byttekulturen. Kva element eit slikt møte har, og korleis dramaturgien er.
Det er uklart kva som er gale med å bruke ein metafor slik eg gjer for å strukturere eit resonnement, men i Dag og Tids karakteristikk av meg som «sameaktivist» ligg det tydelegvis eit forsøk på «fy-fy» konnotasjon der. Intensjonen er sikkert ikkje å gjere meg glad, likevel blir eg det. Med smil om munn lovar eg hermed å halde fram med å vere irriterrande synleg og syndig for det blikket som Dag og Tid anlegg.
Til no har eg ikkje tenkt på Dag og Tid som eit samefiendtleg medium. Tvert imot hugsar eg dei innsiktsfulle, saklege gode artiklane frå Alta-tida, og har hatt stor glede av avisa også i tida etterpå. Difor stiller eg meg spørsmålet om «tiraden» er uttrykk for eit linjeskifte og at Dag og Tid heretter må betraktast på linje med EDL – den «sameskeptiske» organisasjonen, Nordlys og dei mørkare cellene av Framstegspartiet. Er denne «pakken» eit uttrykk for at redaksjonens trollmann har vore ute, og at ein illojal læregut har kasta seg på tastaturet og ført avisa i vanry?
Dersom ikkje avisa på leiarplass er eksplisitt på kva dei står for i høve til det samiske samfunnet, er det etter denne tekstserien vanskeleg å kategorisere Dag og Tid som anna enn eit av dei samefiendtlege media i Noreg.
Ánde Somby er førsteamanuensis i juss ved UiT Noregs arktiske universitet.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Det samiske
Det er ei stund til jul. Dag og Tid har likevel pakka ein drittpakke til det samiske samfunnet. Med journalisten Morten Strøksnes som julenisse har det samiske demokratiet (Sametinget), samiske næringar (reindrifta) og den delen av det samiske samfunnet som gjev seg til kjenne som samar (sameaktivistar), fått sine pass påskrivne over tre episodar.
Væpna med omtrentlegheiter, insinuasjonar, halvsanningar og ein stor dose tendensiøs utlegging av materiale gjev Dag og Tid-nissen seg trøystig i veg. Essayforma kan vere høveleg for den typen åtak. Då kan avisa tenkje «skitt au» om vanlege forventingar som etterrettelegheit, konsistens, saklegheit og slike normer som kan kome i vegen.
Andre har alt peika på at innhaldet i Dag og Tids pakke ikkje held mål. Noko er illeluktande, og mykje har gått ut på dato.
Og eg fekk mitt pass påskrive i del tre. To synder har eg gjort.
Synd 1: Eg har peika på at NRKs podkastserie om Samenes historie som NRK annonserte skulle presentere samane sitt perspektiv, at serien nesten var heilt samefri når det gjaldt innhaldsleverandørar. Dag og Tid prøver å gjere dette til ein diskusjon om personen Einar Niemi. Dette er ein invitasjon eg tidlegare har takka nei til, og det bør ikkje vere noka overrasking at eg heller ikkje denne gongen vil bli med på den typen gjørmeklin. Eg står fast på at viss NRK annonserer noko, bør produktet innehalde det NRK har annonsert.
Synd 2: Dag og Tid nemner mitt essay i boka Catnosat. The Sámi Pavilion, Indigenous Art, Knowledge and Sovereignty. Essayet dreier seg om korleis ein kan strukturere rovkulturens møte med byttekulturen. Kva element eit slikt møte har, og korleis dramaturgien er.
Det er uklart kva som er gale med å bruke ein metafor slik eg gjer for å strukturere eit resonnement, men i Dag og Tids karakteristikk av meg som «sameaktivist» ligg det tydelegvis eit forsøk på «fy-fy» konnotasjon der. Intensjonen er sikkert ikkje å gjere meg glad, likevel blir eg det. Med smil om munn lovar eg hermed å halde fram med å vere irriterrande synleg og syndig for det blikket som Dag og Tid anlegg.
Til no har eg ikkje tenkt på Dag og Tid som eit samefiendtleg medium. Tvert imot hugsar eg dei innsiktsfulle, saklege gode artiklane frå Alta-tida, og har hatt stor glede av avisa også i tida etterpå. Difor stiller eg meg spørsmålet om «tiraden» er uttrykk for eit linjeskifte og at Dag og Tid heretter må betraktast på linje med EDL – den «sameskeptiske» organisasjonen, Nordlys og dei mørkare cellene av Framstegspartiet. Er denne «pakken» eit uttrykk for at redaksjonens trollmann har vore ute, og at ein illojal læregut har kasta seg på tastaturet og ført avisa i vanry?
Dersom ikkje avisa på leiarplass er eksplisitt på kva dei står for i høve til det samiske samfunnet, er det etter denne tekstserien vanskeleg å kategorisere Dag og Tid som anna enn eit av dei samefiendtlege media i Noreg.
Ánde Somby er førsteamanuensis i juss ved UiT Noregs arktiske universitet.
Fleire artiklar
Mange vil nok finne ein feil på dette biletet. Men la meg forklare.
Foto: Dagfinn Nordbø
«Mange vil miste munn og mæle når eg slår frampå om kvitlauk i fårikålen.»
Kate Winslet spelar tittelrolla i ei sann historie om den banebrytande fotografen Lee Miller, som forlét eit glamorøst liv som modell for å dokumentera andre verdskrigen.
Foto: Filmweb.no
Det andre blikket
Den formeltru filmen om fotografen Lee Miller gjev eit velkome blikk på krig og kjønn.
Tormod Haugland, frå Radøy i Hordaland, forfattardebuterte som 32-åring og har sidan gitt ut ei lang rekke romanar, noveller, dikt og dramatikk.
Foto: Helge Skodvin
Livets dropar
Hauglands fabel pendlar mellom draum og røynd.
«Moren» blir løfta på plass utanfor Munch-museet i 2022.
Foto: Heiko Junge / NTB
Hvor original er «Moren» foran Munchmuseet?
Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.
Krig og psyke
Det er vanskeleg å vite om den nye «sigersplanen» som president Zelenskyj nyleg varsla, er ein verkeleg sigersplan eller berre ein ny freistnad på å kurere tungsinn i det ukrainske samfunnet.