JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Den keisame politikken

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2764
20181012
2764
20181012

Politikk

Politikk er vorte keisamt, meiner Jan Inge Sørbø (Dag og Tid 5. oktober). Det kjem av at dei sakene Stortinget handsamar, ikkje er viktige nok, og politikarane saknar kunnskap. Tittelen på artikkelen, «Geispar løvene?», hentar Sørbø frå Georg Apenes, som i 1989 hadde observert noko liknande. «Kva kan ein gjera?» spør Sørbø, og han svarar: «Ein kan vona på ei tilbakevending til dei viktige sakene i politikken og at politikarane i større grad brukar fagkunnskap for å forstå kva som er dei viktige sakene. Det gamle mottoet: ’all makt i denne sal’ må i dag tyda ’den viktigaste kunnskapen i denne sal’.»

Det er gjerne slikt vi høyrer frå professorar no om dagen. Men om Stortingssalen vert omgjord til eit akademisk seminarrom, kan vi vere visse på at løvene ikkje berre geispar, men legg seg til å sove for godt. Kan det ikkje tenkjast at det er politikkomgrepet som har endra seg? Kunnskapsomgrepet òg, for den del. I 1980-åra var ei liberal vending noko nær fullført, og det innebar at politikken ikkje lenger hadde noko substansielt innhald, men hadde vorte ein reiskap. Det vil seie stort sett for økonomi og velferd.

Same året Apenes meinte løvene geispa, altså i 1989, gav statsvitarane Johan P. Olsen og James G. March ut boka Rediscovering Institutions, med eit heller idealisert bilete av noko som liknar på ei førliberal politikkforståing. Andre forfattarar har kalla det republikanisme, kommunitarisme eller jamvel patriotisme. Nyinstitusjonalistar som March og Olsen sa ikkje at «makta hadde flytta seg vekk frå politikken», slik Apenes gjorde, men at det var politikken sjølv som paradoksalt nok hadde forlate politikken. March og Olsen ville ha politikken inn i politikken att. Det ville innebere å gje han eit eksistensielt innhald att, der eit nøkkelord var identitet og ikkje berre verdiar. Slik var den førliberale forståinga, men ironisk nok var March og Olsen som statsvitarar metodologisk stengde inne i den same rasjonalismen som hadde skapt problemet, den liberale rasjonelle vitskapen. Hobbes hevda at statsvitskapen – hans eiga oppfinning, meinte han – kunne gjere slutt på all usemje i politikk og moraldebatt. Sidan har samfunnsvitarar av alle slag arbeidd for i det minste å marginalisere politikken. Med andre ord, erstatte han med vitskapleg kunnskap, den einaste forma for kunnskap vi godtek i dag. Det har vore ein lang kamp, og han er vel enno ikkje ført til endes. I Noreg har vi jamvel vore seint ute. Her vann ikkje liberalismen fullt gjennomslag før den brundtlandske «fridomsrevolusjonen» i 1980-åra. Men jamvel her hos oss merkar vi atterslaget. Professorane fortel at vitskapen – kunnskapen! – er truga. Men vi kan vere rimeleg visse på at det ikkje er difor løvene geispar.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Politikk

Politikk er vorte keisamt, meiner Jan Inge Sørbø (Dag og Tid 5. oktober). Det kjem av at dei sakene Stortinget handsamar, ikkje er viktige nok, og politikarane saknar kunnskap. Tittelen på artikkelen, «Geispar løvene?», hentar Sørbø frå Georg Apenes, som i 1989 hadde observert noko liknande. «Kva kan ein gjera?» spør Sørbø, og han svarar: «Ein kan vona på ei tilbakevending til dei viktige sakene i politikken og at politikarane i større grad brukar fagkunnskap for å forstå kva som er dei viktige sakene. Det gamle mottoet: ’all makt i denne sal’ må i dag tyda ’den viktigaste kunnskapen i denne sal’.»

Det er gjerne slikt vi høyrer frå professorar no om dagen. Men om Stortingssalen vert omgjord til eit akademisk seminarrom, kan vi vere visse på at løvene ikkje berre geispar, men legg seg til å sove for godt. Kan det ikkje tenkjast at det er politikkomgrepet som har endra seg? Kunnskapsomgrepet òg, for den del. I 1980-åra var ei liberal vending noko nær fullført, og det innebar at politikken ikkje lenger hadde noko substansielt innhald, men hadde vorte ein reiskap. Det vil seie stort sett for økonomi og velferd.

Same året Apenes meinte løvene geispa, altså i 1989, gav statsvitarane Johan P. Olsen og James G. March ut boka Rediscovering Institutions, med eit heller idealisert bilete av noko som liknar på ei førliberal politikkforståing. Andre forfattarar har kalla det republikanisme, kommunitarisme eller jamvel patriotisme. Nyinstitusjonalistar som March og Olsen sa ikkje at «makta hadde flytta seg vekk frå politikken», slik Apenes gjorde, men at det var politikken sjølv som paradoksalt nok hadde forlate politikken. March og Olsen ville ha politikken inn i politikken att. Det ville innebere å gje han eit eksistensielt innhald att, der eit nøkkelord var identitet og ikkje berre verdiar. Slik var den førliberale forståinga, men ironisk nok var March og Olsen som statsvitarar metodologisk stengde inne i den same rasjonalismen som hadde skapt problemet, den liberale rasjonelle vitskapen. Hobbes hevda at statsvitskapen – hans eiga oppfinning, meinte han – kunne gjere slutt på all usemje i politikk og moraldebatt. Sidan har samfunnsvitarar av alle slag arbeidd for i det minste å marginalisere politikken. Med andre ord, erstatte han med vitskapleg kunnskap, den einaste forma for kunnskap vi godtek i dag. Det har vore ein lang kamp, og han er vel enno ikkje ført til endes. I Noreg har vi jamvel vore seint ute. Her vann ikkje liberalismen fullt gjennomslag før den brundtlandske «fridomsrevolusjonen» i 1980-åra. Men jamvel her hos oss merkar vi atterslaget. Professorane fortel at vitskapen – kunnskapen! – er truga. Men vi kan vere rimeleg visse på at det ikkje er difor løvene geispar.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kvart år i perioden 1990–2021 har om lag éin million menneske globalt døydd som følgje av antibiotikaresistens.

Kvart år i perioden 1990–2021 har om lag éin million menneske globalt døydd som følgje av antibiotikaresistens.

Foto: Cornelius Poppe / NTB

HelseSamfunn

Framtidsrapport frå bakteriefronten

At antibiotika skal slutte å verke, er den store skrekken for helsevesenet verda over. Vi dykkar ned i den grundigaste prognosen som nokon gong er utført for dødsfall som følgje av motstandsdyktige bakteriar.

Christiane Jordheim Larsen
Kvart år i perioden 1990–2021 har om lag éin million menneske globalt døydd som følgje av antibiotikaresistens.

Kvart år i perioden 1990–2021 har om lag éin million menneske globalt døydd som følgje av antibiotikaresistens.

Foto: Cornelius Poppe / NTB

HelseSamfunn

Framtidsrapport frå bakteriefronten

At antibiotika skal slutte å verke, er den store skrekken for helsevesenet verda over. Vi dykkar ned i den grundigaste prognosen som nokon gong er utført for dødsfall som følgje av motstandsdyktige bakteriar.

Christiane Jordheim Larsen
Sauene er henta ned frå fjellet til garden til familien Lützen i Sydradalur for å bli klipte. Ein gong sa dei at ull var gull, men slik er det ikkje lenger. No blir det meste av ulla brend.

Sauene er henta ned frå fjellet til garden til familien Lützen i Sydradalur for å bli klipte. Ein gong sa dei at ull var gull, men slik er det ikkje lenger. No blir det meste av ulla brend.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature

Om sau og sjølvstende

Amerika har Kennedy-klanen, Færøyane har Patursson-klanen – og 70.000 sauer.

Hallgeir Opedal
Sauene er henta ned frå fjellet til garden til familien Lützen i Sydradalur for å bli klipte. Ein gong sa dei at ull var gull, men slik er det ikkje lenger. No blir det meste av ulla brend.

Sauene er henta ned frå fjellet til garden til familien Lützen i Sydradalur for å bli klipte. Ein gong sa dei at ull var gull, men slik er det ikkje lenger. No blir det meste av ulla brend.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature

Om sau og sjølvstende

Amerika har Kennedy-klanen, Færøyane har Patursson-klanen – og 70.000 sauer.

Hallgeir Opedal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis