JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Dei, der og då
– vi, her og nå

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Heimefronten paraderer opp Karl Johans gate mot Slottet fredsdagane 1945.

Heimefronten paraderer opp Karl Johans gate mot Slottet fredsdagane 1945.

Scanpix

Heimefronten paraderer opp Karl Johans gate mot Slottet fredsdagane 1945.

Heimefronten paraderer opp Karl Johans gate mot Slottet fredsdagane 1945.

Scanpix

4282
20181116
4282
20181116

Historie

Marte Michelet har skrive ei bok om den norske motstandsrørsla og deira forhold til den katastrofale og tragiske aksjonen mot jødane.

Boka reiser mange spørsmål, fleire av kjeldekritisk art som bokmeldarane har tatt opp.

Men ho reiser også eit tidlaust spørsmål i all historieskriving: Kor hardhendte skal vi vere mot fortida og aktørane der, når vi møter dei med vår tids normer og verdiar, først og fremst med den omfattande kunnskapen vi i ettertida har, men som dei berre hadde stykkevis?

Når vi skal dømme om fortida og hennar aktørar, kor stor vekt skal vi leggje på det som vart sagt og gjort, og kor stor vekt skal vi leggje på situasjonen?

For nokre år sidan kom det ei bok som prøvde å skandalisere og kriminalisere norske motstandsmenn som under krigen drap livsfarlege fiendar, rettslause og straffefrie drap med andre ord.

Ramma for drapa, den oppheva rettsstaten og det rettslause tyranniet, var borte i den forteljinga.

Motstandsrørsla var i krig. Det klassiske bokverket om krigen er Vom Kriege (Om krigen), av prøyssaren Karl von Clausewitz. Det er ein murstein på over 1000 sider, framleis pensum på europeiske militærakademi, så vidt eg veit. Hovudbodskapen hans kan summerast i ei kort setning: Det einaste som er absolutt forbode i krig, er å tape. Det er den uopprettelege katastrofen. Det er gammal kunnskap. Vae victis, sa romarane. Stakkars dei som tapte.

Dei krigførande må prioritere krigen – å vinne han. Så må alle andre omsyn vike. Det er difor det skjer så mykje uhyrleg i krig, trass i dei konvensjonane som er framforhandla og etablerte.

Det er vel noko slikt Gunnar Sønsteby skal ha sagt noko om i eit intervju Marte Michelet har funne.

I ei av bøkene sine fortel Ragnar Ulstein om ein episode som viser uløyselege dilemma og vonde val. Carl Fredriksens transportbyrå på Økern, som frakta mange jødar over til Sverige, hadde fylt opp ein lastebil med jødiske flyktningar som skulle over til Sverige. Dei var i livsfare her. Så kom det ein flaum med flyktningar frå Sørlandet. Laudals nettverk på Sørlandet var sprengt og Gestapo var på sporet. Sørlendingane var no i livsfare. Då vart dei jødiske flyktningane sette på bakken og sørlendingane fekk plassane deira. Sørlendingane kom til Sverige og vart berga.

Sørlendingane var aktive motstandsfolk med hovudet fullt av kunnskap om korleis motstandsrørsla var bygd opp, med namn og adresser. Dette var kunnskap Gestapo ville ha tak i, med alt av reiskapar dei hadde til rådvelde. Den kunnskapen måtte bergast, av omsyn til den pågåande krigen. Så fekk sørlendingane lastebilen og dei jødiske flyktningane sin lagnad.

For mange år sidan sende BBC eit fjernsynsprogram om Erwin Rommel, Hitlers pansergeneral i kampane mot Montgomery i Nord-Afrika. I 1944 var han komen til at Hitler måtte bort. Han vart kjent med attentatplanane mot Føraren utan å vere aktivt involvert. Dette vart avslørt, og han fekk valet mellom å ta sitt eige liv eller å måtte gjennom ei skandaliserande rettssak med avretting som utgang. Han valde det første.

I programmet vart son hans, som no var borgarmeister i ein stor tysk by, intervjua. «Det var ei tid då det var vanskeleg å vere eit anstendig menneske», sa son til Rommel.

Motstandsrørsla var gått inn i ein krig dei måtte vinne. Det førte dei, som i all krig, til tallause dilemma og vonde val. Mange av vala var val utan gode løysingar.

Vi lever her og no, med all den kunnskapen historia steller til rådvelde for våre ettertenksame refleksjonar. Dei levde der og då, der lagnaden rasa omkring og kravde val og handling, ein situasjon som er framand for dei fleste av oss. Ettertankane fekk vente.

Motstandsrørsla, som alle andre, må finne seg i å få historia si granska. Men granskinga bør ikkje medføre at den desperate ramma for val og handlingar blir borte. Det som hende, også det ei kritisk ettertid kan finne klanderverdig, skjedde innafor ei ramme av rettsløyse, tyranni, tortur og vald.

Her og nå og vi bør ta denne ramma inn over oss om der og då, og dei skal takast opp til doms.

Ei hovudsak for motstandsrørsla var at slike situasjonar som dei måtte leve i, skulle bort og aldri kome tilbake.

Og dei gjorde sitt for at så skulle skje.

Andreas Skartveit er filolog og tidlegare forlagssjef.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Historie

Marte Michelet har skrive ei bok om den norske motstandsrørsla og deira forhold til den katastrofale og tragiske aksjonen mot jødane.

Boka reiser mange spørsmål, fleire av kjeldekritisk art som bokmeldarane har tatt opp.

Men ho reiser også eit tidlaust spørsmål i all historieskriving: Kor hardhendte skal vi vere mot fortida og aktørane der, når vi møter dei med vår tids normer og verdiar, først og fremst med den omfattande kunnskapen vi i ettertida har, men som dei berre hadde stykkevis?

Når vi skal dømme om fortida og hennar aktørar, kor stor vekt skal vi leggje på det som vart sagt og gjort, og kor stor vekt skal vi leggje på situasjonen?

For nokre år sidan kom det ei bok som prøvde å skandalisere og kriminalisere norske motstandsmenn som under krigen drap livsfarlege fiendar, rettslause og straffefrie drap med andre ord.

Ramma for drapa, den oppheva rettsstaten og det rettslause tyranniet, var borte i den forteljinga.

Motstandsrørsla var i krig. Det klassiske bokverket om krigen er Vom Kriege (Om krigen), av prøyssaren Karl von Clausewitz. Det er ein murstein på over 1000 sider, framleis pensum på europeiske militærakademi, så vidt eg veit. Hovudbodskapen hans kan summerast i ei kort setning: Det einaste som er absolutt forbode i krig, er å tape. Det er den uopprettelege katastrofen. Det er gammal kunnskap. Vae victis, sa romarane. Stakkars dei som tapte.

Dei krigførande må prioritere krigen – å vinne han. Så må alle andre omsyn vike. Det er difor det skjer så mykje uhyrleg i krig, trass i dei konvensjonane som er framforhandla og etablerte.

Det er vel noko slikt Gunnar Sønsteby skal ha sagt noko om i eit intervju Marte Michelet har funne.

I ei av bøkene sine fortel Ragnar Ulstein om ein episode som viser uløyselege dilemma og vonde val. Carl Fredriksens transportbyrå på Økern, som frakta mange jødar over til Sverige, hadde fylt opp ein lastebil med jødiske flyktningar som skulle over til Sverige. Dei var i livsfare her. Så kom det ein flaum med flyktningar frå Sørlandet. Laudals nettverk på Sørlandet var sprengt og Gestapo var på sporet. Sørlendingane var no i livsfare. Då vart dei jødiske flyktningane sette på bakken og sørlendingane fekk plassane deira. Sørlendingane kom til Sverige og vart berga.

Sørlendingane var aktive motstandsfolk med hovudet fullt av kunnskap om korleis motstandsrørsla var bygd opp, med namn og adresser. Dette var kunnskap Gestapo ville ha tak i, med alt av reiskapar dei hadde til rådvelde. Den kunnskapen måtte bergast, av omsyn til den pågåande krigen. Så fekk sørlendingane lastebilen og dei jødiske flyktningane sin lagnad.

For mange år sidan sende BBC eit fjernsynsprogram om Erwin Rommel, Hitlers pansergeneral i kampane mot Montgomery i Nord-Afrika. I 1944 var han komen til at Hitler måtte bort. Han vart kjent med attentatplanane mot Føraren utan å vere aktivt involvert. Dette vart avslørt, og han fekk valet mellom å ta sitt eige liv eller å måtte gjennom ei skandaliserande rettssak med avretting som utgang. Han valde det første.

I programmet vart son hans, som no var borgarmeister i ein stor tysk by, intervjua. «Det var ei tid då det var vanskeleg å vere eit anstendig menneske», sa son til Rommel.

Motstandsrørsla var gått inn i ein krig dei måtte vinne. Det førte dei, som i all krig, til tallause dilemma og vonde val. Mange av vala var val utan gode løysingar.

Vi lever her og no, med all den kunnskapen historia steller til rådvelde for våre ettertenksame refleksjonar. Dei levde der og då, der lagnaden rasa omkring og kravde val og handling, ein situasjon som er framand for dei fleste av oss. Ettertankane fekk vente.

Motstandsrørsla, som alle andre, må finne seg i å få historia si granska. Men granskinga bør ikkje medføre at den desperate ramma for val og handlingar blir borte. Det som hende, også det ei kritisk ettertid kan finne klanderverdig, skjedde innafor ei ramme av rettsløyse, tyranni, tortur og vald.

Her og nå og vi bør ta denne ramma inn over oss om der og då, og dei skal takast opp til doms.

Ei hovudsak for motstandsrørsla var at slike situasjonar som dei måtte leve i, skulle bort og aldri kome tilbake.

Og dei gjorde sitt for at så skulle skje.

Andreas Skartveit er filolog og tidlegare forlagssjef.

Emneknaggar

Fleire artiklar

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk
I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk

Teikning: May Linn Clement

Ordskifte
Halvor Tjønn

Å forveksla aggressor med forsvarar

«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»

Den nyfødde kalven.

Den nyfødde kalven.

Foto: Hilde Lussand Selheim

Samfunn
Svein Gjerdåker

Ei ny Ameline er fødd

Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis