Cruise er lønnsomt for NorgeCRUISETURISMESANDRA DIANA BRATLANDBERGENI en underlig artikkel kaller Dag og Tid cruiseturismen i Norge for «parasittnæringa». Den virkeligheten avisen beskriver i artikkelen, er vanskelig å kjenne seg igjen i.

«Queen Mary 2» ved kai ved Akershus festning i Oslo.
«Queen Mary 2» ved kai ved Akershus festning i Oslo.
Publisert

I en underlig artikkel kaller Dag og Tid cruiseturismen i Norge for «parasittnæringa». Den virkeligheten avisen beskriver i artikkelen, er vanskelig å kjenne seg igjen i.

Cruiseturister som ferierer i Norge, bidrar årlig med en omsetning på godt over to milliarder kroner til næringsliv i lokalsamfunn langs kysten. Allerede før de går om bord, legger de i tillegg igjen over 300 millioner kroner i offentlige avgifter som tilfaller norske havner, Kystverket og NOx-fondet. De fleste byer og bygder langs kysten vår ønsker turister velkommen fordi turismen bidrar til økt aktivitet og økte inntekter for lokalt næringsliv. For noen lokalsamfunn er cruiseturismen desidert viktigste inntektskilde.

Mennesker som reiser på cruise, gjør det fordi de foretrekker denne ferieformen. De ønsker ikke å feriere på norske hoteller, da reiser de heller på cruise til andre feriemål. At turister som ankommer Norge med fly, tog eller bil, bruker noe mer penger enn cruiseturister, er et dårlig argument for å fjerne milliardomsetningen fra norske lokalsamfunn.

Hvordan vi bør håndtere turismen i Norge, og hvilket omfang vi ønsker, er en viktig diskusjon. Å innføre en turistskatt er selvsagt en mulighet, men da bør den være lik for alle turister. En slik særskatt vil imidlertid være begrensende på inntektsskapende aktivitet i bygder og byer som trenger større omsetning, ikke mindre aktivitet.

Flyturisme og bilturisme forurenser. Det gjør også skipstrafikken, og slik forurensing må selvsagt reduseres så mye som praktisk mulig. Cruiserederiene tar stadig i bruk nye løsninger som reduserer drivstofforbruk og utslipp. Dette er en utvikling vi applauderer.

Internasjonal skipsfart forholder seg til internasjonale regler, men vi ønsker å bidra til et enda bedre regelverk i Norge. Kystverket, DNL GV, Innovasjon Norge og store havner samarbeider for å utarbeide tiltak og planer, og Cruise Norway ønsker å være en positiv bidragsyter i dette arbeidet for å gjøre cruisenæringen så grønn som mulig.

Digital tilgang – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement