JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Clemets ansvars­fraskrivelse

Kristin Clemet vil tydeligvis diskutere alt annet enn det jeg faktisk skrev – nemlig at Kunnskapsløftet var basert på svært mangelfull forskning.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Kristin Clemet kunne fortsatt å spille en konstruktiv rolle i norsk skoledebatt ved å innrømme at reformen hun stod i spissen for, ikke var perfekt, skriv Vidar B. Skretting.

Kristin Clemet kunne fortsatt å spille en konstruktiv rolle i norsk skoledebatt ved å innrømme at reformen hun stod i spissen for, ikke var perfekt, skriv Vidar B. Skretting.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Kristin Clemet kunne fortsatt å spille en konstruktiv rolle i norsk skoledebatt ved å innrømme at reformen hun stod i spissen for, ikke var perfekt, skriv Vidar B. Skretting.

Kristin Clemet kunne fortsatt å spille en konstruktiv rolle i norsk skoledebatt ved å innrømme at reformen hun stod i spissen for, ikke var perfekt, skriv Vidar B. Skretting.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

3392
20240301
3392
20240301

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Skule

I sitt svar til meg innleder Kristin Clemet med å hevde at jeg «er en av dem som mener å vite hvorfor Norge, og antagelig også andre land, gjør det dårlig i den siste Pisa-undersøkelsen». Siden jeg ikke nevnte Pisa en eneste gang, er jeg usikker på hvilket innlegg hun har lest. Men Clemet vil tydeligvis diskutere alt annet enn det jeg faktisk skrev – nemlig at Kunnskapsløftet var basert på svært mangelfull forskning.

Clemet gjentar påstanden om at Kunnskapsløftet bygget på den beste forskningen man hadde den gangen. Dette stemmer rett og slett ikke. Man forholdt seg ikke til den beste forskningen som forelå på den tiden – og mange av tiltakene ble gjennomført uten å vise til forskning i det hele tatt.

Clemet skriver at «[l]æreplanene er blitt mer kompetansebaserte. Det er et resultat av en samfunnsutvikling som har gjort skolen langt viktigere for menneskers mulighet til å bli integrert i samfunns- og arbeidsliv». Nei, læreplanene har blitt kompetansebaserte fordi Clemet bestemte det. Den syltynne begrunnelsen for den mest radikale endringen i norske læreplaners historie kan Dag og Tids lesere selv finne i NOU-en I første rekke (2003), kapittel 8 (s. 67–82). Den faktiske forskningen som ligger til grunn for denne endringen, er ikke dårlig – den er ikke-eksisterende.

«Kunnskapsløftet kunne gått inn for at lærere skulle bruke forskningsbaserte pedagogiske metoder.»

Kompetanse står selvsagt ikke i motsetning til kunnskap, slik Clemet antyder at jeg tror. Men kompetanse kan ikke trenes i isolasjon; den kommer som følge av og forutsetter solid kunnskap. Det går ikke an å bygge kunnskap kumulativt fra klassetrinn til klassetrinn uten at læreplanene spesifiserer hva man faktisk skal lære. Det er derfor det har vært så katastrofalt å tømme læreplanene for innhold.

Videre fremstiller Clemet det som om Kunnskapsløftet var et slags oppgjør med reformpedagogikken. Hvis hun faktisk hadde ønsket å ta et oppgjør med reformpedagogiske metoder – som evidensbasert forskning allerede på den tiden hadde diskreditert – ville det vært lett å gjøre det. Kunnskapsløftet kunne gått inn for at lærere skulle bruke forskningsbaserte pedagogiske metoder. Men i stedet fikk man et fullstendig pedagogisk frislipp.

Clemet kunne fortsatt å spille en konstruktiv rolle i norsk skoledebatt ved å innrømme at reformen hun stod i spissen for, ikke var perfekt. Hun kunne tatt til orde for å gjøre evidensbasert forskning retningsgivende for skolepolitikken fremover. Men i stedet bruker Clemet tid og krefter på å forsvare en nesten 20 år gammel reform, mens hun legger ansvaret for at det gikk galt, på lærerne og skolene som ble tvunget til å gjennomføre den. Dårligere resultater, skriver hun, «handler mest om ledelse og styringen av skolen og om kvaliteten på det pedagogiske arbeidet», mens problemet med reformpedagogiske metoder er «lærerne [som] mangler kompetanse». Ansvarsfraskrivelsen er total.

I mellomtiden blir all fornuftig debatt om skolen overlatt til venstresiden og det nye stjerneskuddet Kari Nessa Nordtun. Vi får bare håpe at Høyre lar nye krefter slippe til før valget i 2025 og ikke lar Clemets kamp for eget ettermæle prege partiets skolepolitikk i tiden fremover.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Skule

I sitt svar til meg innleder Kristin Clemet med å hevde at jeg «er en av dem som mener å vite hvorfor Norge, og antagelig også andre land, gjør det dårlig i den siste Pisa-undersøkelsen». Siden jeg ikke nevnte Pisa en eneste gang, er jeg usikker på hvilket innlegg hun har lest. Men Clemet vil tydeligvis diskutere alt annet enn det jeg faktisk skrev – nemlig at Kunnskapsløftet var basert på svært mangelfull forskning.

Clemet gjentar påstanden om at Kunnskapsløftet bygget på den beste forskningen man hadde den gangen. Dette stemmer rett og slett ikke. Man forholdt seg ikke til den beste forskningen som forelå på den tiden – og mange av tiltakene ble gjennomført uten å vise til forskning i det hele tatt.

Clemet skriver at «[l]æreplanene er blitt mer kompetansebaserte. Det er et resultat av en samfunnsutvikling som har gjort skolen langt viktigere for menneskers mulighet til å bli integrert i samfunns- og arbeidsliv». Nei, læreplanene har blitt kompetansebaserte fordi Clemet bestemte det. Den syltynne begrunnelsen for den mest radikale endringen i norske læreplaners historie kan Dag og Tids lesere selv finne i NOU-en I første rekke (2003), kapittel 8 (s. 67–82). Den faktiske forskningen som ligger til grunn for denne endringen, er ikke dårlig – den er ikke-eksisterende.

«Kunnskapsløftet kunne gått inn for at lærere skulle bruke forskningsbaserte pedagogiske metoder.»

Kompetanse står selvsagt ikke i motsetning til kunnskap, slik Clemet antyder at jeg tror. Men kompetanse kan ikke trenes i isolasjon; den kommer som følge av og forutsetter solid kunnskap. Det går ikke an å bygge kunnskap kumulativt fra klassetrinn til klassetrinn uten at læreplanene spesifiserer hva man faktisk skal lære. Det er derfor det har vært så katastrofalt å tømme læreplanene for innhold.

Videre fremstiller Clemet det som om Kunnskapsløftet var et slags oppgjør med reformpedagogikken. Hvis hun faktisk hadde ønsket å ta et oppgjør med reformpedagogiske metoder – som evidensbasert forskning allerede på den tiden hadde diskreditert – ville det vært lett å gjøre det. Kunnskapsløftet kunne gått inn for at lærere skulle bruke forskningsbaserte pedagogiske metoder. Men i stedet fikk man et fullstendig pedagogisk frislipp.

Clemet kunne fortsatt å spille en konstruktiv rolle i norsk skoledebatt ved å innrømme at reformen hun stod i spissen for, ikke var perfekt. Hun kunne tatt til orde for å gjøre evidensbasert forskning retningsgivende for skolepolitikken fremover. Men i stedet bruker Clemet tid og krefter på å forsvare en nesten 20 år gammel reform, mens hun legger ansvaret for at det gikk galt, på lærerne og skolene som ble tvunget til å gjennomføre den. Dårligere resultater, skriver hun, «handler mest om ledelse og styringen av skolen og om kvaliteten på det pedagogiske arbeidet», mens problemet med reformpedagogiske metoder er «lærerne [som] mangler kompetanse». Ansvarsfraskrivelsen er total.

I mellomtiden blir all fornuftig debatt om skolen overlatt til venstresiden og det nye stjerneskuddet Kari Nessa Nordtun. Vi får bare håpe at Høyre lar nye krefter slippe til før valget i 2025 og ikke lar Clemets kamp for eget ettermæle prege partiets skolepolitikk i tiden fremover.

Emneknaggar

Fleire artiklar

ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Foto: Maria Gros Vatne

FilmKultur
Mona Louise Dysvik Mørk

Frå draum til sorg

Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild

BokMeldingar
Oddmund Hagen

«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbelt­gjengeri»

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Kven har makt over kven?

Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis