Clemets ansvarsfraskrivelse
Kristin Clemet vil tydeligvis diskutere alt annet enn det jeg faktisk skrev – nemlig at Kunnskapsløftet var basert på svært mangelfull forskning.
Kristin Clemet kunne fortsatt å spille en konstruktiv rolle i norsk skoledebatt ved å innrømme at reformen hun stod i spissen for, ikke var perfekt, skriv Vidar B. Skretting.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Les også
Frå ein kommentar i Dag og Tid 1. mars .
Teikning av May Linn Clement
Lytt til forskningsfronten
Les også
Den same skulen må vere god for alle
Les også
Skrivebordsskulen
Les også
Med inntoget til fru Clemet og hennar hær fekk vi lærarane erfare at vår lange erfaring og vår fagkunnskap hadde null verdi, skriv den pensjonerte læraren Kirsten Evjen.
Foto: Berit Roald / NTB
Skulen som slagmark
Les også
Man må ha mye kunnskap for å oppnå den kompetansen som beskrives i læreplanene, skriv Kristin Clemet.
Gorm Kallestad / NTB
«Vi må lete andre steder enn i læreplanene, dersom vi skal finne de viktigste årsakene til tilbakegangen i PISA-undersøkelsen.»
Les også
Kunnskap om kvalitet er viktig
Les også
Fra (ny)norsk til naturfag?
Les også
Historisk skulevedtak
Les også
Foto: Gorm Kallestad
Kunnskapsløft på sviktende grunn
Les også
Fikst frå Clemet
Les også
Frå ein kommentar i Dag og Tid 1. mars .
Teikning av May Linn Clement
Lytt til forskningsfronten
Les også
Den same skulen må vere god for alle
Les også
Skrivebordsskulen
Les også
Med inntoget til fru Clemet og hennar hær fekk vi lærarane erfare at vår lange erfaring og vår fagkunnskap hadde null verdi, skriv den pensjonerte læraren Kirsten Evjen.
Foto: Berit Roald / NTB
Skulen som slagmark
Les også
Man må ha mye kunnskap for å oppnå den kompetansen som beskrives i læreplanene, skriv Kristin Clemet.
Gorm Kallestad / NTB
«Vi må lete andre steder enn i læreplanene, dersom vi skal finne de viktigste årsakene til tilbakegangen i PISA-undersøkelsen.»
Les også
Kunnskap om kvalitet er viktig
Les også
Fra (ny)norsk til naturfag?
Les også
Historisk skulevedtak
Les også
Foto: Gorm Kallestad
Kunnskapsløft på sviktende grunn
Les også
Fikst frå Clemet
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Skule
I sitt svar til meg innleder Kristin Clemet med å hevde at jeg «er en av dem som mener å vite hvorfor Norge, og antagelig også andre land, gjør det dårlig i den siste Pisa-undersøkelsen». Siden jeg ikke nevnte Pisa en eneste gang, er jeg usikker på hvilket innlegg hun har lest. Men Clemet vil tydeligvis diskutere alt annet enn det jeg faktisk skrev – nemlig at Kunnskapsløftet var basert på svært mangelfull forskning.
Clemet gjentar påstanden om at Kunnskapsløftet bygget på den beste forskningen man hadde den gangen. Dette stemmer rett og slett ikke. Man forholdt seg ikke til den beste forskningen som forelå på den tiden – og mange av tiltakene ble gjennomført uten å vise til forskning i det hele tatt.
Clemet skriver at «[l]æreplanene er blitt mer kompetansebaserte. Det er et resultat av en samfunnsutvikling som har gjort skolen langt viktigere for menneskers mulighet til å bli integrert i samfunns- og arbeidsliv». Nei, læreplanene har blitt kompetansebaserte fordi Clemet bestemte det. Den syltynne begrunnelsen for den mest radikale endringen i norske læreplaners historie kan Dag og Tids lesere selv finne i NOU-en I første rekke (2003), kapittel 8 (s. 67–82). Den faktiske forskningen som ligger til grunn for denne endringen, er ikke dårlig – den er ikke-eksisterende.
«Kunnskapsløftet kunne gått inn for at lærere skulle bruke forskningsbaserte pedagogiske metoder.»
Kompetanse står selvsagt ikke i motsetning til kunnskap, slik Clemet antyder at jeg tror. Men kompetanse kan ikke trenes i isolasjon; den kommer som følge av og forutsetter solid kunnskap. Det går ikke an å bygge kunnskap kumulativt fra klassetrinn til klassetrinn uten at læreplanene spesifiserer hva man faktisk skal lære. Det er derfor det har vært så katastrofalt å tømme læreplanene for innhold.
Videre fremstiller Clemet det som om Kunnskapsløftet var et slags oppgjør med reformpedagogikken. Hvis hun faktisk hadde ønsket å ta et oppgjør med reformpedagogiske metoder – som evidensbasert forskning allerede på den tiden hadde diskreditert – ville det vært lett å gjøre det. Kunnskapsløftet kunne gått inn for at lærere skulle bruke forskningsbaserte pedagogiske metoder. Men i stedet fikk man et fullstendig pedagogisk frislipp.
Clemet kunne fortsatt å spille en konstruktiv rolle i norsk skoledebatt ved å innrømme at reformen hun stod i spissen for, ikke var perfekt. Hun kunne tatt til orde for å gjøre evidensbasert forskning retningsgivende for skolepolitikken fremover. Men i stedet bruker Clemet tid og krefter på å forsvare en nesten 20 år gammel reform, mens hun legger ansvaret for at det gikk galt, på lærerne og skolene som ble tvunget til å gjennomføre den. Dårligere resultater, skriver hun, «handler mest om ledelse og styringen av skolen og om kvaliteten på det pedagogiske arbeidet», mens problemet med reformpedagogiske metoder er «lærerne [som] mangler kompetanse». Ansvarsfraskrivelsen er total.
I mellomtiden blir all fornuftig debatt om skolen overlatt til venstresiden og det nye stjerneskuddet Kari Nessa Nordtun. Vi får bare håpe at Høyre lar nye krefter slippe til før valget i 2025 og ikke lar Clemets kamp for eget ettermæle prege partiets skolepolitikk i tiden fremover.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Skule
I sitt svar til meg innleder Kristin Clemet med å hevde at jeg «er en av dem som mener å vite hvorfor Norge, og antagelig også andre land, gjør det dårlig i den siste Pisa-undersøkelsen». Siden jeg ikke nevnte Pisa en eneste gang, er jeg usikker på hvilket innlegg hun har lest. Men Clemet vil tydeligvis diskutere alt annet enn det jeg faktisk skrev – nemlig at Kunnskapsløftet var basert på svært mangelfull forskning.
Clemet gjentar påstanden om at Kunnskapsløftet bygget på den beste forskningen man hadde den gangen. Dette stemmer rett og slett ikke. Man forholdt seg ikke til den beste forskningen som forelå på den tiden – og mange av tiltakene ble gjennomført uten å vise til forskning i det hele tatt.
Clemet skriver at «[l]æreplanene er blitt mer kompetansebaserte. Det er et resultat av en samfunnsutvikling som har gjort skolen langt viktigere for menneskers mulighet til å bli integrert i samfunns- og arbeidsliv». Nei, læreplanene har blitt kompetansebaserte fordi Clemet bestemte det. Den syltynne begrunnelsen for den mest radikale endringen i norske læreplaners historie kan Dag og Tids lesere selv finne i NOU-en I første rekke (2003), kapittel 8 (s. 67–82). Den faktiske forskningen som ligger til grunn for denne endringen, er ikke dårlig – den er ikke-eksisterende.
«Kunnskapsløftet kunne gått inn for at lærere skulle bruke forskningsbaserte pedagogiske metoder.»
Kompetanse står selvsagt ikke i motsetning til kunnskap, slik Clemet antyder at jeg tror. Men kompetanse kan ikke trenes i isolasjon; den kommer som følge av og forutsetter solid kunnskap. Det går ikke an å bygge kunnskap kumulativt fra klassetrinn til klassetrinn uten at læreplanene spesifiserer hva man faktisk skal lære. Det er derfor det har vært så katastrofalt å tømme læreplanene for innhold.
Videre fremstiller Clemet det som om Kunnskapsløftet var et slags oppgjør med reformpedagogikken. Hvis hun faktisk hadde ønsket å ta et oppgjør med reformpedagogiske metoder – som evidensbasert forskning allerede på den tiden hadde diskreditert – ville det vært lett å gjøre det. Kunnskapsløftet kunne gått inn for at lærere skulle bruke forskningsbaserte pedagogiske metoder. Men i stedet fikk man et fullstendig pedagogisk frislipp.
Clemet kunne fortsatt å spille en konstruktiv rolle i norsk skoledebatt ved å innrømme at reformen hun stod i spissen for, ikke var perfekt. Hun kunne tatt til orde for å gjøre evidensbasert forskning retningsgivende for skolepolitikken fremover. Men i stedet bruker Clemet tid og krefter på å forsvare en nesten 20 år gammel reform, mens hun legger ansvaret for at det gikk galt, på lærerne og skolene som ble tvunget til å gjennomføre den. Dårligere resultater, skriver hun, «handler mest om ledelse og styringen av skolen og om kvaliteten på det pedagogiske arbeidet», mens problemet med reformpedagogiske metoder er «lærerne [som] mangler kompetanse». Ansvarsfraskrivelsen er total.
I mellomtiden blir all fornuftig debatt om skolen overlatt til venstresiden og det nye stjerneskuddet Kari Nessa Nordtun. Vi får bare håpe at Høyre lar nye krefter slippe til før valget i 2025 og ikke lar Clemets kamp for eget ettermæle prege partiets skolepolitikk i tiden fremover.
Les også
Frå ein kommentar i Dag og Tid 1. mars .
Teikning av May Linn Clement
Lytt til forskningsfronten
Les også
Den same skulen må vere god for alle
Les også
Skrivebordsskulen
Les også
Med inntoget til fru Clemet og hennar hær fekk vi lærarane erfare at vår lange erfaring og vår fagkunnskap hadde null verdi, skriv den pensjonerte læraren Kirsten Evjen.
Foto: Berit Roald / NTB
Skulen som slagmark
Les også
Man må ha mye kunnskap for å oppnå den kompetansen som beskrives i læreplanene, skriv Kristin Clemet.
Gorm Kallestad / NTB
«Vi må lete andre steder enn i læreplanene, dersom vi skal finne de viktigste årsakene til tilbakegangen i PISA-undersøkelsen.»
Fleire artiklar
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.
Foto: Maria Gros Vatne
Frå draum til sorg
Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».
Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.
Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild
«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbeltgjengeri»
Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.
Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret
Kven har makt over kven?
Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.
The Lady (Willa Fitzgerald) må flykte frå ein galen mann.
Foto: Another World Entertainment
Skrekkfilmen Strange Darling tuklar med tida for å trekke i gang tankane.
Sveinung Rotevatn (V), som ser opp, talte ikkje under behandlinga av den nye abortlova 3. desember. Den som gjekk fram til talarstolen flest gonger, var Marian Hussein (SV).
Foto: Thomas Fure / AP / NTB
Mors liv i salen
Debatten vi fekk høyre då den nye abortlova blei behandla tysdag, strekte seg frå 10.00 til 14.30, frå 1915 til framtida og frå fosteret til den store verda.