JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Ansvaret for dei praktiske og estetiske faga byrjar frå toppen

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
3199
20230217
3199
20230217

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Utdanning

27. januar skriv assisterande instituttleiar på Institutt for kunstfag ved Høgskulen på Vestlandet, Hege Gjerde Sviggum, eit innlegg der ho peikar på utfordringa i grunnskulen når det gjeld lærarar sin manglande kompetanse i kunst og handverk og musikk.

Det er i desse dagar publisert nye tal frå Statistisk sentralbyrå som gir oversikt over lærarkompetansane i grunnskulen. I 2021/2022 har 52 prosent av kunst- og handverkslærarane, 46 prosent av musikklærarane og 45 prosent av lærarane i mat og helse studiepoeng i faget. Til samanlikning har 81 prosent av norsklærarane, 74 prosent av matematikklærarane og 57 prosent av engelsklærarane tilstrekkeleg fagkompetanse. Desse tala gir oss eit bilete av kva for kompetanse som blir sett på som viktigast i grunnskulen. Ein av grunnane til at resultatet er slik, er det er stillast krav om 30 studiepoeng får å undervise i norsk, matematikk og engelsk på 1.-7. trinn, men i praktiske og estetiske fag er det ingen krav til studiepoeng.

Gjerde Sviggum har rett når ho i sitt innlegg skriv at skuleeigarar og -leiarar har eit stort ansvar for å prioritere fag som kunst og handverk og musikk når det lysast ut lærarstillingar. Eit tiltak på politisk nivå som vil ha stor effekt, er at det innførast kompetansekrav for å undervise i praktiske og estetiske fag på 1.-7. trinn.

Kompetanse er éin ting, rammevilkår er ein annan. For at lærarane i praktiske og estetiske fag skal ha ei lang yrkeskarriere i skulen, må forholda ligge til rette for det. Rammevilkår, forstått som talet på elevar per gruppe, spesialrom som treverkstad, kjøkken og musikkrom samt verktøy, utstyr og instrument er faktorar som er avgjerande for god undervisning i desse faga. Vi får tilbakemeldingar om at høgt kvalifiserte lærarar i kunst og handverk og musikk må senke det faglege nivået fordi rammevilkåra ikkje legg til rette for å gjennomføre undervisning i tråd med det som er forskriftsfesta i læreplanen. Det vil seie at lærarar må redusere arbeid med til dømes tre og tekstil – til klipp og lim i eit ordinært klasserom, eller til musikkundervisning utan eit einaste instrument. Slike arbeidsforhold fører i verste fall til at lærarane sluttar i jobben, eller ikkje ønsker å ta han i utgangspunktet. Med stram kommune- og skuleøkonomi ser det ut til at det ofte er desse faga som lid, og at det er faga som skulane målast på som alltid prioriterast fyrst.

Kompetansekrav, rammevilkår som er ivaretatt, og tilbod til etter- og vidareutdanning er faktorar som kan avhjelpe situasjonen for dei praktiske og estetiske faga. For at dette skal skje, trengs det pengar og vilje. Å få eit klart og høglydt signal frå regjering og storting om at desse faga skal prioriterast like høgt som andre fag, ville hatt stor betydning. Dette hjelper likevel lite dersom ansvaret flyttast rett til kommunane, utan at det er sørgt for at desse har økonomi til å iverksette ambisjonen.

Å styrke dei praktiske og estetiske faga er eit ansvar som byrjar frå toppen.

Ulrika Bergroth-Plur er dagleg leiar i Musikk i skolen.

Bibbi Omtveit er redaktør i Kunst og design i skolen.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Utdanning

27. januar skriv assisterande instituttleiar på Institutt for kunstfag ved Høgskulen på Vestlandet, Hege Gjerde Sviggum, eit innlegg der ho peikar på utfordringa i grunnskulen når det gjeld lærarar sin manglande kompetanse i kunst og handverk og musikk.

Det er i desse dagar publisert nye tal frå Statistisk sentralbyrå som gir oversikt over lærarkompetansane i grunnskulen. I 2021/2022 har 52 prosent av kunst- og handverkslærarane, 46 prosent av musikklærarane og 45 prosent av lærarane i mat og helse studiepoeng i faget. Til samanlikning har 81 prosent av norsklærarane, 74 prosent av matematikklærarane og 57 prosent av engelsklærarane tilstrekkeleg fagkompetanse. Desse tala gir oss eit bilete av kva for kompetanse som blir sett på som viktigast i grunnskulen. Ein av grunnane til at resultatet er slik, er det er stillast krav om 30 studiepoeng får å undervise i norsk, matematikk og engelsk på 1.-7. trinn, men i praktiske og estetiske fag er det ingen krav til studiepoeng.

Gjerde Sviggum har rett når ho i sitt innlegg skriv at skuleeigarar og -leiarar har eit stort ansvar for å prioritere fag som kunst og handverk og musikk når det lysast ut lærarstillingar. Eit tiltak på politisk nivå som vil ha stor effekt, er at det innførast kompetansekrav for å undervise i praktiske og estetiske fag på 1.-7. trinn.

Kompetanse er éin ting, rammevilkår er ein annan. For at lærarane i praktiske og estetiske fag skal ha ei lang yrkeskarriere i skulen, må forholda ligge til rette for det. Rammevilkår, forstått som talet på elevar per gruppe, spesialrom som treverkstad, kjøkken og musikkrom samt verktøy, utstyr og instrument er faktorar som er avgjerande for god undervisning i desse faga. Vi får tilbakemeldingar om at høgt kvalifiserte lærarar i kunst og handverk og musikk må senke det faglege nivået fordi rammevilkåra ikkje legg til rette for å gjennomføre undervisning i tråd med det som er forskriftsfesta i læreplanen. Det vil seie at lærarar må redusere arbeid med til dømes tre og tekstil – til klipp og lim i eit ordinært klasserom, eller til musikkundervisning utan eit einaste instrument. Slike arbeidsforhold fører i verste fall til at lærarane sluttar i jobben, eller ikkje ønsker å ta han i utgangspunktet. Med stram kommune- og skuleøkonomi ser det ut til at det ofte er desse faga som lid, og at det er faga som skulane målast på som alltid prioriterast fyrst.

Kompetansekrav, rammevilkår som er ivaretatt, og tilbod til etter- og vidareutdanning er faktorar som kan avhjelpe situasjonen for dei praktiske og estetiske faga. For at dette skal skje, trengs det pengar og vilje. Å få eit klart og høglydt signal frå regjering og storting om at desse faga skal prioriterast like høgt som andre fag, ville hatt stor betydning. Dette hjelper likevel lite dersom ansvaret flyttast rett til kommunane, utan at det er sørgt for at desse har økonomi til å iverksette ambisjonen.

Å styrke dei praktiske og estetiske faga er eit ansvar som byrjar frå toppen.

Ulrika Bergroth-Plur er dagleg leiar i Musikk i skolen.

Bibbi Omtveit er redaktør i Kunst og design i skolen.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei kvinne får hpv-vaksine.

Ei kvinne får hpv-vaksine.

Foto: Heiko Junge / NTB

Kommentar

Skam i eit sprøytestikk

Dersom regjeringa verkeleg bryr seg om kvinnehelse, kan dei starte med å gje norske barn den beste HPV-vaksinen.

Christiane Jordheim Larsen
Ei kvinne får hpv-vaksine.

Ei kvinne får hpv-vaksine.

Foto: Heiko Junge / NTB

Kommentar

Skam i eit sprøytestikk

Dersom regjeringa verkeleg bryr seg om kvinnehelse, kan dei starte med å gje norske barn den beste HPV-vaksinen.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

«Rørslene me skildrar som vipping, er gjerne større og kjem mindre tett enn dei me omtalar som vibrering.»

Foto: Agnete Brun

LitteraturKultur
Jan H. Landro

Med den monumentale boka Sjøfareren Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn
Marita Liabø

Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro
Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis