Ansvaret for dei praktiske og estetiske faga byrjar frå toppen
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Utdanning
27. januar skriv assisterande instituttleiar på Institutt for kunstfag ved Høgskulen på Vestlandet, Hege Gjerde Sviggum, eit innlegg der ho peikar på utfordringa i grunnskulen når det gjeld lærarar sin manglande kompetanse i kunst og handverk og musikk.
Det er i desse dagar publisert nye tal frå Statistisk sentralbyrå som gir oversikt over lærarkompetansane i grunnskulen. I 2021/2022 har 52 prosent av kunst- og handverkslærarane, 46 prosent av musikklærarane og 45 prosent av lærarane i mat og helse studiepoeng i faget. Til samanlikning har 81 prosent av norsklærarane, 74 prosent av matematikklærarane og 57 prosent av engelsklærarane tilstrekkeleg fagkompetanse. Desse tala gir oss eit bilete av kva for kompetanse som blir sett på som viktigast i grunnskulen. Ein av grunnane til at resultatet er slik, er det er stillast krav om 30 studiepoeng får å undervise i norsk, matematikk og engelsk på 1.-7. trinn, men i praktiske og estetiske fag er det ingen krav til studiepoeng.
Gjerde Sviggum har rett når ho i sitt innlegg skriv at skuleeigarar og -leiarar har eit stort ansvar for å prioritere fag som kunst og handverk og musikk når det lysast ut lærarstillingar. Eit tiltak på politisk nivå som vil ha stor effekt, er at det innførast kompetansekrav for å undervise i praktiske og estetiske fag på 1.-7. trinn.
Kompetanse er éin ting, rammevilkår er ein annan. For at lærarane i praktiske og estetiske fag skal ha ei lang yrkeskarriere i skulen, må forholda ligge til rette for det. Rammevilkår, forstått som talet på elevar per gruppe, spesialrom som treverkstad, kjøkken og musikkrom samt verktøy, utstyr og instrument er faktorar som er avgjerande for god undervisning i desse faga. Vi får tilbakemeldingar om at høgt kvalifiserte lærarar i kunst og handverk og musikk må senke det faglege nivået fordi rammevilkåra ikkje legg til rette for å gjennomføre undervisning i tråd med det som er forskriftsfesta i læreplanen. Det vil seie at lærarar må redusere arbeid med til dømes tre og tekstil – til klipp og lim i eit ordinært klasserom, eller til musikkundervisning utan eit einaste instrument. Slike arbeidsforhold fører i verste fall til at lærarane sluttar i jobben, eller ikkje ønsker å ta han i utgangspunktet. Med stram kommune- og skuleøkonomi ser det ut til at det ofte er desse faga som lid, og at det er faga som skulane målast på som alltid prioriterast fyrst.
Kompetansekrav, rammevilkår som er ivaretatt, og tilbod til etter- og vidareutdanning er faktorar som kan avhjelpe situasjonen for dei praktiske og estetiske faga. For at dette skal skje, trengs det pengar og vilje. Å få eit klart og høglydt signal frå regjering og storting om at desse faga skal prioriterast like høgt som andre fag, ville hatt stor betydning. Dette hjelper likevel lite dersom ansvaret flyttast rett til kommunane, utan at det er sørgt for at desse har økonomi til å iverksette ambisjonen.
Å styrke dei praktiske og estetiske faga er eit ansvar som byrjar frå toppen.
Ulrika Bergroth-Plur er dagleg leiar i Musikk i skolen.
Bibbi Omtveit er redaktør i Kunst og design i skolen.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Utdanning
27. januar skriv assisterande instituttleiar på Institutt for kunstfag ved Høgskulen på Vestlandet, Hege Gjerde Sviggum, eit innlegg der ho peikar på utfordringa i grunnskulen når det gjeld lærarar sin manglande kompetanse i kunst og handverk og musikk.
Det er i desse dagar publisert nye tal frå Statistisk sentralbyrå som gir oversikt over lærarkompetansane i grunnskulen. I 2021/2022 har 52 prosent av kunst- og handverkslærarane, 46 prosent av musikklærarane og 45 prosent av lærarane i mat og helse studiepoeng i faget. Til samanlikning har 81 prosent av norsklærarane, 74 prosent av matematikklærarane og 57 prosent av engelsklærarane tilstrekkeleg fagkompetanse. Desse tala gir oss eit bilete av kva for kompetanse som blir sett på som viktigast i grunnskulen. Ein av grunnane til at resultatet er slik, er det er stillast krav om 30 studiepoeng får å undervise i norsk, matematikk og engelsk på 1.-7. trinn, men i praktiske og estetiske fag er det ingen krav til studiepoeng.
Gjerde Sviggum har rett når ho i sitt innlegg skriv at skuleeigarar og -leiarar har eit stort ansvar for å prioritere fag som kunst og handverk og musikk når det lysast ut lærarstillingar. Eit tiltak på politisk nivå som vil ha stor effekt, er at det innførast kompetansekrav for å undervise i praktiske og estetiske fag på 1.-7. trinn.
Kompetanse er éin ting, rammevilkår er ein annan. For at lærarane i praktiske og estetiske fag skal ha ei lang yrkeskarriere i skulen, må forholda ligge til rette for det. Rammevilkår, forstått som talet på elevar per gruppe, spesialrom som treverkstad, kjøkken og musikkrom samt verktøy, utstyr og instrument er faktorar som er avgjerande for god undervisning i desse faga. Vi får tilbakemeldingar om at høgt kvalifiserte lærarar i kunst og handverk og musikk må senke det faglege nivået fordi rammevilkåra ikkje legg til rette for å gjennomføre undervisning i tråd med det som er forskriftsfesta i læreplanen. Det vil seie at lærarar må redusere arbeid med til dømes tre og tekstil – til klipp og lim i eit ordinært klasserom, eller til musikkundervisning utan eit einaste instrument. Slike arbeidsforhold fører i verste fall til at lærarane sluttar i jobben, eller ikkje ønsker å ta han i utgangspunktet. Med stram kommune- og skuleøkonomi ser det ut til at det ofte er desse faga som lid, og at det er faga som skulane målast på som alltid prioriterast fyrst.
Kompetansekrav, rammevilkår som er ivaretatt, og tilbod til etter- og vidareutdanning er faktorar som kan avhjelpe situasjonen for dei praktiske og estetiske faga. For at dette skal skje, trengs det pengar og vilje. Å få eit klart og høglydt signal frå regjering og storting om at desse faga skal prioriterast like høgt som andre fag, ville hatt stor betydning. Dette hjelper likevel lite dersom ansvaret flyttast rett til kommunane, utan at det er sørgt for at desse har økonomi til å iverksette ambisjonen.
Å styrke dei praktiske og estetiske faga er eit ansvar som byrjar frå toppen.
Ulrika Bergroth-Plur er dagleg leiar i Musikk i skolen.
Bibbi Omtveit er redaktør i Kunst og design i skolen.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
«Rørslene me skildrar som vipping, er gjerne større og kjem mindre tett enn dei me omtalar som vibrering.»
Foto: Agnete Brun
Med den monumentale boka Sjøfareren Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.
Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB
Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.
Kongsbonden Johan Jógvanson bur i den Instagram-venlege bygda Saksun. Men sjølv om han skjeller ut turistar, er det ikkje dei han er forbanna på. Det er politikarane inne i Tórshavn.
Alle foto: Hallgeir Opedal
Turistinvasjonen har gjort Johan Jógvanson til den sintaste bonden på Færøyane.
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.
Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Kapitulasjon i klimapolitikken
Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.