JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Venetiansk dilettant

Tomaso Albinonis melodiske teft kjem til uttrykk i sonatane hans.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Albinonis heimby Venezia. Her fasaden til domkyrkja San Marco.

Albinonis heimby Venezia. Her fasaden til domkyrkja San Marco.

Foto: Sjur Haga Bringeland

Albinonis heimby Venezia. Her fasaden til domkyrkja San Marco.

Albinonis heimby Venezia. Her fasaden til domkyrkja San Marco.

Foto: Sjur Haga Bringeland

2607
20190920
2607
20190920

CD

Tomaso Albinoni:

Sinfonie
a cinque,
op. 2

Ensemble 415; fiolin og leiing: Chiara Banchini. Alpha 2008/2019

Tomaso Albinoni er i dag mest kjend for eit stykke han aldri skreiv: Den såkalla «Adagio i g-moll», eller «Albinonis Adagio», som i røynda blei komponert av den italienske musikkvitaren Remo Giazotto i slutten av 1950-åra. Det er leitt at denne adagioen er haussa så opp, for det finst nok ekte Albinoni-musikk som er god. Produktiv som han var, etterlét han seg mellom anna kring 50 operaar, 50 solokantatar, 60 konsertar og 100 sonatar.

Musikk av lyst

Det er sonatemusikken det utmerkte Ensemble 415 under leiing av den sveitsiske barokkfiolinisten Chiara Banchini gjev oss her, nærare bestemt dei seks sonatane frå Sinfonie e concerti a cinque, op. 2. Denne samlinga blei prenta i Venezia i år 1700, Albinonis heimby, som på denne tida var blitt ein skugge av seg sjølv politisk sett, men framleis var ei musikalsk stormakt.

Albinoni var ein av dei som stolt titulerte seg dilettante, eit omgrep som ikkje hadde den nedsetjande meininga det i dag har, men signaliserte at mannen ikkje laga musikk av di han måtte, men av di han ville. Økonomisk sett var han nemleg sikra, for far hans, ein suksessrik spelkortprodusent, etterlét han ein formue. Det er altså ingenting amatørmessig ved sonatane på denne innspelinga, som er prega av varm, brei og fleksibel strykarklang i dei rolege satsane og kvikt, bassdrive momentum i dei snøgge.

«Lånt» av Bach

Albinoni sette spor etter seg i musikksoga: Han var den fyrste som konsekvent gav konsertane sine den tredelte forma som skulle bli standard fram til vår tid, og han var den fyrste italienaren som skreiv obokonsertar. Men sonatane – sjølv kalla han dei Sinfonie – er konservative og litt akademiske i både form og uttrykk, noko som krev solid stilistisk kunnskap av utøvarane. Dei lyt nemleg improvisera sine eigne ornament for å få liv i dei rolege satsane. Her syner fiolinisten Banchini seg kompetent, for det er ingenting blodfattig ved framføringa hennar – det er noko klårt og uttrykksterkt over måten ho presenterer dei musikalske temaa som innleier einskildsatsane, på.

Det å meisla ut karakteristiske tema var elles ei av Albinonis sterkaste sider. Ingen ringare enn J.S. Bach «lånte» fire tema av han og nytta dei som utgangspunkt for sine eigne klaverfugar, og i komposisjonsundervisinga si nytta han Albinonis stykke som døme.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk-
meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Tomaso Albinoni:

Sinfonie
a cinque,
op. 2

Ensemble 415; fiolin og leiing: Chiara Banchini. Alpha 2008/2019

Tomaso Albinoni er i dag mest kjend for eit stykke han aldri skreiv: Den såkalla «Adagio i g-moll», eller «Albinonis Adagio», som i røynda blei komponert av den italienske musikkvitaren Remo Giazotto i slutten av 1950-åra. Det er leitt at denne adagioen er haussa så opp, for det finst nok ekte Albinoni-musikk som er god. Produktiv som han var, etterlét han seg mellom anna kring 50 operaar, 50 solokantatar, 60 konsertar og 100 sonatar.

Musikk av lyst

Det er sonatemusikken det utmerkte Ensemble 415 under leiing av den sveitsiske barokkfiolinisten Chiara Banchini gjev oss her, nærare bestemt dei seks sonatane frå Sinfonie e concerti a cinque, op. 2. Denne samlinga blei prenta i Venezia i år 1700, Albinonis heimby, som på denne tida var blitt ein skugge av seg sjølv politisk sett, men framleis var ei musikalsk stormakt.

Albinoni var ein av dei som stolt titulerte seg dilettante, eit omgrep som ikkje hadde den nedsetjande meininga det i dag har, men signaliserte at mannen ikkje laga musikk av di han måtte, men av di han ville. Økonomisk sett var han nemleg sikra, for far hans, ein suksessrik spelkortprodusent, etterlét han ein formue. Det er altså ingenting amatørmessig ved sonatane på denne innspelinga, som er prega av varm, brei og fleksibel strykarklang i dei rolege satsane og kvikt, bassdrive momentum i dei snøgge.

«Lånt» av Bach

Albinoni sette spor etter seg i musikksoga: Han var den fyrste som konsekvent gav konsertane sine den tredelte forma som skulle bli standard fram til vår tid, og han var den fyrste italienaren som skreiv obokonsertar. Men sonatane – sjølv kalla han dei Sinfonie – er konservative og litt akademiske i både form og uttrykk, noko som krev solid stilistisk kunnskap av utøvarane. Dei lyt nemleg improvisera sine eigne ornament for å få liv i dei rolege satsane. Her syner fiolinisten Banchini seg kompetent, for det er ingenting blodfattig ved framføringa hennar – det er noko klårt og uttrykksterkt over måten ho presenterer dei musikalske temaa som innleier einskildsatsane, på.

Det å meisla ut karakteristiske tema var elles ei av Albinonis sterkaste sider. Ingen ringare enn J.S. Bach «lånte» fire tema av han og nytta dei som utgangspunkt for sine eigne klaverfugar, og i komposisjonsundervisinga si nytta han Albinonis stykke som døme.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk-
meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Foto: Baard Henriksen

LitteraturKultur

Sorg og sjølvutsletting

Kva kan djup, djup sorg gjere med eit menneske? I den nye romanen sin freistar Terje Holtet Larsen gi nokre svar.

Jan H. Landro

Foto: Baard Henriksen

LitteraturKultur

Sorg og sjølvutsletting

Kva kan djup, djup sorg gjere med eit menneske? I den nye romanen sin freistar Terje Holtet Larsen gi nokre svar.

Jan H. Landro
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Foto: Lise Åserud / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Språkfag i spel

Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.

Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.

Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.

Foto: Warner Bros. Discovery

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Dyster dobbeldose

Denne runden med Jokeren ber det same mørket med nye tonar.

I hamnebassenget om lag her lét Dia í Geil seg døype grytidleg ein kald oktobersøndag for snart 150 år sidan. Det var starten på vekkinga som gjorde Brø¿rasamkoman til eit livskraftig samfunn som framleis styrer mykje på Færøyane.

I hamnebassenget om lag her lét Dia í Geil seg døype grytidleg ein kald oktobersøndag for snart 150 år sidan. Det var starten på vekkinga som gjorde Brø¿rasamkoman til eit livskraftig samfunn som framleis styrer mykje på Færøyane.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature
Hallgeir Opedal

Om Gud og lausriving

Siste dag i oktober i 1880 lét Dia í Geil seg døype i hamnebassenget i Tórshavn, og etter det skulle Færøyane aldri bli det same.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Alle foto: Håvard Rem

UtanriksSamfunn

Det blonde reservatet

PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.

Håvard Rem
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Alle foto: Håvard Rem

UtanriksSamfunn

Det blonde reservatet

PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.

Håvard Rem

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis