JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Vel i hamn

Schütz-serien til Dresdner Kammerchor endar suverent.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Grunnleggjaren av den barokke kyrkjemusikken i Tyskland: Heinrich Schütz (1585–1672).

Grunnleggjaren av den barokke kyrkjemusikken i Tyskland: Heinrich Schütz (1585–1672).

Grunnleggjaren av den barokke kyrkjemusikken i Tyskland: Heinrich Schütz (1585–1672).

Grunnleggjaren av den barokke kyrkjemusikken i Tyskland: Heinrich Schütz (1585–1672).

3270
20190809
3270
20190809

CD

Heinrich Schütz:

Psalmen und Friedens­musiken

Dresdner Kammerchor; dirigent Hans-Christoph Rademann. LAWO 2019

Dresdner Kammerchor er i mål med mammutprosjektet dei tok fatt på i 2009, nemleg å spela inn heile produksjonen til den tyske komponisten Heinrich Schütz. Volum 20 inneheld det tyskarane kallar «Friedensmusiken», verk spesialskrivne for fredsslutningar. Det er altså tale om politisk musikk tinga av verdslege herskarar, men ofte med bibelske tekstar, som igjen kunne tydast inn i ein samtidig kontekst.

Når det gjeld kvaliteten på framføringa, skil ikkje denne siste dobbelt-CD-en seg frå dei føregåande. Stilistisk sett er framføringa suveren: Dresdner Kammerchor og instrumentalistane deira musiserer etter framføringsideala som galdt i tidlegbarokken, med retorisk-ekspressiv deklamasjon og instrument som er kopiar av dei Schütz i si tid sjølv hadde til rådvelde.

Schütz og Bach

Schütz kom til verda i 1585 i Bad Köstritz, ein liten kurstad i Thüringen midt i Tyskland. Huset han vaks opp i, der faren skjenkte ut øl, er i dag museum. Men den største attraksjonen er nok Köstritzer Schwarzbierbrauerei, det verdskjende svartølbryggeriet som går attende til 1500-talet og mellom anna laga diktaren Goethes favorittøl.

For kjennarar av tysk kyrkjemusikk ringer det kan hende ei bjølle når dei høyrer fødselsåret 1585. Det er nøyaktig 100 år før J.S. Bach kom til verda. Og medan Schütz går for å vera grunnleggjaren av den tyske, protestantiske kyrkjemusikken i barokken, blir Bach rekna som den som fullenda stilen i epoken. Men sjølv om Schütz’ livsverk tuftar på protestantisme og sakralmusikk, byrja han musikalsk sett «katolsk» og sette seinare ein «verdsleg» milestein i musikksoga. Utdanninga si fekk han nemleg ved den katolske Markuskyrkja i Venezia under kapellmeistrane Giovanni Gabrieli og Claudio Monteverdi, og med den no tapte Dafne frå 1627 laga han den fyrste tyske operaen i historia.

Himmelsk englekor

Schütz hadde mange arbeidsgjevarar, mellom anna kong Christian IV av Danmark-Noreg – i fleire år var han overkapellmeister i København. Men det var ved det saksiske hoffet i Dresden han hadde sitt lengste engasjement, og det er fyrst og fremst repertoar herifrå Dresdner Kammerchor framfører på albumet. Måten han overførte barokktidas italienske nyvinningar i musikken til Tyskland på – læraren Monteverdi var den fyrste store barokkomponisten – er tydeleg å høyra på fleire av spora.

Det beste dømet er kan henda den lange «musikalske dialogen» frå Lukasevangeliet, Vater Abraham, erbarme dich mein («Far Abraham, ha miskunn med meg»), komponert i Dresden i 1620-åra. Sjølv om teksten er frå Luthers tyske bibelomsetjing, kling stykket som ein liten opera der songen somme stader blir deklamert meir enn sungen, og to fiolinar og blokkfløyter illustrerer handlinga musikalsk. Koret – eit englekor – har òg same funksjon som i opera (ein funksjon som i sin tur går attende til den greske tragedien), for det kommenterer handlinga utanfrå. Og englekoret læt verkeleg himmelsk – sopranane i Dresdner Kammerchor syng med ein lette og glans som vanskeleg kan gjerast vakrare.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

CD

Heinrich Schütz:

Psalmen und Friedens­musiken

Dresdner Kammerchor; dirigent Hans-Christoph Rademann. LAWO 2019

Dresdner Kammerchor er i mål med mammutprosjektet dei tok fatt på i 2009, nemleg å spela inn heile produksjonen til den tyske komponisten Heinrich Schütz. Volum 20 inneheld det tyskarane kallar «Friedensmusiken», verk spesialskrivne for fredsslutningar. Det er altså tale om politisk musikk tinga av verdslege herskarar, men ofte med bibelske tekstar, som igjen kunne tydast inn i ein samtidig kontekst.

Når det gjeld kvaliteten på framføringa, skil ikkje denne siste dobbelt-CD-en seg frå dei føregåande. Stilistisk sett er framføringa suveren: Dresdner Kammerchor og instrumentalistane deira musiserer etter framføringsideala som galdt i tidlegbarokken, med retorisk-ekspressiv deklamasjon og instrument som er kopiar av dei Schütz i si tid sjølv hadde til rådvelde.

Schütz og Bach

Schütz kom til verda i 1585 i Bad Köstritz, ein liten kurstad i Thüringen midt i Tyskland. Huset han vaks opp i, der faren skjenkte ut øl, er i dag museum. Men den største attraksjonen er nok Köstritzer Schwarzbierbrauerei, det verdskjende svartølbryggeriet som går attende til 1500-talet og mellom anna laga diktaren Goethes favorittøl.

For kjennarar av tysk kyrkjemusikk ringer det kan hende ei bjølle når dei høyrer fødselsåret 1585. Det er nøyaktig 100 år før J.S. Bach kom til verda. Og medan Schütz går for å vera grunnleggjaren av den tyske, protestantiske kyrkjemusikken i barokken, blir Bach rekna som den som fullenda stilen i epoken. Men sjølv om Schütz’ livsverk tuftar på protestantisme og sakralmusikk, byrja han musikalsk sett «katolsk» og sette seinare ein «verdsleg» milestein i musikksoga. Utdanninga si fekk han nemleg ved den katolske Markuskyrkja i Venezia under kapellmeistrane Giovanni Gabrieli og Claudio Monteverdi, og med den no tapte Dafne frå 1627 laga han den fyrste tyske operaen i historia.

Himmelsk englekor

Schütz hadde mange arbeidsgjevarar, mellom anna kong Christian IV av Danmark-Noreg – i fleire år var han overkapellmeister i København. Men det var ved det saksiske hoffet i Dresden han hadde sitt lengste engasjement, og det er fyrst og fremst repertoar herifrå Dresdner Kammerchor framfører på albumet. Måten han overførte barokktidas italienske nyvinningar i musikken til Tyskland på – læraren Monteverdi var den fyrste store barokkomponisten – er tydeleg å høyra på fleire av spora.

Det beste dømet er kan henda den lange «musikalske dialogen» frå Lukasevangeliet, Vater Abraham, erbarme dich mein («Far Abraham, ha miskunn med meg»), komponert i Dresden i 1620-åra. Sjølv om teksten er frå Luthers tyske bibelomsetjing, kling stykket som ein liten opera der songen somme stader blir deklamert meir enn sungen, og to fiolinar og blokkfløyter illustrerer handlinga musikalsk. Koret – eit englekor – har òg same funksjon som i opera (ein funksjon som i sin tur går attende til den greske tragedien), for det kommenterer handlinga utanfrå. Og englekoret læt verkeleg himmelsk – sopranane i Dresdner Kammerchor syng med ein lette og glans som vanskeleg kan gjerast vakrare.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

HumorFeature

Tre tog på ei øy

Då tre 17. mai-folketog vart til eitt, måtte formannen i komiteen gå.

Maren
HumorFeature

Tre tog på ei øy

Då tre 17. mai-folketog vart til eitt, måtte formannen i komiteen gå.

Maren
Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.

Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.

Foto: Kim E. Andreassen / UiB

Samfunn
Eva Aalberg Undheim

Israel-boikott splittar akademia

Jussprofessor Eirik Holmøyvik prøvde å få omgjort vedtaket om Israel-boikott ved Det juridiske fakultetet i Bergen, men vart røysta ned. No har han trekt seg som forskingsleiar ved fakultetet.

Lite mat: Det er ikkje mykje mat å spore i 17. mai-biletarkivet til NTB, men Andrea (2) har iallfall fått is. Hurra!

Lite mat: Det er ikkje mykje mat å spore i 17. mai-biletarkivet til NTB, men Andrea (2) har iallfall fått is. Hurra!

Foto: Per Løchen /NTB

Frå matfatetKunnskap
Siri Helle

Mat på nasjonaldagen

Kva bør vi ete i dag om vi lèt årstida styre menyen?

Teikning: May Linn Clement

Kultur
Frank Tønnesen

17. mai-pengar

«Mor mi viser meg telefonen og at ho har vipsa Oskar og Tomas. Det er irriterande å sjå på ein mobil som andre held i.»

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

Foto: Aleksej Nikolskij / Sputnik / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Nytt frå den russiske klankampen

Under overflata går det føre seg ein bitter maktkamp i Putin-regimet. Verda har fått eit sjeldan innblikk i denne kampen dei siste vekene.

Halvor Tjønn
President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

Foto: Aleksej Nikolskij / Sputnik / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Nytt frå den russiske klankampen

Under overflata går det føre seg ein bitter maktkamp i Putin-regimet. Verda har fått eit sjeldan innblikk i denne kampen dei siste vekene.

Halvor Tjønn

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis