Vel i hamn
Schütz-serien til Dresdner Kammerchor endar suverent.
Grunnleggjaren av den barokke kyrkjemusikken i Tyskland: Heinrich Schütz (1585–1672).
CD
Heinrich Schütz:
Psalmen und Friedensmusiken
Dresdner Kammerchor; dirigent Hans-Christoph Rademann. LAWO 2019
Dresdner Kammerchor er i mål med mammutprosjektet dei tok fatt på i 2009, nemleg å spela inn heile produksjonen til den tyske komponisten Heinrich Schütz. Volum 20 inneheld det tyskarane kallar «Friedensmusiken», verk spesialskrivne for fredsslutningar. Det er altså tale om politisk musikk tinga av verdslege herskarar, men ofte med bibelske tekstar, som igjen kunne tydast inn i ein samtidig kontekst.
Når det gjeld kvaliteten på framføringa, skil ikkje denne siste dobbelt-CD-en seg frå dei føregåande. Stilistisk sett er framføringa suveren: Dresdner Kammerchor og instrumentalistane deira musiserer etter framføringsideala som galdt i tidlegbarokken, med retorisk-ekspressiv deklamasjon og instrument som er kopiar av dei Schütz i si tid sjølv hadde til rådvelde.
Schütz og Bach
Schütz kom til verda i 1585 i Bad Köstritz, ein liten kurstad i Thüringen midt i Tyskland. Huset han vaks opp i, der faren skjenkte ut øl, er i dag museum. Men den største attraksjonen er nok Köstritzer Schwarzbierbrauerei, det verdskjende svartølbryggeriet som går attende til 1500-talet og mellom anna laga diktaren Goethes favorittøl.
For kjennarar av tysk kyrkjemusikk ringer det kan hende ei bjølle når dei høyrer fødselsåret 1585. Det er nøyaktig 100 år før J.S. Bach kom til verda. Og medan Schütz går for å vera grunnleggjaren av den tyske, protestantiske kyrkjemusikken i barokken, blir Bach rekna som den som fullenda stilen i epoken. Men sjølv om Schütz’ livsverk tuftar på protestantisme og sakralmusikk, byrja han musikalsk sett «katolsk» og sette seinare ein «verdsleg» milestein i musikksoga. Utdanninga si fekk han nemleg ved den katolske Markuskyrkja i Venezia under kapellmeistrane Giovanni Gabrieli og Claudio Monteverdi, og med den no tapte Dafne frå 1627 laga han den fyrste tyske operaen i historia.
Himmelsk englekor
Schütz hadde mange arbeidsgjevarar, mellom anna kong Christian IV av Danmark-Noreg – i fleire år var han overkapellmeister i København. Men det var ved det saksiske hoffet i Dresden han hadde sitt lengste engasjement, og det er fyrst og fremst repertoar herifrå Dresdner Kammerchor framfører på albumet. Måten han overførte barokktidas italienske nyvinningar i musikken til Tyskland på – læraren Monteverdi var den fyrste store barokkomponisten – er tydeleg å høyra på fleire av spora.
Det beste dømet er kan henda den lange «musikalske dialogen» frå Lukasevangeliet, Vater Abraham, erbarme dich mein («Far Abraham, ha miskunn med meg»), komponert i Dresden i 1620-åra. Sjølv om teksten er frå Luthers tyske bibelomsetjing, kling stykket som ein liten opera der songen somme stader blir deklamert meir enn sungen, og to fiolinar og blokkfløyter illustrerer handlinga musikalsk. Koret – eit englekor – har òg same funksjon som i opera (ein funksjon som i sin tur går attende til den greske tragedien), for det kommenterer handlinga utanfrå. Og englekoret læt verkeleg himmelsk – sopranane i Dresdner Kammerchor syng med ein lette og glans som vanskeleg kan gjerast vakrare.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Heinrich Schütz:
Psalmen und Friedensmusiken
Dresdner Kammerchor; dirigent Hans-Christoph Rademann. LAWO 2019
Dresdner Kammerchor er i mål med mammutprosjektet dei tok fatt på i 2009, nemleg å spela inn heile produksjonen til den tyske komponisten Heinrich Schütz. Volum 20 inneheld det tyskarane kallar «Friedensmusiken», verk spesialskrivne for fredsslutningar. Det er altså tale om politisk musikk tinga av verdslege herskarar, men ofte med bibelske tekstar, som igjen kunne tydast inn i ein samtidig kontekst.
Når det gjeld kvaliteten på framføringa, skil ikkje denne siste dobbelt-CD-en seg frå dei føregåande. Stilistisk sett er framføringa suveren: Dresdner Kammerchor og instrumentalistane deira musiserer etter framføringsideala som galdt i tidlegbarokken, med retorisk-ekspressiv deklamasjon og instrument som er kopiar av dei Schütz i si tid sjølv hadde til rådvelde.
Schütz og Bach
Schütz kom til verda i 1585 i Bad Köstritz, ein liten kurstad i Thüringen midt i Tyskland. Huset han vaks opp i, der faren skjenkte ut øl, er i dag museum. Men den største attraksjonen er nok Köstritzer Schwarzbierbrauerei, det verdskjende svartølbryggeriet som går attende til 1500-talet og mellom anna laga diktaren Goethes favorittøl.
For kjennarar av tysk kyrkjemusikk ringer det kan hende ei bjølle når dei høyrer fødselsåret 1585. Det er nøyaktig 100 år før J.S. Bach kom til verda. Og medan Schütz går for å vera grunnleggjaren av den tyske, protestantiske kyrkjemusikken i barokken, blir Bach rekna som den som fullenda stilen i epoken. Men sjølv om Schütz’ livsverk tuftar på protestantisme og sakralmusikk, byrja han musikalsk sett «katolsk» og sette seinare ein «verdsleg» milestein i musikksoga. Utdanninga si fekk han nemleg ved den katolske Markuskyrkja i Venezia under kapellmeistrane Giovanni Gabrieli og Claudio Monteverdi, og med den no tapte Dafne frå 1627 laga han den fyrste tyske operaen i historia.
Himmelsk englekor
Schütz hadde mange arbeidsgjevarar, mellom anna kong Christian IV av Danmark-Noreg – i fleire år var han overkapellmeister i København. Men det var ved det saksiske hoffet i Dresden han hadde sitt lengste engasjement, og det er fyrst og fremst repertoar herifrå Dresdner Kammerchor framfører på albumet. Måten han overførte barokktidas italienske nyvinningar i musikken til Tyskland på – læraren Monteverdi var den fyrste store barokkomponisten – er tydeleg å høyra på fleire av spora.
Det beste dømet er kan henda den lange «musikalske dialogen» frå Lukasevangeliet, Vater Abraham, erbarme dich mein («Far Abraham, ha miskunn med meg»), komponert i Dresden i 1620-åra. Sjølv om teksten er frå Luthers tyske bibelomsetjing, kling stykket som ein liten opera der songen somme stader blir deklamert meir enn sungen, og to fiolinar og blokkfløyter illustrerer handlinga musikalsk. Koret – eit englekor – har òg same funksjon som i opera (ein funksjon som i sin tur går attende til den greske tragedien), for det kommenterer handlinga utanfrå. Og englekoret læt verkeleg himmelsk – sopranane i Dresdner Kammerchor syng med ein lette og glans som vanskeleg kan gjerast vakrare.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.
Foto: Lise Åserud / NTB
Språkfag i spel
Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.
Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.
Foto: Warner Bros. Discovery
Dyster dobbeldose
Denne runden med Jokeren ber det same mørket med nye tonar.
I hamnebassenget om lag her lét Dia í Geil seg døype grytidleg ein kald oktobersøndag for snart 150 år sidan. Det var starten på vekkinga som gjorde Brø¿rasamkoman til eit livskraftig samfunn som framleis styrer mykje på Færøyane.
Alle foto: Hallgeir Opedal
Om Gud og lausriving
Siste dag i oktober i 1880 lét Dia í Geil seg døype i hamnebassenget i Tórshavn, og etter det skulle Færøyane aldri bli det same.
VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.
Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB
Politikk i grenseland
Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.
Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.
Ein lang marsj mot idiotveldet
NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.