JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Varsam Vivaldi

Elisa Citterio får fiolinen til å klinga vedunderleg vektlaust.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Tafelmusik Baroque Orchestra med fiolinsolisten Elisa Citterio lengst til venstre.

Tafelmusik Baroque Orchestra med fiolinsolisten Elisa Citterio lengst til venstre.

Foto: Cylla von Tiedemann

Tafelmusik Baroque Orchestra med fiolinsolisten Elisa Citterio lengst til venstre.

Tafelmusik Baroque Orchestra med fiolinsolisten Elisa Citterio lengst til venstre.

Foto: Cylla von Tiedemann

2874
20200117
2874
20200117

CD

Antonio Vivaldi:

Vivaldi Con Amore

Tafelmusik Baroque Orchestra; fiolin og leiing: Elisa Citterio. Tafelmusik 2019.

Interesserer du deg for tidlegmusikk, har du nok vore borti innspelingane til Tafelmusik Baroque Orchestra. Sidan starten i 1979 har dette kanadiske ensemblet med base i Toronto nemleg gjeve ut over 80 plater med komponistar frå tidlegbarokken til romantikken – alt framført på kopiar av instrument frå dei aktuelle epokane.

Sjølv har eg høyrt Tafelmusik live på festivalar fleire gonger, men det var før den noverande kunstnarlege leiaren, italienske Elisa Citterio på fiolin, tok over. Den nye plata Vivaldi Con Amore gjev oss rikeleg høve til å høyra henne som orkesterleiar og solist i Antonio Vivaldis vridne og virtuose fiolinkonsertar.

Ikkje berre fiolin

Venetianaren Vivaldi var ikkje berre si tids fremste fiolinkonsertkomponist, med over 250 verk i sjangeren. Han var òg ein av dei leiande fiolinvirtuosane, og når han skreiv for instrumentet sitt, sparte han ikkje på krutet. Som den engelske musikkhistorikaren Charles Burney skreiv i A General History of Music i 1789: «If acute and rapid tones are evils, Vivaldi has much of the sin to answer for.»

Sjølv om fiolinen dominerer på plata, får me òg konsertar for dei mindre vanlege soloinstrumenta fagott (spelt med fleksible frasar av Dominic Teresi) og lutt (spelt litt for stivt for min smak av Lucas Harris). Når det gjeld forma, er alle konsertane like: Dei er tredelte, med to snøgge yttersatsar og éin roleg sats i midten. Denne uttrykkskontrasten gjev solisten høve til å syna både utettervend eldhug og intimitet.

Svevande

Fiolinsolisten Citterio meistrar begge uttrykka, sjølv om ho som regel lèt det elegante og måtehaldne dominera, jamvel i dei snøgge satsane. Her er altså lite av den røffe Vivaldi-spelestilen som blir kultivert av somme italienske barokkensemble. (Det mest ekstreme dømet er vel solistane til Il Giardino Armonico.)

Eit stykke der Citterios kvalitetar kjem fint til sin rett, er Fiolinkonsert i E-dur, RV 271. Vivaldi gav verket tilnamnet «L’amoroso»; det var dette som inspirerte Tafelmusik til albumnamnet. I den langsame satsen «Cantabile», som tyder «syngjande» på italiensk, presenterer Citterio fyrst melodien i si opphavlege form, ukunstla og melankolsk. I akkompagnementet har Vivaldi her utelate bassinstrumenta; sidan der berre er lyse strykarar, læt musikken svevande og vektlaus. Utetter i satsen får Citterio så melodien til å svulma, med stadig større ornament som ho improviserer over Vivaldis enkle melodi. Alt dette greier ho likevel å framføra innan éin og same hovudkarakter, noko som skaper ein uttrykkseinskap få barokkfiolinistar evnar å få til like godt.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk-
meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

CD

Antonio Vivaldi:

Vivaldi Con Amore

Tafelmusik Baroque Orchestra; fiolin og leiing: Elisa Citterio. Tafelmusik 2019.

Interesserer du deg for tidlegmusikk, har du nok vore borti innspelingane til Tafelmusik Baroque Orchestra. Sidan starten i 1979 har dette kanadiske ensemblet med base i Toronto nemleg gjeve ut over 80 plater med komponistar frå tidlegbarokken til romantikken – alt framført på kopiar av instrument frå dei aktuelle epokane.

Sjølv har eg høyrt Tafelmusik live på festivalar fleire gonger, men det var før den noverande kunstnarlege leiaren, italienske Elisa Citterio på fiolin, tok over. Den nye plata Vivaldi Con Amore gjev oss rikeleg høve til å høyra henne som orkesterleiar og solist i Antonio Vivaldis vridne og virtuose fiolinkonsertar.

Ikkje berre fiolin

Venetianaren Vivaldi var ikkje berre si tids fremste fiolinkonsertkomponist, med over 250 verk i sjangeren. Han var òg ein av dei leiande fiolinvirtuosane, og når han skreiv for instrumentet sitt, sparte han ikkje på krutet. Som den engelske musikkhistorikaren Charles Burney skreiv i A General History of Music i 1789: «If acute and rapid tones are evils, Vivaldi has much of the sin to answer for.»

Sjølv om fiolinen dominerer på plata, får me òg konsertar for dei mindre vanlege soloinstrumenta fagott (spelt med fleksible frasar av Dominic Teresi) og lutt (spelt litt for stivt for min smak av Lucas Harris). Når det gjeld forma, er alle konsertane like: Dei er tredelte, med to snøgge yttersatsar og éin roleg sats i midten. Denne uttrykkskontrasten gjev solisten høve til å syna både utettervend eldhug og intimitet.

Svevande

Fiolinsolisten Citterio meistrar begge uttrykka, sjølv om ho som regel lèt det elegante og måtehaldne dominera, jamvel i dei snøgge satsane. Her er altså lite av den røffe Vivaldi-spelestilen som blir kultivert av somme italienske barokkensemble. (Det mest ekstreme dømet er vel solistane til Il Giardino Armonico.)

Eit stykke der Citterios kvalitetar kjem fint til sin rett, er Fiolinkonsert i E-dur, RV 271. Vivaldi gav verket tilnamnet «L’amoroso»; det var dette som inspirerte Tafelmusik til albumnamnet. I den langsame satsen «Cantabile», som tyder «syngjande» på italiensk, presenterer Citterio fyrst melodien i si opphavlege form, ukunstla og melankolsk. I akkompagnementet har Vivaldi her utelate bassinstrumenta; sidan der berre er lyse strykarar, læt musikken svevande og vektlaus. Utetter i satsen får Citterio så melodien til å svulma, med stadig større ornament som ho improviserer over Vivaldis enkle melodi. Alt dette greier ho likevel å framføra innan éin og same hovudkarakter, noko som skaper ein uttrykkseinskap få barokkfiolinistar evnar å få til like godt.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk-
meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Per Anders Todal
Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Per Anders Todal
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Foto via Wikimedia Commons

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Monumental pedal

Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.

Trålar utanfor Måløy sentrum.

Trålar utanfor Måløy sentrum.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte
RagnarSandbæk

Barents blues, også et flytende samfunn

Min tiårige til-og-fra-periode i den tøffe trålbobla har preget meg nokså sterkt.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn
Cecilie Hellestveit

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis