JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Utsikta

herifrå

Loudon Wainwright syng og fortel om seg sjølv og sine, denne gongen på Netflix.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Loudon Wainwright klarer seg med få effektar.

Loudon Wainwright klarer seg med få effektar.

Foto frå filmen

Loudon Wainwright klarer seg med få effektar.

Loudon Wainwright klarer seg med få effektar.

Foto frå filmen

3038
20190104
3038
20190104

Konsertfilm

Regi: Christopher Guest

Loudon Wainwright III: Surviving Twin

USA 2018, Netflix

Sjølv om han var tilgjengeleg på Netflix før, hamna kanskje Loudon Wainwrights konsertfilm litt i skuggen av Bruce Springsteens Broadway-film, som hadde premiere eit par veker før jul gjennom same teneste, og som nok har langt breiare appell. Men begge er vel verde ein titt.

Som Springsteen klarer også Wainwright seg med lite: eit golvteppe, ein stol, eit gitarstativ, eit piano, men han unner seg også ein skjerm han gjer bruk av nokre gonger for å løyse litt opp i forma. Elles vil alle som har høyrt mannen på konsert vite at han kjenner intimformatet ut og inn – vi møter ein artist på heimebane. Det er også eit format som er som skapt for den vesle skjermen, noko Netflix tydelegvis har skjønt.

Det er eit påfallande trekk at begge desse markante artistane, sentrale i sin generasjon, er aktuelle med liknande show. Som Springsteen (f. 1949) er også Wainwright (f. 1946) oppteken av å lage ein slags munnleg sjølvbiografi i sceneformat, og det er tydelege liner frå dette sceneopptaket til boka Liner Notes: On Parents & Children, Exes and Excess, Death & Decay, & a Few of My Other Favorite Things (2017).

I showet til begge dei aldrande artistane er farsrelasjonen viktig, og i Wainwrights tilfelle styrer det storparten av forteljinga i dobbel forstand – i fleire minneverdige sekvensar framfører han tekstar faren, skribenten Loudon Wainwright, Jr. (1924-1988) forfatta, dei fleste av dei publiserte i spalta «The View From Here» (1964-1972) i Life Magazine. Det er eit særs vellukka grep.

Det at kvar generasjon i eldre år endar opp med å kjenne seg lik sine eigne foreldre, er eit kjært tema for Loudon Wainwright III, og her dannar det sjølve utgangspunktet – i den opnande tittelsongen «Surviving Twin.» Wainwright skildrar foreldra sine med øm nærleik og klok ettertanke, men ein sentimental, godhjarta mimretime vert det ikkje heilt, heller, til det er både far og son Wainwright for skarpe i kantane.

Trufaste lyttarar vil nok tole å høyre klassiske låtar som «A Father and a Son» (History, 1992), «Bein’ a Dad» (Little Ship, 1997) eller «White Winos» (Last Man on Earth, 2001) igjen, og for mange av dei som ikkje kjenner songane vil dei vere ei oppdaging.

Wainwright, som fekk Rufus og Martha Wainwright med Kate McGarrigle – ein artistfamilie av dimensjonar, med andre ord – fortel i sjølvbiografien Liner Notes at folk ofte spør han om kvifor han har skrive så mange songar om sin eigen familie, og svarer: «How could I not? They are the ones who have meant the most in my life, and they continue to have a hold on me, even those who have died. Especially those who have died.» Sitatet vert stadfesta i konsertfilmens siste scene, der Wainwright set seg ned ved pianoet og framfører «In C» medan fotografi frå familiehistoria flimrar over skjermen.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Konsertfilm

Regi: Christopher Guest

Loudon Wainwright III: Surviving Twin

USA 2018, Netflix

Sjølv om han var tilgjengeleg på Netflix før, hamna kanskje Loudon Wainwrights konsertfilm litt i skuggen av Bruce Springsteens Broadway-film, som hadde premiere eit par veker før jul gjennom same teneste, og som nok har langt breiare appell. Men begge er vel verde ein titt.

Som Springsteen klarer også Wainwright seg med lite: eit golvteppe, ein stol, eit gitarstativ, eit piano, men han unner seg også ein skjerm han gjer bruk av nokre gonger for å løyse litt opp i forma. Elles vil alle som har høyrt mannen på konsert vite at han kjenner intimformatet ut og inn – vi møter ein artist på heimebane. Det er også eit format som er som skapt for den vesle skjermen, noko Netflix tydelegvis har skjønt.

Det er eit påfallande trekk at begge desse markante artistane, sentrale i sin generasjon, er aktuelle med liknande show. Som Springsteen (f. 1949) er også Wainwright (f. 1946) oppteken av å lage ein slags munnleg sjølvbiografi i sceneformat, og det er tydelege liner frå dette sceneopptaket til boka Liner Notes: On Parents & Children, Exes and Excess, Death & Decay, & a Few of My Other Favorite Things (2017).

I showet til begge dei aldrande artistane er farsrelasjonen viktig, og i Wainwrights tilfelle styrer det storparten av forteljinga i dobbel forstand – i fleire minneverdige sekvensar framfører han tekstar faren, skribenten Loudon Wainwright, Jr. (1924-1988) forfatta, dei fleste av dei publiserte i spalta «The View From Here» (1964-1972) i Life Magazine. Det er eit særs vellukka grep.

Det at kvar generasjon i eldre år endar opp med å kjenne seg lik sine eigne foreldre, er eit kjært tema for Loudon Wainwright III, og her dannar det sjølve utgangspunktet – i den opnande tittelsongen «Surviving Twin.» Wainwright skildrar foreldra sine med øm nærleik og klok ettertanke, men ein sentimental, godhjarta mimretime vert det ikkje heilt, heller, til det er både far og son Wainwright for skarpe i kantane.

Trufaste lyttarar vil nok tole å høyre klassiske låtar som «A Father and a Son» (History, 1992), «Bein’ a Dad» (Little Ship, 1997) eller «White Winos» (Last Man on Earth, 2001) igjen, og for mange av dei som ikkje kjenner songane vil dei vere ei oppdaging.

Wainwright, som fekk Rufus og Martha Wainwright med Kate McGarrigle – ein artistfamilie av dimensjonar, med andre ord – fortel i sjølvbiografien Liner Notes at folk ofte spør han om kvifor han har skrive så mange songar om sin eigen familie, og svarer: «How could I not? They are the ones who have meant the most in my life, and they continue to have a hold on me, even those who have died. Especially those who have died.» Sitatet vert stadfesta i konsertfilmens siste scene, der Wainwright set seg ned ved pianoet og framfører «In C» medan fotografi frå familiehistoria flimrar over skjermen.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Aasen-tunet opna i 2000.

Aasen-tunet opna i 2000.

Foto: Sverre Fehn / Aasen-tunet

Ordskifte

Spor av tid i arkitekturen

«Arkitekturopprøret vil gjerne støype fast i ubehandla betong forståinga av kva god arkitektur er.»

Ottar Grepstad
Aasen-tunet opna i 2000.

Aasen-tunet opna i 2000.

Foto: Sverre Fehn / Aasen-tunet

Ordskifte

Spor av tid i arkitekturen

«Arkitekturopprøret vil gjerne støype fast i ubehandla betong forståinga av kva god arkitektur er.»

Ottar Grepstad

Foto: Dag Aanderaa

Ordskifte
DagAanderaa

Pyntesjuke og luksuslov

Christian Kvart ville styre pynten, krydderet og konfekten.

Miridae, ei bladtege med oval form.

Miridae, ei bladtege med oval form.

Foto: via Wikimedia Commons

BokMeldingar
Per Roger Sandvik

Levande innsikt om døyande insekt

Ein optimistisk tone råder i ei tettpakka faktabok om dystre utsikter for insekta.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn
Marita Liabø

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Foto: Lise Åserud / NTB

Samfunn

Språkfag i spel

Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.

Christiane Jordheim Larsen
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Foto: Lise Åserud / NTB

Samfunn

Språkfag i spel

Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis