Utsikta
herifrå
Loudon Wainwright syng og fortel om seg sjølv og sine, denne gongen på Netflix.
Loudon Wainwright klarer seg med få effektar.
Foto frå filmen
Konsertfilm
Regi: Christopher Guest
Loudon Wainwright III: Surviving Twin
USA 2018, Netflix
Sjølv om han var tilgjengeleg på Netflix før, hamna kanskje Loudon Wainwrights konsertfilm litt i skuggen av Bruce Springsteens Broadway-film, som hadde premiere eit par veker før jul gjennom same teneste, og som nok har langt breiare appell. Men begge er vel verde ein titt.
Som Springsteen klarer også Wainwright seg med lite: eit golvteppe, ein stol, eit gitarstativ, eit piano, men han unner seg også ein skjerm han gjer bruk av nokre gonger for å løyse litt opp i forma. Elles vil alle som har høyrt mannen på konsert vite at han kjenner intimformatet ut og inn – vi møter ein artist på heimebane. Det er også eit format som er som skapt for den vesle skjermen, noko Netflix tydelegvis har skjønt.
Det er eit påfallande trekk at begge desse markante artistane, sentrale i sin generasjon, er aktuelle med liknande show. Som Springsteen (f. 1949) er også Wainwright (f. 1946) oppteken av å lage ein slags munnleg sjølvbiografi i sceneformat, og det er tydelege liner frå dette sceneopptaket til boka Liner Notes: On Parents & Children, Exes and Excess, Death & Decay, & a Few of My Other Favorite Things (2017).
I showet til begge dei aldrande artistane er farsrelasjonen viktig, og i Wainwrights tilfelle styrer det storparten av forteljinga i dobbel forstand – i fleire minneverdige sekvensar framfører han tekstar faren, skribenten Loudon Wainwright, Jr. (1924-1988) forfatta, dei fleste av dei publiserte i spalta «The View From Here» (1964-1972) i Life Magazine. Det er eit særs vellukka grep.
Det at kvar generasjon i eldre år endar opp med å kjenne seg lik sine eigne foreldre, er eit kjært tema for Loudon Wainwright III, og her dannar det sjølve utgangspunktet – i den opnande tittelsongen «Surviving Twin.» Wainwright skildrar foreldra sine med øm nærleik og klok ettertanke, men ein sentimental, godhjarta mimretime vert det ikkje heilt, heller, til det er både far og son Wainwright for skarpe i kantane.
Trufaste lyttarar vil nok tole å høyre klassiske låtar som «A Father and a Son» (History, 1992), «Bein’ a Dad» (Little Ship, 1997) eller «White Winos» (Last Man on Earth, 2001) igjen, og for mange av dei som ikkje kjenner songane vil dei vere ei oppdaging.
Wainwright, som fekk Rufus og Martha Wainwright med Kate McGarrigle – ein artistfamilie av dimensjonar, med andre ord – fortel i sjølvbiografien Liner Notes at folk ofte spør han om kvifor han har skrive så mange songar om sin eigen familie, og svarer: «How could I not? They are the ones who have meant the most in my life, and they continue to have a hold on me, even those who have died. Especially those who have died.» Sitatet vert stadfesta i konsertfilmens siste scene, der Wainwright set seg ned ved pianoet og framfører «In C» medan fotografi frå familiehistoria flimrar over skjermen.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Konsertfilm
Regi: Christopher Guest
Loudon Wainwright III: Surviving Twin
USA 2018, Netflix
Sjølv om han var tilgjengeleg på Netflix før, hamna kanskje Loudon Wainwrights konsertfilm litt i skuggen av Bruce Springsteens Broadway-film, som hadde premiere eit par veker før jul gjennom same teneste, og som nok har langt breiare appell. Men begge er vel verde ein titt.
Som Springsteen klarer også Wainwright seg med lite: eit golvteppe, ein stol, eit gitarstativ, eit piano, men han unner seg også ein skjerm han gjer bruk av nokre gonger for å løyse litt opp i forma. Elles vil alle som har høyrt mannen på konsert vite at han kjenner intimformatet ut og inn – vi møter ein artist på heimebane. Det er også eit format som er som skapt for den vesle skjermen, noko Netflix tydelegvis har skjønt.
Det er eit påfallande trekk at begge desse markante artistane, sentrale i sin generasjon, er aktuelle med liknande show. Som Springsteen (f. 1949) er også Wainwright (f. 1946) oppteken av å lage ein slags munnleg sjølvbiografi i sceneformat, og det er tydelege liner frå dette sceneopptaket til boka Liner Notes: On Parents & Children, Exes and Excess, Death & Decay, & a Few of My Other Favorite Things (2017).
I showet til begge dei aldrande artistane er farsrelasjonen viktig, og i Wainwrights tilfelle styrer det storparten av forteljinga i dobbel forstand – i fleire minneverdige sekvensar framfører han tekstar faren, skribenten Loudon Wainwright, Jr. (1924-1988) forfatta, dei fleste av dei publiserte i spalta «The View From Here» (1964-1972) i Life Magazine. Det er eit særs vellukka grep.
Det at kvar generasjon i eldre år endar opp med å kjenne seg lik sine eigne foreldre, er eit kjært tema for Loudon Wainwright III, og her dannar det sjølve utgangspunktet – i den opnande tittelsongen «Surviving Twin.» Wainwright skildrar foreldra sine med øm nærleik og klok ettertanke, men ein sentimental, godhjarta mimretime vert det ikkje heilt, heller, til det er både far og son Wainwright for skarpe i kantane.
Trufaste lyttarar vil nok tole å høyre klassiske låtar som «A Father and a Son» (History, 1992), «Bein’ a Dad» (Little Ship, 1997) eller «White Winos» (Last Man on Earth, 2001) igjen, og for mange av dei som ikkje kjenner songane vil dei vere ei oppdaging.
Wainwright, som fekk Rufus og Martha Wainwright med Kate McGarrigle – ein artistfamilie av dimensjonar, med andre ord – fortel i sjølvbiografien Liner Notes at folk ofte spør han om kvifor han har skrive så mange songar om sin eigen familie, og svarer: «How could I not? They are the ones who have meant the most in my life, and they continue to have a hold on me, even those who have died. Especially those who have died.» Sitatet vert stadfesta i konsertfilmens siste scene, der Wainwright set seg ned ved pianoet og framfører «In C» medan fotografi frå familiehistoria flimrar over skjermen.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Foto: Dag Aanderaa
Pyntesjuke og luksuslov
Christian Kvart ville styre pynten, krydderet og konfekten.
Miridae, ei bladtege med oval form.
Foto: via Wikimedia Commons
Levande innsikt om døyande insekt
Ein optimistisk tone råder i ei tettpakka faktabok om dystre utsikter for insekta.
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.
Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB
Pengegaloppen i ferjetoppen
Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.
Yrka med det høgste sjukefråværet er kvinnedominerte med relasjonelt arbeid og høge emosjonelle krav, skriv Lill Sverresdatter Larsen.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Langvarig overbelastning gir rekordhøyt sykefravær
«Vi har lenge drevet en dugnad for å holde skuta flytende.»
Teikning: May Linn Clement