JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Usminka Beethoven

Steven Isserlis’ sonateframføring var alt anna enn eit spel for galleriet.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Steven Isserlis spela cellomusikk av Ludwig van Beethoven (1770–1827) i Troldsalen på Troldhaugen. Robert Levin akkompagnerte ved hammarklaveret.

Steven Isserlis spela cellomusikk av Ludwig van Beethoven (1770–1827) i Troldsalen på Troldhaugen. Robert Levin akkompagnerte ved hammarklaveret.

Foto: Thor Brødreskift

Steven Isserlis spela cellomusikk av Ludwig van Beethoven (1770–1827) i Troldsalen på Troldhaugen. Robert Levin akkompagnerte ved hammarklaveret.

Steven Isserlis spela cellomusikk av Ludwig van Beethoven (1770–1827) i Troldsalen på Troldhaugen. Robert Levin akkompagnerte ved hammarklaveret.

Foto: Thor Brødreskift

2707
20190607
2707
20190607

Konsert

Ludwig van Beethoven:

Cellosonatar og
-variasjonar

Steven Isserlis, cello; Robert Levin, hammarklaver.
Troldsalen, 29. mai

Cellospelet til engelske Steven Isserlis opplevde eg fyrste gongen på innspelinga hans av Antonín Dvoráks cellokonsert. Den leikande fraseringa hans og dei direkte, brutale ansatsane med bogen tiltalte meg. Og då eg las det personlege essayet hans i omslagsheftet, der han vyrdlaust hevda at Dvoráks spesielle måte å handsama celloen på til tider lét «som eit esel som lid neversamanbrot», fekk eg eit heilt spesielt inntrykk av mannen.

Mykjeseiande manke

Beethoven-konserten hans i Troldsalen, konsertsalen ved Edvard Griegs villa på Troldhaugen, stadfeste biletet mitt av denne uortodokse kunstnaren. Den gråkrøllete manken hans, voluminøs som ein barokkparykk, svinga i takt med bogerørslene. Og blikket, som veksla mellom stålhardt fokus og åndsfråvær, gav kjensla av at han fyrst og fremst spelte for seg sjølv, og at me publikummarar tilfeldigvis var så heldige å få oppleva det heile.

Og ei stor oppleving blei det. Saman med den amerikanske pianisten og Harvard-professoren Robert Levin gav han oss eit usminka bilete av Beethovens cellomusikk. Programmet byrja med Cellosonate nr. 1 i F-dur, op. 5:1, som var nybrottsarbeid i 1791, for dei to instrumenta er handsama heilt likeverdig. Både samspelet og samklangen imponerte; Levin nytta eit hammarklaver frå byrjinga av 1800-talet, som har «sprøare» ansats og kling linnare enn eit moderne flygel.

Gode overgangar

Tolv variasjonar for cello og klaver i F-dur, op. 66 (1796), fungerte som intermesso. Beethoven vrir og vender her på ein «hit» i samtida, W.A. Mozarts «Ein Mädchen oder Weibchen» frå syngjespelet Tryllefløyta. Rolla til dei to musikarane veksla frå variasjon til variasjon, og sjølv om dei aldri såg kvarandre i augo, skifte dei intuitivt mellom å vera solist og å vera akkompagnatør.

Cellosonate nr. 4 i C-dur, op. 102:1 (1815), er, ulikt dei to førre stykka, eit moge Beethoven-verk, det tyskarane kallar «ein Spätwerk». «Adagio»-opninga av andresatsen er eksentrisk, forma som eit instrumentalt resitativ, som Isserlis og Levin gav ein svivande og vag dåm. Overgangen til den snøgge, rytmisk markante «Allegro vivace»-delen er òg diffus, for det er som om Beethovens tankerekkje gradvis fell frå kvarandre, før han samlar seg att med veldig energi. Med svær boge- og mankesving sette Isserlis i gang allegroen, ein effekt som kan synast overdriven når han er skildra på prent. Men live hadde han stor verknad.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Konsert

Ludwig van Beethoven:

Cellosonatar og
-variasjonar

Steven Isserlis, cello; Robert Levin, hammarklaver.
Troldsalen, 29. mai

Cellospelet til engelske Steven Isserlis opplevde eg fyrste gongen på innspelinga hans av Antonín Dvoráks cellokonsert. Den leikande fraseringa hans og dei direkte, brutale ansatsane med bogen tiltalte meg. Og då eg las det personlege essayet hans i omslagsheftet, der han vyrdlaust hevda at Dvoráks spesielle måte å handsama celloen på til tider lét «som eit esel som lid neversamanbrot», fekk eg eit heilt spesielt inntrykk av mannen.

Mykjeseiande manke

Beethoven-konserten hans i Troldsalen, konsertsalen ved Edvard Griegs villa på Troldhaugen, stadfeste biletet mitt av denne uortodokse kunstnaren. Den gråkrøllete manken hans, voluminøs som ein barokkparykk, svinga i takt med bogerørslene. Og blikket, som veksla mellom stålhardt fokus og åndsfråvær, gav kjensla av at han fyrst og fremst spelte for seg sjølv, og at me publikummarar tilfeldigvis var så heldige å få oppleva det heile.

Og ei stor oppleving blei det. Saman med den amerikanske pianisten og Harvard-professoren Robert Levin gav han oss eit usminka bilete av Beethovens cellomusikk. Programmet byrja med Cellosonate nr. 1 i F-dur, op. 5:1, som var nybrottsarbeid i 1791, for dei to instrumenta er handsama heilt likeverdig. Både samspelet og samklangen imponerte; Levin nytta eit hammarklaver frå byrjinga av 1800-talet, som har «sprøare» ansats og kling linnare enn eit moderne flygel.

Gode overgangar

Tolv variasjonar for cello og klaver i F-dur, op. 66 (1796), fungerte som intermesso. Beethoven vrir og vender her på ein «hit» i samtida, W.A. Mozarts «Ein Mädchen oder Weibchen» frå syngjespelet Tryllefløyta. Rolla til dei to musikarane veksla frå variasjon til variasjon, og sjølv om dei aldri såg kvarandre i augo, skifte dei intuitivt mellom å vera solist og å vera akkompagnatør.

Cellosonate nr. 4 i C-dur, op. 102:1 (1815), er, ulikt dei to førre stykka, eit moge Beethoven-verk, det tyskarane kallar «ein Spätwerk». «Adagio»-opninga av andresatsen er eksentrisk, forma som eit instrumentalt resitativ, som Isserlis og Levin gav ein svivande og vag dåm. Overgangen til den snøgge, rytmisk markante «Allegro vivace»-delen er òg diffus, for det er som om Beethovens tankerekkje gradvis fell frå kvarandre, før han samlar seg att med veldig energi. Med svær boge- og mankesving sette Isserlis i gang allegroen, ein effekt som kan synast overdriven når han er skildra på prent. Men live hadde han stor verknad.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Foto: Samuel Hess

MusikkMeldingar
Øyvind Vågnes

Mindre er meir

Den nye plata til Jessica Pratt, Here in the Pitch, er hennar beste så langt.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Foto: Laurent le Crabe

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Oppussinga

Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

ReportasjeFeature

Doguekspressen

ANATOLIA: Sett frå ein togkupé midt inne i landet blir Tyrkia ubegripeleg.

Ida Lødemel Tvedt
Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

ReportasjeFeature

Doguekspressen

ANATOLIA: Sett frå ein togkupé midt inne i landet blir Tyrkia ubegripeleg.

Ida Lødemel Tvedt

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis