Underleg ujamt
Jordi Savalls tolking av J.S. Bachs Juleoratorium haltar.
Den katalanske gambisten og dirigenten Jordi Savall.
Foto: Molina Visualis
CD
Johann Sebastian Bach:
Weihnachts-
Oratorium
Capella Reial de Catalunya; Le Concert des Nations; dir.: Jordi Savall. Alia Vox 2020
Eg vedgår at dette er ei underleg tid på året å melda Johann Sebastian Bachs (1685–1750) Juleoratorium, BWV 248. Men når dirigenten er ein av dei viktigaste nolevande tolkarane av tidlegmusikk, lyt det vera lov. Den katalanske viola da gamba-virtuosen Jordi Savall (fødd 1941) var banebrytande då han i 1970- og 1980-åra bles nytt liv i den franske 1600-talsmusikken – særleg på grunn av den improviserande tilnærmingsmåten hans, som fridde gamle partitur for alt støv.
Sidan har han framført det meste som tenkjast kan av barokkmusikk, fyrst som gambist, seinare som dirigent. Bachs store kyrkjemusikkverk har han likevel venta lenge med – respekten for dette repertoaret har vore for stor, sa 79-åringen nyss på tysk radio. Korleis lukkast han så med den fyrste Juleoratorium-innspelinga si?
Savallsk schwung
Albumet er eit konsertopptak utgjeve på Alia Vox, Savalls eige plateselskap, som merkjer seg ut med påkosta omslag – omslagsheftet er fyldig som ei lita bok. Opningssatsen «Jauchzet, frohlocket, auf, preiset die Tage» har karakteristisk «savallsk» schwung, med prektige punkteringar, potente paukar og røsleg bass-seksjon i orkesteret. Men presisjonen og intonasjonen i framføringa er ikkje optimal. I opningssatsen gjeld dette særleg oboane, som har vindskeive trillar. (Rett nok kan ein ikkje alltid spela heilt «reine» trillar på barokkinstrument, men i referanseinnspelingane mine får oboistane det til.)
Vidare lytting stadfestar det ujamne med tolkinga. «Evangelisten» Martin Platz, den tyske tenoren som framfører evangelieteksten, er den beste solisten. Den svakaste er kontratenoren Raffaele Pe, italienaren som syng altpartia. Ikkje berre bommar han på viktige enkelttonar. Klangen hans er generelt ustabil, utan skikkeleg «botn» i røysta. Retninga i fraseringa hans gjev heller ikkje alltid meining, som i den vakre arien «Bereite dich, Zion», der tilfeldige ord blir dynamisk og artikulatorisk vektlagde. Savall er vanlegvis grannsam når det gjeld diksjonen til songarane sine, men hjå Pe har rettleiinga tydelegvis ikkje hjelpt. Koret fiksar tyskuttalen og -forståinga betre, sjølv om koristane mest utelukkande ber spanske namn.
Løpske liner
Alt i alt er altså Savalls prestasjon skuffande. Dei komposisjonsteknisk enklaste satsane får han skipeleg til. Det er i kornummera og ariane som inneheld komplisert polyfoni, det haltar. Særleg tydeleg er dette i favorittarien min «Ich will nur dir zu Ehren leben», som er forma som ein fuge. Tenoren Platz gjer så godt han kan, men akkompagnementet med to fiolinar og basso continuo stokkar seg stundom, med upresise innsatsar og løpske melodiliner. Slikt slark er under Savalls nivå.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Johann Sebastian Bach:
Weihnachts-
Oratorium
Capella Reial de Catalunya; Le Concert des Nations; dir.: Jordi Savall. Alia Vox 2020
Eg vedgår at dette er ei underleg tid på året å melda Johann Sebastian Bachs (1685–1750) Juleoratorium, BWV 248. Men når dirigenten er ein av dei viktigaste nolevande tolkarane av tidlegmusikk, lyt det vera lov. Den katalanske viola da gamba-virtuosen Jordi Savall (fødd 1941) var banebrytande då han i 1970- og 1980-åra bles nytt liv i den franske 1600-talsmusikken – særleg på grunn av den improviserande tilnærmingsmåten hans, som fridde gamle partitur for alt støv.
Sidan har han framført det meste som tenkjast kan av barokkmusikk, fyrst som gambist, seinare som dirigent. Bachs store kyrkjemusikkverk har han likevel venta lenge med – respekten for dette repertoaret har vore for stor, sa 79-åringen nyss på tysk radio. Korleis lukkast han så med den fyrste Juleoratorium-innspelinga si?
Savallsk schwung
Albumet er eit konsertopptak utgjeve på Alia Vox, Savalls eige plateselskap, som merkjer seg ut med påkosta omslag – omslagsheftet er fyldig som ei lita bok. Opningssatsen «Jauchzet, frohlocket, auf, preiset die Tage» har karakteristisk «savallsk» schwung, med prektige punkteringar, potente paukar og røsleg bass-seksjon i orkesteret. Men presisjonen og intonasjonen i framføringa er ikkje optimal. I opningssatsen gjeld dette særleg oboane, som har vindskeive trillar. (Rett nok kan ein ikkje alltid spela heilt «reine» trillar på barokkinstrument, men i referanseinnspelingane mine får oboistane det til.)
Vidare lytting stadfestar det ujamne med tolkinga. «Evangelisten» Martin Platz, den tyske tenoren som framfører evangelieteksten, er den beste solisten. Den svakaste er kontratenoren Raffaele Pe, italienaren som syng altpartia. Ikkje berre bommar han på viktige enkelttonar. Klangen hans er generelt ustabil, utan skikkeleg «botn» i røysta. Retninga i fraseringa hans gjev heller ikkje alltid meining, som i den vakre arien «Bereite dich, Zion», der tilfeldige ord blir dynamisk og artikulatorisk vektlagde. Savall er vanlegvis grannsam når det gjeld diksjonen til songarane sine, men hjå Pe har rettleiinga tydelegvis ikkje hjelpt. Koret fiksar tyskuttalen og -forståinga betre, sjølv om koristane mest utelukkande ber spanske namn.
Løpske liner
Alt i alt er altså Savalls prestasjon skuffande. Dei komposisjonsteknisk enklaste satsane får han skipeleg til. Det er i kornummera og ariane som inneheld komplisert polyfoni, det haltar. Særleg tydeleg er dette i favorittarien min «Ich will nur dir zu Ehren leben», som er forma som ein fuge. Tenoren Platz gjer så godt han kan, men akkompagnementet med to fiolinar og basso continuo stokkar seg stundom, med upresise innsatsar og løpske melodiliner. Slikt slark er under Savalls nivå.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Laila Goody, Maria Ómarsdóttir Austgulen, Trond Espen Seim og John Emil Jørgenrud i nachspielet frå helvete som stykket til Edward Albee blir kalla.
Foto: Erika Hebbert
Sterkt om livsløgn og overleving
Gode skodespelarprestasjonar i intens kamp på liv og død.
Den nye statsministeren i Frankrike, Michel Barnier, blir klappa inn av den utgåande, Gabriel Attal, i ein seremoni på Hôtel Matignon i Paris 5. september.
Foto: Stephane De Sakutin / Reuters / NTB
Ny statsminister med gjeld, utan budsjett
No lyt alt skje raskt i fransk politikk for å avverje nye kriser.
Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl på veg til pressetreffet om motarbeiding av kriminalitet. Også statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum deltok.
Foto: Thomas Fure / NTB
– No ser me effekten av færre politifolk
Det er mykje regjeringa kunne gjort som dei ikkje har gjort. Me er ikkje imponerte, seier Helge André Njåstad (FrP).
Den oppdaterte boka om rettens ironi er ei samling av tekstar frå Rune Slagstad gjennom førti år.
Foto: André Johansen / Pax Forlag
Jussen som styringsverktøy
Rettens ironi, no i fjerde og utvida utgåve, har for lengst blitt ein klassikar i norsk idé- og rettshistorie.
Finn Olstad har doktorgrad i historie og er tidlegare professor ved Seksjon for kultur og samfunn ved Noregs idrettshøgskule.
Foto: Edvard Thorup
Det nye klassesamfunnet
Finn Olstads nye bok er eit lettlese innspel til ei sårt tiltrengd innsikt i skilnaden mellom fakta og ideologi.