Underfundig
Er det lov å fikla med Ludwig van Beethovens meisterverk?
Brokete instrumentsamansetning: Ensemblet Ludwig Chamber Players.
Foto: LCP Promo
Lytt til artikkelen:
CD
Ludwig van Beethoven:
Beethoven Arranged
Ilker Arcayürek, tenor; Ludwig Chamber Players. CPO 2020
«Beethoven» – namnet stråler av store symfoniar, stolte klaversonatar og virtuose solokonsertar. Men komponisten var òg ein pragmatisk praktikar som laga alle tenkjelege arrangement av eigne verk, altså omarbeidingar for andre instrument enn dei komposisjonane opphavleg var mynta på. Grunnen til denne geskjeften var ofte musikkforlaga sitt ynske om auka salstal, og den kunstnarlege verdien av resultata kan vera så som så. Mange av arrangementa blei då heller ikkje forsynte med eigne opusnummer av Beethoven.
Kanon
Ludwig van Beethovens (1770–1827) komposisjonar står sentralt i vår vestlege kunstmusikalske kanon, tenk berre på «Korsymfonien» eller «Pathétique-sonaten». Dei er blitt til opphøgde klenodium, ja, nærast heilagdomar, som me kler oss i finstasen for å høyra i dei kunsttempla me kallar konsertsalar.
Er det lov å fikla med meisterverka hans? Ja, dette er Beethovens eigen praksis det beste provet på, meiner den tyske komponisten og arrangøren Andreas N. Tarkmann. Til det syrgjeleg amputerte Beethoven-jubileet i år (han blei fødd for 250 år sidan) har Tarkmann skrive om ei rekkje vokal- og instrumentalverk til ei brokete oktettbesetning med to fiolinar, bratsj, cello, kontrabass, klarinett, fagott og horn. Dei blir presenterte på det underfundige albumet Beethoven Arranged, der Ludwig Chamber Players spelar.
Opningsstykket vil dei fleste nikka attkjennande til, det har nemleg melodien til salmen «Deg være ære, Herre over dødens makt!». Då Beethoven komponerte desse tolv variasjonane over eit tema frå Händels oratorium «Judas Maccabaeus» for cello og klaver i 1797, var den likeverdige måten han handsama dei to instrumenta på, nyskapande. Ei sjølvstendig instrumenthandsaming er òg Tarkmanns mål, som jo i grunnen har laga eit nytt arrangement av Beethovens gamle arrangement av Händels opphavelege melodi. Resultatet er artig, om enn litt søkt – det held å høyra gjennom stykket éin gong.
Løynde kvalitetar
Betre tykkjer eg Tarkmann lukkast i arrangementa av verka for song og klaver. Gjennom instrumenteringa til oktett greier han å få fram løynde kompositoriske kvalitetar ved Beethovens originalar, til dømes dei vellaga mellomstemmene i klaversatsen. Høgdepunktet er den seksdelte songsyklusen An die ferne Geliebte, op. 98 (1816), som tyrkaren Ilker Arcayürek syng med klår og fintmerkande tenor.
Den klarinettprega ensembleklangen skaper ein frodig detaljrikdom som minner om det seinromantiske lydbiletet me kjenner frå dei seinare orkestersongane til Gustav Mahler og Richards Strauss.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Lytt til artikkelen:
CD
Ludwig van Beethoven:
Beethoven Arranged
Ilker Arcayürek, tenor; Ludwig Chamber Players. CPO 2020
«Beethoven» – namnet stråler av store symfoniar, stolte klaversonatar og virtuose solokonsertar. Men komponisten var òg ein pragmatisk praktikar som laga alle tenkjelege arrangement av eigne verk, altså omarbeidingar for andre instrument enn dei komposisjonane opphavleg var mynta på. Grunnen til denne geskjeften var ofte musikkforlaga sitt ynske om auka salstal, og den kunstnarlege verdien av resultata kan vera så som så. Mange av arrangementa blei då heller ikkje forsynte med eigne opusnummer av Beethoven.
Kanon
Ludwig van Beethovens (1770–1827) komposisjonar står sentralt i vår vestlege kunstmusikalske kanon, tenk berre på «Korsymfonien» eller «Pathétique-sonaten». Dei er blitt til opphøgde klenodium, ja, nærast heilagdomar, som me kler oss i finstasen for å høyra i dei kunsttempla me kallar konsertsalar.
Er det lov å fikla med meisterverka hans? Ja, dette er Beethovens eigen praksis det beste provet på, meiner den tyske komponisten og arrangøren Andreas N. Tarkmann. Til det syrgjeleg amputerte Beethoven-jubileet i år (han blei fødd for 250 år sidan) har Tarkmann skrive om ei rekkje vokal- og instrumentalverk til ei brokete oktettbesetning med to fiolinar, bratsj, cello, kontrabass, klarinett, fagott og horn. Dei blir presenterte på det underfundige albumet Beethoven Arranged, der Ludwig Chamber Players spelar.
Opningsstykket vil dei fleste nikka attkjennande til, det har nemleg melodien til salmen «Deg være ære, Herre over dødens makt!». Då Beethoven komponerte desse tolv variasjonane over eit tema frå Händels oratorium «Judas Maccabaeus» for cello og klaver i 1797, var den likeverdige måten han handsama dei to instrumenta på, nyskapande. Ei sjølvstendig instrumenthandsaming er òg Tarkmanns mål, som jo i grunnen har laga eit nytt arrangement av Beethovens gamle arrangement av Händels opphavelege melodi. Resultatet er artig, om enn litt søkt – det held å høyra gjennom stykket éin gong.
Løynde kvalitetar
Betre tykkjer eg Tarkmann lukkast i arrangementa av verka for song og klaver. Gjennom instrumenteringa til oktett greier han å få fram løynde kompositoriske kvalitetar ved Beethovens originalar, til dømes dei vellaga mellomstemmene i klaversatsen. Høgdepunktet er den seksdelte songsyklusen An die ferne Geliebte, op. 98 (1816), som tyrkaren Ilker Arcayürek syng med klår og fintmerkande tenor.
Den klarinettprega ensembleklangen skaper ein frodig detaljrikdom som minner om det seinromantiske lydbiletet me kjenner frå dei seinare orkestersongane til Gustav Mahler og Richards Strauss.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Wako er Kjetil Mulelid, Simon Olderskog Albertsen, Bárdur Reinert Poulsen og Martin Myhre Olsen.
Foto: Eirik Havnes
Sprudlande samspel
Wako serverer ei heilakustisk jazzplate.
Sitrusmarinert kamskjel med estragon, lime og olivenolje.
Alle foto: Dagfinn Nordbø
«Måltidet skreid fram under både lågmælte og høglydte sukk og stønn.»
Stillinga i VM-kampen mellom Ding Liren og Gukesh var 4–4 etter 8 av 14 parti.
Foto: Eng Chin An / FIDE
Sjakken lever vidare som eit kuriosum og freak-show, noko som passar meg ganske bra i denne spalta, skriv Atle Grønn.
Når den ambisiøse kokken Almut (Florence Pugh) møter nyskilde Tobias (Andrew Garfield), endrar livet seg for alltid.
Foto: Ymer Media
At eg tek til tårene, betyr ikkje at eg elskar We Live in Time.
Ein demonstrant med gassmaske protesterer i Tblisi 2. desember mot at den nye regjeringa vil leggja vekk EU-søknaden.
Foto: Irakli Gedenidze / Reuters / NTB