JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Tysk jul

Manfred Cordes dirigerer tidlegbarokk julemusikk frå det gamle tyske kulturområdet i Sentral-Europa.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Seingotisk trealtar (ca. 1470) i tyske Erfurt som syner Jesusbarnet i stallen. Josef lagar bål, assistert av ein engel med blåsebelg.

Seingotisk trealtar (ca. 1470) i tyske Erfurt som syner Jesusbarnet i stallen. Josef lagar bål, assistert av ein engel med blåsebelg.

Foto: Sjur Haga Bringeland

Seingotisk trealtar (ca. 1470) i tyske Erfurt som syner Jesusbarnet i stallen. Josef lagar bål, assistert av ein engel med blåsebelg.

Seingotisk trealtar (ca. 1470) i tyske Erfurt som syner Jesusbarnet i stallen. Josef lagar bål, assistert av ein engel med blåsebelg.

Foto: Sjur Haga Bringeland

3986
20201224
3986
20201224

Lytt til artikkelen:

STANDARD­INNSPELINGA

H. Praetorius, Selle, Bernhard, Scheidt, Weckmann:

Baroque Christmas in Hamburg

Bremer Barock; dir.: Manfred Cordes. CPO 2009

CD

Tobias Zeut­schner:

Weihnachtshistorie

Weser-Renaissance; dir.: Manfred Cordes. CPO 2020

Hamburg og Breslau ligg langt frå kvarandre, kring 50 mil i luftline. I dag køyrer ein turen på dryge sju timar, men på 1600-talet tok det nok nærare to veker med hest og vogn på gjørmete landevegar. Byane hadde den tyske kulturen og den lutherske konfesjonen sams, noko som kjem til uttrykk i kyrkjemusikken. Det høyrer me på desse to albuma, som begge blir dirigerte av tyske Manfred Cordes.

Det fyrste albumet byr på orgel- og vokalmusikk av nordtyske komponistar som var aktive i den frie bystaten Hamburg. På det andre får me vokalmusikk frå det som i dag er Wroclaw i Polen, men som på 1600-talet heitte Breslau og låg i den historiske regionen Schlesien. All julemusikken er altså frå den gamle tyskspråklege kultursfæren i vår tids Sentral-Europa.

Hamburgsk jul

CD-en Baroque Christmas in Hamburg er ikkje ny, men verd å lytta til. Kjernen i ensemblet består her av Bremer Barock Consort, som er blitt utvida med 26 musikkstudentar frå Hochschule für Künste Bremen. Korleis påverkar dette tolkinga? Ikkje negativt, i alle fall, for nivået på studentane imponerer. Songarane har ungdommeleg klåre røyster som høver godt til dette tidlege repertoaret.

Hansabyen Hamburg var i eigenskap av fri riksby ein privilegert, sjølvstyrt bystat som stod direkte under keisaren i Wien og ikkje under eit eller anna lokalt adelsdynasti. Byen blei skåna for herjingane under trettiårskrigen, noko som førte musikarar og komponistar frå heile krigsområdet inn bak dei solide bymurane. 1600-talet blei slik ei blømingstid for den hamburgske kyrkjemusikken; ein måtte nok sør for Alpane, til Venezia, for å finna tilsvarande praktfull og påkosta sakralmusikk.

Denne prakta kjem til uttrykk i det fyrste stykket på plata: motetten Angelus ad pastores ait («Engelen tala til hyrdingane») for tre firstemmige kor og ymse instrument. Denne «fleirkorteknikken» var ein komposisjonstype hamburgaren Hieronymus Praetorius (1560–1629) lærte av venetianarane – domkyrkja deira, San Marco, hadde balkongar kringom i kyrkjeskipet som la godt til rette for slik «stereomusisering». Hamburg var elles kjend for sine praktfulle orgel, som jo spelte ei viktig rolle i den lutherske gudstenesta. Av den innspelte orgelmusikken likar eg spesielt godt Heinrich Scheidemanns (1596–1663) fantasi over Luthers julesalme «Vom Himmel hoch, da komm ich her», den me i Elias Blix’ omsetjing kjenner som «Frå høge himmel kjem eg ned». Koralfantasien blir spelt på eit originalt orgel frå 1659 og tek i bruk frodige register som pirrar øyro.

Schlesisk jul

Den andre CD-en er ny. Weihnachtshistorie, heiter han, og her dirigerer Manfred Cordes ensemblet Weser Renaissance, denne gongen utan studentar. «Weihnachtshistorie», blir dei kalla, lutherske julekomposisjonar frå 1600-talet der ein tenor syng evangelieteksten, alternert av kor- og orkestersatsar som utdjupar handlinga.

Den her innspelte Die Geburth unsers Herrn und Heylandes Jesu Christi er av komponisten og diktaren Tobias Zeutschner (1621–1675) frå Breslau og byggjer på Matteusevangeliets fyrste og Lukasevangeliets andre kapittel, i tillegg til tekstar av Zeutschner sjølv. Musikken spenner frå det praktfulle til det intime, med paukar og trompetar der englane forkynner gledesbodskapen frå himmelen, og linne blokkfløyter der hyringane musiserer på Betlehemsmarka. Det er dramatisk innleving over Weser Renaissances tolking, prydd av fine (improviserte) ornament. Koret læt òg bra – det syng så velintonert og klårt artikulert at kvart ord av julebodskapen kjem tydeleg fram.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Lytt til artikkelen:

STANDARD­INNSPELINGA

H. Praetorius, Selle, Bernhard, Scheidt, Weckmann:

Baroque Christmas in Hamburg

Bremer Barock; dir.: Manfred Cordes. CPO 2009

CD

Tobias Zeut­schner:

Weihnachtshistorie

Weser-Renaissance; dir.: Manfred Cordes. CPO 2020

Hamburg og Breslau ligg langt frå kvarandre, kring 50 mil i luftline. I dag køyrer ein turen på dryge sju timar, men på 1600-talet tok det nok nærare to veker med hest og vogn på gjørmete landevegar. Byane hadde den tyske kulturen og den lutherske konfesjonen sams, noko som kjem til uttrykk i kyrkjemusikken. Det høyrer me på desse to albuma, som begge blir dirigerte av tyske Manfred Cordes.

Det fyrste albumet byr på orgel- og vokalmusikk av nordtyske komponistar som var aktive i den frie bystaten Hamburg. På det andre får me vokalmusikk frå det som i dag er Wroclaw i Polen, men som på 1600-talet heitte Breslau og låg i den historiske regionen Schlesien. All julemusikken er altså frå den gamle tyskspråklege kultursfæren i vår tids Sentral-Europa.

Hamburgsk jul

CD-en Baroque Christmas in Hamburg er ikkje ny, men verd å lytta til. Kjernen i ensemblet består her av Bremer Barock Consort, som er blitt utvida med 26 musikkstudentar frå Hochschule für Künste Bremen. Korleis påverkar dette tolkinga? Ikkje negativt, i alle fall, for nivået på studentane imponerer. Songarane har ungdommeleg klåre røyster som høver godt til dette tidlege repertoaret.

Hansabyen Hamburg var i eigenskap av fri riksby ein privilegert, sjølvstyrt bystat som stod direkte under keisaren i Wien og ikkje under eit eller anna lokalt adelsdynasti. Byen blei skåna for herjingane under trettiårskrigen, noko som førte musikarar og komponistar frå heile krigsområdet inn bak dei solide bymurane. 1600-talet blei slik ei blømingstid for den hamburgske kyrkjemusikken; ein måtte nok sør for Alpane, til Venezia, for å finna tilsvarande praktfull og påkosta sakralmusikk.

Denne prakta kjem til uttrykk i det fyrste stykket på plata: motetten Angelus ad pastores ait («Engelen tala til hyrdingane») for tre firstemmige kor og ymse instrument. Denne «fleirkorteknikken» var ein komposisjonstype hamburgaren Hieronymus Praetorius (1560–1629) lærte av venetianarane – domkyrkja deira, San Marco, hadde balkongar kringom i kyrkjeskipet som la godt til rette for slik «stereomusisering». Hamburg var elles kjend for sine praktfulle orgel, som jo spelte ei viktig rolle i den lutherske gudstenesta. Av den innspelte orgelmusikken likar eg spesielt godt Heinrich Scheidemanns (1596–1663) fantasi over Luthers julesalme «Vom Himmel hoch, da komm ich her», den me i Elias Blix’ omsetjing kjenner som «Frå høge himmel kjem eg ned». Koralfantasien blir spelt på eit originalt orgel frå 1659 og tek i bruk frodige register som pirrar øyro.

Schlesisk jul

Den andre CD-en er ny. Weihnachtshistorie, heiter han, og her dirigerer Manfred Cordes ensemblet Weser Renaissance, denne gongen utan studentar. «Weihnachtshistorie», blir dei kalla, lutherske julekomposisjonar frå 1600-talet der ein tenor syng evangelieteksten, alternert av kor- og orkestersatsar som utdjupar handlinga.

Den her innspelte Die Geburth unsers Herrn und Heylandes Jesu Christi er av komponisten og diktaren Tobias Zeutschner (1621–1675) frå Breslau og byggjer på Matteusevangeliets fyrste og Lukasevangeliets andre kapittel, i tillegg til tekstar av Zeutschner sjølv. Musikken spenner frå det praktfulle til det intime, med paukar og trompetar der englane forkynner gledesbodskapen frå himmelen, og linne blokkfløyter der hyringane musiserer på Betlehemsmarka. Det er dramatisk innleving over Weser Renaissances tolking, prydd av fine (improviserte) ornament. Koret læt òg bra – det syng så velintonert og klårt artikulert at kvart ord av julebodskapen kjem tydeleg fram.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Eit ikkje heilt vellukka meistermøte

Å setje saman det fremste vi har av dramatikk og regi, treng ikkje gi det beste resultatet.

Jan H. Landro
Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Eit ikkje heilt vellukka meistermøte

Å setje saman det fremste vi har av dramatikk og regi, treng ikkje gi det beste resultatet.

Jan H. Landro
Utvalsleiar Line Eldring leverer NOU-rapporten om EØS-avtalen til utanriksminister Espen Barth Eide (Ap).

Utvalsleiar Line Eldring leverer NOU-rapporten om EØS-avtalen til utanriksminister Espen Barth Eide (Ap).

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
Olav Garfors

Kva er alternativet til EØS-medlemskap?

Anna Kleiva er forfattar og omsetjar.

Anna Kleiva er forfattar og omsetjar.

Foto: Privat

DiktetKunnskap
Svein Gjerdåker

Anna Kleiva er ny diktskribent i Dag og Tid

«Eg ser fram til å arbeida meir med einskilde dikt frå ulike forfattarar.»

Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur
Jan H. Landro

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Thor Magnus Tangerås debuterte som lyrikar i 2022.

Thor Magnus Tangerås debuterte som lyrikar i 2022.

Foto: Tove K. Breistein

Meldingar

Flyg høgt

Thor Magnus Tangerås skriv ujamt om naturen og teknikken i Landskap med vindturbinar.

Kjetil Berthelsen
Thor Magnus Tangerås debuterte som lyrikar i 2022.

Thor Magnus Tangerås debuterte som lyrikar i 2022.

Foto: Tove K. Breistein

Meldingar

Flyg høgt

Thor Magnus Tangerås skriv ujamt om naturen og teknikken i Landskap med vindturbinar.

Kjetil Berthelsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis