Tårer og løgn
St. Vincent har funne vegen til 1970-talet.
Annie Clark er kvinna bak artisten St. Vincent.
Pressefoto
Pop
St. Vincent:
Daddy’s
Home
Universal
Det er når songen nærmar seg slutten, at sjølvoppgjerets augneblink kjem i «The Melting of the Sun», det femte sporet på St. Vincents nye album Daddy’s Home. Stemninga er god, med analoge synthar, smått psykedeliske gitarar og koring som passar inn i den syttitalsnostalgiske estetikken.
Poetisk hyllest
Annie Clark har levert ei poetisk hyllest av nokre markante heltar i tur og orden, Joan Didion, Joni Mitchell, Tori Amos og Nina Simone, med vekt på det dei har ofra og sett på spel for å kunne utøve kunsten sin. «But me, I never cried», syng Clark, idet songen trekkjer pusten: «To tell the truth, I lied.»
No kan ein by på rett mykje av seg sjølv når ein lyg òg, og ofre ein heil del på vegen, men det er vanskeleg ikkje å sjå desse linene som eit uttrykk for nokre refleksjonar om kva ein gir av seg sjølv som artist, kva som er eit autentisk uttrykk for det, og kva som meir er som ein slags postmoderne leik med identitet.
Særleg gjer den knappe referansen til Simone inntrykk, til «stolte Nina» og alt ho måtte gjennom for songen «Mississippi Goddam».
Daddy’s Home er det sjette albumet frå St. Vincent, og fleire tidlegare utgivingar har vore løfta fram på desse sidene. St. Vincent (2014) var ei av dei mest forfriskande popplatene det siste tiåret, ei energisk oppkome av originale måtar å skru låtar saman på. Clark er både ein framifrå komponist, arrangør og instrumentalist, med nærast eruptive gitarsoloar som ho på scenen ofte har gitt seg i kast med gjennom ein slags teatralsk dekonstruksjon av klisjétunge gitaristgestar, med maskinelle, spastiske rørsler.
Tekstane kan vere nære og inderlege, men også konfronterande i sin slagferdige samtidsdiagnostikk, og peikar mot individuelle og kollektive brestar og laster som kjenneteiknar vårt moderne liv. Dei siste åra har vi vorte vande med at St. Vincent tenkjer stort og konseptuelt – også Masseduction (2017) var prega av ein fokusert, heilskapleg tanke om kva som skulle verte sagt, og korleis. Til liks med ein artist som Bowie har ho spela seg ut med ein omskifteleg persona i tråd med estetikken ho har meisla ut for kvart nye kreative prosjekt.
Estetisk nyorientering
Så kva no? I Audible-podkasten St. Vincent: Words + Music (2020, omtalt på desse sidene) fortalde Clark om korleis fengslinga av faren ti år tidlegare hadde slått inn i livet og snudd alt på hovudet, ei hending ho etter beste evne hadde prøvd å halde vekke frå det offentlege i årevis, sjølv om det prega arbeidet med gjennombrotsalbumet Strange Mercy (2011).
I 2019 slapp faren ut. Det kjem fram av rikeleg med presseomtale at far til Clark hadde innverknad på henne som lyttar og artist i barneåra, og at ein diett med musikk laga i New York i første halvdel av 1970-talet har hatt ein særleg plass, plater ho truleg har lytta meir til enn noko anna i livet sitt, fortel ho i intervju. Det er til desse impulsane ho no har vendt tilbake, i arbeidet med det som har vorte Daddy’s Home.
Den estetiske nyorienteringa har ført Clark inn i eit lausare og mjukare terreng, og i eit nyleg intervju nemner ho inspirasjonskjelder som Sly & The Family Stone, Funkadelic og Steely Dan. Multimediespetakkelet og den smarte ironien er tona ned, og ein ny persona trer fram, forsterka med visuelle motiv frå 1970-talet i omslagskunst og pressemateriale. Verkeleg slarkete vert det med ein song som «Live in the Dream», som av alle ting minner om Pink Floyd, komplett med koring og Gilmoursk gitar, over nesten sju minutt.
Clark går sine eigne vegar, og keisamt er det aldri, anten det er løgn eller tårer det går i.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Pop
St. Vincent:
Daddy’s
Home
Universal
Det er når songen nærmar seg slutten, at sjølvoppgjerets augneblink kjem i «The Melting of the Sun», det femte sporet på St. Vincents nye album Daddy’s Home. Stemninga er god, med analoge synthar, smått psykedeliske gitarar og koring som passar inn i den syttitalsnostalgiske estetikken.
Poetisk hyllest
Annie Clark har levert ei poetisk hyllest av nokre markante heltar i tur og orden, Joan Didion, Joni Mitchell, Tori Amos og Nina Simone, med vekt på det dei har ofra og sett på spel for å kunne utøve kunsten sin. «But me, I never cried», syng Clark, idet songen trekkjer pusten: «To tell the truth, I lied.»
No kan ein by på rett mykje av seg sjølv når ein lyg òg, og ofre ein heil del på vegen, men det er vanskeleg ikkje å sjå desse linene som eit uttrykk for nokre refleksjonar om kva ein gir av seg sjølv som artist, kva som er eit autentisk uttrykk for det, og kva som meir er som ein slags postmoderne leik med identitet.
Særleg gjer den knappe referansen til Simone inntrykk, til «stolte Nina» og alt ho måtte gjennom for songen «Mississippi Goddam».
Daddy’s Home er det sjette albumet frå St. Vincent, og fleire tidlegare utgivingar har vore løfta fram på desse sidene. St. Vincent (2014) var ei av dei mest forfriskande popplatene det siste tiåret, ei energisk oppkome av originale måtar å skru låtar saman på. Clark er både ein framifrå komponist, arrangør og instrumentalist, med nærast eruptive gitarsoloar som ho på scenen ofte har gitt seg i kast med gjennom ein slags teatralsk dekonstruksjon av klisjétunge gitaristgestar, med maskinelle, spastiske rørsler.
Tekstane kan vere nære og inderlege, men også konfronterande i sin slagferdige samtidsdiagnostikk, og peikar mot individuelle og kollektive brestar og laster som kjenneteiknar vårt moderne liv. Dei siste åra har vi vorte vande med at St. Vincent tenkjer stort og konseptuelt – også Masseduction (2017) var prega av ein fokusert, heilskapleg tanke om kva som skulle verte sagt, og korleis. Til liks med ein artist som Bowie har ho spela seg ut med ein omskifteleg persona i tråd med estetikken ho har meisla ut for kvart nye kreative prosjekt.
Estetisk nyorientering
Så kva no? I Audible-podkasten St. Vincent: Words + Music (2020, omtalt på desse sidene) fortalde Clark om korleis fengslinga av faren ti år tidlegare hadde slått inn i livet og snudd alt på hovudet, ei hending ho etter beste evne hadde prøvd å halde vekke frå det offentlege i årevis, sjølv om det prega arbeidet med gjennombrotsalbumet Strange Mercy (2011).
I 2019 slapp faren ut. Det kjem fram av rikeleg med presseomtale at far til Clark hadde innverknad på henne som lyttar og artist i barneåra, og at ein diett med musikk laga i New York i første halvdel av 1970-talet har hatt ein særleg plass, plater ho truleg har lytta meir til enn noko anna i livet sitt, fortel ho i intervju. Det er til desse impulsane ho no har vendt tilbake, i arbeidet med det som har vorte Daddy’s Home.
Den estetiske nyorienteringa har ført Clark inn i eit lausare og mjukare terreng, og i eit nyleg intervju nemner ho inspirasjonskjelder som Sly & The Family Stone, Funkadelic og Steely Dan. Multimediespetakkelet og den smarte ironien er tona ned, og ein ny persona trer fram, forsterka med visuelle motiv frå 1970-talet i omslagskunst og pressemateriale. Verkeleg slarkete vert det med ein song som «Live in the Dream», som av alle ting minner om Pink Floyd, komplett med koring og Gilmoursk gitar, over nesten sju minutt.
Clark går sine eigne vegar, og keisamt er det aldri, anten det er løgn eller tårer det går i.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.
Foto: Maria Gros Vatne
Frå draum til sorg
Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».
Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.
Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild
«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbeltgjengeri»
Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.
Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret
Kven har makt over kven?
Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.
The Lady (Willa Fitzgerald) må flykte frå ein galen mann.
Foto: Another World Entertainment
Skrekkfilmen Strange Darling tuklar med tida for å trekke i gang tankane.
Sveinung Rotevatn (V), som ser opp, talte ikkje under behandlinga av den nye abortlova 3. desember. Den som gjekk fram til talarstolen flest gonger, var Marian Hussein (SV).
Foto: Thomas Fure / AP / NTB
Mors liv i salen
Debatten vi fekk høyre då den nye abortlova blei behandla tysdag, strekte seg frå 10.00 til 14.30, frå 1915 til framtida og frå fosteret til den store verda.