JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Sylvklår pipeklang

Gregor Meyer spelar inn Johann Kuhnaus komplette kyrkjemusikkproduksjon.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Felix Mendelssohn-Bartholdys akvarell frå 1838 syner Thomaskyrkja i Leipzig med Thomasskulen framføre til høgre.

Felix Mendelssohn-Bartholdys akvarell frå 1838 syner Thomaskyrkja i Leipzig med Thomasskulen framføre til høgre.

Felix Mendelssohn-Bartholdys akvarell frå 1838 syner Thomaskyrkja i Leipzig med Thomasskulen framføre til høgre.

Felix Mendelssohn-Bartholdys akvarell frå 1838 syner Thomaskyrkja i Leipzig med Thomasskulen framføre til høgre.

3004
20210305
3004
20210305

CD

Johann Kuhnau:

Complete Sacred Works VI

Opella Musica; Camerata lipsiensis; orgel og leiing: Gregor Meyer. CPO 2021

Musikkbyen Leipzig har si eiga musikalske tidsrekning, nemleg før og etter at J.S. Bach i 1723 overtok den prestisjetunge stillinga som kantor ved Thomaskyrkja. Thomaskantoren budde og arbeidde ved Thomasskulen, ein internatskule for musikalsk gåverike gutar – det er det store, gulkvite bygget me ser framføre kyrkja på akvarellen over, som komponisten Felix Mendelssohn-Bartholdy måla i 1838.

Thomaskantorane blir ordna etter prinsippet «den tredje etter Bach», til dømes, eller omvendt, «den siste før Bach». Og det er musikken til den direkte forgjengaren i kantorstillinga, Johann Kuhnau (1660–1722), som vokalistane i Opella Musica og instrumentalistane i Camerata lipsiensis her spelar, under leiing av Gregor Meyer.

Godkjent av Kuhnau

Meyer er ikkje berre ein utmerkt dirigent, men òg organist. Orgelet me høyrer på plata, står i småbyen Rötha utanfor Leipzig og blei den 8. november 1721 godkjent av Kuhnau personleg (gjennom prøvespel). Denne detaljen gjer albumet ekstra interessant. Det er jo ikkje ofte me får høyra musikk framført på eit konkret instrument som komponisten sjølv kjende og gjekk god for.

Så langt er Meyer komen til volum seks i serien der alle kyrkjemusikkverka til Kuhnau blir innspelte for fyrste gong; den siste CD-en skal etter planen koma ut til 300-årsdagen for Kuhnaus død neste år. Albuma teiknar eit godt bilete av denne interessante overgangsfiguren i tysk kyrkjemusikk: Med den eine foten står han i den gamle 1600-talstradisjonen, der bibeltekstar blir sungne kunstferdig fleirstemmig. Med den andre foten står han i den «moderne» 1700-talstradisjonen, der nydikta religiøse tekstar blir framførte som ariar og resitativ.

Virtuos trombone

Plata gjev oss noko av begge stilar. Tre av stykka høyrer til den gamle tradisjonen; dei har kammermusikalsk preg og er truleg meinte som oppbyggjeleg «husmusikk». Klangleg interessant er tonesetjinga av Bibelens 113. salme Laudate pueri Dominum, der fiolinane er stemde om (i såkalla «skordatur») for å passa til trombonen. Denne solotrombonen, som Kuhnau har gjeve virtuose passasjar, tilfører ensembleklangen ei vakker djupn.

Dei to andre stykka er store kyrkjekantatar som blei framførte i liturgisk samanheng, nærare bestemt til Kristi himmelfartsdag i 1717 og 1720. Dei er av den «moderne» typen me kjenner frå J.S. Bach, noko me særleg merkar i den pauke- og trompetprega Lobet, ihr Himmel, den Herrn. Sjarmerande nok har Kuhnau her lagt inn eit instrumentalt mellomspel i kantaten, eit «ritornello» i danseform (menuett). Her kjem det historiske orgelet i Rötha til sin rett – når dirigenten Meyer dreg alle orgelregister, er det som om ensemblet kverv bort i den overhendig sylvklåre pipeklangen.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Johann Kuhnau:

Complete Sacred Works VI

Opella Musica; Camerata lipsiensis; orgel og leiing: Gregor Meyer. CPO 2021

Musikkbyen Leipzig har si eiga musikalske tidsrekning, nemleg før og etter at J.S. Bach i 1723 overtok den prestisjetunge stillinga som kantor ved Thomaskyrkja. Thomaskantoren budde og arbeidde ved Thomasskulen, ein internatskule for musikalsk gåverike gutar – det er det store, gulkvite bygget me ser framføre kyrkja på akvarellen over, som komponisten Felix Mendelssohn-Bartholdy måla i 1838.

Thomaskantorane blir ordna etter prinsippet «den tredje etter Bach», til dømes, eller omvendt, «den siste før Bach». Og det er musikken til den direkte forgjengaren i kantorstillinga, Johann Kuhnau (1660–1722), som vokalistane i Opella Musica og instrumentalistane i Camerata lipsiensis her spelar, under leiing av Gregor Meyer.

Godkjent av Kuhnau

Meyer er ikkje berre ein utmerkt dirigent, men òg organist. Orgelet me høyrer på plata, står i småbyen Rötha utanfor Leipzig og blei den 8. november 1721 godkjent av Kuhnau personleg (gjennom prøvespel). Denne detaljen gjer albumet ekstra interessant. Det er jo ikkje ofte me får høyra musikk framført på eit konkret instrument som komponisten sjølv kjende og gjekk god for.

Så langt er Meyer komen til volum seks i serien der alle kyrkjemusikkverka til Kuhnau blir innspelte for fyrste gong; den siste CD-en skal etter planen koma ut til 300-årsdagen for Kuhnaus død neste år. Albuma teiknar eit godt bilete av denne interessante overgangsfiguren i tysk kyrkjemusikk: Med den eine foten står han i den gamle 1600-talstradisjonen, der bibeltekstar blir sungne kunstferdig fleirstemmig. Med den andre foten står han i den «moderne» 1700-talstradisjonen, der nydikta religiøse tekstar blir framførte som ariar og resitativ.

Virtuos trombone

Plata gjev oss noko av begge stilar. Tre av stykka høyrer til den gamle tradisjonen; dei har kammermusikalsk preg og er truleg meinte som oppbyggjeleg «husmusikk». Klangleg interessant er tonesetjinga av Bibelens 113. salme Laudate pueri Dominum, der fiolinane er stemde om (i såkalla «skordatur») for å passa til trombonen. Denne solotrombonen, som Kuhnau har gjeve virtuose passasjar, tilfører ensembleklangen ei vakker djupn.

Dei to andre stykka er store kyrkjekantatar som blei framførte i liturgisk samanheng, nærare bestemt til Kristi himmelfartsdag i 1717 og 1720. Dei er av den «moderne» typen me kjenner frå J.S. Bach, noko me særleg merkar i den pauke- og trompetprega Lobet, ihr Himmel, den Herrn. Sjarmerande nok har Kuhnau her lagt inn eit instrumentalt mellomspel i kantaten, eit «ritornello» i danseform (menuett). Her kjem det historiske orgelet i Rötha til sin rett – når dirigenten Meyer dreg alle orgelregister, er det som om ensemblet kverv bort i den overhendig sylvklåre pipeklangen.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn

Cuba framfor kollaps?

Den cubanske nasjonen lir no av den kanskje største systemkrisa sidan kolonitida.

VegardBye

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn

Cuba framfor kollaps?

Den cubanske nasjonen lir no av den kanskje største systemkrisa sidan kolonitida.

VegardBye
Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Foto: Heiko Junge / NTB

UtanriksSamfunn

Noreg skal vera det mest demokratiske landet i verda, men ignorerer Asias fremste og samstundes mest truga demokrati

HalvorEifring
Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Foto: Heiko Junge / NTB

UtanriksSamfunn

Noreg skal vera det mest demokratiske landet i verda, men ignorerer Asias fremste og samstundes mest truga demokrati

HalvorEifring

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis