Sylvklår pipeklang
Gregor Meyer spelar inn Johann Kuhnaus komplette kyrkjemusikkproduksjon.
Felix Mendelssohn-Bartholdys akvarell frå 1838 syner Thomaskyrkja i Leipzig med Thomasskulen framføre til høgre.
CD
Johann Kuhnau:
Complete Sacred Works VI
Opella Musica; Camerata lipsiensis; orgel og leiing: Gregor Meyer. CPO 2021
Musikkbyen Leipzig har si eiga musikalske tidsrekning, nemleg før og etter at J.S. Bach i 1723 overtok den prestisjetunge stillinga som kantor ved Thomaskyrkja. Thomaskantoren budde og arbeidde ved Thomasskulen, ein internatskule for musikalsk gåverike gutar – det er det store, gulkvite bygget me ser framføre kyrkja på akvarellen over, som komponisten Felix Mendelssohn-Bartholdy måla i 1838.
Thomaskantorane blir ordna etter prinsippet «den tredje etter Bach», til dømes, eller omvendt, «den siste før Bach». Og det er musikken til den direkte forgjengaren i kantorstillinga, Johann Kuhnau (1660–1722), som vokalistane i Opella Musica og instrumentalistane i Camerata lipsiensis her spelar, under leiing av Gregor Meyer.
Godkjent av Kuhnau
Meyer er ikkje berre ein utmerkt dirigent, men òg organist. Orgelet me høyrer på plata, står i småbyen Rötha utanfor Leipzig og blei den 8. november 1721 godkjent av Kuhnau personleg (gjennom prøvespel). Denne detaljen gjer albumet ekstra interessant. Det er jo ikkje ofte me får høyra musikk framført på eit konkret instrument som komponisten sjølv kjende og gjekk god for.
Så langt er Meyer komen til volum seks i serien der alle kyrkjemusikkverka til Kuhnau blir innspelte for fyrste gong; den siste CD-en skal etter planen koma ut til 300-årsdagen for Kuhnaus død neste år. Albuma teiknar eit godt bilete av denne interessante overgangsfiguren i tysk kyrkjemusikk: Med den eine foten står han i den gamle 1600-talstradisjonen, der bibeltekstar blir sungne kunstferdig fleirstemmig. Med den andre foten står han i den «moderne» 1700-talstradisjonen, der nydikta religiøse tekstar blir framførte som ariar og resitativ.
Virtuos trombone
Plata gjev oss noko av begge stilar. Tre av stykka høyrer til den gamle tradisjonen; dei har kammermusikalsk preg og er truleg meinte som oppbyggjeleg «husmusikk». Klangleg interessant er tonesetjinga av Bibelens 113. salme Laudate pueri Dominum, der fiolinane er stemde om (i såkalla «skordatur») for å passa til trombonen. Denne solotrombonen, som Kuhnau har gjeve virtuose passasjar, tilfører ensembleklangen ei vakker djupn.
Dei to andre stykka er store kyrkjekantatar som blei framførte i liturgisk samanheng, nærare bestemt til Kristi himmelfartsdag i 1717 og 1720. Dei er av den «moderne» typen me kjenner frå J.S. Bach, noko me særleg merkar i den pauke- og trompetprega Lobet, ihr Himmel, den Herrn. Sjarmerande nok har Kuhnau her lagt inn eit instrumentalt mellomspel i kantaten, eit «ritornello» i danseform (menuett). Her kjem det historiske orgelet i Rötha til sin rett – når dirigenten Meyer dreg alle orgelregister, er det som om ensemblet kverv bort i den overhendig sylvklåre pipeklangen.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Johann Kuhnau:
Complete Sacred Works VI
Opella Musica; Camerata lipsiensis; orgel og leiing: Gregor Meyer. CPO 2021
Musikkbyen Leipzig har si eiga musikalske tidsrekning, nemleg før og etter at J.S. Bach i 1723 overtok den prestisjetunge stillinga som kantor ved Thomaskyrkja. Thomaskantoren budde og arbeidde ved Thomasskulen, ein internatskule for musikalsk gåverike gutar – det er det store, gulkvite bygget me ser framføre kyrkja på akvarellen over, som komponisten Felix Mendelssohn-Bartholdy måla i 1838.
Thomaskantorane blir ordna etter prinsippet «den tredje etter Bach», til dømes, eller omvendt, «den siste før Bach». Og det er musikken til den direkte forgjengaren i kantorstillinga, Johann Kuhnau (1660–1722), som vokalistane i Opella Musica og instrumentalistane i Camerata lipsiensis her spelar, under leiing av Gregor Meyer.
Godkjent av Kuhnau
Meyer er ikkje berre ein utmerkt dirigent, men òg organist. Orgelet me høyrer på plata, står i småbyen Rötha utanfor Leipzig og blei den 8. november 1721 godkjent av Kuhnau personleg (gjennom prøvespel). Denne detaljen gjer albumet ekstra interessant. Det er jo ikkje ofte me får høyra musikk framført på eit konkret instrument som komponisten sjølv kjende og gjekk god for.
Så langt er Meyer komen til volum seks i serien der alle kyrkjemusikkverka til Kuhnau blir innspelte for fyrste gong; den siste CD-en skal etter planen koma ut til 300-årsdagen for Kuhnaus død neste år. Albuma teiknar eit godt bilete av denne interessante overgangsfiguren i tysk kyrkjemusikk: Med den eine foten står han i den gamle 1600-talstradisjonen, der bibeltekstar blir sungne kunstferdig fleirstemmig. Med den andre foten står han i den «moderne» 1700-talstradisjonen, der nydikta religiøse tekstar blir framførte som ariar og resitativ.
Virtuos trombone
Plata gjev oss noko av begge stilar. Tre av stykka høyrer til den gamle tradisjonen; dei har kammermusikalsk preg og er truleg meinte som oppbyggjeleg «husmusikk». Klangleg interessant er tonesetjinga av Bibelens 113. salme Laudate pueri Dominum, der fiolinane er stemde om (i såkalla «skordatur») for å passa til trombonen. Denne solotrombonen, som Kuhnau har gjeve virtuose passasjar, tilfører ensembleklangen ei vakker djupn.
Dei to andre stykka er store kyrkjekantatar som blei framførte i liturgisk samanheng, nærare bestemt til Kristi himmelfartsdag i 1717 og 1720. Dei er av den «moderne» typen me kjenner frå J.S. Bach, noko me særleg merkar i den pauke- og trompetprega Lobet, ihr Himmel, den Herrn. Sjarmerande nok har Kuhnau her lagt inn eit instrumentalt mellomspel i kantaten, eit «ritornello» i danseform (menuett). Her kjem det historiske orgelet i Rötha til sin rett – når dirigenten Meyer dreg alle orgelregister, er det som om ensemblet kverv bort i den overhendig sylvklåre pipeklangen.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Små-ulovleg: Godtet er smått, men er denne reklamen retta mot små eller store menneske? Det kan få alt å seie dersom ei ny forskrift vert vedteken.
Foto: Cornelius Poppe / NTB
«Om høyringsinnspela frå Helsedirektoratet vert inkluderte, risikerer ein å kriminalisere heilt vanleg mat.»
To unge mormonmisjonærar, søster Paxton (Sophie Thatcher) og søster Barnes (Chloe East), blir tvinga til å setje trua si på prøve i møtet med herr Reed (Hugh Grant).
Foto: Ymer Media
«Mange av skrekkfilmane no til dags liknar meir på filmar frå syttitalet»
I tillegg til å vere forfattar er Kristina Leganger Iversen også litteraturvitar, samfunnsdebattant og omsetjar.
Foto: Sara Olivia Sanderud
Nedslåande sanning
Kristina Leganger Iversen leverer eit grundig studium av noko som burde vere opplagt for fleire.
Teikning: May Linn Clement
«Me har ikkje grunnlag for å seia at bokmålsbrukarar har kvassare penn enn andre, men nokre av dei evnar å kløyva kvass i to.»
Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.
Foto: Another World Entertainment
Propaganda på agendaen
Fører og forfører er ein drivande historietime om tidenes skumlaste skrønemakar.