JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Snøgg islending

Víkingur Ólafsson er flink til å spela fort, men best spelar han i dei rolege satsane.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2438
20190607
2438
20190607

CD

Johann Sebastian Bach:

Klaververk

Víkingur Ólafsson, klaver. Deutsche Grammophon 2018

Grovt sett finst der to ulike måtar å nærma seg Johann Sebastian Bachs (1685–1750) verk på, den eine har noko objektivt ved seg og den andre noko subjektivt: Den fyrste blir gjerne kalla «historisk informert framføringspraksis», den andre har i grunnen ikkje noko namn, men kan kallast «mainstream». Fyrstnemnde freistar å tolka komponisten ut ifrå den stilistiske og instrumenttekniske kjennskapen me har om samtida hans, sistnemnde interpreterer han ut ifrå meir personlege smakskriterium og nyttar moderne instrument.

Eige arrangement

Me høyrer raskt at den teknisk suverene pianisten Víkingur Ólafsson soknar til sistnemnde, noko han stadfestar i den svært personlege teksten i CD-omslagsheftet, som kan tolkast som ei programerklæring. Dette reine Bach-albumet inneheld både originale klaverkomposisjonar og omarbeidingar av orgel- og vokalverk til klaver. Slike transkripsjonar gjort av klavervirtuosar har lang tradisjon (Ferruccio Busoni, Sergej Rachmaninov, Wilhelm Kempff, for å nemna nokre). Denne tradisjonen set Ólafsson seg sjølv i gjennom sitt fine arrangement av arien «Widerstehe doch der Sünde» frå kantaten med same namn, BWV 54.

Det er noko drøymande, ein hypnotisk flyt over måten han spelar rolege satsar som dette på, der han òg greier å framheva enkeltstemmer i satsen dynamisk. Dette siste kjem spesielt godt til sin rett i stykka som byggjer på salmar, som koralpreludiet Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ, BWV 639.

Svingen forsvinn

Men i dei snøgge satsane treffer Ólafsson ikkje alltid karakteren like godt. Han har ein tendens til å overdriva tempoa, til dømes i opningssporet, Preludiet i G-dur frå BWV 902. I fyrste delen, der melodien går i åttedels- og sekstendelsnotar, fungerer det greitt. Men i andre del, der det kjem tiradar med trettitodelsnotar, merkar me at grunntempoet er for høgt.

Endå tydelegare syner tendensen seg i Wilhelm Kempffs (1895–1991) transkripsjon av koralpreludiet Nun freut euch, lieben Christen g’mein, BWV 734, der Ólafsson driv tempoet in absurdum. Godt driv skal dette preludiet ha, men eit slikt hastverk toler det ikkje – svingen forsvinn, den som jo er noko av det finaste ved Bachs musikk.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

CD

Johann Sebastian Bach:

Klaververk

Víkingur Ólafsson, klaver. Deutsche Grammophon 2018

Grovt sett finst der to ulike måtar å nærma seg Johann Sebastian Bachs (1685–1750) verk på, den eine har noko objektivt ved seg og den andre noko subjektivt: Den fyrste blir gjerne kalla «historisk informert framføringspraksis», den andre har i grunnen ikkje noko namn, men kan kallast «mainstream». Fyrstnemnde freistar å tolka komponisten ut ifrå den stilistiske og instrumenttekniske kjennskapen me har om samtida hans, sistnemnde interpreterer han ut ifrå meir personlege smakskriterium og nyttar moderne instrument.

Eige arrangement

Me høyrer raskt at den teknisk suverene pianisten Víkingur Ólafsson soknar til sistnemnde, noko han stadfestar i den svært personlege teksten i CD-omslagsheftet, som kan tolkast som ei programerklæring. Dette reine Bach-albumet inneheld både originale klaverkomposisjonar og omarbeidingar av orgel- og vokalverk til klaver. Slike transkripsjonar gjort av klavervirtuosar har lang tradisjon (Ferruccio Busoni, Sergej Rachmaninov, Wilhelm Kempff, for å nemna nokre). Denne tradisjonen set Ólafsson seg sjølv i gjennom sitt fine arrangement av arien «Widerstehe doch der Sünde» frå kantaten med same namn, BWV 54.

Det er noko drøymande, ein hypnotisk flyt over måten han spelar rolege satsar som dette på, der han òg greier å framheva enkeltstemmer i satsen dynamisk. Dette siste kjem spesielt godt til sin rett i stykka som byggjer på salmar, som koralpreludiet Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ, BWV 639.

Svingen forsvinn

Men i dei snøgge satsane treffer Ólafsson ikkje alltid karakteren like godt. Han har ein tendens til å overdriva tempoa, til dømes i opningssporet, Preludiet i G-dur frå BWV 902. I fyrste delen, der melodien går i åttedels- og sekstendelsnotar, fungerer det greitt. Men i andre del, der det kjem tiradar med trettitodelsnotar, merkar me at grunntempoet er for høgt.

Endå tydelegare syner tendensen seg i Wilhelm Kempffs (1895–1991) transkripsjon av koralpreludiet Nun freut euch, lieben Christen g’mein, BWV 734, der Ólafsson driv tempoet in absurdum. Godt driv skal dette preludiet ha, men eit slikt hastverk toler det ikkje – svingen forsvinn, den som jo er noko av det finaste ved Bachs musikk.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Foto: Samuel Hess

MusikkMeldingar
Øyvind Vågnes

Mindre er meir

Den nye plata til Jessica Pratt, Here in the Pitch, er hennar beste så langt.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Foto: Laurent le Crabe

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Oppussinga

Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis