JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Skuffar aldri

Den særmerkte kammermusikken til Ketil Hvoslef held fram med å imponera.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Aldri keisam: Den bergenske komponisten Ketil Hvoslef (fødd 1939).

Aldri keisam: Den bergenske komponisten Ketil Hvoslef (fødd 1939).

Foto: Tor Høvik

Aldri keisam: Den bergenske komponisten Ketil Hvoslef (fødd 1939).

Aldri keisam: Den bergenske komponisten Ketil Hvoslef (fødd 1939).

Foto: Tor Høvik

3033
20190830
3033
20190830

CD

Ketil Hvoslef:

Chamber Works
No. VI

Ymse musikarar. LAWO 2019

Ideen med å festa Ketil Hvoslefs 38 kammermusikalske verk på plate går attende til 2012, og dette nyaste albumet er det sjette i serien på ni. Hvoslef er heldig, for ikkje alle norske komponistar får høve til å bli så systematisk tolka av eitt og same miljø av samtidsmusikarar – musikarane tilknytte Bergens universitet, høgskule og symfoniorkester har skipa ein eigen skule i «Hvoslef»-interpretasjon. Også den nye CD-en, der fire verk blir spela av kring 25 musikarar, imponerer med grundige tolkingar og lytefri teknikk i både instrumentbruken og lydkvaliteten på opptaket.

Seremonielt

Trombonekvartetten (1994) har noko rituelt ved seg, noko som høver denne instrumenttypen godt. Opninga er som frå eit seremonielt parti or W.A. Mozarts frimuraropera Tryllefløyta, men smeikjer ikkje lyttaren, for det er som om me som lyttarar blir vitne til noko på avstand snarare enn at me deltek. Det vil seia: Involvert blir me på sett og vis i den jagande slutten, som er forma som ein tett og intens kanon.

Meir vidd er det i Klarinettkvintetten (1982). Her greier Hvoslef å utnytta det vide uttrykkregisteret til klarinetten, som spenner frå «blodets hvisken og benpibernes bøn» i det høgaste registeret, det songlege i mellomregisteret og kraftfull, mest celloaktig pondus i djupregisteret. Kvartetten av strykarar skapar både for- og bakgrunn, men gjer meir enn berre å akkompagnera; særleg den gylne bratsjklangen kontrasterer vakkert til klarinetten.

Busselskap

Hardingtrioen (1995) introduserer for fyrste gong det vokale på plata. Men Hvoslef handsamar ikkje sopranrøysta særleg vokalt, for sopranen framfører ikkje ein tekst, men syng på nøytrale vokalar. Typisk pianistisk er heller ikkje klaverstemma, for i opningssatsen klimprar pianisten direkte på strengane med fingrane, og i den drøymande midtsatsen læt instrumentet meir som langeleik og cembalo enn flygel. Hardingfela får derimot vera seg sjølv lik, med klår rytmikk og melodi, spelt med suverent driv av Håkon Asheim. Noko av det beste med stykket er at Hvoslef faktisk greier å skapa dramaturgisk og klangleg einskap av alt det ulike.

Trio for tretten (Acotral) er ein typisk og endefram Hvoslef-tittel – tilnamnet «Acotral» kom til han i ein draum medan han skreiv verket i Roma i 1987. (Det er i røynda namnet på eit romersk busselskap.) Besetninga er tredelt, med fire songarar, fire strykarar og fire blåseinstrument, «i tillegg til en slagverker som hjelper til med å holde gruppene mer sammen», som komponisten skriv i omslagsheftet. Sjølv om dette omskiftelege stykket er det mest krevjande å lytta til på albumet, har det noko særmerkt ved seg som fengjer. I det heile er eg imponert over at eg til no, etter å ha lytta gjennom denne sjette Hvoslef-CD-en, ikkje kan minnast å ha høyrt eitt keisamt verk i serien.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

CD

Ketil Hvoslef:

Chamber Works
No. VI

Ymse musikarar. LAWO 2019

Ideen med å festa Ketil Hvoslefs 38 kammermusikalske verk på plate går attende til 2012, og dette nyaste albumet er det sjette i serien på ni. Hvoslef er heldig, for ikkje alle norske komponistar får høve til å bli så systematisk tolka av eitt og same miljø av samtidsmusikarar – musikarane tilknytte Bergens universitet, høgskule og symfoniorkester har skipa ein eigen skule i «Hvoslef»-interpretasjon. Også den nye CD-en, der fire verk blir spela av kring 25 musikarar, imponerer med grundige tolkingar og lytefri teknikk i både instrumentbruken og lydkvaliteten på opptaket.

Seremonielt

Trombonekvartetten (1994) har noko rituelt ved seg, noko som høver denne instrumenttypen godt. Opninga er som frå eit seremonielt parti or W.A. Mozarts frimuraropera Tryllefløyta, men smeikjer ikkje lyttaren, for det er som om me som lyttarar blir vitne til noko på avstand snarare enn at me deltek. Det vil seia: Involvert blir me på sett og vis i den jagande slutten, som er forma som ein tett og intens kanon.

Meir vidd er det i Klarinettkvintetten (1982). Her greier Hvoslef å utnytta det vide uttrykkregisteret til klarinetten, som spenner frå «blodets hvisken og benpibernes bøn» i det høgaste registeret, det songlege i mellomregisteret og kraftfull, mest celloaktig pondus i djupregisteret. Kvartetten av strykarar skapar både for- og bakgrunn, men gjer meir enn berre å akkompagnera; særleg den gylne bratsjklangen kontrasterer vakkert til klarinetten.

Busselskap

Hardingtrioen (1995) introduserer for fyrste gong det vokale på plata. Men Hvoslef handsamar ikkje sopranrøysta særleg vokalt, for sopranen framfører ikkje ein tekst, men syng på nøytrale vokalar. Typisk pianistisk er heller ikkje klaverstemma, for i opningssatsen klimprar pianisten direkte på strengane med fingrane, og i den drøymande midtsatsen læt instrumentet meir som langeleik og cembalo enn flygel. Hardingfela får derimot vera seg sjølv lik, med klår rytmikk og melodi, spelt med suverent driv av Håkon Asheim. Noko av det beste med stykket er at Hvoslef faktisk greier å skapa dramaturgisk og klangleg einskap av alt det ulike.

Trio for tretten (Acotral) er ein typisk og endefram Hvoslef-tittel – tilnamnet «Acotral» kom til han i ein draum medan han skreiv verket i Roma i 1987. (Det er i røynda namnet på eit romersk busselskap.) Besetninga er tredelt, med fire songarar, fire strykarar og fire blåseinstrument, «i tillegg til en slagverker som hjelper til med å holde gruppene mer sammen», som komponisten skriv i omslagsheftet. Sjølv om dette omskiftelege stykket er det mest krevjande å lytta til på albumet, har det noko særmerkt ved seg som fengjer. I det heile er eg imponert over at eg til no, etter å ha lytta gjennom denne sjette Hvoslef-CD-en, ikkje kan minnast å ha høyrt eitt keisamt verk i serien.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

HumorFeature

Tre tog på ei øy

Då tre 17. mai-folketog vart til eitt, måtte formannen i komiteen gå.

Maren
HumorFeature

Tre tog på ei øy

Då tre 17. mai-folketog vart til eitt, måtte formannen i komiteen gå.

Maren
Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.

Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.

Foto: Kim E. Andreassen / UiB

Samfunn
Eva Aalberg Undheim

Israel-boikott splittar akademia

Jussprofessor Eirik Holmøyvik prøvde å få omgjort vedtaket om Israel-boikott ved Det juridiske fakultetet i Bergen, men vart røysta ned. No har han trekt seg som forskingsleiar ved fakultetet.

Lite mat: Det er ikkje mykje mat å spore i 17. mai-biletarkivet til NTB, men Andrea (2) har iallfall fått is. Hurra!

Lite mat: Det er ikkje mykje mat å spore i 17. mai-biletarkivet til NTB, men Andrea (2) har iallfall fått is. Hurra!

Foto: Per Løchen /NTB

Frå matfatetKunnskap
Siri Helle

Mat på nasjonaldagen

Kva bør vi ete i dag om vi lèt årstida styre menyen?

Teikning: May Linn Clement

Kultur
Frank Tønnesen

17. mai-pengar

«Mor mi viser meg telefonen og at ho har vipsa Oskar og Tomas. Det er irriterande å sjå på ein mobil som andre held i.»

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

Foto: Aleksej Nikolskij / Sputnik / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Nytt frå den russiske klankampen

Under overflata går det føre seg ein bitter maktkamp i Putin-regimet. Verda har fått eit sjeldan innblikk i denne kampen dei siste vekene.

Halvor Tjønn
President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

Foto: Aleksej Nikolskij / Sputnik / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Nytt frå den russiske klankampen

Under overflata går det føre seg ein bitter maktkamp i Putin-regimet. Verda har fått eit sjeldan innblikk i denne kampen dei siste vekene.

Halvor Tjønn

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis