JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Skruppellaus skjørtejeger

Kva kan me forventa oss når Metropolitan-operaen i New York set opp verket som mange, inkludert meg, ser på som verdas beste opera?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Hemntimen: Tenaren Leporello må makteslaus sjå på at herren hans, Don Giovanni, blir slukt av elden frå helvete.

Hemntimen: Tenaren Leporello må makteslaus sjå på at herren hans, Don Giovanni, blir slukt av elden frå helvete.

Foto: Marty Sohl / The Met

Hemntimen: Tenaren Leporello må makteslaus sjå på at herren hans, Don Giovanni, blir slukt av elden frå helvete.

Hemntimen: Tenaren Leporello må makteslaus sjå på at herren hans, Don Giovanni, blir slukt av elden frå helvete.

Foto: Marty Sohl / The Met

5790
20190222
5790
20190222

Opera

Wolfgang Amadeus Mozart:

Don Giovanni

Luca Pisaroni (Don Giovanni); Ildar Abdrazakov (Leporello); m.fl.; Michael Grandage og Louisa Muller, regi; Metropolitan-operaens kor og orkester; dir.: Cornelius Meister. Metropolitan Opera House i New York, onsdag 6. februar.

Om Metropolitan-operaen er verdas beste operahus, kan diskuterast. Men det er i alle høve det med verdas høgaste budsjett. Kunstnarleg gjev dette rom for kvalitetsoppsetjingar dei aller fleste operahus berre kan drøyma om. Med Wolfgang Amadeus Mozarts Don Giovanni på programmet burde difor alt liggja til rette for ei oppleving heilt utanom det vanlege.

Elden frå helvete

Amerikanarane veit å åtvara. «This production uses fire effects», står det på framsida av programheftet. Alle som kjenner denne operaen, kan tenkja seg kvar pyroteknikken kjem: I slutten av andre akt, som er ein av dei sterkaste augneblinkane i operalitteraturen – der den elegante, men skruppellause skjørtejegeren Don Giovanni gryler i desperasjon når bakken opnar seg under han og han blir slukt av elden frå helvete. Hjelpelaus tilskodar er den klossete tenaren hans, Leporello.

Men er pyroteknikken det sceniske høgdepunktet i ein operaproduksjon, lovar det ikkje bra. For når det gjeld sceneutforminga og regien, er nypremieren til Metropolitan-operaens 2011-produksjon av den engelske regissøren Michael Grandage konvensjonell og einsformig. Beint fram blodlause er dei grå scenebileta som skal førestilla ein spansk by på 1700-talet. Når kvelden likevel byd på fine kunstnarlege opplevingar, har det dels med einskildprestasjonar frå songarane og dels med det som vert ytt i orkestergrava, men fyrst og fremst med Mozarts intenst dramatiske og psykologisk innsiktsfulle tonesetjing å gjera.

Dramatisk driv

Kva er det som gjer denne operaen spesiell? Don Giovanni, KV 527, hadde urpremiere i Praha i 1787 og var ein av Mozarts største suksessar. Grunnen til det er ikkje musikken åleine. For samarbeidet med librettisten (tekstforfattaren) Lorenzo da Ponte (1749–1838) høyrer til operahistorias mest fruktbare symbiosar: Ikkje berre er blandinga av det komiske og tragiske fengslande. Verket har òg eit eineståande musikkdramatisk driv, med lange spenningsbogar mot slutten av aktene. Desse blir ikkje, som skikken var, brotne opp av skjematiske vekslingar mellom resitativ (talesong) og ariar frå einskildsongarane, men er forma som musikalske samtalar i ensemblesong.

For operaen som scenefrom er dette eineståande: I eit talt drama ville det bli kaos om alle snakka i munnen på kvarandre. Men i operaen, der kvar songar har sin melodi, kan det bli perfekte harmoniar.

Hemntimen

Lorenzo da Ponte enda faktisk sine dagar i New York, som den fyrste professoren i italiensk språk ved Columbia-universitetet. Utan han hadde me ikkje hatt nokon mozartsk Don Giovanni-opera, for det var han som føreslo tonesetjinga av denne populære legenda.

Ho går føre seg i Sevilla i Sør-Spania, som alt på Mozarts tid framkalla fantasiar om varmblodige unge menn og eksotisk vakre kvinner. Me blir vitne til den siste dagen i livet til den unge adelsmannen Don Giovanni (eller Don Juan, som han heiter i originalen), som i heimlandet åleine har forført 1003 kvinner.

Men denne kvelden kjem kvinnejegeren til kort, både hjå bondejenta Zerlina og adelskvinna Donna Anna. Sistnemnde blir så forferda at ho ropar på far sin, «Il Commendatore», som Don Giovanni drep i ein duell. Og det er denne kommandanten som i slutten av operaen kjem attende frå dødsriket og riv levemannen med seg.

Kvinnekatalog

Det er den venezuelanske bassbarytonen Luca Pisaroni som syng Don Giovanni i New York. I den såkalla «sjampanjearien» («Finch’han dal vino»), som har ein herleg spansk snert, syner karakteren heile den erotiske appetitten og seksuelle energien sin. Snert er det òg over framføringa til Pisaroni, i alle høve teknisk. For når det gjeld uttrykket i tolkinga, kunne blodet både her og elles vore heitare.

Meir overtydande er den mest kjende arien til tenaren hans, Leporello: «Madamina, il catalogo è questo», som blir sungen av den russiske bassen Ildar Abdrazakov. «Katalog-arien» blir han kalla. For ikkje berre listar Leporello her opp kor mange damer meisteren hans har forført i Italia (640), Tyskland (231), Frankrike (100) og Tyrkia (91). Han greier òg ut om kva for yrke og adelstitlar dei har og føremonene med blondiner versus brunetter.

Abdrazakov som Leporello, der han veksla meisterleg mellom det påteke høgtidssame og det ufriviljug latterlege, var den beste rolletolkinga denne kvelden.

Dirigentdebut

Oppsetjinga er den tyske dirigenten Cornelius Meisters debut framføre Metropolitan-operaens orkester. Innkøyringsproblem finst det ikkje spor av – det høyrer ein alt i den blytunge opninga på orkesterouverturen, som lèt dystert som satsen «Dies irae» («Vreidedagen») frå Mozarts Rekviem.

Klanglege nyansar får Meister òg godt fram – i kontrast til svartkvittolkinga til regissøren Michael Grandage. For utgjer Don Giovanni-karakteren eit skrekkbilete eller ei ynsketenking me alle ber på? Eller litt av begge delar? I tråd med opplysingsånda i Mozarts samtid leikar operaen med tidas sosiale konvensjonar og hierarkiske samfunnsbilete. Men personifiserer Don Giovanni forfallet og undergangen – ja, perversjonen – i eit forelda system, eller framveksten til eit nytt og betre samfunn?

Svar på slikt fekk me ikkje i Metropolitan-operaen denne kvelden. I det heile er eg overtydd om at eit mellomstort europeisk operahus ville evna å setja opp ei meir interessant framsyning.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Opera

Wolfgang Amadeus Mozart:

Don Giovanni

Luca Pisaroni (Don Giovanni); Ildar Abdrazakov (Leporello); m.fl.; Michael Grandage og Louisa Muller, regi; Metropolitan-operaens kor og orkester; dir.: Cornelius Meister. Metropolitan Opera House i New York, onsdag 6. februar.

Om Metropolitan-operaen er verdas beste operahus, kan diskuterast. Men det er i alle høve det med verdas høgaste budsjett. Kunstnarleg gjev dette rom for kvalitetsoppsetjingar dei aller fleste operahus berre kan drøyma om. Med Wolfgang Amadeus Mozarts Don Giovanni på programmet burde difor alt liggja til rette for ei oppleving heilt utanom det vanlege.

Elden frå helvete

Amerikanarane veit å åtvara. «This production uses fire effects», står det på framsida av programheftet. Alle som kjenner denne operaen, kan tenkja seg kvar pyroteknikken kjem: I slutten av andre akt, som er ein av dei sterkaste augneblinkane i operalitteraturen – der den elegante, men skruppellause skjørtejegeren Don Giovanni gryler i desperasjon når bakken opnar seg under han og han blir slukt av elden frå helvete. Hjelpelaus tilskodar er den klossete tenaren hans, Leporello.

Men er pyroteknikken det sceniske høgdepunktet i ein operaproduksjon, lovar det ikkje bra. For når det gjeld sceneutforminga og regien, er nypremieren til Metropolitan-operaens 2011-produksjon av den engelske regissøren Michael Grandage konvensjonell og einsformig. Beint fram blodlause er dei grå scenebileta som skal førestilla ein spansk by på 1700-talet. Når kvelden likevel byd på fine kunstnarlege opplevingar, har det dels med einskildprestasjonar frå songarane og dels med det som vert ytt i orkestergrava, men fyrst og fremst med Mozarts intenst dramatiske og psykologisk innsiktsfulle tonesetjing å gjera.

Dramatisk driv

Kva er det som gjer denne operaen spesiell? Don Giovanni, KV 527, hadde urpremiere i Praha i 1787 og var ein av Mozarts største suksessar. Grunnen til det er ikkje musikken åleine. For samarbeidet med librettisten (tekstforfattaren) Lorenzo da Ponte (1749–1838) høyrer til operahistorias mest fruktbare symbiosar: Ikkje berre er blandinga av det komiske og tragiske fengslande. Verket har òg eit eineståande musikkdramatisk driv, med lange spenningsbogar mot slutten av aktene. Desse blir ikkje, som skikken var, brotne opp av skjematiske vekslingar mellom resitativ (talesong) og ariar frå einskildsongarane, men er forma som musikalske samtalar i ensemblesong.

For operaen som scenefrom er dette eineståande: I eit talt drama ville det bli kaos om alle snakka i munnen på kvarandre. Men i operaen, der kvar songar har sin melodi, kan det bli perfekte harmoniar.

Hemntimen

Lorenzo da Ponte enda faktisk sine dagar i New York, som den fyrste professoren i italiensk språk ved Columbia-universitetet. Utan han hadde me ikkje hatt nokon mozartsk Don Giovanni-opera, for det var han som føreslo tonesetjinga av denne populære legenda.

Ho går føre seg i Sevilla i Sør-Spania, som alt på Mozarts tid framkalla fantasiar om varmblodige unge menn og eksotisk vakre kvinner. Me blir vitne til den siste dagen i livet til den unge adelsmannen Don Giovanni (eller Don Juan, som han heiter i originalen), som i heimlandet åleine har forført 1003 kvinner.

Men denne kvelden kjem kvinnejegeren til kort, både hjå bondejenta Zerlina og adelskvinna Donna Anna. Sistnemnde blir så forferda at ho ropar på far sin, «Il Commendatore», som Don Giovanni drep i ein duell. Og det er denne kommandanten som i slutten av operaen kjem attende frå dødsriket og riv levemannen med seg.

Kvinnekatalog

Det er den venezuelanske bassbarytonen Luca Pisaroni som syng Don Giovanni i New York. I den såkalla «sjampanjearien» («Finch’han dal vino»), som har ein herleg spansk snert, syner karakteren heile den erotiske appetitten og seksuelle energien sin. Snert er det òg over framføringa til Pisaroni, i alle høve teknisk. For når det gjeld uttrykket i tolkinga, kunne blodet både her og elles vore heitare.

Meir overtydande er den mest kjende arien til tenaren hans, Leporello: «Madamina, il catalogo è questo», som blir sungen av den russiske bassen Ildar Abdrazakov. «Katalog-arien» blir han kalla. For ikkje berre listar Leporello her opp kor mange damer meisteren hans har forført i Italia (640), Tyskland (231), Frankrike (100) og Tyrkia (91). Han greier òg ut om kva for yrke og adelstitlar dei har og føremonene med blondiner versus brunetter.

Abdrazakov som Leporello, der han veksla meisterleg mellom det påteke høgtidssame og det ufriviljug latterlege, var den beste rolletolkinga denne kvelden.

Dirigentdebut

Oppsetjinga er den tyske dirigenten Cornelius Meisters debut framføre Metropolitan-operaens orkester. Innkøyringsproblem finst det ikkje spor av – det høyrer ein alt i den blytunge opninga på orkesterouverturen, som lèt dystert som satsen «Dies irae» («Vreidedagen») frå Mozarts Rekviem.

Klanglege nyansar får Meister òg godt fram – i kontrast til svartkvittolkinga til regissøren Michael Grandage. For utgjer Don Giovanni-karakteren eit skrekkbilete eller ei ynsketenking me alle ber på? Eller litt av begge delar? I tråd med opplysingsånda i Mozarts samtid leikar operaen med tidas sosiale konvensjonar og hierarkiske samfunnsbilete. Men personifiserer Don Giovanni forfallet og undergangen – ja, perversjonen – i eit forelda system, eller framveksten til eit nytt og betre samfunn?

Svar på slikt fekk me ikkje i Metropolitan-operaen denne kvelden. I det heile er eg overtydd om at eit mellomstort europeisk operahus ville evna å setja opp ei meir interessant framsyning.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Alle foto: Håvard Rem

UtanriksSamfunn

Det blonde reservatet

PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.

Håvard Rem
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Alle foto: Håvard Rem

UtanriksSamfunn

Det blonde reservatet

PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.

Håvard Rem
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Foto: Lise Åserud / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Språkfag i spel

Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.

Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.

Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.

Foto: Warner Bros. Discovery

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Dyster dobbeldose

Denne runden med Jokeren ber det same mørket med nye tonar.

I hamnebassenget om lag her lét Dia í Geil seg døype grytidleg ein kald oktobersøndag for snart 150 år sidan. Det var starten på vekkinga som gjorde Brø¿rasamkoman til eit livskraftig samfunn som framleis styrer mykje på Færøyane.

I hamnebassenget om lag her lét Dia í Geil seg døype grytidleg ein kald oktobersøndag for snart 150 år sidan. Det var starten på vekkinga som gjorde Brø¿rasamkoman til eit livskraftig samfunn som framleis styrer mykje på Færøyane.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature
Hallgeir Opedal

Om Gud og lausriving

Siste dag i oktober i 1880 lét Dia í Geil seg døype i hamnebassenget i Tórshavn, og etter det skulle Færøyane aldri bli det same.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis