Pomp and Circumstance
Paul McCreesh attskapar fire britiske kroningsseremoniar frå 1900-talet.
Den britiske kroningskyrkja Westminster Abbey i London.
Foto: Sjur Haga Bringeland
CD
Byrd, Gibbons, Wesley, Alton, Purcell, Händel, Parry, Elgar m.fl.:
An English Coronation 1902–1953
Gabrieli Consort & Players; dir.: Paul McCreesh.
Signum 2019
Over tusen musikarar medverkar på Gabrieli Consort & Players’ nye plate, An English Coronation 1902–1953. Her rekonstruerer dirigenten Paul McCreesh den musikalsk-liturgiske gangen i dei fire britiske kroningsseremoniane på 1900-talet: for Edvard VII i 1902, for Georg V i 1911, for Georg VI i 1937 og sist for Elizabeth II i 1953.
Dei to siste seremoniane blei kringkasta på BBC, i 1937 på radio og i 1953 på fjernsyn. Men dei to fyrste er så grannsamt dokumenterte gjennom førebuingane og augevitneskildringar av dei 8000 frammøtte i Westminster Abbey i London at det ikkje er vanskeleg å attskapa framgangsmåte og repertoar.
Gamalt og nytt
Paul McCreesh, som i mars i år stod for avslutningskonserten under Oslo Internasjonale Kyrkjemusikkfestival, er kjend for rekonstruksjonane sine av storfelte, historisk spesifikke framføringar – med tidlegmusikkensemblet Gabrieli Consort & Players gav han i 1998 ut Missa Salisburgensis med musikk av Biber, i 2001 A Venetian Christmas og i 2012 A New Venetian Coronation 1595.
Det nye albumet er ikkje mindre interessant, for – ulikt dei andre innspelingane – syner det korleis det historiske medvitet på 1900-talet fekk monarkane til både å tinga nye komposisjonar og å framføra mest 400 år gamle verk som heidra den engelske musikktradisjonen. Som Matthias Range skriv i boka Music and Ceremonial at British Coronations frå 2012, som McCreesh har late seg inspirera av, markerte dei «the marriage of tradition and innovation».
Dobbel botn
Hadde McCreesh halde seg slavisk etter gangen i seremoniane, ville det fylt fire CD-ar. Men sidan han fokuserer på det musikalske og berre inkluderer dei viktigaste tekstlesingane, får alt plass på eit dobbeltalbum. Lat oss ta føre oss nokre høgdepunkt:
Seremonien opnar med Coronation March, som Edward Elgar (1857–1934) skreiv til Georg Vs kroning i 1911, nærare bestemt til prosesjonen der dei britiske kronjuvelane blei borne inn i kyrkja. Dette er eit utsøkt stykke musikk, mest symfonisk i omfang og dyktig instrumentert. Opninga, som ulikt marsjar flest er halden i tredelt takt, har ein dobbel botn av tristesse og triumf: sorg over den gamle monarkens død og glede over innsetjinga av den nye. Kronjuveldelen av seremonien blir avslutta med Elgars mest kjende stykke, den fyrste marsjen i samlinga Pomp and Circumstance Marches (1901), som me kjenner som fast allsongstykke under Last Night of the Proms.
Tilpassa kyrkjerommet
Til monarkens inntogsmarsj lèt Hubert Parrys (1848–1918) I was glad, laga til Edvard VIIs kroning i 1902. Musikalsk byggjer verket både på den stolte polyfone, engelske tradisjonen frå renessansen og på Mendelssohns sobre romantiske uttrykk, slik den germanofile dronning Viktoria sette stor pris på. Parry syner her teft for det dramatiske, for stykket er tilpassa Westminster Abbeys arkitektur, med prosesjonar og plassering av musikarar på balkongane, noko som har lang tradisjon i kroningskyrkjene i Europa.
Men lengst tradisjon har komposisjonen som akkompagnerer sjølve salvinga: Georg Friedrich Händels (1685–1759) hymne «Zadok the Priest» frå Coronation Anthems, som han skreiv til Georg IIs kroning i 1727. Den har blitt spelt ved kvar einaste britiske kroningsseremoni sidan. I motsetnad til mange av dei andre stykka på plata freistar ikkje Paul McCreesh her å imitera den seinromantiske spelestilen frå byrjinga 1900-talet, og sjølv om han nyttar eit stort romantisk orgel, kling det friskt og lett som ekte barokkmusikk. Den instrumentale opninga, der milde strykarar varsamt byggjer opp dynamikken mot den veldige korinnsatsen, kunne ikkje vore betre.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Byrd, Gibbons, Wesley, Alton, Purcell, Händel, Parry, Elgar m.fl.:
An English Coronation 1902–1953
Gabrieli Consort & Players; dir.: Paul McCreesh.
Signum 2019
Over tusen musikarar medverkar på Gabrieli Consort & Players’ nye plate, An English Coronation 1902–1953. Her rekonstruerer dirigenten Paul McCreesh den musikalsk-liturgiske gangen i dei fire britiske kroningsseremoniane på 1900-talet: for Edvard VII i 1902, for Georg V i 1911, for Georg VI i 1937 og sist for Elizabeth II i 1953.
Dei to siste seremoniane blei kringkasta på BBC, i 1937 på radio og i 1953 på fjernsyn. Men dei to fyrste er så grannsamt dokumenterte gjennom førebuingane og augevitneskildringar av dei 8000 frammøtte i Westminster Abbey i London at det ikkje er vanskeleg å attskapa framgangsmåte og repertoar.
Gamalt og nytt
Paul McCreesh, som i mars i år stod for avslutningskonserten under Oslo Internasjonale Kyrkjemusikkfestival, er kjend for rekonstruksjonane sine av storfelte, historisk spesifikke framføringar – med tidlegmusikkensemblet Gabrieli Consort & Players gav han i 1998 ut Missa Salisburgensis med musikk av Biber, i 2001 A Venetian Christmas og i 2012 A New Venetian Coronation 1595.
Det nye albumet er ikkje mindre interessant, for – ulikt dei andre innspelingane – syner det korleis det historiske medvitet på 1900-talet fekk monarkane til både å tinga nye komposisjonar og å framføra mest 400 år gamle verk som heidra den engelske musikktradisjonen. Som Matthias Range skriv i boka Music and Ceremonial at British Coronations frå 2012, som McCreesh har late seg inspirera av, markerte dei «the marriage of tradition and innovation».
Dobbel botn
Hadde McCreesh halde seg slavisk etter gangen i seremoniane, ville det fylt fire CD-ar. Men sidan han fokuserer på det musikalske og berre inkluderer dei viktigaste tekstlesingane, får alt plass på eit dobbeltalbum. Lat oss ta føre oss nokre høgdepunkt:
Seremonien opnar med Coronation March, som Edward Elgar (1857–1934) skreiv til Georg Vs kroning i 1911, nærare bestemt til prosesjonen der dei britiske kronjuvelane blei borne inn i kyrkja. Dette er eit utsøkt stykke musikk, mest symfonisk i omfang og dyktig instrumentert. Opninga, som ulikt marsjar flest er halden i tredelt takt, har ein dobbel botn av tristesse og triumf: sorg over den gamle monarkens død og glede over innsetjinga av den nye. Kronjuveldelen av seremonien blir avslutta med Elgars mest kjende stykke, den fyrste marsjen i samlinga Pomp and Circumstance Marches (1901), som me kjenner som fast allsongstykke under Last Night of the Proms.
Tilpassa kyrkjerommet
Til monarkens inntogsmarsj lèt Hubert Parrys (1848–1918) I was glad, laga til Edvard VIIs kroning i 1902. Musikalsk byggjer verket både på den stolte polyfone, engelske tradisjonen frå renessansen og på Mendelssohns sobre romantiske uttrykk, slik den germanofile dronning Viktoria sette stor pris på. Parry syner her teft for det dramatiske, for stykket er tilpassa Westminster Abbeys arkitektur, med prosesjonar og plassering av musikarar på balkongane, noko som har lang tradisjon i kroningskyrkjene i Europa.
Men lengst tradisjon har komposisjonen som akkompagnerer sjølve salvinga: Georg Friedrich Händels (1685–1759) hymne «Zadok the Priest» frå Coronation Anthems, som han skreiv til Georg IIs kroning i 1727. Den har blitt spelt ved kvar einaste britiske kroningsseremoni sidan. I motsetnad til mange av dei andre stykka på plata freistar ikkje Paul McCreesh her å imitera den seinromantiske spelestilen frå byrjinga 1900-talet, og sjølv om han nyttar eit stort romantisk orgel, kling det friskt og lett som ekte barokkmusikk. Den instrumentale opninga, der milde strykarar varsamt byggjer opp dynamikken mot den veldige korinnsatsen, kunne ikkje vore betre.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.
Foto: Kim E. Andreassen / UiB
Israel-boikott splittar akademia
Jussprofessor Eirik Holmøyvik prøvde å få omgjort vedtaket om Israel-boikott ved Det juridiske fakultetet i Bergen, men vart røysta ned. No har han trekt seg som forskingsleiar ved fakultetet.
Lite mat: Det er ikkje mykje mat å spore i 17. mai-biletarkivet til NTB, men Andrea (2) har iallfall fått is. Hurra!
Foto: Per Løchen /NTB
Mat på nasjonaldagen
Kva bør vi ete i dag om vi lèt årstida styre menyen?
Teikning: May Linn Clement
17. mai-pengar
«Mor mi viser meg telefonen og at ho har vipsa Oskar og Tomas. Det er irriterande å sjå på ein mobil som andre held i.»
Foto: Terje Pedersen / NTB
FHI svikter sitt samfunnsoppdrag
«Det er svært viktig at FHI er tydelig overfor publikum på at de ikke jobber med årsaken til long covid.»
Emilie Enger Mehl avbilda på veg til pressetreff på Grøndland for å presentere Revidert nasjonalbudsjett, 14.05.2024. I budsjettet vert det mellom anna satt av penger til å reversere domstolsreforma. Foto: Javad Parsa / NTB.
Javad Parsa
– Uforståeleg domstolsendring
Sorenskrivar Kirsti Høegh Bjørneset er kritisk til at regjeringa vil reversere domstolsreforma.