JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Orkesterguiden

Britten parterer Purcells «Rondeau».

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den engelske komponisten Benjamin Britten (1913–1976).

Den engelske komponisten Benjamin Britten (1913–1976).

Foto: Wikimedia

Den engelske komponisten Benjamin Britten (1913–1976).

Den engelske komponisten Benjamin Britten (1913–1976).

Foto: Wikimedia

2960
20210226
2960
20210226

CD

Benjamin Britten:

The Young Person’s Guide to the Orchestra

City of Birmingham Symphony Orchestra; dir.: Simon Rattle. EMI 1982/1996

Stundom når ein for fyrste gong set ein ny CD i spelaren, merkar ein straks at dette er kvalitet: Lyden på opptaket er topp, orkesterklangen læt som éin kropp, og det gneistrar mellom dirigent og ensemble.

Slik var det då eg for mange år sidan kjøpte albumet der engelske Simon Rattle dirigerer orkesterverk av Benjamin Britten med City of Birmingham Symphony Orchestra. Rattle får til ei fin blanding av sprø og elastisk klang, samstundes som denne genuint britiske musikken blir tilført den lette og talande artikulasjonen eg innbiller meg at berre britiske dirigentar får til.

Filmmusikk

Albumet (som er kome i fleire opplag) gjev oss ei fin oversikt over Brittens orkesterproduksjon, med alt frå kanadisk karneval, amerikansk ouverture og engelske folketonearrangement til sym­fonisk døds-
messe. Opningsstykket, som opphavleg var filmmusikk, har gjeve albumet namn: The Young Person’s Guide to the Orchestra, op. 34.

Konsertversjonen av filmusikken heitte eigentleg «Variations and Fugue on a Theme of Purcell», noko komponisten sidan endra av di det klang for intellektuelt. Men variasjonar og fuge over eit tema av Henry Purcell (1659–1695) er det, nærare bestemt over «Rondeau»-satsen frå Purcells skodespelmusikk til Abdelazer (1676). Temaet, som fyrst blir presentert av heile symfoniorkesteret, er så fleskete instrumentert at feittet formeleg dryp av det.

Skrott

Om me held fast på slaktarmetaforen, kan me sjå føre oss temapresentasjonen som ein heil skrott. Britten parterer denne i tretten delar som kvar for seg får fram det karakteristiske ved dei ulike instrumentgruppene. Treblåsvariasjonane byrjar med kvikke, vimsande fløyter, før oboane overtek med karakteristisk songleg kvalitet. Klarinetten får ein elegant, valseaktig variasjon, medan fagottane vidarefører melodien med dramatisk punktert rytme. Strykarvariasjonane går òg frå topp til botn i registeret: Ein feiande fiolinmelodi Britten har merkt med «Alla polacca» (Tsjajkovskij kunne ikkje gjort det meir elegant), som via bratsjar og celloar endar i eit resitativ-aktig kontrabassparti (innleiinga til sistestasen i Beethovens «korsymfoni» sviv her i brakgrunnen). Fugen kjem som ein konklusjon på det heile. Der instrumenta før blei presenterte tråd for tråd, er dei her vovne saman til det store teppet som utgjer orkesterfugen. I dette kompliserte mønsteret kjenner me gradvis att det karakteristiske Purcell-temaet frå innleiinga.

Brittens verk blei til i 1945, 250 år etter at Purcell døydde. At Britten og Purcell er dei to største britiske komponistane gjennom tidene, er ingen kontroversiell påstand – i The Young Person’s Guide to the Orchestra kjem dei på fascinerande vis saman.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Benjamin Britten:

The Young Person’s Guide to the Orchestra

City of Birmingham Symphony Orchestra; dir.: Simon Rattle. EMI 1982/1996

Stundom når ein for fyrste gong set ein ny CD i spelaren, merkar ein straks at dette er kvalitet: Lyden på opptaket er topp, orkesterklangen læt som éin kropp, og det gneistrar mellom dirigent og ensemble.

Slik var det då eg for mange år sidan kjøpte albumet der engelske Simon Rattle dirigerer orkesterverk av Benjamin Britten med City of Birmingham Symphony Orchestra. Rattle får til ei fin blanding av sprø og elastisk klang, samstundes som denne genuint britiske musikken blir tilført den lette og talande artikulasjonen eg innbiller meg at berre britiske dirigentar får til.

Filmmusikk

Albumet (som er kome i fleire opplag) gjev oss ei fin oversikt over Brittens orkesterproduksjon, med alt frå kanadisk karneval, amerikansk ouverture og engelske folketonearrangement til sym­fonisk døds-
messe. Opningsstykket, som opphavleg var filmmusikk, har gjeve albumet namn: The Young Person’s Guide to the Orchestra, op. 34.

Konsertversjonen av filmusikken heitte eigentleg «Variations and Fugue on a Theme of Purcell», noko komponisten sidan endra av di det klang for intellektuelt. Men variasjonar og fuge over eit tema av Henry Purcell (1659–1695) er det, nærare bestemt over «Rondeau»-satsen frå Purcells skodespelmusikk til Abdelazer (1676). Temaet, som fyrst blir presentert av heile symfoniorkesteret, er så fleskete instrumentert at feittet formeleg dryp av det.

Skrott

Om me held fast på slaktarmetaforen, kan me sjå føre oss temapresentasjonen som ein heil skrott. Britten parterer denne i tretten delar som kvar for seg får fram det karakteristiske ved dei ulike instrumentgruppene. Treblåsvariasjonane byrjar med kvikke, vimsande fløyter, før oboane overtek med karakteristisk songleg kvalitet. Klarinetten får ein elegant, valseaktig variasjon, medan fagottane vidarefører melodien med dramatisk punktert rytme. Strykarvariasjonane går òg frå topp til botn i registeret: Ein feiande fiolinmelodi Britten har merkt med «Alla polacca» (Tsjajkovskij kunne ikkje gjort det meir elegant), som via bratsjar og celloar endar i eit resitativ-aktig kontrabassparti (innleiinga til sistestasen i Beethovens «korsymfoni» sviv her i brakgrunnen). Fugen kjem som ein konklusjon på det heile. Der instrumenta før blei presenterte tråd for tråd, er dei her vovne saman til det store teppet som utgjer orkesterfugen. I dette kompliserte mønsteret kjenner me gradvis att det karakteristiske Purcell-temaet frå innleiinga.

Brittens verk blei til i 1945, 250 år etter at Purcell døydde. At Britten og Purcell er dei to største britiske komponistane gjennom tidene, er ingen kontroversiell påstand – i The Young Person’s Guide to the Orchestra kjem dei på fascinerande vis saman.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Foto: Taiwan Military News Agency / Taiwan's Defense Ministry / AP / NTB

UtanriksSamfunn

Starten på ein storkrig?

For tida bur eg i eit fredeleg, demokratisk og velståande land, som risikerer å utløysa den neste storkrigen i verda.

HalvorEifring
Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Foto: Taiwan Military News Agency / Taiwan's Defense Ministry / AP / NTB

UtanriksSamfunn

Starten på ein storkrig?

For tida bur eg i eit fredeleg, demokratisk og velståande land, som risikerer å utløysa den neste storkrigen i verda.

HalvorEifring
Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Foto: Peter Dejong / AP / NTB

Samfunn

Jihadismen lever

Tenåringar blir rekrutterte til terrororganisasjonar. Svenske kriminelle nettverk utfører aksjonar i Skandinavia for Iran. Nye konstellasjonar oppstår blant ekstremistiske grupper.

Ole JanLarsen
Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Foto: Peter Dejong / AP / NTB

Samfunn

Jihadismen lever

Tenåringar blir rekrutterte til terrororganisasjonar. Svenske kriminelle nettverk utfører aksjonar i Skandinavia for Iran. Nye konstellasjonar oppstår blant ekstremistiske grupper.

Ole JanLarsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis