Ode til Reality
Jay Farrar hyllar ein fengsla varslar på det nye albumet.
Son Volt byd på fleire politiske låtar på albumet.
Pressefoto
Folk
Son Volt:
Union
Transmit Sound / Thirty Tigers / Border
«Reality Winner». Først tenkte eg at tittelen på det femte sporet på Union, den nye plata frå Son Volt, dreidde seg om noko heilt anna. Eg visste ikkje at Reality Winner faktisk er eit namn – på ei kvinne som vart dømd til fem års fengsel i august i fjor, for å ha leke sensitive dokument om russisk hacking i det amerikanske presidentvalet i 2016.
National Security Agency-omsettaren Winner vart arrestert sommaren 2017, etter at The Intercept publiserte rapporten ho hadde skaffa dei. For Jay Farrar – låtskrivar og frontmann i Son Volt – er fengslinga paradoksal. «Proud to serve, just not this president/ Those that seek the truth will find the answers», heiter det i songen.
Winner kjempa for å få sanninga fram i lyset, men forteljinga hennar har ikkje fått svært mykje omtale i media. Med «Reality Winner» skriv Farrar seg inn i ein tradisjon som gjer bruk av songen som politisk kommentar. Mellom inspirasjonskjeldene han nemner i fleire intervju, er «Hurricane», Bob Dylans låt om boksaren Rubin Carter, som han meinte vart dømt feilaktig for trippeldrap i 1967.
Passar perfekt
Songen til Winner passar Son Volt perfekt. «What have you done, Reality Winner», spør Farrar igjen og igjen, med klagande røyst. Det vil ikkje overraske lesarar som kjenner bandet, at det finst fleire politiske låtar mellom dei 13 som er samla på Union, som på mange måtar kan tolkast som ein rapport om eit samfunn i oppløysning.
Nok ein gong er Woody Guthrie ein sentral referanse, og på fleire spor er trubaduren Farrar i sentrum, med kassegitaren godt framme i lydproduksjonen – særleg i songar som «The 99», «While Rome Burns», og «Lady Liberty». (Titlane åleine indikerer komponistens markante venstrepolitiske posisjon.) Union plasserer seg tydeleg i ein folktradisjon der det estetiske verkar uløyseleg knytt til det politiske. Fleire vil hugse orda Guthrie klistra på gitaren sin: «This machine kills fascists.»
Integritet
Som stilist er Farrar nærast puritansk orientert mot eit uttrykk som også denne gongen ligg tett på ei konsentrert kryssing mellom country og blues, slik tilfellet også var med platene Honky Tonk (2013), Notes of Blue (2014) eller eldre album, for den del. Lesarar som har lytta til Uncle Tupelo, bandet Farrar starta opp i 1987 saman med Mike Heidorn og Jeff Tweedy, vil kjenne Son Volts forhistorie. Etter eit brot som har vore mykje omtalt, seinast i Tweedys memoar frå fjoråret, vart det Son Volt på Farrar og Wilco på Tweedy.
Med det fekk vi to rike diskografiar, og Farrar har fått utvikle prosjektet sitt med nærast militant konsekvens. Siste song på Union, «The Symbol», er tydeleg inspirert av Guthries 1948-dikt «Plane Wreck at Los Gatos», som Martin Hoffman seinare sette musikk til – slik vart songen «Deportee» til. Farrars variant handlar om ein meksikanar som er med på å bygge opp igjen New Orleans etter Katrina, men som no er omgitt av tung antiimmigrasjonsretorikk. Du skal ha mykje integritet for å kunne fortelje ei slik historie på vegner av nokon andre, men det har Jay Farrar.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Folk
Son Volt:
Union
Transmit Sound / Thirty Tigers / Border
«Reality Winner». Først tenkte eg at tittelen på det femte sporet på Union, den nye plata frå Son Volt, dreidde seg om noko heilt anna. Eg visste ikkje at Reality Winner faktisk er eit namn – på ei kvinne som vart dømd til fem års fengsel i august i fjor, for å ha leke sensitive dokument om russisk hacking i det amerikanske presidentvalet i 2016.
National Security Agency-omsettaren Winner vart arrestert sommaren 2017, etter at The Intercept publiserte rapporten ho hadde skaffa dei. For Jay Farrar – låtskrivar og frontmann i Son Volt – er fengslinga paradoksal. «Proud to serve, just not this president/ Those that seek the truth will find the answers», heiter det i songen.
Winner kjempa for å få sanninga fram i lyset, men forteljinga hennar har ikkje fått svært mykje omtale i media. Med «Reality Winner» skriv Farrar seg inn i ein tradisjon som gjer bruk av songen som politisk kommentar. Mellom inspirasjonskjeldene han nemner i fleire intervju, er «Hurricane», Bob Dylans låt om boksaren Rubin Carter, som han meinte vart dømt feilaktig for trippeldrap i 1967.
Passar perfekt
Songen til Winner passar Son Volt perfekt. «What have you done, Reality Winner», spør Farrar igjen og igjen, med klagande røyst. Det vil ikkje overraske lesarar som kjenner bandet, at det finst fleire politiske låtar mellom dei 13 som er samla på Union, som på mange måtar kan tolkast som ein rapport om eit samfunn i oppløysning.
Nok ein gong er Woody Guthrie ein sentral referanse, og på fleire spor er trubaduren Farrar i sentrum, med kassegitaren godt framme i lydproduksjonen – særleg i songar som «The 99», «While Rome Burns», og «Lady Liberty». (Titlane åleine indikerer komponistens markante venstrepolitiske posisjon.) Union plasserer seg tydeleg i ein folktradisjon der det estetiske verkar uløyseleg knytt til det politiske. Fleire vil hugse orda Guthrie klistra på gitaren sin: «This machine kills fascists.»
Integritet
Som stilist er Farrar nærast puritansk orientert mot eit uttrykk som også denne gongen ligg tett på ei konsentrert kryssing mellom country og blues, slik tilfellet også var med platene Honky Tonk (2013), Notes of Blue (2014) eller eldre album, for den del. Lesarar som har lytta til Uncle Tupelo, bandet Farrar starta opp i 1987 saman med Mike Heidorn og Jeff Tweedy, vil kjenne Son Volts forhistorie. Etter eit brot som har vore mykje omtalt, seinast i Tweedys memoar frå fjoråret, vart det Son Volt på Farrar og Wilco på Tweedy.
Med det fekk vi to rike diskografiar, og Farrar har fått utvikle prosjektet sitt med nærast militant konsekvens. Siste song på Union, «The Symbol», er tydeleg inspirert av Guthries 1948-dikt «Plane Wreck at Los Gatos», som Martin Hoffman seinare sette musikk til – slik vart songen «Deportee» til. Farrars variant handlar om ein meksikanar som er med på å bygge opp igjen New Orleans etter Katrina, men som no er omgitt av tung antiimmigrasjonsretorikk. Du skal ha mykje integritet for å kunne fortelje ei slik historie på vegner av nokon andre, men det har Jay Farrar.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Skodespelar Svein Tindberg flettar saman eigne barndomserfaringar med 4000 år gamle forteljingar frå Bibelen.
Foto: Marcel Leliënhof
Høgaktuelle forteljingar frå Midtausten
Trur vi Bibelen er ei utdatert bok, tek vi feil. Svein Tindberg syner korleis gamle jødisk-kristne soger talar til vår eksistens no når bombene fell mellom folkeslag.
Foto: Dag Aanderaa
Pyntesjuke og luksuslov
Christian Kvart ville styre pynten, krydderet og konfekten.
Miridae, ei bladtege med oval form.
Foto: via Wikimedia Commons
Levande innsikt om døyande insekt
Ein optimistisk tone råder i ei tettpakka faktabok om dystre utsikter for insekta.
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.
Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB
Pengegaloppen i ferjetoppen
Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.
Yrka med det høgste sjukefråværet er kvinnedominerte med relasjonelt arbeid og høge emosjonelle krav, skriv Lill Sverresdatter Larsen.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Langvarig overbelastning gir rekordhøyt sykefravær
«Vi har lenge drevet en dugnad for å holde skuta flytende.»