JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Når tida er inne

Omholts spel er presist og detaljert, men samstundes frisk og lett.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Debutalbumet til Per Åsmund Omholt inneheld slåttar etter Truls Ørpen.

Debutalbumet til Per Åsmund Omholt inneheld slåttar etter Truls Ørpen.

Foto: Margit Rønning Omholt

Debutalbumet til Per Åsmund Omholt inneheld slåttar etter Truls Ørpen.

Debutalbumet til Per Åsmund Omholt inneheld slåttar etter Truls Ørpen.

Foto: Margit Rønning Omholt

2118
20201113
2118
20201113

Folkemusikk

Per Åsmund Omholt:

Vera ungkar og gå fri. Slåttar etter Truls Ørpen

Heilo

Hardingfelespelaren Truls Ørpen (1880–1958) frå Krøsherad vil for mange folkemusikkinteresserte vera mest kjend som ein av redaktørane av det såkalla Hardingfeleverket – ein gedigen publikasjon av noteoppskrifter av hardingfeleslåttar som han starta saman med Arne Bjørndal og Eivind Groven. Til liks med Bjørndal og Groven var Ørpen ein framifrå felespelar som hadde vakse opp med folkemusikken, men dessutan tileigna seg notekunnskap på eit høgt nivå. Slik sett representer desse tre eit overgangsfenomen mellom den gamle «munnlege» tradisjonen og den meir akademisk tilnærma folkemusikkfortolkinga.

I folkemusikkmiljøa har det vore eit teikn på kredibilitet å ha tileigna seg spelekunna gjennom direkte tradering, som vil seia personleg samvær med eldre kjelder, helst i eit lærar–elev-forhold. Å læra etter noteoppskrifter og lydopptak er rekna som ein akseptabel, men mindre gloriøs metode.

Per Åsmund Omholt har brukt store deler av livet på å arbeida med slåttane etter Ørpen, men har aldri møtt opphavsmannen, som døydde før Omholt var fødd. Han har gått den lange vegen fram til denne utgjevinga, frå «nyfrelst», slik han sjølv omtalar seg sjølv som fersk hardingfelespelar, til utøvande, via akademiske studiar, store delar av dette med utgangspunkt i Ørpens noteoppskrifter og lydfestingar, og mange år som tilsett ved folkemusikkstudiet på Rauland som i dag er ein del av Universitetet i Søraust-Noreg. I motsetnad til mange unge folkemusikkutøvarar, som gjerne gjev ut plater før dei er mogne for oppgåva, har Omholt brukt lang tid, både som forskar, lærar og utøvar.

Det gledelege er at det viser seg at det ikkje treng vera noka ulempe å bruka god tid. Spelet er presist og detaljert, men samstundes frisk og lett. Denne plata bør vera til stor inspirasjon for alle som vil bruka god tid på å tileigna seg det som trengst for å spela bra.

Sigbjørn Apeland

Sigbjørn Apeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Folkemusikk

Per Åsmund Omholt:

Vera ungkar og gå fri. Slåttar etter Truls Ørpen

Heilo

Hardingfelespelaren Truls Ørpen (1880–1958) frå Krøsherad vil for mange folkemusikkinteresserte vera mest kjend som ein av redaktørane av det såkalla Hardingfeleverket – ein gedigen publikasjon av noteoppskrifter av hardingfeleslåttar som han starta saman med Arne Bjørndal og Eivind Groven. Til liks med Bjørndal og Groven var Ørpen ein framifrå felespelar som hadde vakse opp med folkemusikken, men dessutan tileigna seg notekunnskap på eit høgt nivå. Slik sett representer desse tre eit overgangsfenomen mellom den gamle «munnlege» tradisjonen og den meir akademisk tilnærma folkemusikkfortolkinga.

I folkemusikkmiljøa har det vore eit teikn på kredibilitet å ha tileigna seg spelekunna gjennom direkte tradering, som vil seia personleg samvær med eldre kjelder, helst i eit lærar–elev-forhold. Å læra etter noteoppskrifter og lydopptak er rekna som ein akseptabel, men mindre gloriøs metode.

Per Åsmund Omholt har brukt store deler av livet på å arbeida med slåttane etter Ørpen, men har aldri møtt opphavsmannen, som døydde før Omholt var fødd. Han har gått den lange vegen fram til denne utgjevinga, frå «nyfrelst», slik han sjølv omtalar seg sjølv som fersk hardingfelespelar, til utøvande, via akademiske studiar, store delar av dette med utgangspunkt i Ørpens noteoppskrifter og lydfestingar, og mange år som tilsett ved folkemusikkstudiet på Rauland som i dag er ein del av Universitetet i Søraust-Noreg. I motsetnad til mange unge folkemusikkutøvarar, som gjerne gjev ut plater før dei er mogne for oppgåva, har Omholt brukt lang tid, både som forskar, lærar og utøvar.

Det gledelege er at det viser seg at det ikkje treng vera noka ulempe å bruka god tid. Spelet er presist og detaljert, men samstundes frisk og lett. Denne plata bør vera til stor inspirasjon for alle som vil bruka god tid på å tileigna seg det som trengst for å spela bra.

Sigbjørn Apeland

Sigbjørn Apeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

Alle foto: Frank Furseth

KunstMeldingar

Glede er eit aktivt val

Kva vil det seie å leve eit fullverdig liv? Amerikanske Emilie Louise Gossiaux (f. 1989) utfordrar fordommane våre gjennom ei varm, uvanleg og sterk utstilling.

Eva Furseth
«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

Alle foto: Frank Furseth

KunstMeldingar

Glede er eit aktivt val

Kva vil det seie å leve eit fullverdig liv? Amerikanske Emilie Louise Gossiaux (f. 1989) utfordrar fordommane våre gjennom ei varm, uvanleg og sterk utstilling.

Eva Furseth

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn

Cuba framfor kollaps?

Den cubanske nasjonen lir no av den kanskje største systemkrisa sidan kolonitida.

VegardBye

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn

Cuba framfor kollaps?

Den cubanske nasjonen lir no av den kanskje største systemkrisa sidan kolonitida.

VegardBye

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis