JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMusikk

Ynde og atterhald

Ruby Hughes syng ariane til Giulia Frasi, Händels siste stjernesopran i London.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2809
20180615
2809
20180615

CD

Georg Friedrich Händel, m.fl.:

Giulia Frasi in London

Ruby Hughes, sopran; Orchestra of the Age of Enlightenment; dir.: Laurence Cummings. Chandos 2018

Det galdt andre krav til komponistane i barokken enn på 1800- og 1900-talet, særleg innan vokalmusikken: Om ikkje komponisten skreiv på ein måte som var behageleg å synga på, blei det sett på som dårleg komponisthandverk. Barokkmusikken er difor ofte skriven med tanke på éin særskild utøvar, noko som særleg gjeld opera- og oratoriemusikken. Oppgåva til komponisten var her å laga musikk som eigna seg til å få fram dei særskilde evnene og kvalitetane til den aktuelle songsolisten.

Frasi frå Milano

Med utganspunkt i dette har det engelske Orchestra of the Age of Enlightenment, som blir leia av den dyktige cembalisten Laurence Cummings, teke føre seg ein av dei viktigaste stjernesolistane i London på midten av 1700-talet: Giulia Frasi frå Milano, som kom til London i 1742 og blei ein av Georg Friedrich Händels (1685–1759) leiande sopransolistar. Faktisk skreiv han alle sopranhovudrollene i dei siste oratoria sine spesielt med henne for auga (eller øyra, rettare sagt). Fleire av dei viktigaste og oftast framførte oratoria hans, som Susanna (1749), Theodora (1750) og Jephta (1752), ville difor ha låte annleis om ikkje det ikkje var for den i dag temmeleg ukjende Frasi.

Det er mellom anna utdrag frå desse tre Händel-oratoria me får på plata, der den walisiske sopranen Ruby Hughes syng parten som var tiltenkt Frasi. Albumet er eit interessant prosjekt, for korleis klang eigentleg denne songstjerna frå Milano på scena?

Søtleg ynde

Til dette spørsmålet har me to kjelder: for det fyrste musikken til Händel, som altså var komponert på ein måte som reflekterte Frasis spesielle songteknikk og dramatiske uttrykkskapasitet. For det andre har me litterære røyster frå samtida, til dømes musikkhistorikaren med doktorgrad frå Oxford, Charles Burney (1726–1814), som mintest henne slik: «Giulia Frasi var ung og interessant som person, med søt og klår røyst og ein dydig songstil. Sjølv om framføringa hennar var kald og utan lidenskap, var ho hugnadsfull for øyro, noko som gjorde at ho ikkje blei offer for åtaka til musikkritikarane.»

Det er rart med det, men mykje av dei same karakteristikkane høver til sopranen Ruby Hughes på denne plata: Det er ein ungdommeleg, søtleg ynde ved den runde sopranrøysta hennar, ein klåre som gjer henne lett å lika. Samstundes merkar me eit emosjonelt atterhald i det dramatiske uttrykket, ein sjenanse som syner seg i dei rolege, lidenskaplege ariane, der ho med fordel kunne ha late hjarteblodet strøyma friare.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Georg Friedrich Händel, m.fl.:

Giulia Frasi in London

Ruby Hughes, sopran; Orchestra of the Age of Enlightenment; dir.: Laurence Cummings. Chandos 2018

Det galdt andre krav til komponistane i barokken enn på 1800- og 1900-talet, særleg innan vokalmusikken: Om ikkje komponisten skreiv på ein måte som var behageleg å synga på, blei det sett på som dårleg komponisthandverk. Barokkmusikken er difor ofte skriven med tanke på éin særskild utøvar, noko som særleg gjeld opera- og oratoriemusikken. Oppgåva til komponisten var her å laga musikk som eigna seg til å få fram dei særskilde evnene og kvalitetane til den aktuelle songsolisten.

Frasi frå Milano

Med utganspunkt i dette har det engelske Orchestra of the Age of Enlightenment, som blir leia av den dyktige cembalisten Laurence Cummings, teke føre seg ein av dei viktigaste stjernesolistane i London på midten av 1700-talet: Giulia Frasi frå Milano, som kom til London i 1742 og blei ein av Georg Friedrich Händels (1685–1759) leiande sopransolistar. Faktisk skreiv han alle sopranhovudrollene i dei siste oratoria sine spesielt med henne for auga (eller øyra, rettare sagt). Fleire av dei viktigaste og oftast framførte oratoria hans, som Susanna (1749), Theodora (1750) og Jephta (1752), ville difor ha låte annleis om ikkje det ikkje var for den i dag temmeleg ukjende Frasi.

Det er mellom anna utdrag frå desse tre Händel-oratoria me får på plata, der den walisiske sopranen Ruby Hughes syng parten som var tiltenkt Frasi. Albumet er eit interessant prosjekt, for korleis klang eigentleg denne songstjerna frå Milano på scena?

Søtleg ynde

Til dette spørsmålet har me to kjelder: for det fyrste musikken til Händel, som altså var komponert på ein måte som reflekterte Frasis spesielle songteknikk og dramatiske uttrykkskapasitet. For det andre har me litterære røyster frå samtida, til dømes musikkhistorikaren med doktorgrad frå Oxford, Charles Burney (1726–1814), som mintest henne slik: «Giulia Frasi var ung og interessant som person, med søt og klår røyst og ein dydig songstil. Sjølv om framføringa hennar var kald og utan lidenskap, var ho hugnadsfull for øyro, noko som gjorde at ho ikkje blei offer for åtaka til musikkritikarane.»

Det er rart med det, men mykje av dei same karakteristikkane høver til sopranen Ruby Hughes på denne plata: Det er ein ungdommeleg, søtleg ynde ved den runde sopranrøysta hennar, ein klåre som gjer henne lett å lika. Samstundes merkar me eit emosjonelt atterhald i det dramatiske uttrykket, ein sjenanse som syner seg i dei rolege, lidenskaplege ariane, der ho med fordel kunne ha late hjarteblodet strøyma friare.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro
Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro
Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

KrigSamfunn

Krig og psyke

Det er vanskeleg å vite om den nye «sigersplanen» som president Zelenskyj nyleg varsla, er ein verkeleg sigersplan eller berre ein ny freistnad på å kurere tungsinn i det ukrainske samfunnet.

Andrej Kurkov
Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

KrigSamfunn

Krig og psyke

Det er vanskeleg å vite om den nye «sigersplanen» som president Zelenskyj nyleg varsla, er ein verkeleg sigersplan eller berre ein ny freistnad på å kurere tungsinn i det ukrainske samfunnet.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis