Vart og elegant gitarspel
Grant Green var ein stilskapar frå be-bop til acid jazz.
Grant Green (1935–1979) kom frå St. Louis og hadde bakgrunn i blues- og gospeltradisjonen.
Tilrådd lytting
Solo:
Grants First Stand (Blue Note, 1961)
Idle Moments (Blue Note, 1963)
Matador (Blue Note, 1979)
Solid (Blue Note, 1979)
Talkin’ About (Blue Note, 1965)
Med andre:
Larry Young – Into Somethin’ (Blue Note, 1964)
Lee Morgan – Search For The New Land (Blue Note, 1964)
Tilrådd lytting
Solo:
Grants First Stand (Blue Note, 1961)
Idle Moments (Blue Note, 1963)
Matador (Blue Note, 1979)
Solid (Blue Note, 1979)
Talkin’ About (Blue Note, 1965)
Med andre:
Larry Young – Into Somethin’ (Blue Note, 1964)
Lee Morgan – Search For The New Land (Blue Note, 1964)
Tidleg på 1960-talet var Grant Green ein av dei store gitarstjernene i jazzen, med sine mange innspelingar for plateselskapet Blue Note og med ei omfattande konsertverksemd. I dag er han nok for dei fleste eit litt løynt namn, som kanskje har hamna i skuggen av meir kjende gitaristar som til dømes Wes Montgomery og George Benson frå same epoke.
Eg har lenge visst om Grant Green, omtrent likte lenge som eg har spelt gitar sjølv. Eg har hatt nokre opptak og høyrt små klipp her og der, men har ikkje før dei siste åra byrja å interessera meg for – og verkeleg gå i djupna på – denne særleg elegante musikken frå gullalderen til Blue Note.
Blues- og gospel
Grant Green (1935–1979) kom frå St. Louis og hadde bakgrunn frå blues- og gospeltradisjonen, men vart etter kvart mest inspirert av stilskaparane innan swing og be-bop, Charlie Christian og Charlie Parker. Seint på 1950-talet vart han oppdaga av saksofonisten Lou Donaldson, som introduserte han for platesjefen i Blue Note, Alfred Lion. Lion vart så imponert over gitaristen at han ganske snart gav han platekontrakt. I åra som følgde vart Green ein av dei mest aktive artistane for plateselskapet, både som soloartist og medmusikar på andres innspelingar.
Mot slutten av 1960-talet byrja Green å spela musikk meir i retning av soul og funk, og han gav ut album på andre selskap før han igjen gjekk attende til Blue Note, med det som ofte vert omtalt som forløparen for acid jazz – ei form for soul/funk/hiphop-liknande jazzmusikk som vart mykje spelt på 1990-talet. Fleire av desse innspelingane har i seinare tid vorte sampla og brukte på moderne albumklassikarar av mange kjende DJ-ar og hiphop- og R&B-artistar. Grant Green var aktiv og turnerte heilt fram til han døydde i 1979.
Nyansert gitarspel
Gitarspelet til Green verkar aldri masete, som kan vera tilfelle med ein god del gitaristar. Det er oftast rett på tonen, smått repeterande, med velvalde, syngjande frasar, og sjeldan bruk av noko utprega vibrato, oktavteknikk, bending eller meir enn éin note om gongen. Det siste poenget var Green særs medviten om, han var langt meir inspirert av blåsarar som Charlie Parker og Miles Davis enn av andre gitaristar eller pianistar, og ville ikkje kludra til spelet sitt med mykje akkordar, som metta ljodbiletet meir enn høgst naudsynt. Han hadde stort sett same gitarljod på dei fleste innspelingane, ein halvakustisk orkestergitar i forsterkar, litt fjørklang, mykje mellomtone og ein plekter- og speleteknikk der ein høyrer alle nyansar i kvart einaste anslag.
Formidable musikarar
Det vare spelet hans, med ein god del skeive bokstavar her og der, kjennest for meg ofte som om han balanserar ytst på ein kant når han spelar, og det er nett her spenninga i uttrykket ligg. For musikken var aldri spesielt utfordrande i stil og uttrykk elles. Det var stort sett ganske konservativ be-bop, swing, latin, balladar og funk, med heilt tradisjonelle rytmiske og tonale verkemiddel.
Den klassiske produksjonen med den legendariske lydteknikaren Rudy Van Gelder – kjend frå mange banebrytande innspelingar – bak spakane, og heilt formidable medmusikarar som til dømes Elvin Jones, Larry Young, Yusef Lateef og Joe Henderson, alle solistar med sine eigne milepålar i jazzhistoria, gjer heile den tidlege Blue Note-produksjonen hans til ein fryd å lytta til.
Stein Urheim
Stein Urheim er musikar og fast skribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Tidleg på 1960-talet var Grant Green ein av dei store gitarstjernene i jazzen, med sine mange innspelingar for plateselskapet Blue Note og med ei omfattande konsertverksemd. I dag er han nok for dei fleste eit litt løynt namn, som kanskje har hamna i skuggen av meir kjende gitaristar som til dømes Wes Montgomery og George Benson frå same epoke.
Eg har lenge visst om Grant Green, omtrent likte lenge som eg har spelt gitar sjølv. Eg har hatt nokre opptak og høyrt små klipp her og der, men har ikkje før dei siste åra byrja å interessera meg for – og verkeleg gå i djupna på – denne særleg elegante musikken frå gullalderen til Blue Note.
Blues- og gospel
Grant Green (1935–1979) kom frå St. Louis og hadde bakgrunn frå blues- og gospeltradisjonen, men vart etter kvart mest inspirert av stilskaparane innan swing og be-bop, Charlie Christian og Charlie Parker. Seint på 1950-talet vart han oppdaga av saksofonisten Lou Donaldson, som introduserte han for platesjefen i Blue Note, Alfred Lion. Lion vart så imponert over gitaristen at han ganske snart gav han platekontrakt. I åra som følgde vart Green ein av dei mest aktive artistane for plateselskapet, både som soloartist og medmusikar på andres innspelingar.
Mot slutten av 1960-talet byrja Green å spela musikk meir i retning av soul og funk, og han gav ut album på andre selskap før han igjen gjekk attende til Blue Note, med det som ofte vert omtalt som forløparen for acid jazz – ei form for soul/funk/hiphop-liknande jazzmusikk som vart mykje spelt på 1990-talet. Fleire av desse innspelingane har i seinare tid vorte sampla og brukte på moderne albumklassikarar av mange kjende DJ-ar og hiphop- og R&B-artistar. Grant Green var aktiv og turnerte heilt fram til han døydde i 1979.
Nyansert gitarspel
Gitarspelet til Green verkar aldri masete, som kan vera tilfelle med ein god del gitaristar. Det er oftast rett på tonen, smått repeterande, med velvalde, syngjande frasar, og sjeldan bruk av noko utprega vibrato, oktavteknikk, bending eller meir enn éin note om gongen. Det siste poenget var Green særs medviten om, han var langt meir inspirert av blåsarar som Charlie Parker og Miles Davis enn av andre gitaristar eller pianistar, og ville ikkje kludra til spelet sitt med mykje akkordar, som metta ljodbiletet meir enn høgst naudsynt. Han hadde stort sett same gitarljod på dei fleste innspelingane, ein halvakustisk orkestergitar i forsterkar, litt fjørklang, mykje mellomtone og ein plekter- og speleteknikk der ein høyrer alle nyansar i kvart einaste anslag.
Formidable musikarar
Det vare spelet hans, med ein god del skeive bokstavar her og der, kjennest for meg ofte som om han balanserar ytst på ein kant når han spelar, og det er nett her spenninga i uttrykket ligg. For musikken var aldri spesielt utfordrande i stil og uttrykk elles. Det var stort sett ganske konservativ be-bop, swing, latin, balladar og funk, med heilt tradisjonelle rytmiske og tonale verkemiddel.
Den klassiske produksjonen med den legendariske lydteknikaren Rudy Van Gelder – kjend frå mange banebrytande innspelingar – bak spakane, og heilt formidable medmusikarar som til dømes Elvin Jones, Larry Young, Yusef Lateef og Joe Henderson, alle solistar med sine eigne milepålar i jazzhistoria, gjer heile den tidlege Blue Note-produksjonen hans til ein fryd å lytta til.
Stein Urheim
Stein Urheim er musikar og fast skribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Lars Elling har skrive eit portrett av venen Stian Carstensen.
Foto: Trond A. Isaksen
Singel og sanatorium
Lars Elling skriv sprudlande, intelligent overskotsprosa
frå sinnets undergrunn.
Oppsettingar og konsertar er ein viktig og synleg del av skolegangen på musikklinjene. Her frå Hakkebakkeskogen ved Stord vidaregåande skule.
Foto: Stord vgs
Kampen om kunstfaga
Om kunstfaglege linjer ved vidaregåande skolar har livets rett, er ein årleg debatt når elevplassar og kroner skal fordelast.
Den norske fiskeflåten er mangfaldig. Her er ringnotfartøy ved kai i Egersund våren 2017.
Foto: Per Anders Todal
Fiskar er fiskar verst
Striden om kvotemeldinga kan få Fiskarlaget til å rivne.
Mannsutvalet saman med kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery under overrekkinga av rapporten.
Foto: Ole Berg-Rusten
Vil avlive likestillingsmytar
Forskar Mari Teigen ønskjer seg ein kjønnsdebatt bygd på kunnskap.
Statsministeren i Storbritannia, Rishi Sunak, har varsla at dei fyrste flya mot Rwanda skal vere i lufta løpet av ti til tolv veker.
Foto: Toby Melville / Reuters / NTB
Vil nytte Rwanda
som asylskremsel
Den som prøver å ta seg til Storbritannia med båt over Den engelske kanalen for å søkje asyl, risikerer i framtida å verte sett på eit fly til Rwanda utan høve til å returnere.