JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMusikk

Ut or skuggen

Den ukjende kongsbergensaren Halfdan Cleve var ein kontinentalt orientert komponist med røter i romantikken.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
3974
20181019
3974
20181019

CD

Halfdan Cleve:

Ballade Tragica

Fragaria Vesca; Tor Johan Bøen, fiolin; Sanae Yoshida, klaver; m.fl. Simax 2018

Han var den siste norske representanten for den store virtuostradisjonen frå romantikken, av sorten Beethoven, Chopin, Liszt og Grieg, slike som i personalunion var både komponistar og meisterpianistar: den temmeleg gløymde Halfdan Cleve, som fiolinist Tor Johan Bøen og ensemblet Fragaria Vesca no har reist eit lydleg monument over. Cleve-albumet Ballade Tragica, som er resultat av Bøens grannsame kunstnarlege forskingsarbeid, gjev oss kammermusikalske verdspremierar på CD – ein klaverkvintett, ein fiolinsonate og fire mindre stykke for fiolin og klaver.

Repertoaret speglar ein kontinentalt orientert tonekunstnar som i liten grad lét seg inspirera av den norske folkemusikken. Han løyner ikkje røtene sine i den europeiske romantikken, særleg den tyske. Det merkar me frå fyrste takt i opningssatsen «Allegro energico» til Klaverkvintett i Ess-dur, op. 9 (ferdig 1906). Dei vide melodiske bogane er som sjenerøse velkomstgestar, forma med godlyndt, mendelssohnsk patos. Om nokon hadde utsett meg for ein blindtest – aldri hadde eg gjetta at denne musikken var norsk.

Av musikalsk ætt

Men eg hadde nok tippa at musikken var eldre enn han er. Kven var denne mannen som heldt fast på sitt tradisjonsbundne, seinromantiske tonespråk til sin døyande dag i 1951?

Cleve, som kom til verda i Kongsberg i 1879, studerte i Kristiania og Berlin, og budde lenge i Tyskland før han slo seg ned i Kristiania for godt i 1909. Han ætta frå ein hollandsk musikarfamilie som kom til Noreg mot slutten av 1700-talet. Få norske komponistar kan syna til eit liknande musikalsk stamtre, som faktisk går attende til den musikkhistorisk viktige «flamske skulen» i renessansemusikken. Stamfaren var nemleg den hollandske komponisten Johannes de Cleve (ca. 1529–1582) frå Hertugdømmet Kleve, eit område ved Rhinen på høgd med Rotterdam, som i dag er delt mellom Tyskland og Nederland. Denne må ha hatt talent, for han blei tilsett som songar av den tysk-romerske keisar Ferdinand I, og Karl II, erkehertugen av Austerrike, gjorde han til hoffkomponist.

Vedunderbarn

Talent skorta det ikkje på for Halfdan Cleve heller. Som vedunderbarn debuterte han offentleg som åtteåring, og som tolvåring vikarierte han for far sin som organist i Kongsberg kyrkje. Mykje av musikken hans har dette lette og tiltalande som særmerkjer tilårskomne vedunderbarn, og jamvel dei største i samtida beit seg merke i kor greitt alt låg for han – til dømes komponisten Christian Sinding, som i 1905 skreiv til Cleve at «De er vistnok blandt de lykkelige, der har fåt det tekniske som en medfødt evne, og som simpelthen ikke lægger mærke til, at der fandtes vanskeligheder, der hvor andre knækker ryggen». Med liknande metaforar uttrykte òg Edvard Grieg seg då han i 1906 skreiv at Cleve «som klaverspiller er uden sidestykke i Norge, der slår han alle i hjel».

Grieg er elles ein komponist det er lite atterklang av i Cleves kammermusikk. Eit unntak er Sonate for fiolin og klaver i e-moll, op. 21, der hovudtemaet i fyrstesatsen «Moderato, quasi Andantino, Allegretto» slår an ein folkemusikalsk tone. Griegsk er her måten Cleve formar klaverakkompagnementet på, med kromatiske akkordar der basslina snor seg nedetter i halvtonetrinn.

Rangel inkludert

Både når det gjeld teknikk og tolking held Tor Johan Bøen og medmusikarane eit høgt nivå. God er òg Bøens tekst i omslagsheftet, som gjev oss grundige verkinnføringar. Her presenterer han nokre kostelege detaljar, til dømes i samband med den nemnde e-moll-fiolinsonaten, som blei tinga av komponisten, fiolinisten og dirigenten Johan Halvorsen i 1918: Som honorar etter urframføringa blei Cleve lova «kr. 500 med påfølgende rangel».

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Halfdan Cleve:

Ballade Tragica

Fragaria Vesca; Tor Johan Bøen, fiolin; Sanae Yoshida, klaver; m.fl. Simax 2018

Han var den siste norske representanten for den store virtuostradisjonen frå romantikken, av sorten Beethoven, Chopin, Liszt og Grieg, slike som i personalunion var både komponistar og meisterpianistar: den temmeleg gløymde Halfdan Cleve, som fiolinist Tor Johan Bøen og ensemblet Fragaria Vesca no har reist eit lydleg monument over. Cleve-albumet Ballade Tragica, som er resultat av Bøens grannsame kunstnarlege forskingsarbeid, gjev oss kammermusikalske verdspremierar på CD – ein klaverkvintett, ein fiolinsonate og fire mindre stykke for fiolin og klaver.

Repertoaret speglar ein kontinentalt orientert tonekunstnar som i liten grad lét seg inspirera av den norske folkemusikken. Han løyner ikkje røtene sine i den europeiske romantikken, særleg den tyske. Det merkar me frå fyrste takt i opningssatsen «Allegro energico» til Klaverkvintett i Ess-dur, op. 9 (ferdig 1906). Dei vide melodiske bogane er som sjenerøse velkomstgestar, forma med godlyndt, mendelssohnsk patos. Om nokon hadde utsett meg for ein blindtest – aldri hadde eg gjetta at denne musikken var norsk.

Av musikalsk ætt

Men eg hadde nok tippa at musikken var eldre enn han er. Kven var denne mannen som heldt fast på sitt tradisjonsbundne, seinromantiske tonespråk til sin døyande dag i 1951?

Cleve, som kom til verda i Kongsberg i 1879, studerte i Kristiania og Berlin, og budde lenge i Tyskland før han slo seg ned i Kristiania for godt i 1909. Han ætta frå ein hollandsk musikarfamilie som kom til Noreg mot slutten av 1700-talet. Få norske komponistar kan syna til eit liknande musikalsk stamtre, som faktisk går attende til den musikkhistorisk viktige «flamske skulen» i renessansemusikken. Stamfaren var nemleg den hollandske komponisten Johannes de Cleve (ca. 1529–1582) frå Hertugdømmet Kleve, eit område ved Rhinen på høgd med Rotterdam, som i dag er delt mellom Tyskland og Nederland. Denne må ha hatt talent, for han blei tilsett som songar av den tysk-romerske keisar Ferdinand I, og Karl II, erkehertugen av Austerrike, gjorde han til hoffkomponist.

Vedunderbarn

Talent skorta det ikkje på for Halfdan Cleve heller. Som vedunderbarn debuterte han offentleg som åtteåring, og som tolvåring vikarierte han for far sin som organist i Kongsberg kyrkje. Mykje av musikken hans har dette lette og tiltalande som særmerkjer tilårskomne vedunderbarn, og jamvel dei største i samtida beit seg merke i kor greitt alt låg for han – til dømes komponisten Christian Sinding, som i 1905 skreiv til Cleve at «De er vistnok blandt de lykkelige, der har fåt det tekniske som en medfødt evne, og som simpelthen ikke lægger mærke til, at der fandtes vanskeligheder, der hvor andre knækker ryggen». Med liknande metaforar uttrykte òg Edvard Grieg seg då han i 1906 skreiv at Cleve «som klaverspiller er uden sidestykke i Norge, der slår han alle i hjel».

Grieg er elles ein komponist det er lite atterklang av i Cleves kammermusikk. Eit unntak er Sonate for fiolin og klaver i e-moll, op. 21, der hovudtemaet i fyrstesatsen «Moderato, quasi Andantino, Allegretto» slår an ein folkemusikalsk tone. Griegsk er her måten Cleve formar klaverakkompagnementet på, med kromatiske akkordar der basslina snor seg nedetter i halvtonetrinn.

Rangel inkludert

Både når det gjeld teknikk og tolking held Tor Johan Bøen og medmusikarane eit høgt nivå. God er òg Bøens tekst i omslagsheftet, som gjev oss grundige verkinnføringar. Her presenterer han nokre kostelege detaljar, til dømes i samband med den nemnde e-moll-fiolinsonaten, som blei tinga av komponisten, fiolinisten og dirigenten Johan Halvorsen i 1918: Som honorar etter urframføringa blei Cleve lova «kr. 500 med påfølgende rangel».

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Aasen-tunet opna i 2000.

Aasen-tunet opna i 2000.

Foto: Sverre Fehn / Aasen-tunet

Ordskifte

Spor av tid i arkitekturen

«Arkitekturopprøret vil gjerne støype fast i ubehandla betong forståinga av kva god arkitektur er.»

Ottar Grepstad
Aasen-tunet opna i 2000.

Aasen-tunet opna i 2000.

Foto: Sverre Fehn / Aasen-tunet

Ordskifte

Spor av tid i arkitekturen

«Arkitekturopprøret vil gjerne støype fast i ubehandla betong forståinga av kva god arkitektur er.»

Ottar Grepstad

Foto: Dag Aanderaa

Ordskifte
DagAanderaa

Pyntesjuke og luksuslov

Christian Kvart ville styre pynten, krydderet og konfekten.

Miridae, ei bladtege med oval form.

Miridae, ei bladtege med oval form.

Foto: via Wikimedia Commons

BokMeldingar
Per Roger Sandvik

Levande innsikt om døyande insekt

Ein optimistisk tone råder i ei tettpakka faktabok om dystre utsikter for insekta.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn
Marita Liabø

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Foto: Lise Åserud / NTB

Samfunn

Språkfag i spel

Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.

Christiane Jordheim Larsen
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Foto: Lise Åserud / NTB

Samfunn

Språkfag i spel

Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis