JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMusikk

Trefaldig lovsong

Korleis læt det når tre «Bachar» set tonar til éin og same tekst?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
3018
20180323
3018
20180323

CD

Johann Sebastian Bach, Johann Christian Bach, Carl Philipp Emmanuel Bach:

Bach Magnificats

Arcangelo; dir.: Jonathan Cohen. Hyperion 2018

Det er ein spanande CD det engelske barokkensemblet Arcangelo her presenterer. Med teknisk overskot og god stilkjensle framfører dei tre tonesetjingar av same Magnificat-tekst av tre medlemer frå Bach-slekta: faren Johann Sebastian Bach og sønene hans Carl Philipp Emanuel Bach og Johann Christian Bach.

Teksten er bibelsk, «Marias lovsong» (Luk 1,46–55), som på latin har fått namn etter det fyrste ordet i hymnen, «Magnificat anima mea Dominum» («Mi sjel høglovar Herren»). Det er interessant å høyra dei tre komposisjonane i «éin jafs», sidan ulikskapane då blir ekstra tydelege. Og ulikskapane er store – det er imponerande korleis sønene klarte å tre ut or skuggen til den kunstnarleg ovstore faren.

Faren

Lat oss byrja med det grundig utarbeidde, høgbarokke uttrykket hjå Johann Sebastian, med musikken som er den formalt mest varierte av dei tre tonesetjingane. Magnificat, BWV 243, var noko av det fyrste han framførte som ny kantor ved Thomaskyrkja i Leipzig i 1723. Det må ha vore ein pangstart; aldri før hadde vel kyrkjelyden høyrt så prektig kyrkjemusikk, med fem songstemmer, tre trompetar og paukar, oboar, fløyter, styrkarar og instrumentalbass. Musikken står aldri stille – om éi stemme kviler på ein lang tone, spinn dei andre i veg på lange noterekkjer, slik at den lydlege yta alltid er rørsle. Han er dessutan djupt retorisk, noko me merkar i til dømes «Fecit potentiam», sjettesatsen med teksten «storverk gjorde han med sin sterke arm; han spreidde dei som bar på hovmodstankar». Herrens kraftfulle arm høyrer me i bassen, som er abrupt avbrotne seriar av tonerekkjer.

Sønene

Carl Philipp Emanuels Magnificat, E 22, frå 1749 løyner ikkje dei barokke røtene sine, for opninga med kraftfulle trompetstøyt og lynsnare tonekaskadar frå fiolinane har absolutt barokk patos. Likevel er substansen i musikken ein annan; harmoniane er enklare, og basstemma fungerer meir som harmonisk støtte enn som sjølvstendig melodi. Den nye, kjenslevare stilen høyrer me tydlegast i sjuandesatsen «Suscepit Israel», der tandre tverrfløyter og dempa strykarar akkompagnerer altsolistens ornamenterte song.

Heilt annleis er stilen i Johann Christians tonesetjing frå 1760, der det galante og italienske lyser mot oss frå fyrste takt. Ja, stundom kling hans Magnificat, H 777, meir som opera enn som kyrkjemusikk, noko som fekk storebroren Carl Philipp Emanuel til å hevda at verket «fyller øyro, men lèt hjarta bli verande tomt».

Eg kunne ikkje vore meir usamd. Johann Christians tonesetjing er kan hende mindre samansett når det gjeld det kompositoriske. Men ho utstrålar ei glede og naturleg livslyst korkje faren eller storebroren kjem i nærleiken av – ein ublanda optimisme som går rett til hjartet.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Johann Sebastian Bach, Johann Christian Bach, Carl Philipp Emmanuel Bach:

Bach Magnificats

Arcangelo; dir.: Jonathan Cohen. Hyperion 2018

Det er ein spanande CD det engelske barokkensemblet Arcangelo her presenterer. Med teknisk overskot og god stilkjensle framfører dei tre tonesetjingar av same Magnificat-tekst av tre medlemer frå Bach-slekta: faren Johann Sebastian Bach og sønene hans Carl Philipp Emanuel Bach og Johann Christian Bach.

Teksten er bibelsk, «Marias lovsong» (Luk 1,46–55), som på latin har fått namn etter det fyrste ordet i hymnen, «Magnificat anima mea Dominum» («Mi sjel høglovar Herren»). Det er interessant å høyra dei tre komposisjonane i «éin jafs», sidan ulikskapane då blir ekstra tydelege. Og ulikskapane er store – det er imponerande korleis sønene klarte å tre ut or skuggen til den kunstnarleg ovstore faren.

Faren

Lat oss byrja med det grundig utarbeidde, høgbarokke uttrykket hjå Johann Sebastian, med musikken som er den formalt mest varierte av dei tre tonesetjingane. Magnificat, BWV 243, var noko av det fyrste han framførte som ny kantor ved Thomaskyrkja i Leipzig i 1723. Det må ha vore ein pangstart; aldri før hadde vel kyrkjelyden høyrt så prektig kyrkjemusikk, med fem songstemmer, tre trompetar og paukar, oboar, fløyter, styrkarar og instrumentalbass. Musikken står aldri stille – om éi stemme kviler på ein lang tone, spinn dei andre i veg på lange noterekkjer, slik at den lydlege yta alltid er rørsle. Han er dessutan djupt retorisk, noko me merkar i til dømes «Fecit potentiam», sjettesatsen med teksten «storverk gjorde han med sin sterke arm; han spreidde dei som bar på hovmodstankar». Herrens kraftfulle arm høyrer me i bassen, som er abrupt avbrotne seriar av tonerekkjer.

Sønene

Carl Philipp Emanuels Magnificat, E 22, frå 1749 løyner ikkje dei barokke røtene sine, for opninga med kraftfulle trompetstøyt og lynsnare tonekaskadar frå fiolinane har absolutt barokk patos. Likevel er substansen i musikken ein annan; harmoniane er enklare, og basstemma fungerer meir som harmonisk støtte enn som sjølvstendig melodi. Den nye, kjenslevare stilen høyrer me tydlegast i sjuandesatsen «Suscepit Israel», der tandre tverrfløyter og dempa strykarar akkompagnerer altsolistens ornamenterte song.

Heilt annleis er stilen i Johann Christians tonesetjing frå 1760, der det galante og italienske lyser mot oss frå fyrste takt. Ja, stundom kling hans Magnificat, H 777, meir som opera enn som kyrkjemusikk, noko som fekk storebroren Carl Philipp Emanuel til å hevda at verket «fyller øyro, men lèt hjarta bli verande tomt».

Eg kunne ikkje vore meir usamd. Johann Christians tonesetjing er kan hende mindre samansett når det gjeld det kompositoriske. Men ho utstrålar ei glede og naturleg livslyst korkje faren eller storebroren kjem i nærleiken av – ein ublanda optimisme som går rett til hjartet.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Alle foto: Håvard Rem

UtanriksSamfunn
Håvard Rem

Det blonde reservatet

PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

UtanriksSamfunn
Ida Lødemel Tvedt

Ein lang marsj mot idiotveldet

NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB

KommentarSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Politikk i grenseland

Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Marita Liabø
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Marita Liabø

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis