JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMusikk

Trassig geni

Jukka-Pekka Saraste greier å fylgja dei stadig vekslande emosjonane i Beethovens djupt personlege symfoniar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
3036
20180810
3036
20180810

CD

Ludwig van Beethoven:

Symphonies 4 & 5

WDR Sinfonieorchester; dir.: Jukka-Pekka Saraste. WDR/Hänssler 2018

«Fyrste! Det De er, er De berre på slump av fødsel, men det eg er, er eg på grunn av meg sjølv. Fyrstar både har det vore og kjem det til å vera tusenvis av. Beethoven finst det berre éin av.» Dette skreiv Ludwig van Beethoven (1770–1827) i 1807 i eit brev til mesenen sin, fyrsten Karl von Lichnowsky, medan han var på veg heim til Wien frå Oberschlesien (lengst aust i dagens Tsjekkia), der han hadde gjesta lystslottet til fyrsten. Turen blei skilsetjande, for ifylgje augevitne braut det mest ut slagsmål mellom dei to:

Fyrst von Lichnowsky hadde offiserar frå den franske grande armée på vitjing og ville ha Beethoven til å spela for dei. Beethoven nekta plent; som republikanar hadde han forguda Napoleon, heilt til denne utropte seg til keisar. Fyrsten blei så sint på den trassige komponisten at han gjekk fysisk til åtak på han. Beethoven svara med å gripa til ein stol som han ville kyla i skallen på fyrsten – noko ein annan adelsmann, grev Franz von Oppersdorff, heldigvis hindra han i.

Episoden seier mykje om Beethovens karakter: Sjølv om fyrsten hadde sørgd for å gje han inntekt og husvære gjennom mange år, og sjølvsagt stod langt over han standsmessig, såg kunstnaren på seg sjølv som eit geni som ikkje trong bukka og skrapa for nokon.

Fyrsten og greven

Finske Jukka-Pekka Saraste, som var sjefdirigent i Oslo-filharmonien frå 2006 til 2013, er i ferd med å spela inn ein syklus med alle dei ni Beethoven-symfoniane med symfoniorkesteret til den vesttyske kringkastinga WDR i Köln. Dei to symfoniane på denne plata står begge historisk i samanheng med hendinga som er skildra over: Symfoni nr. 4 i B-dur, op. 60 (1806) blei skriven på det oberschlesiske lystslottet til fyrst von Lichnowsky, og både dette og det neste verket på plata, Symfoni nr. 5 i c-moll, op. 67 (1808), den såkalla «Lagnadssymfonien», blei etter alt å døma tinga av grev von Oppersdorff.

Kjenslemangfald

Korleis skal me karakterisera Sarastes Beethoven-tolking? Det er tydeleg at han har late seg inspirera av det me kallar den «historisk informerte» framføringsmåten, med klår og transparent orkesterklang, moderat bruk av strykarvibrato og distinkt artikulasjon i mellomstemmene. Opninga av andresatsen, adagio, i fjerdesymfonien er eit godt døme, der me høyrer fine kontrastar mellom den songleg-idylliske melodien til fyrstefiolinane og den perlande staccatoen (korte, kvasse tonar) i andrefiolinane.

Det andre som er karakteristisk ved Sarastes tolking, er den overtydande evna hans til å fylgja dei vekslande emosjonane hjå Beethoven. Tydelegast er dette i tredjesatsen, allegro, i femtesymfonien, som spenner frå blytung fatalisme til nokre av dei varaste, mest optimistiske partia i heile orkestermusikken hans.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Ludwig van Beethoven:

Symphonies 4 & 5

WDR Sinfonieorchester; dir.: Jukka-Pekka Saraste. WDR/Hänssler 2018

«Fyrste! Det De er, er De berre på slump av fødsel, men det eg er, er eg på grunn av meg sjølv. Fyrstar både har det vore og kjem det til å vera tusenvis av. Beethoven finst det berre éin av.» Dette skreiv Ludwig van Beethoven (1770–1827) i 1807 i eit brev til mesenen sin, fyrsten Karl von Lichnowsky, medan han var på veg heim til Wien frå Oberschlesien (lengst aust i dagens Tsjekkia), der han hadde gjesta lystslottet til fyrsten. Turen blei skilsetjande, for ifylgje augevitne braut det mest ut slagsmål mellom dei to:

Fyrst von Lichnowsky hadde offiserar frå den franske grande armée på vitjing og ville ha Beethoven til å spela for dei. Beethoven nekta plent; som republikanar hadde han forguda Napoleon, heilt til denne utropte seg til keisar. Fyrsten blei så sint på den trassige komponisten at han gjekk fysisk til åtak på han. Beethoven svara med å gripa til ein stol som han ville kyla i skallen på fyrsten – noko ein annan adelsmann, grev Franz von Oppersdorff, heldigvis hindra han i.

Episoden seier mykje om Beethovens karakter: Sjølv om fyrsten hadde sørgd for å gje han inntekt og husvære gjennom mange år, og sjølvsagt stod langt over han standsmessig, såg kunstnaren på seg sjølv som eit geni som ikkje trong bukka og skrapa for nokon.

Fyrsten og greven

Finske Jukka-Pekka Saraste, som var sjefdirigent i Oslo-filharmonien frå 2006 til 2013, er i ferd med å spela inn ein syklus med alle dei ni Beethoven-symfoniane med symfoniorkesteret til den vesttyske kringkastinga WDR i Köln. Dei to symfoniane på denne plata står begge historisk i samanheng med hendinga som er skildra over: Symfoni nr. 4 i B-dur, op. 60 (1806) blei skriven på det oberschlesiske lystslottet til fyrst von Lichnowsky, og både dette og det neste verket på plata, Symfoni nr. 5 i c-moll, op. 67 (1808), den såkalla «Lagnadssymfonien», blei etter alt å døma tinga av grev von Oppersdorff.

Kjenslemangfald

Korleis skal me karakterisera Sarastes Beethoven-tolking? Det er tydeleg at han har late seg inspirera av det me kallar den «historisk informerte» framføringsmåten, med klår og transparent orkesterklang, moderat bruk av strykarvibrato og distinkt artikulasjon i mellomstemmene. Opninga av andresatsen, adagio, i fjerdesymfonien er eit godt døme, der me høyrer fine kontrastar mellom den songleg-idylliske melodien til fyrstefiolinane og den perlande staccatoen (korte, kvasse tonar) i andrefiolinane.

Det andre som er karakteristisk ved Sarastes tolking, er den overtydande evna hans til å fylgja dei vekslande emosjonane hjå Beethoven. Tydelegast er dette i tredjesatsen, allegro, i femtesymfonien, som spenner frå blytung fatalisme til nokre av dei varaste, mest optimistiske partia i heile orkestermusikken hans.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Alle foto: Håvard Rem

UtanriksSamfunn
Håvard Rem

Det blonde reservatet

PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

UtanriksSamfunn
Ida Lødemel Tvedt

Ein lang marsj mot idiotveldet

NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB

KommentarSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Politikk i grenseland

Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Marita Liabø
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Marita Liabø

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis