Trassig geni
Jukka-Pekka Saraste greier å fylgja dei stadig vekslande emosjonane i Beethovens djupt personlege symfoniar.
CD
Ludwig van Beethoven:
Symphonies 4 & 5
WDR Sinfonieorchester; dir.: Jukka-Pekka Saraste. WDR/Hänssler 2018
«Fyrste! Det De er, er De berre på slump av fødsel, men det eg er, er eg på grunn av meg sjølv. Fyrstar både har det vore og kjem det til å vera tusenvis av. Beethoven finst det berre éin av.» Dette skreiv Ludwig van Beethoven (1770–1827) i 1807 i eit brev til mesenen sin, fyrsten Karl von Lichnowsky, medan han var på veg heim til Wien frå Oberschlesien (lengst aust i dagens Tsjekkia), der han hadde gjesta lystslottet til fyrsten. Turen blei skilsetjande, for ifylgje augevitne braut det mest ut slagsmål mellom dei to:
Fyrst von Lichnowsky hadde offiserar frå den franske grande armée på vitjing og ville ha Beethoven til å spela for dei. Beethoven nekta plent; som republikanar hadde han forguda Napoleon, heilt til denne utropte seg til keisar. Fyrsten blei så sint på den trassige komponisten at han gjekk fysisk til åtak på han. Beethoven svara med å gripa til ein stol som han ville kyla i skallen på fyrsten – noko ein annan adelsmann, grev Franz von Oppersdorff, heldigvis hindra han i.
Episoden seier mykje om Beethovens karakter: Sjølv om fyrsten hadde sørgd for å gje han inntekt og husvære gjennom mange år, og sjølvsagt stod langt over han standsmessig, såg kunstnaren på seg sjølv som eit geni som ikkje trong bukka og skrapa for nokon.
Fyrsten og greven
Finske Jukka-Pekka Saraste, som var sjefdirigent i Oslo-filharmonien frå 2006 til 2013, er i ferd med å spela inn ein syklus med alle dei ni Beethoven-symfoniane med symfoniorkesteret til den vesttyske kringkastinga WDR i Köln. Dei to symfoniane på denne plata står begge historisk i samanheng med hendinga som er skildra over: Symfoni nr. 4 i B-dur, op. 60 (1806) blei skriven på det oberschlesiske lystslottet til fyrst von Lichnowsky, og både dette og det neste verket på plata, Symfoni nr. 5 i c-moll, op. 67 (1808), den såkalla «Lagnadssymfonien», blei etter alt å døma tinga av grev von Oppersdorff.
Kjenslemangfald
Korleis skal me karakterisera Sarastes Beethoven-tolking? Det er tydeleg at han har late seg inspirera av det me kallar den «historisk informerte» framføringsmåten, med klår og transparent orkesterklang, moderat bruk av strykarvibrato og distinkt artikulasjon i mellomstemmene. Opninga av andresatsen, adagio, i fjerdesymfonien er eit godt døme, der me høyrer fine kontrastar mellom den songleg-idylliske melodien til fyrstefiolinane og den perlande staccatoen (korte, kvasse tonar) i andrefiolinane.
Det andre som er karakteristisk ved Sarastes tolking, er den overtydande evna hans til å fylgja dei vekslande emosjonane hjå Beethoven. Tydelegast er dette i tredjesatsen, allegro, i femtesymfonien, som spenner frå blytung fatalisme til nokre av dei varaste, mest optimistiske partia i heile orkestermusikken hans.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Ludwig van Beethoven:
Symphonies 4 & 5
WDR Sinfonieorchester; dir.: Jukka-Pekka Saraste. WDR/Hänssler 2018
«Fyrste! Det De er, er De berre på slump av fødsel, men det eg er, er eg på grunn av meg sjølv. Fyrstar både har det vore og kjem det til å vera tusenvis av. Beethoven finst det berre éin av.» Dette skreiv Ludwig van Beethoven (1770–1827) i 1807 i eit brev til mesenen sin, fyrsten Karl von Lichnowsky, medan han var på veg heim til Wien frå Oberschlesien (lengst aust i dagens Tsjekkia), der han hadde gjesta lystslottet til fyrsten. Turen blei skilsetjande, for ifylgje augevitne braut det mest ut slagsmål mellom dei to:
Fyrst von Lichnowsky hadde offiserar frå den franske grande armée på vitjing og ville ha Beethoven til å spela for dei. Beethoven nekta plent; som republikanar hadde han forguda Napoleon, heilt til denne utropte seg til keisar. Fyrsten blei så sint på den trassige komponisten at han gjekk fysisk til åtak på han. Beethoven svara med å gripa til ein stol som han ville kyla i skallen på fyrsten – noko ein annan adelsmann, grev Franz von Oppersdorff, heldigvis hindra han i.
Episoden seier mykje om Beethovens karakter: Sjølv om fyrsten hadde sørgd for å gje han inntekt og husvære gjennom mange år, og sjølvsagt stod langt over han standsmessig, såg kunstnaren på seg sjølv som eit geni som ikkje trong bukka og skrapa for nokon.
Fyrsten og greven
Finske Jukka-Pekka Saraste, som var sjefdirigent i Oslo-filharmonien frå 2006 til 2013, er i ferd med å spela inn ein syklus med alle dei ni Beethoven-symfoniane med symfoniorkesteret til den vesttyske kringkastinga WDR i Köln. Dei to symfoniane på denne plata står begge historisk i samanheng med hendinga som er skildra over: Symfoni nr. 4 i B-dur, op. 60 (1806) blei skriven på det oberschlesiske lystslottet til fyrst von Lichnowsky, og både dette og det neste verket på plata, Symfoni nr. 5 i c-moll, op. 67 (1808), den såkalla «Lagnadssymfonien», blei etter alt å døma tinga av grev von Oppersdorff.
Kjenslemangfald
Korleis skal me karakterisera Sarastes Beethoven-tolking? Det er tydeleg at han har late seg inspirera av det me kallar den «historisk informerte» framføringsmåten, med klår og transparent orkesterklang, moderat bruk av strykarvibrato og distinkt artikulasjon i mellomstemmene. Opninga av andresatsen, adagio, i fjerdesymfonien er eit godt døme, der me høyrer fine kontrastar mellom den songleg-idylliske melodien til fyrstefiolinane og den perlande staccatoen (korte, kvasse tonar) i andrefiolinane.
Det andre som er karakteristisk ved Sarastes tolking, er den overtydande evna hans til å fylgja dei vekslande emosjonane hjå Beethoven. Tydelegast er dette i tredjesatsen, allegro, i femtesymfonien, som spenner frå blytung fatalisme til nokre av dei varaste, mest optimistiske partia i heile orkestermusikken hans.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.
Alle foto: Håvard Rem
Det blonde reservatet
PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.
Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.
Ein lang marsj mot idiotveldet
NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.
VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.
Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB
Politikk i grenseland
Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.
Eldspåsetting og steinkasting i Ramels veg i Rosengård i Malmö. Ivar Hippe har intervjua innbyggarar i utsette bydelar i Vest-Sverige.
Foto: Johan Nilsson / TT / AP / NTB
– Det kjem til å bli stygt
Ivar Hippe fekk lyst til å sjå nærmare på dei svenske tilstandane. Etter tre års arbeid er Sverige 2024: Beretninger om et land i krise her. Staten må ta styring, seier han.
Yrka med det høgste sjukefråværet er kvinnedominerte med relasjonelt arbeid og høge emosjonelle krav, skriv Lill Sverresdatter Larsen.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Langvarig overbelastning gir rekordhøyt sykefravær
«Vi har lenge drevet en dugnad for å holde skuta flytende.»