JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMusikk

Sterk sesongopning

Med Leif Ove Andsnes er Bergen Filharmoniske Orkester så heldige å ha ein huspianist i verdsklasse.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
I Benjamin Brittens virtuose klaverkonsert kom Andsnes’ feilfrie teknikk til sin rett.

I Benjamin Brittens virtuose klaverkonsert kom Andsnes’ feilfrie teknikk til sin rett.

Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

I Benjamin Brittens virtuose klaverkonsert kom Andsnes’ feilfrie teknikk til sin rett.

I Benjamin Brittens virtuose klaverkonsert kom Andsnes’ feilfrie teknikk til sin rett.

Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

2753
20180914
2753
20180914

Konsert

Ørjan Matre, Benjamin Britten, Igor Stravinskij:

Orkestermusikk og klaverkonsert

Leif Ove Andsnes, klaver; Bergen Filharmoniske Orkester; dir.: Edward Gardner. Grieghallen i Bergen, torsdag 6. september

Sjølv ikkje den beste konsertpianisten kjem til sin rett om han ikkje går godt saman med dirigenten. At dette ikkje er noko problem i Bergen, synte sesongopningskonserten i Grieghallen torsdag førre veke, der me opplevde kor god kombinasjonen av Andsnes og sjefdirigenten Edward Gardner er: Dei har begge ei ungdommeleg frisk tilnærming til musikken, er begge perfeksjonistar når det gjeld det tekniske og synest begge å prioritera samspel framfor sjølvpromotering på podiet.

Klangalkymist

At «Harmonien», som bergensarane kallar Bergen Filharmoniske Orkester, er i storform etter turneen til Amsterdam, London, Hamburg og Warszawa i førre månad, merka me i opningsnummeret Different Stories av bergensaren Ørjan Matre (fødd 1979). Dette femdelte orkesterverket, som blei urframført i Stavanger Konserthus i april, er ein leik med ukjende klangkombinasjonar. Nye klangar oppnår komponisten ved å kopla ulike instrumenttypar unisont, altså ved la dei spela i einklang på same tonar. Det krevst ein habil klangalkymist for å få i stand slike klanglegeringar, noko Matre er: Eit instrumenteringshandverk på dette nivået er det få komponistar av hans generasjon som rår over.

Britisk bravur

Verket som vekte mest begeistring hjå publikum, var engelske Benjamin Brittens (1913–1976) Konsert for klaver og orkester i D-dur, op. 13 (1938/1945). Fyrstesatsen «Toccata: Allegro molto e con brio» går rett på sak, der pianisten spelar ein påståeleg melodi over eit teppe av bivrande treblåsarar og fiolinar. I dette for Britten uvanleg virtuose bravurstykket kom Andsnes’ feilfrie speleteknikk til sin rett; det var ikkje motstand i instrumentet hans, for sjølv dei mest halsbrekkande solopassasjane flaut uhindra.

Ukristeleg utgang

Heidenske ritual til førkristne slavarar avslutta konserten. I russaren Igor Stravinskijs (1882–1971) barbariske ballettmusikk Vårofferet (1913) blir Vårguden smigra ved at ei jomfru dansar seg i hel på offerplassen i skogen. Orkesteret har lang røynsle med å framføra dette verket, mellom anna gjennom den gode CD-innspelinga dei i 2011 gjorde med førre sjefdirigent, Andrew Litton. Under Gardner lét balletten litt for sivilisert etter min smak. Eller var det berre øyro mine som var metta etter Brittens pianistiske fyrverkeri før pausen? Vårofferet hadde uansett hatt større verknad som opningsnummer.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i
Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Konsert

Ørjan Matre, Benjamin Britten, Igor Stravinskij:

Orkestermusikk og klaverkonsert

Leif Ove Andsnes, klaver; Bergen Filharmoniske Orkester; dir.: Edward Gardner. Grieghallen i Bergen, torsdag 6. september

Sjølv ikkje den beste konsertpianisten kjem til sin rett om han ikkje går godt saman med dirigenten. At dette ikkje er noko problem i Bergen, synte sesongopningskonserten i Grieghallen torsdag førre veke, der me opplevde kor god kombinasjonen av Andsnes og sjefdirigenten Edward Gardner er: Dei har begge ei ungdommeleg frisk tilnærming til musikken, er begge perfeksjonistar når det gjeld det tekniske og synest begge å prioritera samspel framfor sjølvpromotering på podiet.

Klangalkymist

At «Harmonien», som bergensarane kallar Bergen Filharmoniske Orkester, er i storform etter turneen til Amsterdam, London, Hamburg og Warszawa i førre månad, merka me i opningsnummeret Different Stories av bergensaren Ørjan Matre (fødd 1979). Dette femdelte orkesterverket, som blei urframført i Stavanger Konserthus i april, er ein leik med ukjende klangkombinasjonar. Nye klangar oppnår komponisten ved å kopla ulike instrumenttypar unisont, altså ved la dei spela i einklang på same tonar. Det krevst ein habil klangalkymist for å få i stand slike klanglegeringar, noko Matre er: Eit instrumenteringshandverk på dette nivået er det få komponistar av hans generasjon som rår over.

Britisk bravur

Verket som vekte mest begeistring hjå publikum, var engelske Benjamin Brittens (1913–1976) Konsert for klaver og orkester i D-dur, op. 13 (1938/1945). Fyrstesatsen «Toccata: Allegro molto e con brio» går rett på sak, der pianisten spelar ein påståeleg melodi over eit teppe av bivrande treblåsarar og fiolinar. I dette for Britten uvanleg virtuose bravurstykket kom Andsnes’ feilfrie speleteknikk til sin rett; det var ikkje motstand i instrumentet hans, for sjølv dei mest halsbrekkande solopassasjane flaut uhindra.

Ukristeleg utgang

Heidenske ritual til førkristne slavarar avslutta konserten. I russaren Igor Stravinskijs (1882–1971) barbariske ballettmusikk Vårofferet (1913) blir Vårguden smigra ved at ei jomfru dansar seg i hel på offerplassen i skogen. Orkesteret har lang røynsle med å framføra dette verket, mellom anna gjennom den gode CD-innspelinga dei i 2011 gjorde med førre sjefdirigent, Andrew Litton. Under Gardner lét balletten litt for sivilisert etter min smak. Eller var det berre øyro mine som var metta etter Brittens pianistiske fyrverkeri før pausen? Vårofferet hadde uansett hatt større verknad som opningsnummer.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i
Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Alle foto: Håvard Rem

UtanriksSamfunn

Det blonde reservatet

PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.

Håvard Rem
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Alle foto: Håvard Rem

UtanriksSamfunn

Det blonde reservatet

PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.

Håvard Rem
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Foto: Lise Åserud / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Språkfag i spel

Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.

Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.

Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.

Foto: Warner Bros. Discovery

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Dyster dobbeldose

Denne runden med Jokeren ber det same mørket med nye tonar.

I hamnebassenget om lag her lét Dia í Geil seg døype grytidleg ein kald oktobersøndag for snart 150 år sidan. Det var starten på vekkinga som gjorde Brø¿rasamkoman til eit livskraftig samfunn som framleis styrer mykje på Færøyane.

I hamnebassenget om lag her lét Dia í Geil seg døype grytidleg ein kald oktobersøndag for snart 150 år sidan. Det var starten på vekkinga som gjorde Brø¿rasamkoman til eit livskraftig samfunn som framleis styrer mykje på Færøyane.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature
Hallgeir Opedal

Om Gud og lausriving

Siste dag i oktober i 1880 lét Dia í Geil seg døype i hamnebassenget i Tórshavn, og etter det skulle Færøyane aldri bli det same.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis