Sterk sesongopning
Med Leif Ove Andsnes er Bergen Filharmoniske Orkester så heldige å ha ein huspianist i verdsklasse.
I Benjamin Brittens virtuose klaverkonsert kom Andsnes’ feilfrie teknikk til sin rett.
Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Konsert
Ørjan Matre, Benjamin Britten, Igor Stravinskij:
Orkestermusikk og klaverkonsert
Leif Ove Andsnes, klaver; Bergen Filharmoniske Orkester; dir.: Edward Gardner. Grieghallen i Bergen, torsdag 6. september
Sjølv ikkje den beste konsertpianisten kjem til sin rett om han ikkje går godt saman med dirigenten. At dette ikkje er noko problem i Bergen, synte sesongopningskonserten i Grieghallen torsdag førre veke, der me opplevde kor god kombinasjonen av Andsnes og sjefdirigenten Edward Gardner er: Dei har begge ei ungdommeleg frisk tilnærming til musikken, er begge perfeksjonistar når det gjeld det tekniske og synest begge å prioritera samspel framfor sjølvpromotering på podiet.
Klangalkymist
At «Harmonien», som bergensarane kallar Bergen Filharmoniske Orkester, er i storform etter turneen til Amsterdam, London, Hamburg og Warszawa i førre månad, merka me i opningsnummeret Different Stories av bergensaren Ørjan Matre (fødd 1979). Dette femdelte orkesterverket, som blei urframført i Stavanger Konserthus i april, er ein leik med ukjende klangkombinasjonar. Nye klangar oppnår komponisten ved å kopla ulike instrumenttypar unisont, altså ved la dei spela i einklang på same tonar. Det krevst ein habil klangalkymist for å få i stand slike klanglegeringar, noko Matre er: Eit instrumenteringshandverk på dette nivået er det få komponistar av hans generasjon som rår over.
Britisk bravur
Verket som vekte mest begeistring hjå publikum, var engelske Benjamin Brittens (1913–1976) Konsert for klaver og orkester i D-dur, op. 13 (1938/1945). Fyrstesatsen «Toccata: Allegro molto e con brio» går rett på sak, der pianisten spelar ein påståeleg melodi over eit teppe av bivrande treblåsarar og fiolinar. I dette for Britten uvanleg virtuose bravurstykket kom Andsnes’ feilfrie speleteknikk til sin rett; det var ikkje motstand i instrumentet hans, for sjølv dei mest halsbrekkande solopassasjane flaut uhindra.
Ukristeleg utgang
Heidenske ritual til førkristne slavarar avslutta konserten. I russaren Igor Stravinskijs (1882–1971) barbariske ballettmusikk Vårofferet (1913) blir Vårguden smigra ved at ei jomfru dansar seg i hel på offerplassen i skogen. Orkesteret har lang røynsle med å framføra dette verket, mellom anna gjennom den gode CD-innspelinga dei i 2011 gjorde med førre sjefdirigent, Andrew Litton. Under Gardner lét balletten litt for sivilisert etter min smak. Eller var det berre øyro mine som var metta etter Brittens pianistiske fyrverkeri før pausen? Vårofferet hadde uansett hatt større verknad som opningsnummer.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i
Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Konsert
Ørjan Matre, Benjamin Britten, Igor Stravinskij:
Orkestermusikk og klaverkonsert
Leif Ove Andsnes, klaver; Bergen Filharmoniske Orkester; dir.: Edward Gardner. Grieghallen i Bergen, torsdag 6. september
Sjølv ikkje den beste konsertpianisten kjem til sin rett om han ikkje går godt saman med dirigenten. At dette ikkje er noko problem i Bergen, synte sesongopningskonserten i Grieghallen torsdag førre veke, der me opplevde kor god kombinasjonen av Andsnes og sjefdirigenten Edward Gardner er: Dei har begge ei ungdommeleg frisk tilnærming til musikken, er begge perfeksjonistar når det gjeld det tekniske og synest begge å prioritera samspel framfor sjølvpromotering på podiet.
Klangalkymist
At «Harmonien», som bergensarane kallar Bergen Filharmoniske Orkester, er i storform etter turneen til Amsterdam, London, Hamburg og Warszawa i førre månad, merka me i opningsnummeret Different Stories av bergensaren Ørjan Matre (fødd 1979). Dette femdelte orkesterverket, som blei urframført i Stavanger Konserthus i april, er ein leik med ukjende klangkombinasjonar. Nye klangar oppnår komponisten ved å kopla ulike instrumenttypar unisont, altså ved la dei spela i einklang på same tonar. Det krevst ein habil klangalkymist for å få i stand slike klanglegeringar, noko Matre er: Eit instrumenteringshandverk på dette nivået er det få komponistar av hans generasjon som rår over.
Britisk bravur
Verket som vekte mest begeistring hjå publikum, var engelske Benjamin Brittens (1913–1976) Konsert for klaver og orkester i D-dur, op. 13 (1938/1945). Fyrstesatsen «Toccata: Allegro molto e con brio» går rett på sak, der pianisten spelar ein påståeleg melodi over eit teppe av bivrande treblåsarar og fiolinar. I dette for Britten uvanleg virtuose bravurstykket kom Andsnes’ feilfrie speleteknikk til sin rett; det var ikkje motstand i instrumentet hans, for sjølv dei mest halsbrekkande solopassasjane flaut uhindra.
Ukristeleg utgang
Heidenske ritual til førkristne slavarar avslutta konserten. I russaren Igor Stravinskijs (1882–1971) barbariske ballettmusikk Vårofferet (1913) blir Vårguden smigra ved at ei jomfru dansar seg i hel på offerplassen i skogen. Orkesteret har lang røynsle med å framføra dette verket, mellom anna gjennom den gode CD-innspelinga dei i 2011 gjorde med førre sjefdirigent, Andrew Litton. Under Gardner lét balletten litt for sivilisert etter min smak. Eller var det berre øyro mine som var metta etter Brittens pianistiske fyrverkeri før pausen? Vårofferet hadde uansett hatt større verknad som opningsnummer.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i
Dag og Tid.
Fleire artiklar
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.
Foto: Lise Åserud / NTB
Språkfag i spel
Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.
Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.
Foto: Warner Bros. Discovery
Dyster dobbeldose
Denne runden med Jokeren ber det same mørket med nye tonar.
I hamnebassenget om lag her lét Dia í Geil seg døype grytidleg ein kald oktobersøndag for snart 150 år sidan. Det var starten på vekkinga som gjorde Brø¿rasamkoman til eit livskraftig samfunn som framleis styrer mykje på Færøyane.
Alle foto: Hallgeir Opedal
Om Gud og lausriving
Siste dag i oktober i 1880 lét Dia í Geil seg døype i hamnebassenget i Tórshavn, og etter det skulle Færøyane aldri bli det same.
VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.
Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB
Politikk i grenseland
Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.
Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.
Ein lang marsj mot idiotveldet
NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.