Spegel i spegel
Papa M er tilbake med eit akustisk album.
Papa M byr på akustisk gitarmusikk, mellom anna ei tolking av Arvo Pärt.
Foto: Lance Bangs
Rock
Papa M:
A Broke Moon Rises
Drag City
Om du ikkje høyrer akustisk gitarmusikk for åtte hender ofte nok, bør du gripe sjansen og skaffe deg A Broke Moon Rises, ei ny plate frå Papa M, soloprosjektet til David Pajo (Maurice, Slint, Aerial M, Tortoise, The For Carnation, Dead Child).
Alle åtte hender tilhøyrer Pajo sjølv og utover gitararbeidet er det nye albumet berre sparsamt instrumentert – nokre forsiktige trommer held rytmen på plass.
Godt nytt
Då eg skreiv om Highway Songs (2016) på desse sidene, tolv år etter at eg sist hadde høyrt musikk frå prosjektet Papa M, måtte eg vedgå at materialet verka litt tilfeldig sett saman, og at det eg fann sterkast, var nett dei knappe, akustiske instrumentalane, som meditative «Dlvd» eller det suggestive mellomsporet «Coda».
For dei som delte mitt syn på Highway Songs, er A Broke Moon Rises godt nytt. Den nye plata er knapp, men konsentrert og konsekvent, og inneheld berre fem spor, alle gitardrivne, akustiske instrumentalar. Sjølve uttrykket sender tankane til denne lyttaren heilt tilbake til 2001, då Papa M-albumet Whatever, Mortal kom ut, ei strippa utgåve av Pajo der det akustiske balladeriet fekk ein sentral plass i songar som «Over Jordan.»
Då spela det forteljande ei viktig rolle. På A Broke Moon Rises er det stemningane som dreg lyttaren inn. Innleiande «The Upright Path» har ei snikande uro over seg, medan «Walt’s», som følgjer, er forsonande og mild, med ein passe slakk slidegitar – ei varm, tilbakelent lita sak.
Ambisiøs tolking
Etter det vert materialet meir komplekst og ornamentert, og også ekspansivt, i tre lange spor der gitararbeidet gradvis nærmar seg det vi kjenner frå klassisk gitarmusikk. Men både «A Lighthouse Reverie» og dirrande «Shimmer» spreier små glimt av blues i sitt kvervlande drøymeri, særleg førstnemnte spor.
Ein særleg plass har likevel avsluttande «Spiegel Im Spiegel», som klokkar inn på vel 13 minutt og er ei ambisiøs tolking av Arvo Pärts komposisjon frå 1978, opphavleg skriven for piano og fiolin. Pajo har lytta til den estlandske komponisten i årevis, men hadde vel knapt nok tenkt at han sjølv skulle komme til å framføre noko av det han hadde skrive.
Ein spegel i ein spegel – Pärts tittel peikar ikkje berre på rørsla i sin eigen komposisjon, med repetisjon og forsiktige utvikling av sentrale melodiske figurar; han peikar også mot ein refleksjon som er uendeleg. Eit dristig val av Pajo, men det fungerer, og gir A Broke Moon Rises ei tindrande, avklart avrunding.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Rock
Papa M:
A Broke Moon Rises
Drag City
Om du ikkje høyrer akustisk gitarmusikk for åtte hender ofte nok, bør du gripe sjansen og skaffe deg A Broke Moon Rises, ei ny plate frå Papa M, soloprosjektet til David Pajo (Maurice, Slint, Aerial M, Tortoise, The For Carnation, Dead Child).
Alle åtte hender tilhøyrer Pajo sjølv og utover gitararbeidet er det nye albumet berre sparsamt instrumentert – nokre forsiktige trommer held rytmen på plass.
Godt nytt
Då eg skreiv om Highway Songs (2016) på desse sidene, tolv år etter at eg sist hadde høyrt musikk frå prosjektet Papa M, måtte eg vedgå at materialet verka litt tilfeldig sett saman, og at det eg fann sterkast, var nett dei knappe, akustiske instrumentalane, som meditative «Dlvd» eller det suggestive mellomsporet «Coda».
For dei som delte mitt syn på Highway Songs, er A Broke Moon Rises godt nytt. Den nye plata er knapp, men konsentrert og konsekvent, og inneheld berre fem spor, alle gitardrivne, akustiske instrumentalar. Sjølve uttrykket sender tankane til denne lyttaren heilt tilbake til 2001, då Papa M-albumet Whatever, Mortal kom ut, ei strippa utgåve av Pajo der det akustiske balladeriet fekk ein sentral plass i songar som «Over Jordan.»
Då spela det forteljande ei viktig rolle. På A Broke Moon Rises er det stemningane som dreg lyttaren inn. Innleiande «The Upright Path» har ei snikande uro over seg, medan «Walt’s», som følgjer, er forsonande og mild, med ein passe slakk slidegitar – ei varm, tilbakelent lita sak.
Ambisiøs tolking
Etter det vert materialet meir komplekst og ornamentert, og også ekspansivt, i tre lange spor der gitararbeidet gradvis nærmar seg det vi kjenner frå klassisk gitarmusikk. Men både «A Lighthouse Reverie» og dirrande «Shimmer» spreier små glimt av blues i sitt kvervlande drøymeri, særleg førstnemnte spor.
Ein særleg plass har likevel avsluttande «Spiegel Im Spiegel», som klokkar inn på vel 13 minutt og er ei ambisiøs tolking av Arvo Pärts komposisjon frå 1978, opphavleg skriven for piano og fiolin. Pajo har lytta til den estlandske komponisten i årevis, men hadde vel knapt nok tenkt at han sjølv skulle komme til å framføre noko av det han hadde skrive.
Ein spegel i ein spegel – Pärts tittel peikar ikkje berre på rørsla i sin eigen komposisjon, med repetisjon og forsiktige utvikling av sentrale melodiske figurar; han peikar også mot ein refleksjon som er uendeleg. Eit dristig val av Pajo, men det fungerer, og gir A Broke Moon Rises ei tindrande, avklart avrunding.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.
Foto: Lise Åserud / NTB
Språkfag i spel
Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.
Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.
Foto: Warner Bros. Discovery
Dyster dobbeldose
Denne runden med Jokeren ber det same mørket med nye tonar.
I hamnebassenget om lag her lét Dia í Geil seg døype grytidleg ein kald oktobersøndag for snart 150 år sidan. Det var starten på vekkinga som gjorde Brø¿rasamkoman til eit livskraftig samfunn som framleis styrer mykje på Færøyane.
Alle foto: Hallgeir Opedal
Om Gud og lausriving
Siste dag i oktober i 1880 lét Dia í Geil seg døype i hamnebassenget i Tórshavn, og etter det skulle Færøyane aldri bli det same.
VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.
Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB
Politikk i grenseland
Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.
Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.
Ein lang marsj mot idiotveldet
NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.