JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMusikk

Operaaktig

Pergolesis kyrkjemusikk er mykje meir enn berre Stabat mater.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
3094
20180601
3094
20180601

CD

Giovanni Battista Pergolesi:

Messe og motett

Coro e Orchestra Ghislieri; dir.: Giulio Prandi. Arcana 2018

Pergolesi kan eg ikkje høyra meg mett på. Han er ein av dei komponistane der eg merkar at alt i musikken stemmer; der er ein perfekt miks av attkjennelege vendingar – kall dei gjerne flosklar, det er ikkje negativt i italiensk barokkmusikk – som blir vidareførte eller avslutta med uventa vriar. Det er desse vriane som lyfter verka frå det kunstnarleg solide til det geniale.

Gøyr ut teksten

Spesielt spanande er det sjølvsagt at det italienske Coro e Orchestra Ghislieri på denne ypparlege innspelinga gjev oss to verdspremierar på plate: éi messe og éin motett som syner den monumentale sida av Pergolesis napolitanske sakralmusikk, med solistar og doble kor og orkester. Pompøst kling det likevel aldri. Dette har sjølvsagt med den slanke og luftige tonen til Ghislieri-orkesterets styrkarar å gjera, og med den spenstige artikulasjonen i koret; i dei snøgge passasjane «gøyr» dei beintfram ut teksten. Men mest har det likevel med sjølve musikken å gjera, med Pergolesis nyskapande stil, som utgjer eit bindeledd mellom barokken og klassisismen i musikksoga. Sjølv om musikk var ferskvare på 1700-talet og dei fleste komponistane blei gløymde straks dei døydde, oppfatta ein Pergolesi som moderne i mange tiår etter at han gjekk bort. Ja, den komiske operaen La serva padrona (1733) og kyrkjestykket Stabat mater (1736) har stått på speleplanane i operahus og kyrkjer over heile Europa heilt fram til vår tid – dei har ei ubroten framføringshistorie mest utan sidestykke i vestleg kunstmusikk.

Operaaktig

Kvifor finst det då framleis Pergolesi-stykke som ikkje er innspelte? Det er vanskeleg å skjøna: For medan La serva padrona er mellom dei oftast spelte og innspelte barokkoperaane, er resten av operaproduksjonen til Pergolesi temmeleg ukjend, og medan det kvart år kjem unødvendig mange nye CD-ar med Stabat mater, blir resten av kyrkjemusikken hans i beste fall frå tid til anna spelt på konsert. Denne monotonien freistar altså Coro e Orchestra Ghislieri å bryta med.

Pergolesi komponerte si Messe i D-dur i dei siste åra Napoli var under austerriksk styre, før det i 1734 blei erklært som sjølvstendig kongerike under spanjolen Karl av Bourbon. Stilistisk er messa svært mangfaldig tonesett. Den enkle og effektfulle innleiinga av «Kyrie eleison»-satsen må ha verka hypermoderne for samtidspublikumet; hadde Mozart femti år seinare komponert på denne måten, ville ingen ha stussa.

Andre delen av messeleddet, «Christe eleison», er derimot halden i det ein den gongen kalla stile antico, ein strengt utarbeidd fleirstemmig satstype på fugemaner. Men mest overraskande er den påfylgjande «Gloria»-delen. Han læt som ein landleg gledesscene frå ein opera, med festglade nymfer og hyllande hyrdar, og er eit godt døme på kor lite italienske komponistar på denne tida vørde skiljet mellom opera- og kyrkjemusikk.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Giovanni Battista Pergolesi:

Messe og motett

Coro e Orchestra Ghislieri; dir.: Giulio Prandi. Arcana 2018

Pergolesi kan eg ikkje høyra meg mett på. Han er ein av dei komponistane der eg merkar at alt i musikken stemmer; der er ein perfekt miks av attkjennelege vendingar – kall dei gjerne flosklar, det er ikkje negativt i italiensk barokkmusikk – som blir vidareførte eller avslutta med uventa vriar. Det er desse vriane som lyfter verka frå det kunstnarleg solide til det geniale.

Gøyr ut teksten

Spesielt spanande er det sjølvsagt at det italienske Coro e Orchestra Ghislieri på denne ypparlege innspelinga gjev oss to verdspremierar på plate: éi messe og éin motett som syner den monumentale sida av Pergolesis napolitanske sakralmusikk, med solistar og doble kor og orkester. Pompøst kling det likevel aldri. Dette har sjølvsagt med den slanke og luftige tonen til Ghislieri-orkesterets styrkarar å gjera, og med den spenstige artikulasjonen i koret; i dei snøgge passasjane «gøyr» dei beintfram ut teksten. Men mest har det likevel med sjølve musikken å gjera, med Pergolesis nyskapande stil, som utgjer eit bindeledd mellom barokken og klassisismen i musikksoga. Sjølv om musikk var ferskvare på 1700-talet og dei fleste komponistane blei gløymde straks dei døydde, oppfatta ein Pergolesi som moderne i mange tiår etter at han gjekk bort. Ja, den komiske operaen La serva padrona (1733) og kyrkjestykket Stabat mater (1736) har stått på speleplanane i operahus og kyrkjer over heile Europa heilt fram til vår tid – dei har ei ubroten framføringshistorie mest utan sidestykke i vestleg kunstmusikk.

Operaaktig

Kvifor finst det då framleis Pergolesi-stykke som ikkje er innspelte? Det er vanskeleg å skjøna: For medan La serva padrona er mellom dei oftast spelte og innspelte barokkoperaane, er resten av operaproduksjonen til Pergolesi temmeleg ukjend, og medan det kvart år kjem unødvendig mange nye CD-ar med Stabat mater, blir resten av kyrkjemusikken hans i beste fall frå tid til anna spelt på konsert. Denne monotonien freistar altså Coro e Orchestra Ghislieri å bryta med.

Pergolesi komponerte si Messe i D-dur i dei siste åra Napoli var under austerriksk styre, før det i 1734 blei erklært som sjølvstendig kongerike under spanjolen Karl av Bourbon. Stilistisk er messa svært mangfaldig tonesett. Den enkle og effektfulle innleiinga av «Kyrie eleison»-satsen må ha verka hypermoderne for samtidspublikumet; hadde Mozart femti år seinare komponert på denne måten, ville ingen ha stussa.

Andre delen av messeleddet, «Christe eleison», er derimot halden i det ein den gongen kalla stile antico, ein strengt utarbeidd fleirstemmig satstype på fugemaner. Men mest overraskande er den påfylgjande «Gloria»-delen. Han læt som ein landleg gledesscene frå ein opera, med festglade nymfer og hyllande hyrdar, og er eit godt døme på kor lite italienske komponistar på denne tida vørde skiljet mellom opera- og kyrkjemusikk.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sørkoreanske Han Kang.

Sørkoreanske Han Kang.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Kultur

Den sørkoreanske forfattaren Han Kang er vinnar av Nobelprisen i litteratur. Les intervjuet Dag og Tid gjorde med ho i 2017.

Ronny Spaans
Sørkoreanske Han Kang.

Sørkoreanske Han Kang.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Kultur

Den sørkoreanske forfattaren Han Kang er vinnar av Nobelprisen i litteratur. Les intervjuet Dag og Tid gjorde med ho i 2017.

Ronny Spaans
Carl Reinecke (1824–1910) var Edvard Griegs lærar i Leipzig.

Carl Reinecke (1824–1910) var Edvard Griegs lærar i Leipzig.

Meldingar
Sjur Haga Bringeland

Nordisk tone

Carl Reineckes symfoni Håkon Jarl har kraftfull patos.

Skodespelar Svein Tindberg flettar saman eigne barndomserfaringar med 4000 år gamle forteljingar frå Bibelen.

Skodespelar Svein Tindberg flettar saman eigne barndomserfaringar med 4000 år gamle forteljingar frå Bibelen.

Foto: Marcel Leliënhof

TeaterMeldingar
KristinAalen

Høgaktuelle forteljingar frå Midtausten

Trur vi Bibelen er ei utdatert bok, tek vi feil. Svein Tindberg syner korleis gamle jødisk-kristne soger talar til vår eksistens no når bombene fell mellom folkeslag.

Foto: Dag Aanderaa

Ordskifte
DagAanderaa

Pyntesjuke og luksuslov

Christian Kvart ville styre pynten, krydderet og konfekten.

Kvinner i Det republikanske partiet i USA koser seg kring kortbordet.

Kvinner i Det republikanske partiet i USA koser seg kring kortbordet.

Foto: Nina Leen

Frå bridgeverdaKunnskap

Nevrosexisme

«Er det ikkje noko grunnleggjande problematisk ved å ha ein eigen dame­klasse i ein sport som ikkje dreier seg om fysiske eigenskapar, men om logisk tenking?»

Erlend Skjetne
Kvinner i Det republikanske partiet i USA koser seg kring kortbordet.

Kvinner i Det republikanske partiet i USA koser seg kring kortbordet.

Foto: Nina Leen

Frå bridgeverdaKunnskap

Nevrosexisme

«Er det ikkje noko grunnleggjande problematisk ved å ha ein eigen dame­klasse i ein sport som ikkje dreier seg om fysiske eigenskapar, men om logisk tenking?»

Erlend Skjetne

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis