Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMusikk

Innettervende ornament

Michel Lamberts komposisjonar for «den stille veka» er så erkefranske som ein får dei.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2215
20180518
2215
20180518

CD

Michel Lambert:

Leçons de ténèbres

Marc Mauillon, baryton; Myriam Rignol, viola da gamba; Thibaut Roussel, teorbe; Marouan Mankar-Bennis, cembalo og orgel.
Harmonia Mundi 2018

Den franske songaren Marc Mauillon har ei heilt spesiell røyst, både når det gjeld klang og songstil. Røysta er rik på overtonar, og sidan han har jamn klang i alle register og nesten ikkje nyttar vibrato, læt han nærast som eit orgel. Men så er då òg repertoaret på dette dobbelalbumet noko for seg sjølv, i ein stil som krev ein særeigen framføringsteknikk.

Tenebrae

Komponisten på plata, Michel Lambert, var på 1600-talet ein av Frankrikes viktigaste musikarar og ein pioner innan den særeigne franske vokalmusikken, den som utover i hundreåret skilde seg stadig meir frå den italienske. Verket hans, som her er spelt inn i heilskap for fyrste gong, treng ei lita forklaring: Leçons de ténèbres blei komponerte for «den stille veka» i 1662, den som går frå palmesundag og påskeaftan, og blei framførte under tenebrae, tidebønnene på skjærtorsdag, langfredag og påskeaftan. Namnet tenebrae, som tyder «mørker» eller «skugge», skriv seg frå ritualet under tidebønene: For kvar salme som blei sungen, blei eitt ljos i kyrkja sløkt, heilt til kyrkjerommet låg innhylla i mørker.

Rytmisk vrikking

Lamberts Leçons de ténèbres er så erkefranske ein får det. Dei er for éin songar og basso continuo, den besifra basslina som her blir utført på viola da gamba, teorbe (basslutt) og cembalo eller orgel. Songmelodien er uvanleg rikt ornamentert, men ikkje på den ekspressive italienske måten. Nei, det er noko innettervend, noko medi­terande med ornamenta hjå Lambert. For dei er ikkje er sette saman av lange, jamne tonestraumar som i italienske ariar, men er rytmisk «vrikkande», tilpassa den franske språkrytmen, som jo ikkje flyt like jamt som den italienske. Denne songstilen rår Marc Mauillon over til fullnad. Saman med bassgruppa, som framfører akkompagnementet med uvanleg akkuratesse, har han fått i stand ei sjeldsynt fin plate.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Michel Lambert:

Leçons de ténèbres

Marc Mauillon, baryton; Myriam Rignol, viola da gamba; Thibaut Roussel, teorbe; Marouan Mankar-Bennis, cembalo og orgel.
Harmonia Mundi 2018

Den franske songaren Marc Mauillon har ei heilt spesiell røyst, både når det gjeld klang og songstil. Røysta er rik på overtonar, og sidan han har jamn klang i alle register og nesten ikkje nyttar vibrato, læt han nærast som eit orgel. Men så er då òg repertoaret på dette dobbelalbumet noko for seg sjølv, i ein stil som krev ein særeigen framføringsteknikk.

Tenebrae

Komponisten på plata, Michel Lambert, var på 1600-talet ein av Frankrikes viktigaste musikarar og ein pioner innan den særeigne franske vokalmusikken, den som utover i hundreåret skilde seg stadig meir frå den italienske. Verket hans, som her er spelt inn i heilskap for fyrste gong, treng ei lita forklaring: Leçons de ténèbres blei komponerte for «den stille veka» i 1662, den som går frå palmesundag og påskeaftan, og blei framførte under tenebrae, tidebønnene på skjærtorsdag, langfredag og påskeaftan. Namnet tenebrae, som tyder «mørker» eller «skugge», skriv seg frå ritualet under tidebønene: For kvar salme som blei sungen, blei eitt ljos i kyrkja sløkt, heilt til kyrkjerommet låg innhylla i mørker.

Rytmisk vrikking

Lamberts Leçons de ténèbres er så erkefranske ein får det. Dei er for éin songar og basso continuo, den besifra basslina som her blir utført på viola da gamba, teorbe (basslutt) og cembalo eller orgel. Songmelodien er uvanleg rikt ornamentert, men ikkje på den ekspressive italienske måten. Nei, det er noko innettervend, noko medi­terande med ornamenta hjå Lambert. For dei er ikkje er sette saman av lange, jamne tonestraumar som i italienske ariar, men er rytmisk «vrikkande», tilpassa den franske språkrytmen, som jo ikkje flyt like jamt som den italienske. Denne songstilen rår Marc Mauillon over til fullnad. Saman med bassgruppa, som framfører akkompagnementet med uvanleg akkuratesse, har han fått i stand ei sjeldsynt fin plate.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

Foto: Hallgeir Opedal

Feature

Berre røre, ikkje sjå

Otto Prytz (81) er fødd blind, men takka vere ein ung franskmann blei han ikkje analfabet. Han blei akademikar.

Hallgeir Opedal
– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

Foto: Hallgeir Opedal

Feature

Berre røre, ikkje sjå

Otto Prytz (81) er fødd blind, men takka vere ein ung franskmann blei han ikkje analfabet. Han blei akademikar.

Hallgeir Opedal
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.

Familien Nerdrum ved garden i Stavern.

Foto: Agnete Brun / NRK

KunstKultur
Kaj Skagen

Ikkje alt er politikk

Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.

Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Foto: Gorm Kallestad / AP / NTB

HelseSamfunn
Marita Liabø

– ADHD-diagnosen skal henge høgt

Det har vore ein kraftig auke i talet på ADHD-diagnosar og bruken av ADHD-medisin dei siste åra. Blir diagnosen utvatna når kjendisar snakkar han opp?

Forfattar og siviløkonom Martin Bech Holte har vore både forskar i samfunnsøkonomi og leiar i næringslivet.

Forfattar og siviløkonom Martin Bech Holte har vore både forskar i samfunnsøkonomi og leiar i næringslivet.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar
Gjermund BakkeliHaga

Når rikdom blir eit problem

Martin Bech Holte kjem med ein diskutabel analyse og friske fråspark i Landet som ble for rikt.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis