Hasse på skakke
Elena De Simone har grave fram ukjende perler frå operalitteraturen, som ho syng falskt.
CD
Johann Adolf
Hasse:
Arie d’opera
Elena De
Simone, mezzosopran; Ensemble Il Mosaico. Tactus 2018
Johann Adolf Hasse var ein av dei mest suksessrike tyske komponistane innan italiensk opera i fyrste helvta av 1700-talet. Ein annan og meir kjend tyskar som hadde ein liknande karriere, var den fjorten år eldre Georg Friedrich Händel; begge slo gjennom som operakomponistar i dei italienske storbyane Venezia, Roma og Napoli, i nasjonen som den gongen blei sett på som «musikkens heimland».
På dette albumet syng den italienske psykologen, pianisten og operasongaren Elena De Simone ti Hasse-ariar som aldri har blitt spelte inn på plate før. Dei er henta frå tragiske italienske operaar, slike me kallar opere serie.
Uforfalska italiensk
Korleis skal me skildra komposisjonsstilen til Hasse? Ei samanlikning med Händel kan løna seg. Medan Händel lét som Händel uansett om han set tonar til italiensk, tysk eller engelsk tekst, er det noko meir uforfalska italiensk over Hasse. Han rår så suverent over denne nasjonalstilen at det er vanskeleg å oppdaga opphavet hans. Skal eg prøva å finna spor av det tyske i ariane som her er spelte inn, må det vera at dei stundom har uventa harmoniske og melodiske vriar av det slaget dei italienske kollegaane hans neppe ville ha funne på. Eg tenkjer til dømes på opningsritornellet (den instrumentale innleiinga) til den vemodige arien «Se tutti i malo miei» frå operaen Demofoonte (1732), der det er eggjande ambivalente vekslingar mellom dur og moll. Tilløp til raffinert fleirstemmigheit av den typen tyskarane er så kjende for, er der òg.
Bananskal
Hasses musikk er interessant: Oppfatninga av at han, i motsetnad til Händel, var ein preglaus serieprodusent av moteriktige operaar, slik eldre musikkhistorieskriving gjerne vil ha oss til å tru, kjenner eg meg ikkje att i. Korleis er det så med tolkinga på dette albumet? Ensemble Il Mosaico spelar godt. Den intime besetningsforma, med berre to fiolinar og høvesvis éin bratsj, cello, kontrabass og cembalo, gjer alle detaljane høyrlege.
Men så er det songsolisten: Elena De Simone har ei rik mezzosopranrøyst med uvanleg kraft i det djupe registeret. Men ho slit i det høgaste registeret. Dei stadane der ho når topptonane gjennom trinnvise tonerørsler oppover, går det greitt. Men når melodien har store sprang til topptonane, går det for ofte gale. Fyrste gongen eg kvakk til, var i andre sporet på plata, i byrjinga av den livfulle arien «Tradita, sprezzanta» frå operaen Semiramide Riconosciuta (1747). Når ho landar på topptonen, er det som om ho sklir på eit bananskal – intonasjonen er så skeiv at ein mest lyt gjetta seg fram til kva tone ho har til føremål. Ein uheldig bommert? Nei, for i repetisjonen – ariane er i A–B–A-form – læt det like gale.
Slik ho er no, høyrest innspelinga ut som eit dårleg konsertopptak og burde aldri ha kome ut, noko som overraskar, for plateselskapet Tactus plar borga for kvalitet. Og eg ergrar meg på vegner av komponisten, for dette sjeldne repertoaret kjem nok ikkje til å bli spelt inn att med det fyrste.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Johann Adolf
Hasse:
Arie d’opera
Elena De
Simone, mezzosopran; Ensemble Il Mosaico. Tactus 2018
Johann Adolf Hasse var ein av dei mest suksessrike tyske komponistane innan italiensk opera i fyrste helvta av 1700-talet. Ein annan og meir kjend tyskar som hadde ein liknande karriere, var den fjorten år eldre Georg Friedrich Händel; begge slo gjennom som operakomponistar i dei italienske storbyane Venezia, Roma og Napoli, i nasjonen som den gongen blei sett på som «musikkens heimland».
På dette albumet syng den italienske psykologen, pianisten og operasongaren Elena De Simone ti Hasse-ariar som aldri har blitt spelte inn på plate før. Dei er henta frå tragiske italienske operaar, slike me kallar opere serie.
Uforfalska italiensk
Korleis skal me skildra komposisjonsstilen til Hasse? Ei samanlikning med Händel kan løna seg. Medan Händel lét som Händel uansett om han set tonar til italiensk, tysk eller engelsk tekst, er det noko meir uforfalska italiensk over Hasse. Han rår så suverent over denne nasjonalstilen at det er vanskeleg å oppdaga opphavet hans. Skal eg prøva å finna spor av det tyske i ariane som her er spelte inn, må det vera at dei stundom har uventa harmoniske og melodiske vriar av det slaget dei italienske kollegaane hans neppe ville ha funne på. Eg tenkjer til dømes på opningsritornellet (den instrumentale innleiinga) til den vemodige arien «Se tutti i malo miei» frå operaen Demofoonte (1732), der det er eggjande ambivalente vekslingar mellom dur og moll. Tilløp til raffinert fleirstemmigheit av den typen tyskarane er så kjende for, er der òg.
Bananskal
Hasses musikk er interessant: Oppfatninga av at han, i motsetnad til Händel, var ein preglaus serieprodusent av moteriktige operaar, slik eldre musikkhistorieskriving gjerne vil ha oss til å tru, kjenner eg meg ikkje att i. Korleis er det så med tolkinga på dette albumet? Ensemble Il Mosaico spelar godt. Den intime besetningsforma, med berre to fiolinar og høvesvis éin bratsj, cello, kontrabass og cembalo, gjer alle detaljane høyrlege.
Men så er det songsolisten: Elena De Simone har ei rik mezzosopranrøyst med uvanleg kraft i det djupe registeret. Men ho slit i det høgaste registeret. Dei stadane der ho når topptonane gjennom trinnvise tonerørsler oppover, går det greitt. Men når melodien har store sprang til topptonane, går det for ofte gale. Fyrste gongen eg kvakk til, var i andre sporet på plata, i byrjinga av den livfulle arien «Tradita, sprezzanta» frå operaen Semiramide Riconosciuta (1747). Når ho landar på topptonen, er det som om ho sklir på eit bananskal – intonasjonen er så skeiv at ein mest lyt gjetta seg fram til kva tone ho har til føremål. Ein uheldig bommert? Nei, for i repetisjonen – ariane er i A–B–A-form – læt det like gale.
Slik ho er no, høyrest innspelinga ut som eit dårleg konsertopptak og burde aldri ha kome ut, noko som overraskar, for plateselskapet Tactus plar borga for kvalitet. Og eg ergrar meg på vegner av komponisten, for dette sjeldne repertoaret kjem nok ikkje til å bli spelt inn att med det fyrste.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Olav H. Hauge-dagbøkene
15. mars 1938: «Sume er so redde for å ta frå andre, eller rettare vera ved at dei låner; dei prøver på død og liv vera originale.»
Det er seks år sidan Norma Winstone gav ut førre album.
Foto: Michael Putland / ECM Records
Hand-i-hanske-duo
Norma Winstone er ein tekstforfattar av rang.
Erling Indreeide har mellom anna skrive fleire diktsamlingar, musikk- drama og essay.
Foto: Julie Engvik
Noko for seg sjølv og noko for kvarandre
Erling Indreeide har skrive ei bok som eig ei uvanleg sterk poetisk tankekraft.
Liv Mossige (f. 1978) jobbar som lektor og skriv bokmeldingar for Dagsavisen.
Foto: Cappelen Damm
Kvasireligiøs reaksjon
Liv Mossige viser fram det amoralske hos ivrige moralistar.
Det originale grunnlovsdokumentet ligg til vanleg i stortingsarkivet. Her er det på besøk på Eidsvoll.
Foto: Berit Roald / NTB
Nynorsk, språk og skriftmål
Ofte er det vrient å dra skilje mellom språk, dialektar og språkvariantar.