JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMusikk

Gitarist- aktivisten

Marc Ribot gjekk slukøyrd heim frå Occupy Wall Street. Det vart det plate av.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Gitarspelet til Marc Ribot er frigjerande i seg sjølv, skriv Øyvind Vågnes.

Gitarspelet til Marc Ribot er frigjerande i seg sjølv, skriv Øyvind Vågnes.

Foto: Barbara Rigon

Gitarspelet til Marc Ribot er frigjerande i seg sjølv, skriv Øyvind Vågnes.

Gitarspelet til Marc Ribot er frigjerande i seg sjølv, skriv Øyvind Vågnes.

Foto: Barbara Rigon

2799
20180907
2799
20180907

Rock

Marc Ribot:

Goodbye Beautiful / Songs of Resistance 1942–2018

Anti-

Det var morgon, og aktivistane hadde samla seg i New York by – du hugsar kanskje Occupy Wall Street? Brått summa det i folkemengda. «Politiet er på veg!» «Vi treng noko å synge», var det einkvan som sa. Men kva?

Protest

Eit spreidd forsøk på Tom Pettys «I Won’t Back Down» vart prøvd. Det fungerte ikkje så godt. Midt mellom alle stod gitaristen Marc Ribot og kjende seg frustrert. «Tenk alle songane vi kunne ha samla oss om no», tenkte han. Men ingen kjende til dei.

Slik er den tidlegaste forhistoria bak ferske Goodbye Beautiful / Songs of Resistance 1942–2018, plateprosjektet Ribot tok til å arbeide med for alvor mot slutten av 2016, då Trump vart president. Avantgardisten Ribot er også internasjonalist, ein ettertrakta musikar på scener over heile verda. Store delar av tida er han på reise, og han kom til konklusjonen om at Trump ikkje er eit isolert fenomen – «if we don’t deal with what is going on, it is going to deal with us», seier han i eit presseskriv som følgjer det nye albumet.

Som mange andre kjenner eg Ribot som ein gitarist som var med på å prege særleg Tom Waits’ 1980-talsplater, og etter kvart ei rekkje sentrale utgivingar i tiåra som følgde. Det dreier seg om ein ikonoklastisk musikar som har utvida førestellinga om kva rolle lyden av ein gitar kan spele i ein song. Fleire flotte soloplater har det også vorte.

Lite visste eg likevel om Ribots politiske engasjement, for det viser seg at han har vore aktivt med både lokalt, nasjonalt og globalt, i ei rekkje spørsmål som opptek han. Og i denne samanhengen har han altså registrert at protestmusikken har spelt ei stadig mindre rolle.

Gjesteartistar

Kor god ei plate som Goodbye Beautiful / Songs of Resistance 1942–2018 enn er, kjem ho neppe til å endre på akkurat det, men ein framifrå introduksjon til ein variert, fasettert, internasjonal musikktradisjon som er fundert på sosialt samvit, har Ribot likevel makta å få til, og det med mange flotte gjestar. Det er unekteleg stort å høyre Tom Waits synge den italienske partisanballaden «Bella Ciao». Markante artistar er det elles fleire av på dette albumet, mellom dei Steve Earle og Meshell Ndegeocello.

Kva er ein musikalsk protest? tenkjer eg når eg lyttar til desse songane. For meg er Ribots gitararbeid, slik vi har høyrt det i fleire tiår – med splintrande, opprivande kraft – potensielt frigjerande i seg sjølv. Tonane han har vrengt ut, kan røske tak i eit menneske, og alt blir annleis. Slik har han alltid vore antikonform – og det lenge før han fann vegen til platestudioet med protestsongane sine.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Rock

Marc Ribot:

Goodbye Beautiful / Songs of Resistance 1942–2018

Anti-

Det var morgon, og aktivistane hadde samla seg i New York by – du hugsar kanskje Occupy Wall Street? Brått summa det i folkemengda. «Politiet er på veg!» «Vi treng noko å synge», var det einkvan som sa. Men kva?

Protest

Eit spreidd forsøk på Tom Pettys «I Won’t Back Down» vart prøvd. Det fungerte ikkje så godt. Midt mellom alle stod gitaristen Marc Ribot og kjende seg frustrert. «Tenk alle songane vi kunne ha samla oss om no», tenkte han. Men ingen kjende til dei.

Slik er den tidlegaste forhistoria bak ferske Goodbye Beautiful / Songs of Resistance 1942–2018, plateprosjektet Ribot tok til å arbeide med for alvor mot slutten av 2016, då Trump vart president. Avantgardisten Ribot er også internasjonalist, ein ettertrakta musikar på scener over heile verda. Store delar av tida er han på reise, og han kom til konklusjonen om at Trump ikkje er eit isolert fenomen – «if we don’t deal with what is going on, it is going to deal with us», seier han i eit presseskriv som følgjer det nye albumet.

Som mange andre kjenner eg Ribot som ein gitarist som var med på å prege særleg Tom Waits’ 1980-talsplater, og etter kvart ei rekkje sentrale utgivingar i tiåra som følgde. Det dreier seg om ein ikonoklastisk musikar som har utvida førestellinga om kva rolle lyden av ein gitar kan spele i ein song. Fleire flotte soloplater har det også vorte.

Lite visste eg likevel om Ribots politiske engasjement, for det viser seg at han har vore aktivt med både lokalt, nasjonalt og globalt, i ei rekkje spørsmål som opptek han. Og i denne samanhengen har han altså registrert at protestmusikken har spelt ei stadig mindre rolle.

Gjesteartistar

Kor god ei plate som Goodbye Beautiful / Songs of Resistance 1942–2018 enn er, kjem ho neppe til å endre på akkurat det, men ein framifrå introduksjon til ein variert, fasettert, internasjonal musikktradisjon som er fundert på sosialt samvit, har Ribot likevel makta å få til, og det med mange flotte gjestar. Det er unekteleg stort å høyre Tom Waits synge den italienske partisanballaden «Bella Ciao». Markante artistar er det elles fleire av på dette albumet, mellom dei Steve Earle og Meshell Ndegeocello.

Kva er ein musikalsk protest? tenkjer eg når eg lyttar til desse songane. For meg er Ribots gitararbeid, slik vi har høyrt det i fleire tiår – med splintrande, opprivande kraft – potensielt frigjerande i seg sjølv. Tonane han har vrengt ut, kan røske tak i eit menneske, og alt blir annleis. Slik har han alltid vore antikonform – og det lenge før han fann vegen til platestudioet med protestsongane sine.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Foto: Lise Åserud / NTB

Samfunn

Språkfag i spel

Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.

Christiane Jordheim Larsen
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Foto: Lise Åserud / NTB

Samfunn

Språkfag i spel

Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.

Christiane Jordheim Larsen

Foto: Baard Henriksen

LitteraturKultur

Sorg og sjølvutsletting

Kva kan djup, djup sorg gjere med eit menneske? I den nye romanen sin freistar Terje Holtet Larsen gi nokre svar.

Jan H. Landro

Foto: Baard Henriksen

LitteraturKultur

Sorg og sjølvutsletting

Kva kan djup, djup sorg gjere med eit menneske? I den nye romanen sin freistar Terje Holtet Larsen gi nokre svar.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis