JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMusikk

Eksentriske melodiar

Capella Orlandi Bremen får fram det spesifikt engelske i den londonske teatermusikken frå slutten av 1600-talet.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2660
20180928
2660
20180928

CD

John Eccles, Gottfried Finger:

Music for Theatre

Olivia Vermeulen, mezzo-
sopran; Capella Orlandi Bremen; dir.: Thomas Ihlenfeldt.
CPO 2018

Då den italienske operaen gjorde sitt inntog på Londons teaterscener på byrjinga av 1700-talet, fortrengte han langt på veg ei tradisjonsrik engelsk musikkdramatisk form som går attende til Shakespeares tid, den engelskmennene kallar Masque eller Semi-Opera. I motsetnad til italienske operaar var desse ikkje reine musikkdramatiske verk, men skodespel der den engelske teksten vekselvis blei talt og sungen, og der det i tillegg fanst dansenummer. Slike «halvoperaar» er det i dag vanskeleg å rekonstruera, men på plata Music for Theatre gjer det tyske Capella Orlandi Bremen, under leiing av den lutt- og gitarspelande Thomas Ihlenfeldt, ein ærleg freistnad.

Uventa ariar

Her får me musikalskteatralske smakebitar frå London i «restaurasjonstida», etter at kongedømet var gjenoppretta i 1660, og frå tida etter «den ærerike revolusjonen» i 1688–89, då den katolske Jakob II blei avsett og erstatta av den protestantiske dotter si, Maria II, og mannen hennar, Vilhelm av Oranien. Problemet er at det ikkje er overlevert partitur som omfattar heile verka, slike me som oftast har det frå «ekte» operaar; i engelske halvoperaar blei tydelegvis ikkje musikken og dramatikken sett på som eitt, difor lyt me gjetta oss fram til rekkefylgja på dei instrumentale innslaga. I denne innspelinga merkar me forvirringa ved at dei sungne ariane ofte kjem litt uventa, for mange av dei går i andre toneartar enn den reine instrumentalmusikken som blir spelt før og etter.

Alexanders ouverture

Mest får eg difor ut av å nyta dette albumet reint musikalsk, for det er ikkje alltid like lett å skjøna gangen i dramaa, som handlar om historiske personar som Aleksander den store og mytiske figurar som Akis og Galateia. Noko stort tap er dette ikkje, for musikken, som er av komponistane Gottfried Finger (ca. 1660–1730) og John Eccles (ca. 1668–1735), er framifrå: Orkestersuiten til Fingers Alexsander the Great byrjar med ein feiande ouverture i fransk stil, etterfylgd av kvikke dansar som «Jigg», «Gavott», «Minuett» og «Chacone». Capella Orlandi Bremen får fint fram dei spesifikt engelske kvalitetane i suitane, med kvasse punkteringar, abrupte harmoniske vendingar og eksentrisk korte melodifrasar – musikalske stiltrekk som minner om Finger og Eccles’ meir namngjetne kollega Henry Purcells operaar.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

John Eccles, Gottfried Finger:

Music for Theatre

Olivia Vermeulen, mezzo-
sopran; Capella Orlandi Bremen; dir.: Thomas Ihlenfeldt.
CPO 2018

Då den italienske operaen gjorde sitt inntog på Londons teaterscener på byrjinga av 1700-talet, fortrengte han langt på veg ei tradisjonsrik engelsk musikkdramatisk form som går attende til Shakespeares tid, den engelskmennene kallar Masque eller Semi-Opera. I motsetnad til italienske operaar var desse ikkje reine musikkdramatiske verk, men skodespel der den engelske teksten vekselvis blei talt og sungen, og der det i tillegg fanst dansenummer. Slike «halvoperaar» er det i dag vanskeleg å rekonstruera, men på plata Music for Theatre gjer det tyske Capella Orlandi Bremen, under leiing av den lutt- og gitarspelande Thomas Ihlenfeldt, ein ærleg freistnad.

Uventa ariar

Her får me musikalskteatralske smakebitar frå London i «restaurasjonstida», etter at kongedømet var gjenoppretta i 1660, og frå tida etter «den ærerike revolusjonen» i 1688–89, då den katolske Jakob II blei avsett og erstatta av den protestantiske dotter si, Maria II, og mannen hennar, Vilhelm av Oranien. Problemet er at det ikkje er overlevert partitur som omfattar heile verka, slike me som oftast har det frå «ekte» operaar; i engelske halvoperaar blei tydelegvis ikkje musikken og dramatikken sett på som eitt, difor lyt me gjetta oss fram til rekkefylgja på dei instrumentale innslaga. I denne innspelinga merkar me forvirringa ved at dei sungne ariane ofte kjem litt uventa, for mange av dei går i andre toneartar enn den reine instrumentalmusikken som blir spelt før og etter.

Alexanders ouverture

Mest får eg difor ut av å nyta dette albumet reint musikalsk, for det er ikkje alltid like lett å skjøna gangen i dramaa, som handlar om historiske personar som Aleksander den store og mytiske figurar som Akis og Galateia. Noko stort tap er dette ikkje, for musikken, som er av komponistane Gottfried Finger (ca. 1660–1730) og John Eccles (ca. 1668–1735), er framifrå: Orkestersuiten til Fingers Alexsander the Great byrjar med ein feiande ouverture i fransk stil, etterfylgd av kvikke dansar som «Jigg», «Gavott», «Minuett» og «Chacone». Capella Orlandi Bremen får fint fram dei spesifikt engelske kvalitetane i suitane, med kvasse punkteringar, abrupte harmoniske vendingar og eksentrisk korte melodifrasar – musikalske stiltrekk som minner om Finger og Eccles’ meir namngjetne kollega Henry Purcells operaar.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Alle foto: Håvard Rem

UtanriksSamfunn
Håvard Rem

Det blonde reservatet

PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

UtanriksSamfunn
Ida Lødemel Tvedt

Ein lang marsj mot idiotveldet

NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB

KommentarSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Politikk i grenseland

Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Marita Liabø
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Marita Liabø

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis