JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMusikk

Dobbel storleik

I Concerti a due cori gjev Händel oss eigne arrangement av populære korsatsar frå oratoria sine.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2885
20180511
2885
20180511

CD

Georg Friedrich Händel:

Concerti
a due cori

Freiburger Barockorchester; leiing og fiolin: Gottfried von der Goltz og Petra Müllejans. Harmonia Mundi 2018

Georg Friedrich Händels tre Concerti a due cori, som blei til i London i slutten av 1740-åra, er musikk som berre openberrar det fulle potensialet sitt når ein høyrer dei live på konsert. Eller nest best: på eit godt stereo­anlegg. For som dei italienske titlane tilseier, er dei komponerte for due cori, «to kor», som i denne samanhengen tyder «to orkestergrupper». Desse to spelar vekselvis mot og med kvarandre, ein dialogeffekt som kjem godt fram på Freiburger Barockorchesters nye plate. Det samla talet på musikarar er 44, noko som er abnormt i barokksamanheng.

Billeg blåsarkraft

Karakteristisk ved verka er den rike treblåsarbesetninga, med fire oboar, to fagottar og heile åtte horn. Dette er instrument som var typiske for militærkapell i barokken. Men korleis fekk Händel tilgang på så mange treblåsarar? Instrumenteringa har ein konkret historisk grunn, nemleg den jakobittiske oppstanden i 1745. Då gjekk den katolske tronpretendenten Karl Edvard Stuart i land i Skottland for å røva til seg Englands trone, men leid året etter knusande nederlag mot hæren av engelske protestantar. Som fylgje av oppstanden blei mange militærkapell oppløyste, og det vrimla difor av arbeidslause treblåsarar i London. Tilgangen på billeg arbeidskraft – eller i dette tilfellet «blåsarkraft» – gjorde det mogleg for Händel å skriva og framføra Concerti a due cori, som høyrer til dei rikast besette verka me kjenner i barokkmusikken.

Kor frå Messias

Men sjølv om den store besetninga var ny, var ikkje all musikken det. Händel var ein pragmatisk komponist som gjerne henta fram enkeltsatsar frå gamle komposisjonar for å integrera dei i nye verk. I høve Concerti a due cori var det populære korsatsar frå oratoria han tok føre seg. Desse korsatsane skreiv han på fylgjande måte: Strykarane heldt fast på den opphavlege orkesterparten i partituret, medan treblåsarane overtok rolla som kor.

Eit døme på ein slik omarrangert korsats er andresatsen «allegro ma non troppo» i Concerto a due cori nr. 1 i B-dur, HWV 332, som byggjer på den staselege korsatsen «An the glory of the Lord» i Händels mest kjende verk, oratoriet Messias, HWV 56. Freiburger Barockorchester spelar her på sitt beste, med stor elan og ein artikulasjon i oboane som tydeleg orienterer seg etter teksten i den vokale originalkomposisjonen som ligg til grunn. Ikkje berre fungerer dei nye instrumentalversjonane framifrå reint musikalsk – for Händels publikum, den gong som i dag, var og er dei eit hugnadleg gjenhøyr med gamle Händel-klassikarar i ny tonebunad.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Georg Friedrich Händel:

Concerti
a due cori

Freiburger Barockorchester; leiing og fiolin: Gottfried von der Goltz og Petra Müllejans. Harmonia Mundi 2018

Georg Friedrich Händels tre Concerti a due cori, som blei til i London i slutten av 1740-åra, er musikk som berre openberrar det fulle potensialet sitt når ein høyrer dei live på konsert. Eller nest best: på eit godt stereo­anlegg. For som dei italienske titlane tilseier, er dei komponerte for due cori, «to kor», som i denne samanhengen tyder «to orkestergrupper». Desse to spelar vekselvis mot og med kvarandre, ein dialogeffekt som kjem godt fram på Freiburger Barockorchesters nye plate. Det samla talet på musikarar er 44, noko som er abnormt i barokksamanheng.

Billeg blåsarkraft

Karakteristisk ved verka er den rike treblåsarbesetninga, med fire oboar, to fagottar og heile åtte horn. Dette er instrument som var typiske for militærkapell i barokken. Men korleis fekk Händel tilgang på så mange treblåsarar? Instrumenteringa har ein konkret historisk grunn, nemleg den jakobittiske oppstanden i 1745. Då gjekk den katolske tronpretendenten Karl Edvard Stuart i land i Skottland for å røva til seg Englands trone, men leid året etter knusande nederlag mot hæren av engelske protestantar. Som fylgje av oppstanden blei mange militærkapell oppløyste, og det vrimla difor av arbeidslause treblåsarar i London. Tilgangen på billeg arbeidskraft – eller i dette tilfellet «blåsarkraft» – gjorde det mogleg for Händel å skriva og framføra Concerti a due cori, som høyrer til dei rikast besette verka me kjenner i barokkmusikken.

Kor frå Messias

Men sjølv om den store besetninga var ny, var ikkje all musikken det. Händel var ein pragmatisk komponist som gjerne henta fram enkeltsatsar frå gamle komposisjonar for å integrera dei i nye verk. I høve Concerti a due cori var det populære korsatsar frå oratoria han tok føre seg. Desse korsatsane skreiv han på fylgjande måte: Strykarane heldt fast på den opphavlege orkesterparten i partituret, medan treblåsarane overtok rolla som kor.

Eit døme på ein slik omarrangert korsats er andresatsen «allegro ma non troppo» i Concerto a due cori nr. 1 i B-dur, HWV 332, som byggjer på den staselege korsatsen «An the glory of the Lord» i Händels mest kjende verk, oratoriet Messias, HWV 56. Freiburger Barockorchester spelar her på sitt beste, med stor elan og ein artikulasjon i oboane som tydeleg orienterer seg etter teksten i den vokale originalkomposisjonen som ligg til grunn. Ikkje berre fungerer dei nye instrumentalversjonane framifrå reint musikalsk – for Händels publikum, den gong som i dag, var og er dei eit hugnadleg gjenhøyr med gamle Händel-klassikarar i ny tonebunad.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Alle foto: Håvard Rem

UtanriksSamfunn
Håvard Rem

Det blonde reservatet

PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

UtanriksSamfunn
Ida Lødemel Tvedt

Ein lang marsj mot idiotveldet

NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB

KommentarSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Politikk i grenseland

Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Marita Liabø
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Marita Liabø

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis