Dobbel storleik
I Concerti a due cori gjev Händel oss eigne arrangement av populære korsatsar frå oratoria sine.
CD
Georg Friedrich Händel:
Concerti
a due cori
Freiburger Barockorchester; leiing og fiolin: Gottfried von der Goltz og Petra Müllejans. Harmonia Mundi 2018
Georg Friedrich Händels tre Concerti a due cori, som blei til i London i slutten av 1740-åra, er musikk som berre openberrar det fulle potensialet sitt når ein høyrer dei live på konsert. Eller nest best: på eit godt stereoanlegg. For som dei italienske titlane tilseier, er dei komponerte for due cori, «to kor», som i denne samanhengen tyder «to orkestergrupper». Desse to spelar vekselvis mot og med kvarandre, ein dialogeffekt som kjem godt fram på Freiburger Barockorchesters nye plate. Det samla talet på musikarar er 44, noko som er abnormt i barokksamanheng.
Billeg blåsarkraft
Karakteristisk ved verka er den rike treblåsarbesetninga, med fire oboar, to fagottar og heile åtte horn. Dette er instrument som var typiske for militærkapell i barokken. Men korleis fekk Händel tilgang på så mange treblåsarar? Instrumenteringa har ein konkret historisk grunn, nemleg den jakobittiske oppstanden i 1745. Då gjekk den katolske tronpretendenten Karl Edvard Stuart i land i Skottland for å røva til seg Englands trone, men leid året etter knusande nederlag mot hæren av engelske protestantar. Som fylgje av oppstanden blei mange militærkapell oppløyste, og det vrimla difor av arbeidslause treblåsarar i London. Tilgangen på billeg arbeidskraft – eller i dette tilfellet «blåsarkraft» – gjorde det mogleg for Händel å skriva og framføra Concerti a due cori, som høyrer til dei rikast besette verka me kjenner i barokkmusikken.
Kor frå Messias
Men sjølv om den store besetninga var ny, var ikkje all musikken det. Händel var ein pragmatisk komponist som gjerne henta fram enkeltsatsar frå gamle komposisjonar for å integrera dei i nye verk. I høve Concerti a due cori var det populære korsatsar frå oratoria han tok føre seg. Desse korsatsane skreiv han på fylgjande måte: Strykarane heldt fast på den opphavlege orkesterparten i partituret, medan treblåsarane overtok rolla som kor.
Eit døme på ein slik omarrangert korsats er andresatsen «allegro ma non troppo» i Concerto a due cori nr. 1 i B-dur, HWV 332, som byggjer på den staselege korsatsen «An the glory of the Lord» i Händels mest kjende verk, oratoriet Messias, HWV 56. Freiburger Barockorchester spelar her på sitt beste, med stor elan og ein artikulasjon i oboane som tydeleg orienterer seg etter teksten i den vokale originalkomposisjonen som ligg til grunn. Ikkje berre fungerer dei nye instrumentalversjonane framifrå reint musikalsk – for Händels publikum, den gong som i dag, var og er dei eit hugnadleg gjenhøyr med gamle Händel-klassikarar i ny tonebunad.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Georg Friedrich Händel:
Concerti
a due cori
Freiburger Barockorchester; leiing og fiolin: Gottfried von der Goltz og Petra Müllejans. Harmonia Mundi 2018
Georg Friedrich Händels tre Concerti a due cori, som blei til i London i slutten av 1740-åra, er musikk som berre openberrar det fulle potensialet sitt når ein høyrer dei live på konsert. Eller nest best: på eit godt stereoanlegg. For som dei italienske titlane tilseier, er dei komponerte for due cori, «to kor», som i denne samanhengen tyder «to orkestergrupper». Desse to spelar vekselvis mot og med kvarandre, ein dialogeffekt som kjem godt fram på Freiburger Barockorchesters nye plate. Det samla talet på musikarar er 44, noko som er abnormt i barokksamanheng.
Billeg blåsarkraft
Karakteristisk ved verka er den rike treblåsarbesetninga, med fire oboar, to fagottar og heile åtte horn. Dette er instrument som var typiske for militærkapell i barokken. Men korleis fekk Händel tilgang på så mange treblåsarar? Instrumenteringa har ein konkret historisk grunn, nemleg den jakobittiske oppstanden i 1745. Då gjekk den katolske tronpretendenten Karl Edvard Stuart i land i Skottland for å røva til seg Englands trone, men leid året etter knusande nederlag mot hæren av engelske protestantar. Som fylgje av oppstanden blei mange militærkapell oppløyste, og det vrimla difor av arbeidslause treblåsarar i London. Tilgangen på billeg arbeidskraft – eller i dette tilfellet «blåsarkraft» – gjorde det mogleg for Händel å skriva og framføra Concerti a due cori, som høyrer til dei rikast besette verka me kjenner i barokkmusikken.
Kor frå Messias
Men sjølv om den store besetninga var ny, var ikkje all musikken det. Händel var ein pragmatisk komponist som gjerne henta fram enkeltsatsar frå gamle komposisjonar for å integrera dei i nye verk. I høve Concerti a due cori var det populære korsatsar frå oratoria han tok føre seg. Desse korsatsane skreiv han på fylgjande måte: Strykarane heldt fast på den opphavlege orkesterparten i partituret, medan treblåsarane overtok rolla som kor.
Eit døme på ein slik omarrangert korsats er andresatsen «allegro ma non troppo» i Concerto a due cori nr. 1 i B-dur, HWV 332, som byggjer på den staselege korsatsen «An the glory of the Lord» i Händels mest kjende verk, oratoriet Messias, HWV 56. Freiburger Barockorchester spelar her på sitt beste, med stor elan og ein artikulasjon i oboane som tydeleg orienterer seg etter teksten i den vokale originalkomposisjonen som ligg til grunn. Ikkje berre fungerer dei nye instrumentalversjonane framifrå reint musikalsk – for Händels publikum, den gong som i dag, var og er dei eit hugnadleg gjenhøyr med gamle Händel-klassikarar i ny tonebunad.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.
Alle foto: Håvard Rem
Det blonde reservatet
PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.
Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.
Ein lang marsj mot idiotveldet
NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.
VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.
Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB
Politikk i grenseland
Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.
Eldspåsetting og steinkasting i Ramels veg i Rosengård i Malmö. Ivar Hippe har intervjua innbyggarar i utsette bydelar i Vest-Sverige.
Foto: Johan Nilsson / TT / AP / NTB
– Det kjem til å bli stygt
Ivar Hippe fekk lyst til å sjå nærmare på dei svenske tilstandane. Etter tre års arbeid er Sverige 2024: Beretninger om et land i krise her. Staten må ta styring, seier han.
Yrka med det høgste sjukefråværet er kvinnedominerte med relasjonelt arbeid og høge emosjonelle krav, skriv Lill Sverresdatter Larsen.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Langvarig overbelastning gir rekordhøyt sykefravær
«Vi har lenge drevet en dugnad for å holde skuta flytende.»