Berg-og-dal-bane
Wolfgang Rübsams bylgjande tempovariasjonar er til å bli sjøsjuk av.
Tysk-amerikanske Wolfgang Rübsam spelar Bachs Goldbergvariasjonar på luttklaver.
Foto: Josef Steimle
CD
Johann Sebastian Bach:
Goldberg Variations
Wolfgang Rübsam, lutt-
klaver. Naxos 2018
Hadde denne CD-innspelinga av Johann Sebastian Bachs (1685–1750) Goldbergvariasjonane, BWV 988, vore ein hudkrem, hadde han vore deklarert som «ultrasensitiv». Dette har både med instrumentet og spelemåten til Wolfgang Rübsam å gjera: Variasjonssyklusen plar bli spelt på cembalo (med stålstrenger), medan Rübsam nyttar eit såkalla «luttklaver» (med tarmstrenger), som har ein mykje rundare og mildare klang. I tillegg spelar han alle satsane uvanleg roleg og rytmisk fleksibelt. «Berre gjennom denne varsame framføringsmåten kan me ta inn over oss den komplekse komposisjonsmåten til Bach», blir me fortalde i omslagsheftet.
Kva effekt har denne spesielle tolkingsmåten? Det er som å bli teken med på ein uuthaldeleg langsam berg-og-dal-bane. Går melodien oppover, sakkar Rübsam av, slik at han liksom blir ståande og vippa på toppen. Når melodien så går nedover att, akselererer han. Agogikk, kallar me denne kunsten å variera tempoet, som i og for seg høver godt til Bach. Men Rübsam eig ikkje måtehald. Alt i fyrstesatsen «Aria» verkar agogikken maniert, for når han gjentek dei velkjente agogiske flosklane sine, blir alt føreseieleg. Og i sistesatsen «Quodlibet», som eigentleg skal klinga kvikt og humoristisk, er det er som om han stampar i sirup. Måten han framhevar og isolerer kvar detalj i frasane på, verkar altfor pedagogisk og går dessutan utover heilskapen i satsane. Denne stadige tempoendringa er til å bli sjøsjuk av. I tillegg kjem den eksentriske måten han bryt akkordane på. På lutt hadde han kan hende fungert, men på luttklaver høyrest det ut som om nokon kastar klinkekuler utover eit blikktak.
Slik eg kjenner Rübsam frå tidlegare plater, skil han seg positivt ut frå grosset av Bach-tolkarar. I utgangspunktet gjer det sjeldsynte luttklaveret denne innspelinga interessant. Men måten han her driv sin fikse tolkingsidé over i det monomane på, øydelegg lyttaropplevinga.
Sjur Haga Bringeland
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Johann Sebastian Bach:
Goldberg Variations
Wolfgang Rübsam, lutt-
klaver. Naxos 2018
Hadde denne CD-innspelinga av Johann Sebastian Bachs (1685–1750) Goldbergvariasjonane, BWV 988, vore ein hudkrem, hadde han vore deklarert som «ultrasensitiv». Dette har både med instrumentet og spelemåten til Wolfgang Rübsam å gjera: Variasjonssyklusen plar bli spelt på cembalo (med stålstrenger), medan Rübsam nyttar eit såkalla «luttklaver» (med tarmstrenger), som har ein mykje rundare og mildare klang. I tillegg spelar han alle satsane uvanleg roleg og rytmisk fleksibelt. «Berre gjennom denne varsame framføringsmåten kan me ta inn over oss den komplekse komposisjonsmåten til Bach», blir me fortalde i omslagsheftet.
Kva effekt har denne spesielle tolkingsmåten? Det er som å bli teken med på ein uuthaldeleg langsam berg-og-dal-bane. Går melodien oppover, sakkar Rübsam av, slik at han liksom blir ståande og vippa på toppen. Når melodien så går nedover att, akselererer han. Agogikk, kallar me denne kunsten å variera tempoet, som i og for seg høver godt til Bach. Men Rübsam eig ikkje måtehald. Alt i fyrstesatsen «Aria» verkar agogikken maniert, for når han gjentek dei velkjente agogiske flosklane sine, blir alt føreseieleg. Og i sistesatsen «Quodlibet», som eigentleg skal klinga kvikt og humoristisk, er det er som om han stampar i sirup. Måten han framhevar og isolerer kvar detalj i frasane på, verkar altfor pedagogisk og går dessutan utover heilskapen i satsane. Denne stadige tempoendringa er til å bli sjøsjuk av. I tillegg kjem den eksentriske måten han bryt akkordane på. På lutt hadde han kan hende fungert, men på luttklaver høyrest det ut som om nokon kastar klinkekuler utover eit blikktak.
Slik eg kjenner Rübsam frå tidlegare plater, skil han seg positivt ut frå grosset av Bach-tolkarar. I utgangspunktet gjer det sjeldsynte luttklaveret denne innspelinga interessant. Men måten han her driv sin fikse tolkingsidé over i det monomane på, øydelegg lyttaropplevinga.
Sjur Haga Bringeland
Fleire artiklar
Rosa rullar av gris – men om skinka er ekte eller ikkje, er ikkje godt å seie ut frå eit bilete.
Foto: Pxhere.com
Kokt skinke
Ikkje eingong «ekte» er det det ein gong var.
Gunnhild Øyehaug har skrive bøker i mange sjangrar etter diktdebuten i 1998. Ho er også lærar ved Skrivekunstakademiet i Hordaland.
Foto: Helge Skodvin
Bulletinar frå ein medviten romanperson
Gunnhild Øyehaug skriv friskt og morosamt om draum og røynd i metaland.
VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.
Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB
Politikk i grenseland
Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.
Alle foto: Håvard Rem
Det blonde reservatet
PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.
Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.
Foto: Warner Bros. Discovery
Dyster dobbeldose
Denne runden med Jokeren ber det same mørket med nye tonar.