JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Mor song

Erlend Apneseth Trio held fram med ei fascinerande, musikalsk reise.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Erlend Apneseths Trio har med seg Frode Haltli på det ferske albumet sitt.

Erlend Apneseths Trio har med seg Frode Haltli på det ferske albumet sitt.

Foto: erlendapneseth.com

Erlend Apneseths Trio har med seg Frode Haltli på det ferske albumet sitt.

Erlend Apneseths Trio har med seg Frode Haltli på det ferske albumet sitt.

Foto: erlendapneseth.com

3155
20190503
3155
20190503

Folkemusikk

Erlend Apneseth Trio med Frode Haltli:

Salika, Molika

Hubro

Vi har køyrt langs Jølstravatnet nokre gonger opp gjennom åra, men det har gjerne vore både grått og vått, så tiåringen undra seg nok over intensiteten og fargerikdomen då vi for noko sidan vart ståande ved «Priseld» (1914), eit av dei gjævaste Nikolai Astrup-måleria i KODE-samlingane i Bergen.

Visst gjer grønfargen godt for auga, men det er likevel vanskeleg å få blikket bort frå elden i det storslegne jonsokbålet bygdefolket har samla seg om oppe i liene høgt over vatnet, der somme utfaldar seg i dans og samvær, medan andre er fanga i einsemd og påtvinga kontemplasjon.

Urkraft

Astrup fekk ikkje vere med på slike feiringar, får alle som studerer måleriet i museet vite. Prestefaren var ikkje åleine om å assosiere hardingfela med sjølvaste djevelen, og instrumentet var forbode i norske kyrkjer fram til 1920-åra.

Folkemusikk, farleg? Verkeleg? Det kan ein vel forstå at ein tiåring tenkjer i dag, då det ikkje vil overraske nokon om våre fremste folkemusikarar, som til dømes jølstringen Erlend Apneseth og trioen hans, framfører musikk i våre finaste kyrkjebygningar.

Tette liner

Idet Salika, Molika, den nye plata Apneseths trio har laga saman med Frode Haltli, fyller rommet, merkar også yngstemann noko av urkrafta i musikken, og kva det var som ein gong fekk nokon til å tenkje at han hadde noko utemjeleg over seg. Ja, det er ei hardingfele du høyrer, og no er det eit trekkspel. Til same tid høyrest musikken som strøymer ut av høgtalarane heilt samtidig ut, som tonar av vår tid. Det dreier seg om herleg sjangeroverskridande hybridmusikk, eit uttrykk som fører generasjonar og kulturar saman, der det som var, lever vidare i det som er.

På eit vis er Salika, Molika ei vidareføring av arbeidet som vart sett i gang med dei førre platene frå trioen, Det andre rommet (2016) og Åra (2017), og også Haltlis eigen Avant Folk (2018), der Apneseth var med. Forutan Apneseth på hardingfele og Haltli på trekkspel er Stephan Meidell med på akustisk gitar og siter, i tillegg til live sampling og elektronikk, og Øyvind Hegg-Lunde på trommer og perkusjon. Også her står Jørgen Træen for miks og produksjon. Tradisjonsmusikken får puste fritt i møtet med luftig improvisasjon.

Markant denne gongen er dei tette linene mellom det rytmiske og melodiske i talemålet og i sjølve musikken. No som før samlar folk seg om ord og musikk i kjøkken og stove, noko arkivopptaka frå heimfylket til Apneseth dokumenterer og gjer levande på dette albumet, anten Audun Takle snakkar om mor si og kva musikken hadde å seie for henne i livet hennar, eller vi får høyre Karen Hatlebergs dyrelokk eller Harald Takles trommeslått. I «Mor song» får ordet «song» tene både som verb og som subjekt, for songen er både det som tonar ut i rommet her og no, og – som kjent – det første vi fekk høyre ved vogga. Salika, Molika kjem til å fylle denne stova rett som det er, og det skal få verte lydsporet neste gong vi køyrer langs Jølstravatnet.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Folkemusikk

Erlend Apneseth Trio med Frode Haltli:

Salika, Molika

Hubro

Vi har køyrt langs Jølstravatnet nokre gonger opp gjennom åra, men det har gjerne vore både grått og vått, så tiåringen undra seg nok over intensiteten og fargerikdomen då vi for noko sidan vart ståande ved «Priseld» (1914), eit av dei gjævaste Nikolai Astrup-måleria i KODE-samlingane i Bergen.

Visst gjer grønfargen godt for auga, men det er likevel vanskeleg å få blikket bort frå elden i det storslegne jonsokbålet bygdefolket har samla seg om oppe i liene høgt over vatnet, der somme utfaldar seg i dans og samvær, medan andre er fanga i einsemd og påtvinga kontemplasjon.

Urkraft

Astrup fekk ikkje vere med på slike feiringar, får alle som studerer måleriet i museet vite. Prestefaren var ikkje åleine om å assosiere hardingfela med sjølvaste djevelen, og instrumentet var forbode i norske kyrkjer fram til 1920-åra.

Folkemusikk, farleg? Verkeleg? Det kan ein vel forstå at ein tiåring tenkjer i dag, då det ikkje vil overraske nokon om våre fremste folkemusikarar, som til dømes jølstringen Erlend Apneseth og trioen hans, framfører musikk i våre finaste kyrkjebygningar.

Tette liner

Idet Salika, Molika, den nye plata Apneseths trio har laga saman med Frode Haltli, fyller rommet, merkar også yngstemann noko av urkrafta i musikken, og kva det var som ein gong fekk nokon til å tenkje at han hadde noko utemjeleg over seg. Ja, det er ei hardingfele du høyrer, og no er det eit trekkspel. Til same tid høyrest musikken som strøymer ut av høgtalarane heilt samtidig ut, som tonar av vår tid. Det dreier seg om herleg sjangeroverskridande hybridmusikk, eit uttrykk som fører generasjonar og kulturar saman, der det som var, lever vidare i det som er.

På eit vis er Salika, Molika ei vidareføring av arbeidet som vart sett i gang med dei førre platene frå trioen, Det andre rommet (2016) og Åra (2017), og også Haltlis eigen Avant Folk (2018), der Apneseth var med. Forutan Apneseth på hardingfele og Haltli på trekkspel er Stephan Meidell med på akustisk gitar og siter, i tillegg til live sampling og elektronikk, og Øyvind Hegg-Lunde på trommer og perkusjon. Også her står Jørgen Træen for miks og produksjon. Tradisjonsmusikken får puste fritt i møtet med luftig improvisasjon.

Markant denne gongen er dei tette linene mellom det rytmiske og melodiske i talemålet og i sjølve musikken. No som før samlar folk seg om ord og musikk i kjøkken og stove, noko arkivopptaka frå heimfylket til Apneseth dokumenterer og gjer levande på dette albumet, anten Audun Takle snakkar om mor si og kva musikken hadde å seie for henne i livet hennar, eller vi får høyre Karen Hatlebergs dyrelokk eller Harald Takles trommeslått. I «Mor song» får ordet «song» tene både som verb og som subjekt, for songen er både det som tonar ut i rommet her og no, og – som kjent – det første vi fekk høyre ved vogga. Salika, Molika kjem til å fylle denne stova rett som det er, og det skal få verte lydsporet neste gong vi køyrer langs Jølstravatnet.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Alle foto: Håvard Rem

UtanriksSamfunn
Håvard Rem

Det blonde reservatet

PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

UtanriksSamfunn
Ida Lødemel Tvedt

Ein lang marsj mot idiotveldet

NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB

KommentarSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Politikk i grenseland

Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Marita Liabø
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Marita Liabø

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis