Mor song
Erlend Apneseth Trio held fram med ei fascinerande, musikalsk reise.
Erlend Apneseths Trio har med seg Frode Haltli på det ferske albumet sitt.
Foto: erlendapneseth.com
Folkemusikk
Erlend Apneseth Trio med Frode Haltli:
Salika, Molika
Hubro
Vi har køyrt langs Jølstravatnet nokre gonger opp gjennom åra, men det har gjerne vore både grått og vått, så tiåringen undra seg nok over intensiteten og fargerikdomen då vi for noko sidan vart ståande ved «Priseld» (1914), eit av dei gjævaste Nikolai Astrup-måleria i KODE-samlingane i Bergen.
Visst gjer grønfargen godt for auga, men det er likevel vanskeleg å få blikket bort frå elden i det storslegne jonsokbålet bygdefolket har samla seg om oppe i liene høgt over vatnet, der somme utfaldar seg i dans og samvær, medan andre er fanga i einsemd og påtvinga kontemplasjon.
Urkraft
Astrup fekk ikkje vere med på slike feiringar, får alle som studerer måleriet i museet vite. Prestefaren var ikkje åleine om å assosiere hardingfela med sjølvaste djevelen, og instrumentet var forbode i norske kyrkjer fram til 1920-åra.
Folkemusikk, farleg? Verkeleg? Det kan ein vel forstå at ein tiåring tenkjer i dag, då det ikkje vil overraske nokon om våre fremste folkemusikarar, som til dømes jølstringen Erlend Apneseth og trioen hans, framfører musikk i våre finaste kyrkjebygningar.
Tette liner
Idet Salika, Molika, den nye plata Apneseths trio har laga saman med Frode Haltli, fyller rommet, merkar også yngstemann noko av urkrafta i musikken, og kva det var som ein gong fekk nokon til å tenkje at han hadde noko utemjeleg over seg. Ja, det er ei hardingfele du høyrer, og no er det eit trekkspel. Til same tid høyrest musikken som strøymer ut av høgtalarane heilt samtidig ut, som tonar av vår tid. Det dreier seg om herleg sjangeroverskridande hybridmusikk, eit uttrykk som fører generasjonar og kulturar saman, der det som var, lever vidare i det som er.
På eit vis er Salika, Molika ei vidareføring av arbeidet som vart sett i gang med dei førre platene frå trioen, Det andre rommet (2016) og Åra (2017), og også Haltlis eigen Avant Folk (2018), der Apneseth var med. Forutan Apneseth på hardingfele og Haltli på trekkspel er Stephan Meidell med på akustisk gitar og siter, i tillegg til live sampling og elektronikk, og Øyvind Hegg-Lunde på trommer og perkusjon. Også her står Jørgen Træen for miks og produksjon. Tradisjonsmusikken får puste fritt i møtet med luftig improvisasjon.
Markant denne gongen er dei tette linene mellom det rytmiske og melodiske i talemålet og i sjølve musikken. No som før samlar folk seg om ord og musikk i kjøkken og stove, noko arkivopptaka frå heimfylket til Apneseth dokumenterer og gjer levande på dette albumet, anten Audun Takle snakkar om mor si og kva musikken hadde å seie for henne i livet hennar, eller vi får høyre Karen Hatlebergs dyrelokk eller Harald Takles trommeslått. I «Mor song» får ordet «song» tene både som verb og som subjekt, for songen er både det som tonar ut i rommet her og no, og – som kjent – det første vi fekk høyre ved vogga. Salika, Molika kjem til å fylle denne stova rett som det er, og det skal få verte lydsporet neste gong vi køyrer langs Jølstravatnet.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Folkemusikk
Erlend Apneseth Trio med Frode Haltli:
Salika, Molika
Hubro
Vi har køyrt langs Jølstravatnet nokre gonger opp gjennom åra, men det har gjerne vore både grått og vått, så tiåringen undra seg nok over intensiteten og fargerikdomen då vi for noko sidan vart ståande ved «Priseld» (1914), eit av dei gjævaste Nikolai Astrup-måleria i KODE-samlingane i Bergen.
Visst gjer grønfargen godt for auga, men det er likevel vanskeleg å få blikket bort frå elden i det storslegne jonsokbålet bygdefolket har samla seg om oppe i liene høgt over vatnet, der somme utfaldar seg i dans og samvær, medan andre er fanga i einsemd og påtvinga kontemplasjon.
Urkraft
Astrup fekk ikkje vere med på slike feiringar, får alle som studerer måleriet i museet vite. Prestefaren var ikkje åleine om å assosiere hardingfela med sjølvaste djevelen, og instrumentet var forbode i norske kyrkjer fram til 1920-åra.
Folkemusikk, farleg? Verkeleg? Det kan ein vel forstå at ein tiåring tenkjer i dag, då det ikkje vil overraske nokon om våre fremste folkemusikarar, som til dømes jølstringen Erlend Apneseth og trioen hans, framfører musikk i våre finaste kyrkjebygningar.
Tette liner
Idet Salika, Molika, den nye plata Apneseths trio har laga saman med Frode Haltli, fyller rommet, merkar også yngstemann noko av urkrafta i musikken, og kva det var som ein gong fekk nokon til å tenkje at han hadde noko utemjeleg over seg. Ja, det er ei hardingfele du høyrer, og no er det eit trekkspel. Til same tid høyrest musikken som strøymer ut av høgtalarane heilt samtidig ut, som tonar av vår tid. Det dreier seg om herleg sjangeroverskridande hybridmusikk, eit uttrykk som fører generasjonar og kulturar saman, der det som var, lever vidare i det som er.
På eit vis er Salika, Molika ei vidareføring av arbeidet som vart sett i gang med dei førre platene frå trioen, Det andre rommet (2016) og Åra (2017), og også Haltlis eigen Avant Folk (2018), der Apneseth var med. Forutan Apneseth på hardingfele og Haltli på trekkspel er Stephan Meidell med på akustisk gitar og siter, i tillegg til live sampling og elektronikk, og Øyvind Hegg-Lunde på trommer og perkusjon. Også her står Jørgen Træen for miks og produksjon. Tradisjonsmusikken får puste fritt i møtet med luftig improvisasjon.
Markant denne gongen er dei tette linene mellom det rytmiske og melodiske i talemålet og i sjølve musikken. No som før samlar folk seg om ord og musikk i kjøkken og stove, noko arkivopptaka frå heimfylket til Apneseth dokumenterer og gjer levande på dette albumet, anten Audun Takle snakkar om mor si og kva musikken hadde å seie for henne i livet hennar, eller vi får høyre Karen Hatlebergs dyrelokk eller Harald Takles trommeslått. I «Mor song» får ordet «song» tene både som verb og som subjekt, for songen er både det som tonar ut i rommet her og no, og – som kjent – det første vi fekk høyre ved vogga. Salika, Molika kjem til å fylle denne stova rett som det er, og det skal få verte lydsporet neste gong vi køyrer langs Jølstravatnet.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.
Alle foto: Håvard Rem
Det blonde reservatet
PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.
Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.
Ein lang marsj mot idiotveldet
NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.
VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.
Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB
Politikk i grenseland
Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.
Eldspåsetting og steinkasting i Ramels veg i Rosengård i Malmö. Ivar Hippe har intervjua innbyggarar i utsette bydelar i Vest-Sverige.
Foto: Johan Nilsson / TT / AP / NTB
– Det kjem til å bli stygt
Ivar Hippe fekk lyst til å sjå nærmare på dei svenske tilstandane. Etter tre års arbeid er Sverige 2024: Beretninger om et land i krise her. Staten må ta styring, seier han.
Yrka med det høgste sjukefråværet er kvinnedominerte med relasjonelt arbeid og høge emosjonelle krav, skriv Lill Sverresdatter Larsen.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Langvarig overbelastning gir rekordhøyt sykefravær
«Vi har lenge drevet en dugnad for å holde skuta flytende.»