JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Kvilepuls i Windsor

The Choir of St George’s Chapel syng julemusikk med erkeengelsk eleganse.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
St. George’s Chapel (t.v.) i Windsor Castle måla av Joseph Nash kring 1846.

St. George’s Chapel (t.v.) i Windsor Castle måla av Joseph Nash kring 1846.

St. George’s Chapel (t.v.) i Windsor Castle måla av Joseph Nash kring 1846.

St. George’s Chapel (t.v.) i Windsor Castle måla av Joseph Nash kring 1846.

2881
20191206
2881
20191206

CD

William Byrd, mfl.:

Christmas at St. George’s Windsor

The Choir of St George’s Chapel; Luke Bond, orgel; dir.: James Vivian. Hyperion 2019

The Choir of St George’s Chapels jule-CD er tredelt, med adventsmusikk, musikk for sjølve julefeiringa og stykke skrivne til epifaniafesten, den me kallar trettande dag jul. Albumet er skifterikt, med både ny og gamal musikk. Men sentralt i kvar av dei tre bolkane står høvesvis eitt korverk av William Byrd (kring 1540­–1623), Englands største kyrkjekomponist i den elisabethanske tida.

Sjølv om han arbeidde ved eit protestantisk hoff, var Byrd sjølv katolikk – det var vel den sams høgkyrkjelege tonen i både katolsk og anglikansk musikk som gjorde dette mogleg. Og solid høgkyrkjeleg og tradisjonsbunde er òg inntrykket ein får av koret på CD-en, som held til i St George’s Chapel i Windsor Castle.

Aldri hektisk

Georgskapellets kor går attende til 1349. Det har berre mannlege medlemer og læt erkeengelsk. Klangen er vedunderleg balansert, heilt utan vibrato i toppstemmene og med ein lette og eit friksjonslaust driv som skil seg frå tilsvarande kontinentale kor. (Thomaskoret i Leipzig, til dømes, er meir «topptungt», med ein kraftigare sopranseksjon.)

Kvalitetane kjem til uttrykk i det andre sporet på plata, i Byrds «Virgilate», som dei syng i temmeleg høgt tempo, men utan at det kling hektisk. Dette har å gjere med måten dei held fast på den rolege grunnpulsen på; med kring eitt slag i sekundet ligg han den menneskelege kvilepulsen nær. Dei raske, ornamentale tonerekkjene Byrd prydar melodiane sine med, blir sungne så friksjonsfritt at det aldri skakar grunnpulsen.

Elisabeths spionar

«Virgilate» er henta frå motettsamlinga Cantiones Sacrae (1589), der Byrd toneset eit åtvarande parti frå Markusevangeliets trettande kapittel: «Så vak då! For de veit ikkje kva tid husherren kjem, anten det er om kvelden, midt på natta, når hanen gjel, eller når dagen renn. Lat han ikkje finna dykk sovande når han brått kjem.» Teksten gav Byrd høve til å demonstrera heile uttrykksregisteret sitt. For sjølv om grunnsubstansen i musikken er halden i «abstrakt» polyfon renessansestil, blandar han inn effektar frå den verdslege kormusikken me kallar madrigalar, der tonane uttrykkjer handlinga i teksten. Me merkar dette i det hastig stigande motivet der hanen gjel, eller der det er tale om svevnen, og musikken for ei kort stund døyr ut med lange, svake tonar.

Den godt skrivne omslagsteksten gjer oss merksame på slik ting og kveiker fantasien: Valde Byrd bibeltekstar som dette for å uttrykkja uvissa forfylgde katolikkar opplevde under dronning Elisabeth 1s protestantiske regime, nervøse som dei var for angivarar og spionar?

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

CD

William Byrd, mfl.:

Christmas at St. George’s Windsor

The Choir of St George’s Chapel; Luke Bond, orgel; dir.: James Vivian. Hyperion 2019

The Choir of St George’s Chapels jule-CD er tredelt, med adventsmusikk, musikk for sjølve julefeiringa og stykke skrivne til epifaniafesten, den me kallar trettande dag jul. Albumet er skifterikt, med både ny og gamal musikk. Men sentralt i kvar av dei tre bolkane står høvesvis eitt korverk av William Byrd (kring 1540­–1623), Englands største kyrkjekomponist i den elisabethanske tida.

Sjølv om han arbeidde ved eit protestantisk hoff, var Byrd sjølv katolikk – det var vel den sams høgkyrkjelege tonen i både katolsk og anglikansk musikk som gjorde dette mogleg. Og solid høgkyrkjeleg og tradisjonsbunde er òg inntrykket ein får av koret på CD-en, som held til i St George’s Chapel i Windsor Castle.

Aldri hektisk

Georgskapellets kor går attende til 1349. Det har berre mannlege medlemer og læt erkeengelsk. Klangen er vedunderleg balansert, heilt utan vibrato i toppstemmene og med ein lette og eit friksjonslaust driv som skil seg frå tilsvarande kontinentale kor. (Thomaskoret i Leipzig, til dømes, er meir «topptungt», med ein kraftigare sopranseksjon.)

Kvalitetane kjem til uttrykk i det andre sporet på plata, i Byrds «Virgilate», som dei syng i temmeleg høgt tempo, men utan at det kling hektisk. Dette har å gjere med måten dei held fast på den rolege grunnpulsen på; med kring eitt slag i sekundet ligg han den menneskelege kvilepulsen nær. Dei raske, ornamentale tonerekkjene Byrd prydar melodiane sine med, blir sungne så friksjonsfritt at det aldri skakar grunnpulsen.

Elisabeths spionar

«Virgilate» er henta frå motettsamlinga Cantiones Sacrae (1589), der Byrd toneset eit åtvarande parti frå Markusevangeliets trettande kapittel: «Så vak då! For de veit ikkje kva tid husherren kjem, anten det er om kvelden, midt på natta, når hanen gjel, eller når dagen renn. Lat han ikkje finna dykk sovande når han brått kjem.» Teksten gav Byrd høve til å demonstrera heile uttrykksregisteret sitt. For sjølv om grunnsubstansen i musikken er halden i «abstrakt» polyfon renessansestil, blandar han inn effektar frå den verdslege kormusikken me kallar madrigalar, der tonane uttrykkjer handlinga i teksten. Me merkar dette i det hastig stigande motivet der hanen gjel, eller der det er tale om svevnen, og musikken for ei kort stund døyr ut med lange, svake tonar.

Den godt skrivne omslagsteksten gjer oss merksame på slik ting og kveiker fantasien: Valde Byrd bibeltekstar som dette for å uttrykkja uvissa forfylgde katolikkar opplevde under dronning Elisabeth 1s protestantiske regime, nervøse som dei var for angivarar og spionar?

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø
Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
RichardAubrey White

Tendensiøs statistikk om senfølger

Myndighetene må anerkjenne at senfølger eksisterer og utgjør et samfunnsproblem.

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Foto: Javad Parsa / NTB

Ordskifte
AndreasBjelland Eriksen

Bedre forhold for villreinen

Villreinen som lever i fjellområdene i Sør-Norge, sliter. Skal vi lykkes med å snu utviklingen, må vi finne løsninger sammen.

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature
Ida Lødemel Tvedt

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis