JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Kuriøse samlingar

Korleis klang den nederlandske orkestermusikken på Vivaldi, Bach og Händels tid?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Korenbeurs (kornbørsen) i Amsterdam med Oude Kerks kyrkjetårn i bakgrunnen. Kolorert koparstikk frå midten av 1700-talet.

Korenbeurs (kornbørsen) i Amsterdam med Oude Kerks kyrkjetårn i bakgrunnen. Kolorert koparstikk frå midten av 1700-talet.

Korenbeurs (kornbørsen) i Amsterdam med Oude Kerks kyrkjetårn i bakgrunnen. Kolorert koparstikk frå midten av 1700-talet.

Korenbeurs (kornbørsen) i Amsterdam med Oude Kerks kyrkjetårn i bakgrunnen. Kolorert koparstikk frå midten av 1700-talet.

4371
20210528
4371
20210528

CD

Ymse komponistar:

Baroque Concerti from The Netherlands

Combattimento Consort, dir.: Jan Willem de Vriend; Musica Ad Rhenum, traverso og dir.: Jed Wentz. Brilliant Classics 2021.

Ingen av dei fire CD-ane me skal ta føre oss her, er nye. Ny er derimot samanstillinga til eit tematisk samanhengande album som gjev innblikk i den nederlandske orkestermusikken på 1700-talet. Komponistane har nok dei færraste høyrt om.

Sjølv om dei kan plasserast trygt i den seinbarokke tradisjonen, er musikken deira stundom påfallande særmerkt. Dette har ikkje med ein spesiell «nederlandsk stil» å gjera, men med dei stilistiske særtrekka ved einskildkomponistane. Slik «personalstil» får dei to ensembla på platene, Combattimento Consort og Musica Ad Rhenum, godt fram. Spelet deira er teknisk lytefritt, og særleg dei snøgge satsane uttrykkjer fengjande entusiasme.

Musikklivet

Republikken Dei sameinte Nederlanda var på 1700-talet eit av dei rikaste landa i Europa. Amsterdam verka som ein magnet på omreisande musikarar – her fekk dei spelt offentlege konsertar og trykt verka sine i den blømande musikkforlagsbransjen. Men sjølv om musikklivet var rikt, avla nederlendarane overraskande få eigne komponistar av rang, noko som kan ha med konfesjonen deira å gjera. I katolske land tilførte kyrkja samfunnet ein jamn straum av musikalsk velutdanna korgutar, og i lutherske land fekk borna grundig musikkopplæring i skulen.

I den reformerte nederlandske kyrkja, derimot, spelte ikkje kyrkjemusikken den same rolla – i gudstenesta var det anten rein salmesong eller rein orgelmusikk. Kan hende førte dette til at færre unge talent blei oppdaga? Når institusjonane mangla, var det uansett vanskeleg å gå i lære som musikar. Konservatoria kom ikkje før på 1800-talet.

Combattimento Consort

Dei to fyrste CD-ane er med Combattimento Consort, eit ensemble frå Amsterdam som ikkje spelar på «originalinstrument», altså kopiar av instrument frå barokken, men på moderne instrument. Likevel får dei det til å klinga dønn barokt. Den fryste plata er vigd Pieter Hellendaal (1721–1799) frå Rotterdam, eit vedunderbarn som elleve år gamal fekk fast stilling som organist i Utrecht. I 1752 slo han seg ned i England, der han blei organist ved Cambridge-universitetet.

Six Grand Concertos, op. 3 (1758), er komponert i stilen til G.F. Händel, som var Englands suverene musikarpersonlegdom. Likevel høyrer me nokre genuint personlege vriar, til dømes i den snøgge andresatsen i d-moll-konserten, der kromatiske melodiliner i fiolinane fører til pikant harmonikk.

Plate nummer to byr på den historisk mest kuriøse samlinga, nemleg Sei Concerti Armonici (1740). I nesten 200 år trudde ein at desse seks strykarkonsertane var av sjølve G.B. Pergolesi – det var difor russaren Igor Stravinskij nytta musikk herifrå til balletten Pulcinella i 1920.

Fyrst i 1979 blei det slått fast at komponisten var den nederlandske greven Unico Wilhelm van Wassenaer (1692–1766), som prenta stykka anonymt – for folk av hans stand høvde det seg ikkje å stå offentleg fram som kunstnar. Den adelege dilettanten imponerer meg, med alt frå rolege, galante ariar til lærde og fugeaktige finalar.

Musica Ad Rhenum

På dei to siste CD-ane spelar originalinstrumentensemblet Musica Ad Rhenum under leiing av fløytisten Jed Wentz. Willem de Feschs (1687–1757) VI Concerti Opera Quinta (1730) fyller den tredje plata. Ho inneheld den mest moderne musikken, prega av rokokkoens lettskap og eleganse. Særleg gjeld dette den fjerde konserten i D-dur, som har lange parti med perlande fløyter og fiolinar åleine, utan bass. Seinbarokkens største motekomponist, G.P. Telemann, kunne ikkje gjort det betre.

Den fjerde og siste CD-en skil seg ut: Dei fem komponistane me høyrer, stamma ikkje frå Nederland, men var utlendingar som arbeidde der. Skal eg trekkja fram éin av dei, må det bli cembalovirtuosen Conrad Friedrich Hurlebusch (ca. 1795–1765) frå Braunschweig i Tyskland. I 1743 busette han seg i Amsterdam og blei organist i Oude Kerk (kyrkja me ser tårnet av på biletet). Konserten hans for oboar og strykarar i a-moll syner ein påhittsam, ja, smått bisarr komponist med sans for melodiske og harmoniske overraskingar.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Ymse komponistar:

Baroque Concerti from The Netherlands

Combattimento Consort, dir.: Jan Willem de Vriend; Musica Ad Rhenum, traverso og dir.: Jed Wentz. Brilliant Classics 2021.

Ingen av dei fire CD-ane me skal ta føre oss her, er nye. Ny er derimot samanstillinga til eit tematisk samanhengande album som gjev innblikk i den nederlandske orkestermusikken på 1700-talet. Komponistane har nok dei færraste høyrt om.

Sjølv om dei kan plasserast trygt i den seinbarokke tradisjonen, er musikken deira stundom påfallande særmerkt. Dette har ikkje med ein spesiell «nederlandsk stil» å gjera, men med dei stilistiske særtrekka ved einskildkomponistane. Slik «personalstil» får dei to ensembla på platene, Combattimento Consort og Musica Ad Rhenum, godt fram. Spelet deira er teknisk lytefritt, og særleg dei snøgge satsane uttrykkjer fengjande entusiasme.

Musikklivet

Republikken Dei sameinte Nederlanda var på 1700-talet eit av dei rikaste landa i Europa. Amsterdam verka som ein magnet på omreisande musikarar – her fekk dei spelt offentlege konsertar og trykt verka sine i den blømande musikkforlagsbransjen. Men sjølv om musikklivet var rikt, avla nederlendarane overraskande få eigne komponistar av rang, noko som kan ha med konfesjonen deira å gjera. I katolske land tilførte kyrkja samfunnet ein jamn straum av musikalsk velutdanna korgutar, og i lutherske land fekk borna grundig musikkopplæring i skulen.

I den reformerte nederlandske kyrkja, derimot, spelte ikkje kyrkjemusikken den same rolla – i gudstenesta var det anten rein salmesong eller rein orgelmusikk. Kan hende førte dette til at færre unge talent blei oppdaga? Når institusjonane mangla, var det uansett vanskeleg å gå i lære som musikar. Konservatoria kom ikkje før på 1800-talet.

Combattimento Consort

Dei to fyrste CD-ane er med Combattimento Consort, eit ensemble frå Amsterdam som ikkje spelar på «originalinstrument», altså kopiar av instrument frå barokken, men på moderne instrument. Likevel får dei det til å klinga dønn barokt. Den fryste plata er vigd Pieter Hellendaal (1721–1799) frå Rotterdam, eit vedunderbarn som elleve år gamal fekk fast stilling som organist i Utrecht. I 1752 slo han seg ned i England, der han blei organist ved Cambridge-universitetet.

Six Grand Concertos, op. 3 (1758), er komponert i stilen til G.F. Händel, som var Englands suverene musikarpersonlegdom. Likevel høyrer me nokre genuint personlege vriar, til dømes i den snøgge andresatsen i d-moll-konserten, der kromatiske melodiliner i fiolinane fører til pikant harmonikk.

Plate nummer to byr på den historisk mest kuriøse samlinga, nemleg Sei Concerti Armonici (1740). I nesten 200 år trudde ein at desse seks strykarkonsertane var av sjølve G.B. Pergolesi – det var difor russaren Igor Stravinskij nytta musikk herifrå til balletten Pulcinella i 1920.

Fyrst i 1979 blei det slått fast at komponisten var den nederlandske greven Unico Wilhelm van Wassenaer (1692–1766), som prenta stykka anonymt – for folk av hans stand høvde det seg ikkje å stå offentleg fram som kunstnar. Den adelege dilettanten imponerer meg, med alt frå rolege, galante ariar til lærde og fugeaktige finalar.

Musica Ad Rhenum

På dei to siste CD-ane spelar originalinstrumentensemblet Musica Ad Rhenum under leiing av fløytisten Jed Wentz. Willem de Feschs (1687–1757) VI Concerti Opera Quinta (1730) fyller den tredje plata. Ho inneheld den mest moderne musikken, prega av rokokkoens lettskap og eleganse. Særleg gjeld dette den fjerde konserten i D-dur, som har lange parti med perlande fløyter og fiolinar åleine, utan bass. Seinbarokkens største motekomponist, G.P. Telemann, kunne ikkje gjort det betre.

Den fjerde og siste CD-en skil seg ut: Dei fem komponistane me høyrer, stamma ikkje frå Nederland, men var utlendingar som arbeidde der. Skal eg trekkja fram éin av dei, må det bli cembalovirtuosen Conrad Friedrich Hurlebusch (ca. 1795–1765) frå Braunschweig i Tyskland. I 1743 busette han seg i Amsterdam og blei organist i Oude Kerk (kyrkja me ser tårnet av på biletet). Konserten hans for oboar og strykarar i a-moll syner ein påhittsam, ja, smått bisarr komponist med sans for melodiske og harmoniske overraskingar.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Foto: Mari Parelius Wammer / Cappelen Damm

LitteraturKultur

Å gå på vatnet i ein blå draum

– Alt er så sterkt no som døden er så nær. Og eg drøymer så mykje og så intenst, ei natt drøymde eg at eg gjekk på vatnet!

Hilde Vesaas
Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Foto: Mari Parelius Wammer / Cappelen Damm

LitteraturKultur

Å gå på vatnet i ein blå draum

– Alt er så sterkt no som døden er så nær. Og eg drøymer så mykje og så intenst, ei natt drøymde eg at eg gjekk på vatnet!

Hilde Vesaas
Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Foto: Anne-Line Aaslund

KunstFeature
ÅshildEliassen

«Moren» og søstrene hennar

Kor original er den ni meter høge skulpturen «Moren», som er plassert utanfor Munchmuseet? Før avdukinga 4. juni 2022 hadde kunstnaren Tracey Emin alt produsert og stilt ut nær identiske skulpturar på tre meter.

Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Foto: Sara Johannessen Meek / NTB

PolitikkSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Flytterett eller vetorett?

Skal mor eller far kunne ta med seg barna og flytte langt bort etter eit samlivsbrot? Barne- og familiedepartementet vil gjere det vanskelegare for fleire, men møter motstand.

Jasmine Trinca i hovudrolla som Maria Montessori, som med ein ny pedagogikk la grunnlaget for montessoriskular over heile verda.

Jasmine Trinca i hovudrolla som Maria Montessori, som med ein ny pedagogikk la grunnlaget for montessoriskular over heile verda.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Traust revolusjon

Det er null nytt i filmen om nyskapingane til Maria Montessori.

Låvesvala er ein utprega insektetar og jaktar helst i flukt. Dei korte beina eignar seg dårleg til å gå med, men er sterke til å gripe og finne feste.

Låvesvala er ein utprega insektetar og jaktar helst i flukt. Dei korte beina eignar seg dårleg til å gå med, men er sterke til å gripe og finne feste.

Foto: Sveinung Lindaas

Feature

Låvesvalehale

For å bestemme alder og kjønn hjå ei låvesvale skal ein ty til fargane i fjørdrakta og til lengda på dei ytste halefjørene.

Naïd Mubalegh
Låvesvala er ein utprega insektetar og jaktar helst i flukt. Dei korte beina eignar seg dårleg til å gå med, men er sterke til å gripe og finne feste.

Låvesvala er ein utprega insektetar og jaktar helst i flukt. Dei korte beina eignar seg dårleg til å gå med, men er sterke til å gripe og finne feste.

Foto: Sveinung Lindaas

Feature

Låvesvalehale

For å bestemme alder og kjønn hjå ei låvesvale skal ein ty til fargane i fjørdrakta og til lengda på dei ytste halefjørene.

Naïd Mubalegh

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis